Pagina 1 van 1  [ 40 berichten ]
  Bericht 
Schoenzool
Master
Op zondagavond vond er een eenzijdig ongeval plaats op de IJseloordweg N325 bij Knooppunt Velperbroek in Arnhem. Een motorrijder raakte omstreeks 21:35 uur van de weg af en botste tegen de vangrail. Het ongeval had ernstige gevolgen, zowel voor de bestuurder als voor de passagier van de motor.

De impact van de botsing was zo hevig dat de passagier over de vangrail werd geslingerd en aan de andere kant van de weg terechtkwam. Beide personen liepen volgens de politie hierbij verschrikkelijke verwondingen op, verwondingen die grotendeels voorkomen hadden kunnen worden door het dragen van beschermende motorkleding.

De hulpdiensten werden direct gealarmeerd en arriveerden snel op de plaats van het ongeval. Zowel de bestuurder als de passagier werden met spoed per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. De ernst van hun letsel is vooralsnog onbekend. G

De motor, die door de krachtige impact total loss was geraakt, werd door een bergingsbedrijf weggehaald van de plaats van het ongeval. Dit tragische incident benadrukt nogmaals het belang van het dragen van adequate motorkleding, zelfs bij warm weer. Het kan ernstige verwondingen helpen voorkomen en de veiligheid van motorrijders vergroten.

[/quote]





Klinkt als flink verbrand dan wel geen vel meer om de botten.
Zo zie je maar hoe belangrijk dat leren pak, laarzen, handschoenen is[/quote]
  Bericht 
dvdouden
Master
Kan tot op het bot gaan :jaja:
  Bericht 
Schoenzool
Master
dvdouden schreef:
Kan tot op het bot gaan


Jep eens gezien toen ik stage liep in verpleeghuis. Beeld zal ik nooit meer vergeten. Van rug tot benen grotendeels geen vel meer. Ook een motorrijder. En voet af gezet geloof ik.

Ze zouden net als een gordel en helm ook een pak moeten verplichten.
  Bericht 
snovvdog
Master
Hoe ga je dat handhaven? Veel van mijn motorkleding ziet er uit als vrijetijdskleding maar is van binnen gewoon van Kevlar en heeft zelfs (optionele, maar ik heb ze bewust wel er in zitten), impact schuim rond de heup, knie, etc...
Maar aan de buitenkant zie je gewoon normale jeans.

Zelfde met mijn flanellen motoroverhemden...
  Bericht 
Schoenzool
Master
snovvdog schreef:
Hoe ga je dat handhaven? Veel van mijn motorkleding ziet er uit als vrijetijdskleding maar is van binnen gewoon van Kevlar en heeft zelfs (optionele, maar ik heb ze bewust wel er in zitten), impact schuim rond de heup, knie, etc...
Maar aan de buitenkant zie je gewoon normale jeans.


Wordt dan indrdaad lastig handhaven.
Maar schuift dat net zo lekker als leer? Of toch grotere kans op brandwonden zonder leren pak maar wel met beschermende jeans?
  Bericht 
Abel1
Master
snovvdog schreef:
Hoe ga je dat handhaven?


Tja dan moeten ze veel staande houden, en kennis hebben van motorkleding, voor beide is geen capaciteit. of ze geven standaard boete als het niet op traditionele motorkleding lijkt, en moet je maar weer bezwaar gaan maken.

Maar verplichting vind ik zo wat, er is ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, zijn volwassen mensen die tijdens de lessen hier wel informatie over hebben gehad, dus kunnen weten wat de gevolgen kunnen zijn.
  Bericht 
zadkine
Master
Schoenzool schreef:
Maar schuift dat net zo lekker als leer?


Bij warm weer draag ik ook wel zo'n kevlar jeans met beschermers erin.
Wat betref meer traditionele motorkleding...die zijn net zo min van leer. Veel Overalls en combi's zijn gewoon van stevige stof, brand werend, en voorzien van 1 of meerdere (uitritsbare) binnen lagen. Dit maakt ze dan geschikt voor "alle weersomstandigheden"

Wat ik wel zeker weet....1 keer een flinke schuiver maken betekent het kopen van nieuwe helm en nieuwe motorkleding. Nog altijd veel beter dan je vel (en spieren?) kwijt zijn.

Gelukkig zelf nooit meegemaakt (afkloppen)
  Bericht 
Masterdam
Master
Schoenzool schreef:
ernstige

Schoenzool schreef:
zo hevig

Schoenzool schreef:
verschrikkelijke verwondingen

Schoenzool schreef:
arriveerden snel

Schoenzool schreef:
krachtige impact

Schoenzool schreef:
tragische incident

Schoenzool schreef:
ernstige verwondingen

Krachtig artikel hoor.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
De afgelopen weken heeft elke motorrijder die ik heb gezien in t-shirt en normale broek op de motor gezeten, sommigen zelfs met korte broek en slippers (waarvan ik er 1 op de snelweg spotte!) :loco:
  Bericht 
Ducantoni
Master
Schoenzool schreef:
Ze zouden net als een gordel en helm ook een pak moeten verplichten.


Lotus Omega schreef:
elke motorrijder die ik heb gezien in t-shirt en normale broek op de motor gezeten


Niets verplichten, laat ze er dan maar op de verkeerde manier achter komen wat de gevolgen zijn. Dat zijn de beste ambassadeurs/ pleitbezorgers voor goede kleding als ze weer opgelapt zijn.

Je mag verwachten dat, als ze nog eens op een motor durven stappen, ze vanaf dan niet meer zo luchtig gekleed op weg gaan.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Ducantoni schreef:
Niets verplichten, laat ze er dan maar op de verkeerde manier achter komen wat de gevolgen zijn. Dat zijn de beste ambassadeurs/ pleitbezorgers voor goede kleding als ze weer opgelapt zijn.

Je mag verwachten dat, als ze nog eens op een motor durven stappen, ze vanaf dan niet meer zo luchtig gekleed op weg gaan.


Laten we niet vergeten dat het ook trauma's kunnen zijn voor de artsen / verpleegkundigen die hen moeten verzorgen. Het zijn vaak ingrijpende wonden als iemand flink verbrand is of huid zelfs is weggeschuurd.
Ik ken iemand die in zijn dromen ziet steeds een half skelet ziet door zo'n malloot die zonder beschermende kleren reed. SEH verpleegkundige heeft die dromen.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Net alsof je na het vallen met textiel motorkleding geen brandplekken hebt :lol:

Ik herrinner mij nog een verkoopster. "Alle motorkleding bij ons heeft protectie welke CE is gekeurd" :roflol: Er is veel verschil in textiel en leder motorkleding.

Bijvoorbeeld het huismerk van Louis heeft erg dun leder. Ook de naden zijn van sommige merken van discutabele kwaliteit.

Nu voor woon-werk gebruik ik textiel, maar dat is puur omdat het wat makkelijker omkleed op kantoor. Ik bedoel aankomen in circuit outfit met back/borst protector lijkt ook wat gek :lol:

Als je dan toch een terrasje wilt pakken, een korte broek kan prima onder motorkleding :thumb:
  Bericht 
Lotus Omega
Master
GSXR1000 schreef:
Ik bedoel aankomen in circuit outfit met back/borst protector lijkt ook wat gek :lol:

Kan prima in een vergadering
  Bericht 
Masterdam
Master
GSXR1000 schreef:
Ik bedoel aankomen in circuit outfit met back/borst protector lijkt ook wat gek :lol:

Waarom? Ik zou denken "Verstandige dude, stapt daar binnen."
  Bericht 
Raymond
Master
Als je ergens op klapt maakt je motorkleding ook niet meer uit. Inwendige bloedingen, klaar.
  Bericht 
Pen
Master
Man van collega is politieagent. Die zit privé in korte broek en t-shirt op de motor.
Play stupid games, win stupid prices.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Raymond schreef:
klapt maakt je motorkleding


Protectoren zijn er voor bedoeld om energie te verspreiden. Daarom vind ik het enorm gek dat er bijna geen borstprotectie verkocht word.... en dat veel rijders zonder backprotector rijden.

Gekke hieraan is wel weer dat bij de cross/enduro je dit veel meer ziet.

Een mooie ontwikkeling zijn de zogenoemde airbag vesten. Tevens zie je die ontwikkeling 2 kanten op gaan. 1 voor straat en 1 voor circuit. Allebei met een ander protectiegebied door de andere soort ongevallen.


Youtube video
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Raymond schreef:
motorkleding

Het wordt niet voor niets een orgaandonorzak genoemd :[
  Bericht 
Masterdam
Master
Raymond schreef:
Als je ergens op klapt maakt je motorkleding ook niet meer uit. Inwendige bloedingen, klaar.

No shit, Sherlock. Als je je nek op het spoor legt, gaat een helm ook geen verschil maken.

Maar als jij met bodyprotector op het asfalt klapt, is de kans op bijvoorbeeld een gebroken rug simpelweg kleiner. Dus, antwoord op wat er werd gezegd: volgens mij loop je er niet mee voor lul.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
Masterdam schreef:
Ik zou denken "Verstandige dude, stapt daar binnen."


Vooral als ze dan m'n compleet versleten knee-sliders zien en de rafels op de zijkanten van m'n banden. Dat insinueert wel een verstandige rijstijl :roflol:
  Bericht 
GSXR1000
Master
mr. mcduc schreef:
compleet versleten knee-sliders zien en de rafels op de zijkanten van m'n banden.


Leuk is dat; tip van flip: houten kneesliders. Die gaan iets langer mee.
  Bericht 
zadkine
Master
GSXR1000 schreef:
Protectoren zijn er voor bedoeld om energie te verspreiden. Daarom vind ik het enorm gek dat er bijna geen borstprotectie verkocht word.... en dat veel rijders zonder backprotector rijden.


Zonder borstprotector snap ik nog een beetje ,bewegings vrijheid schouders en armen is ook erg handig op een motor....
Tevens zal je ook minder gauw met je borst vol ergens opklappen...wordt dan eerder armen en schouders.

Rug protector heb je om je ruggegraat (voorkomen dwarslaesie) te beschermen ten koste van een paar gekneusde of gebroken ribben.
Verschil is levenslang rolstoel vs enkele maanden pijn met ademhalen.
En ja, die zit in mijn motor kleding...net als elleboog, heup en knie beschermers.
  Bericht 
wernert
Die hard
 
GSXR1000 schreef:
"Alle motorkleding bij ons heeft protectie welke CE is gekeurd" [verkoopster]
Denken dat CE een keurmerk is. :fp:
  Bericht 
Abel1
Master
zadkine schreef:
Rug protector heb je om je ruggegraat


Was jaren terug bij paardensport ook nog niet aanwezig, ja in eventing maar voor gewone ruiters eigenlijk not done, zo van echte ruiter heeft het niet nodig. nou na een beste val van het paard, heb ik wel een body protector gekocht, was wennen, maar heeft me wel geholpen met nog wat vallen. Toen ineens was het helemaal in bij kinderen om die met protector te laten rijden, en nog later kwam het bij volwassen die aan springsport deden ook meer voor. Ik had wel gewild dat ik eerder zo'n ding had gehad, want die zware val heeft me jaren last van de rug bezorgd, maar ja zo ging het met paardrij helmen ook, alleen nu de topsport nog, snap niet dat die er nog niet mee rijden, die geven tenslotte het voorbeeld aan de jeugd.
  Bericht 
Masterdam
Master
Abel1 schreef:
maar ja zo ging het met paardrij helmen ook

Werkschoenen, skihelmen, you name it. Vroeger niet gebruikelijk en nu verklaren ze je voor gek als je zonder loopt.
  Bericht 
GSXR1000
Master
wernert schreef:
Denken dat CE een keurmerk is. :fp:


Schuift zo lekker dozen zegmaar..
  Bericht 
zadkine
Master
Abel1 schreef:
nou na een beste val van het paard,


Ook skiërs dan maar aan de rug , evt borst, protector?
Vallen tijdens skiën kan behoorlijk harder aankomen (onder wat ijziger condities) dan vallen van een paard.
En iedereen die sneller dan 15 km/uur fietst (of aan het hardlopen (downhill running) naar beneden.)

(Overigens beiden zelf ervaren...zowel van een paard vallen als met skien met redelijk forse snelheid...met dank aan judo val training slechts een schouder blessure bij die val met skiën waarbij ik toch gauw 15 meter verderop pas neerkwam.)
  Bericht 
maarten28
Master
Genoeg skiërs die dat al doen. Skiën met helm was 20 jaar geleden ook een zeldzaamheid, tegenwoordig vrij normaal. Zal niet lang duren dat de rest ook normaal wordt.
Kun je ook harder gaan he?
  Bericht 
GSXR1000
Master
Je ziet dat de snelheid bij bepaalde sporten gewoon hoger ligt dan vroeger

Niet om een rubbertegel cultuur aan te moedigen, maar de overheid doet ook druk zijn best met campagnes voor zogenaamd 0 slachtoffers enzo..
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Vroeger was de mentaliteit anders en was er nog niet zoveel kennis over PBMs als nu. Mensen weten nu dat ze minder verwond geraken als ze een gordel gebruiken of helm dragen. Wilt niet zeggen dat er niets kan gebeuren, daar is een heel bekend geval van bekend (Schumi :-( ), maar over het algemeen is het natuurlijk veiliger om jezelf te beschermen die dingen.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
GSXR1000 schreef:
Je ziet dat de snelheid bij bepaalde sporten gewoon hoger ligt dan vroeger


Vroeger skieden we op sneeuw, tegenwoordig bijna alleen op ijs.
Moet zeggen dat dat voor mij toch wel het argument is waarom ik ben overgegaan op een helm
  Bericht 
maarten28
Master
Ja, dat was een van mijn mindere ski-jaren. Op de laatste dag al ergens in april op een ijsplaat achterover geklapt. Ik ben heel voorzichtigjes naar beneden geschuifeld en ben op bed gaan liggen want ik was er niet goed aan. Blijkbaar was ik fit genoeg om naar huis te rijden (niet alleen) want ik ben thuis gekomen.

Terugkijkend zal ik wel een lichte hersenschudding gehad hebben.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Op de laatste dag al ergens in april op een ijsplaat achterover geklapt.


Dat klinkt meer als een snowboard blessure.
Heb behoorlijk meer snowboarders (ondanks het geringere aantal) van de piste gehaald zien worden dan skiers.
  Bericht 
Bussloo
Master
Abel1 schreef:
maar ja zo ging het met paardrij helmen ook, alleen nu de topsport nog, snap niet dat die er nog niet mee rijden, die geven tenslotte het voorbeeld aan de jeugd.

Komt vanzelf, het heeft ook heel lang geduurd tot profwielrenners een helm gingen dragen. Totdat Kivilev in 2003 aan de gevolgen van een val overleed.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Dat klinkt meer als een snowboard blessure.


Ja, was het ook. Maar we "gingen altijd skieën" omdat de snowboarders in de minderheid waren, dat blijft een beetje plakken.
  Bericht 
Raymond
Master
GSXR1000 schreef:
Een mooie ontwikkeling zijn de zogenoemde airbag vesten.

Eens. Ik heb er ook al naar zitten gluren, met name naar de D-air van Dainese. Ze worden al goedkoper, 539 zie ik nu. Hmmmz...

https://www.hansvanwijk.nl/dainese-smar ... gKNffD_BwE
  Bericht 
Lotus Omega
Master
8051019065612 is volgens deze site de V1:

https://www.motocard.com/en/protections ... o_620.aspx
  Bericht 
Abel1
Master
Bright.nl schreef:
Deze opblaasbare fietshelm is 'veiliger' en rol je zo weer op
27 juni - 14:25

Een Duitse startup komt met een opblaasbare fietshelm die veiliger en lichter moet zijn dan traditionele fietshelmen.

Nederlanders en fietshelmen - het blijft een lastig verhaal. Een helmplicht komt er volgens het kabinet de komende jaren sowieso niet, maar er zijn wel steeds meer Nederlanders die vrijwillig een helm op zetten als ze gaan fietsen. Dat een fietshelm heel klein en licht kan zijn, liet de Duitse startup Inflabi zien op de fietsbeurs Eurobike. Het bedrijf presenteerde er een opblaasbare helm, met luchtkamers gemaakt van het materiaal TPU (thermoplastisch polyurethaan), bedekt met een naadgelaste en slijtvaste stof. Opgeblazen bestaat de helm volgens de makers 'voor 70 procent uit lucht'.

Je kunt de Inflabi opblazen met een meegeleverd pompje of met een fietspomp. Na je fietstocht laat je hem weer leeglopen en rol je hem compact weer op. Er zijn al langer fietshelmen die je kan opvouwen of inklappen, zodat ze makkelijker zijn mee te nemen, maar de Inflabi moet nog weer lichter en compacter zijn.

De Duiters claimen bovendien dat de helm 'vier keer meer schokabsorptie biedt dan normale helmen met foam'. Het product moet later dit jaar de EU-veiligheidscertificering EU1078 krijgen.

'Fiets-airbag'

Helemaal nieuw is het idee van een opblaasbare bescherming bij een val van de fiets niet. Jaren geleden kwam het Zweedse Hovding al met een soort fiets-airbag, maar ook de derde versie van die gadget is vrij prijzig: 349 euro. De Inflabi gaat 200 euro minder kosten. Hij weegt maar 140 gram en laat zich beter aanpassen aan je hoofd. Bovendien moet de Inflabi ook na een val nog herbruikbaar zijn.

Het Duitse bedrijf zegt voor de productieversie nog meerdere verbeteringen door te voeren, bijvoorbeeld aan het klepsysteem. Ook komt er nog een indicator waarmee je ziet of je hem goed genoeg hebt opgeblazen. De productieversie van de helm is op te pompen tot 2 bar.
150 euro

De Inflabi is er in vier maten en gaat ongeveer 150 euro kosten als hij later dit jaar op de markt komt. In augustus start de verkoop, waarna de levering in november van start moet gaan.
Lees meer


Er zijn nu zelfs al opblaasbare fietshelms, ontwikkelingen gaan lekker door.
zie straks nog wel brommer en motorhelmen verschijnen met een opblaasbare nek beschermer of zoiets.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Trek dan gelijk dit aan

 Pagina 1 van 1  [ 40 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy