Pagina 1 van 1  [ 36 berichten ]
  Bericht 
GSXR1000
Master
Omroep Brabo schreef:
Heb je nog recht van spreken na een ongeluk waarbij je zelf binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid overschreed met 81 kilometer per uur? Kun je de andere weggebruiker, met wie je in botsing kwam, op laten draaien voor de opgelopen verwondingen? Een motorrijder dacht van wel, maar de rechtbank in Den Bosch wees dat af. Hij moet zijn eigen schade en het herstel ervan zelf betalen, net als de juridische kosten.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door
Hans Janssen
Het ongeluk gebeurde op 11 oktober 2020, op de kruising van de Dr. Berlagelaan en de Hendrik Staetslaan in Eindhoven, rond half een ’s middags. Uit onderzoek is gebleken dat de motorrijder met een snelheid van 131 kilometer per uur de voorrangskruising naderde.

Motorscooter had voorrang moeten verlenen
Ongeveer veertig meter voor dat kruispunt begon de bestuurder af te remmen. Vanaf rechts naderde een motorscooter die hem voorrang had moeten verlenen. Dat gebeurde niet, waarna de twee voertuigen tegen elkaar botsten. De motorrijder moet op dat moment een snelheid van 85 kilometer hebben gehaald.

De botsing was zo hard dat behalve de brandweer en een ambulance ook een traumahelikopter moest worden ingeschakeld. Beide bestuurders raakten ernstig gewond. Ruim twee jaar later heeft de motorrijder er nog steeds zoveel last van dat hij de man die op de motorscooter zat voor de rechter daagde. Hij vindt dat die bestuurder beter had moeten uitkijken voordat hij de weg wilde oversteken. Daarom zou zijn verzekeraar de helft van zijn schade moeten vergoeden.

De rechtbank bestrijdt niet dat de scooterrijder voorrang had moeten verlenen. Normaal gesproken moet je dat ook doen, zelfs wanneer een andere weggebruiker te hard rijdt. “In de regel weegt een voorrangsfout in het verkeersrecht zwaarder dan een overschrijding van de maximumsnelheid”, zo staat in de uitspraak.

'Ongeluk vooral motorrijder te verwijten'
Maar in dit geval reed de motorrijder buitenproportioneel te hard, wat in 'zeer hoge mate' heeft bijgedragen aan het ongeluk, oordeelde de rechter. Bovendien was de scooterrijder het kruispunt voorzichtig genaderd, van een verkeersfout is dus geen sprake geweest. Uit onderzoek is ook gebleken dat de twee niet tegen elkaar zouden zijn gebotst als de motorrijder zich aan de maximumsnelheid had gehouden. Kortom: de eis van de motorrijder is afgewezen.

Video bij artikel


Citaat:
Bovendien was de scooterrijder het kruispunt voorzichtig genaderd, van een verkeersfout is dus geen sprake geweest. Uit onderzoek is ook gebleken dat de twee niet tegen elkaar zouden zijn gebotst als de motorrijder zich aan de maximumsnelheid had gehouden. Kortom: de eis van de motorrijder is afgewezen.


Tsja als ze waren afgestapt hadden ze elkaar ook niet geraakt. Maar 131 over een kruising :loco:


Bijlagen :


  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
GSXR1000 schreef:
Ruim twee jaar later heeft de motorrijder er nog steeds zoveel last van dat hij de man die op de motorscooter zat voor de rechter daagde. Hij vindt dat die bestuurder beter had moeten uitkijken voordat hij de weg wilde oversteken. Daarom zou zijn verzekeraar de helft van zijn schade moeten vergoeden.
Zou die motorrijder dat vinden of zou het zijn verzekering zijn? Er zijn natuurlijk altijd mensen met een flinke plaat voor hun kop maar verzekeraars zijn daar nog veel beter in.
  Bericht 
snovvdog
Master
Stomme uitspraak, maximumsnelheid zou geen factor moeten zijn in voorrangskwesties, zelfs als mensen van mening zijn dat de snelheid 'buitenproportioneel' is.

GSXR1000 schreef:
De rechtbank bestrijdt niet dat de scooterrijder voorrang had moeten verlenen. Normaal gesproken moet je dat ook doen, zelfs wanneer een andere weggebruiker te hard rijdt. “In de regel weegt een voorrangsfout in het verkeersrecht zwaarder dan een overschrijding van de maximumsnelheid”, zo staat in de uitspraak.

Wat is de grens dan?

https://goo.gl/maps/F7LerXFPXZNV9nJG8
Scooterlul had gewoon uit z'n doppen moeten kijken, overzichtelijker dan dit krijg je niet.


Ik zeg overigens niet dat de motorrijder niet volledig onschuldig was, maar er zou veel meer zwaarte aan de voorrangskwestie moeten worden gegeven, daarom mijn vraag nog steeds, wat is de grens voor deze rechter?
  Bericht 
bruintje beer
Master
GSXR1000 schreef:
Maar 131 over een kruising :loco:
Nee:
De motorrijder moet op dat moment een snelheid van 85 kilometer hebben gehaald.
  Bericht 
bruintje beer
Master
snovvdog schreef:
Stomme uitspraak, maximumsnelheid zou geen factor moeten zijn in voorrangskwesties, zelfs als mensen van mening zijn dat de snelheid 'buitenproportioneel' is.
:schudnee: Gaan we weer. Dat betekent dat je nooit een voorrangsweg op kunt draaien; immers er zou iemand op hoge snelheid aan kunnen komen die je nu nog niet kunt zien.
  Bericht 
snovvdog
Master
bruintje beer schreef:
immers er zou iemand op hoge snelheid aan kunnen komen die je nu nog niet kunt zien.

Lulverhaal, je kan ze prima zien in de meeste gevallen. Mensen zijn gewoon lui met kijken of vinden dat iemand voor ze moet afremmen.
  Bericht 
zadkine
Master
snovvdog schreef:
Stomme uitspraak, maximumsnelheid zou geen factor moeten zijn in voorrangskqesties,


Volledig mee oneens, al helemaal binnen de bebouwde kom zoals in dit geval.
Je dient met gepaste snelheid onoverzichtelijke punten alsmede kruisingen te naderen.

Je moet een weten hoeveell schade ik al heb voorkomen door bij een bepaalde bocht (in mijn woonplaats) extra langzaam aan te komen....die is zodanig aangelegd dat tegenliggers die bocht bijna per definitie afsnijden...zou ik daar de vmax rijden dan is botse bijna zeker als er net een tegenligger (die je niet vooraf al kunt zien) aankomt.

Ik heb wel eens eerder geschreven dat voor elke % die je te hard rijdt (na aftrek meetfouten) tov toegestane vmax je ook 1% schuld krijgt...dus binnen de bebouwde kom zou dat betekenen dat je 100% schuld hebt vanaf 100 km/h...in 30 zones/wegen vanaf 60 km/h.
Mocht de ander ook te snel gereden hebben dan wordt het wel anders uiteraard.

En ja, dit is echt te snel rijden, niet slechts "boven vmax rijden"

snovvdog schreef:
Wat is de grens dan?


Dat zal afhangen van de situatie e overzichtelijkheid ter plekke op dit moment.
  Bericht 
Broadie
Master
Ik heb zo iets pas nog meegemaakt met twee fietsers en een bromfietser, waar ik vlak achter reed.
De bromfietser kwam van rechts uit een soort van uitrit aangevlogen, maar had theoretisch wel voorrang op de twee fietsers, die hem te laat zagen. De bromfietser gleed onderuit de berm in, omdat hij moest uitwijken en de bocht naar links niet meer fatsoenlijk kon voltooien.

Ik bleef op een afstandje toehoren hoe de conversatie tussen de betrokkenen verliep. De bromfietser had wat lichte blikschade, verder was er niets gebeurd. Ik hoorde hoe de bromfietser (na wat beleefdheden te hebben uitgewisseld: "alles goed met u?") snel het gesprek op zijn schade bracht en hoe dit afgehandeld zou dienen te worden. Ik ben toen maar doorgereden.

Wel dacht ik toen: brommer, had nou gewoon niet zo als een bezetene die bocht genomen, dan was je zelf ook niet onderuit gegaan. Geen fietser verwacht dat uit dat straatje (fietspad en inrit/uitrit van waterzuivering in Geldermalsen) iets snels komt geschoten. Theoretisch kom je van rechts, maar dat geeft je praktisch nog niet het recht om mensen de stuipen op het lijf te jagen en je eigen voertuigbeheersing te verliezen.
  Bericht 
snovvdog
Master
zadkine schreef:
Dat zal afhangen van de situatie e overzichtelijkheid ter plekke op dit moment.

Lekker onduidelijk.
Kwantificeer het. Zonodig uiteengezet naar omstandigheden.

Nu is het een rechter die zijn subjectieve mening geeft in plaats van zwart-wit beschreven, zoals het zou moeten...

Wetten en regels moeten zwartwit zijn, niet open voor interpretatie van een rechter.
  Bericht 
bruintje beer
Master
snovvdog schreef:
Lulverhaal,
Nee, licht gechargeerd om de onzin van je uitspraak te duiden. Tevergeefs naar nu blijkt.

Daarnaast: het verkeer is zo zwak als de zwakste schakel, en we weten allebei dat het met het verkeersinzicht van die zwakste schakel droevig gesteld is. Je hebt er maar rekening mee te houden als je de boel heel wilt houden.
  Bericht 
snovvdog
Master
Je gaat mij niet wijsmaken op die brede rechte overzichtelijke weg op klaarlichte dag dat de scooter de motor niet aan zag komen. Die heeft gewoon niet (goed) gekeken of bewust doorgezet.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Je gaat mij nou niet vertellen dat jij nooit ergens nog even voorlangs schiet, omdat je inschatting is dat dat nog wel kan. Verwacht je nou dat iemand van zo'n afstand in kan schatten dat die motorrijder er met 130 aankomt?
  Bericht 
snovvdog
Master
Die inschatting is echter vrijwel altijd correct geweest omdat ik ervoor zorg dat ik zo snel mogelijk van een kruisend vlak af ben/er doorheen plank. Ik zorg dat mensen niet hoeven te remmen of uit te wijken voor mij door voldoende gas te geven. En in elk geval nooit een aanrijding gehad met een andere weggebruiker in bijna 14 jaar rijden.
  Bericht 
zadkine
Master
Verschil tussen toegestane 50 en ruim 130 km/h:
13,8 meter per seconde versus 36,1 meter per seconde
Bij de aanrijding reed de motor nog 85 km.h oftewel 23,6 meter per seconde.
Betekent dat ie tussen 1,5 en 2 seconden geremd heeft..afh motor beheersing en remvermogen.
En 1 seconde reactie tijd.
Dus heeft die afgelegd in die 2,5 seconden Uitgaande van 1,5 seconde remmen met 8,3 m/s^2 afremmen wat voor een motor al behoorlijk snel is.....ca 80 meter

Met 50 rijdend zou hij over 80 meter ZONDER zelfs maar te remmen 5,8 seconden doen.
En met remmen zou die heel ver voor die kruising al stil staan.
Met 72 km/h nog altijd 4 seconden zonder remmen. En ook meer dan tijd genoeg om ver voor de kruising stil te staan.

Zeker die 5,8 seconden zou meer dan voldoende zijn om zonder de motor te hinderen de kruising over te steken, zelfs lopend leg je al 8 meter af...met 5 km/.h. Ook dan zou je al voor de motor langs zijn gegaan bij veel wegen.

Je mag nooit verwachten dat in een 50 gebied iemand zijn blik op oneindig richt of er nog iemand onwettig snel aankomt. Men kijkt hooguit zover dat men iemand ziet die tot zeg 20% te snel rijdend aankomt niet hindert....wat betekent dat ieder die tot 40% te snel rijdt slechts even gas hoeft te lossen.
  Bericht 
Walker
Master
 
snovvdog schreef:
Je gaat mij niet wijsmaken op die brede rechte overzichtelijke weg op klaarlichte dag dat de scooter de motor niet aan zag komen. Die heeft gewoon niet (goed) gekeken of bewust doorgezet.


Er is een verschil tussen zien en het inschatten van de snelheid. De Vmax is 50. Dan verwacht je niet dat een object bijna 2,5x zo snel bij je is. Die motorrijder heeft willens en wetens het risico opgezocht. Play stupid games, win stupid prices.
  Bericht 
Pen
Master
Motoren lopen sowieso het risico minder goed gezien te worden. Dus dat de scooterrijder hem niet gezien heeft is zeer goed mogelijk. En dan nog wat Walker zegt; je gaat er vanuit dat iemand 50-60kmh rijdt. Rij je dan 130kmh wordt het praktisch een loterij.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Pen schreef:
Motoren lopen sowieso het risico minder goed gezien te worden.


Ik heb mogen ondervinden dat sommige mensen het zelfs voor elkaar weten te krijgen een auto over het hoofd te zien en dat was bepaaldelijk geen klein model.
Bestuurder stopte voor de auto die voor mij reed en trok op zodra die voorbij was en miste mij op een haar na...
  Bericht 
Schoenzool
Master
Pen schreef:
je gaat er vanuit dat iemand 50-60kmh rijdt. Rij je dan 130kmh wordt het praktisch een loterij


Klopt.
En dan moet je ook niet huilen als je op je giegel gaat
  Bericht 
snovvdog
Master
Pen schreef:
je gaat er vanuit dat iemand 50-60kmh rijdt

Dit is typisch het probleem in Nederland.
Daar zou je niet van uit moeten mogen gaan.

Ik verwacht zulke uitspraken op het ANWB forum maar niet op het nazaat van Flitsservice.

Waar zijn de tijden dat mensen niet bukten voor achterlijke beperkingen en regelmatig een fikkend bandje om een paal deden?
  Bericht 
zadkine
Master
snovvdog schreef:
Dit is typisch het probleem in Nederland.


Ik weet niet wat je denkt van Polen.....Maar als je daar op deze manier in bv Warszawa rijdt (of welke andere bebouwde kom dan ook) dan had je gewild dat je in Nederland die overtreding gemaakt had. Zeker al er een dergelijk ongeval bij gebeurd zou zijn .

Polen geeft je meerdere jaren gevangenisstraf voor zoiets plus verbeurd verklaring voertuig (ongeacht of het lease is of niet).

In Polen is 50+ sneller dan toegestaan sowieso auto en rijbewijs inleveren.

Hier op flitsservice (forumindex) kan je verwachten dat de mensen verstand gebruiken bij het rijden ...en ook beoordelen van situaties. Dat is iets heel anders dan altijd en overal uit moeten gaan dat mensen meer dan 2,5 keer de maximum toegestane snelheid zullen rijden.

Als je daar wel van zou moeten uitgaan kan je nooit meer oversteken op veel plekken want je hebt niet ver genoeg overzicht.
  Bericht 
Superkoe
Master
snovvdog schreef:
Dit is typisch het probleem in Nederland.
Daar zou je niet van uit moeten mogen gaan.

Ik verwacht zulke uitspraken op het ANWB forum maar niet op het nazaat van Flitsservice.

Waar zijn de tijden dat mensen niet bukten voor achterlijke beperkingen en regelmatig een fikkend bandje om een paal deden?


Lul niet zo dom. Zelf niet aan de regels houden, maar wel je schade claimen van de gevolgen van je eigen gedrag. :loco:
  Bericht 
snovvdog
Master
Fuck de regels als het om snelheid gaat, de voorrangsregels zouden de enige regels moeten zijn die er toe doen.

Men gaat mij nooit overtuigen dat de huidige maximumsnelheden goed zijn.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik sta het Duitse Autobahnmodel voor.
Er is een adviessnelheid en als je harder wilt is dat prima, maar consequenties zijn voor jouw rekening. Bij de grote jongen uithangen horen ook verantwoordelijkheden.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Superkoe schreef:
Zelf niet aan de regels houden, maar wel je schade claimen van de gevolgen van je eigen gedrag


Zo is het.
Pijnlijk geld maar zo is het leven.
Is hetzelfde dat als je niet kan gaan huilen als je op de wc zit en ipv een drol een plasje komt. Ook dat is het leven. Het kan vriezen het kan dooien.
  Bericht 
Walker
Master
 
snovvdog schreef:
Fuck de regels als het om snelheid gaat, de voorrangsregels zouden de enige regels moeten zijn die er toe doen.

Men gaat mij nooit overtuigen dat de huidige maximumsnelheden goed zijn.


Jouw domheid kent geen grenzen, dat wordt hiermee nogmaals bevestigd. Ik hoop echt dat je niemand meeneemt als je door je domme gedrag een ongeluk veroorzaakt.
  Bericht 
snovvdog
Master
Er gebeuren geen ongelukken door snelheid, er gebeuren ongelukken door mensen wiens domheid geen grenzen kennen en de voorrangsregels niet kunnen naleven.

Ik hoop dat dat soort idioten niemand meenemen zoals de motorrijder in dit verhaal door de idioot op de scooter.
  Bericht 
basjuh1981
Master
snovvdog schreef:
Er gebeuren geen ongelukken door snelheid, er gebeuren ongelukken door mensen wiens domheid geen grenzen kennen en de voorrangsregels niet kunnen naleven.


Als jij 150 door de bebouwde kom over een kruispunt op iemand anders knalt, is het wel snelheid. Met 70 zou het meer richting een voorrangsfout kunnen gaan.
  Bericht 
snovvdog
Master
Daarom nogmaals de vraag waar ligt de grens, waarom zijn er geen richtlijnen waar dit gewoon zwart op wit staat?

Ik vind dat in elk geval tot 50 km/h overschrijding gewoon voorspelbaar/relatief normaal gedrag is. Maar ik ben wel benieuwd waar rechters de grens trekken.
Ik kan 100 km/h overschrijding nog wel als excessief beschouwen, maar ik vind 100+ km/h nou niet echt bijzonder snel op een rechte platte weg met gescheiden rijbanen en 2 rijstroken per richting. Bebouwde kom of niet, dat is slecht een juridisch onzinnigheidje.

Het is wel snel op een plek waar ook geparkeerde auto's zijn en kruisingen met langzaam verkeer of voetgangers nabij, ik ben ook op een leeftijd dat ik dat niet meer durf omdat ik zie dat het mis kan gaan... Dat durf ik nog wel toe te geven. Maar 100km/h bibeko is echt niet raar en ik vind dat je dat als scooteraar, fietser en voetganger zeker mag verwachten.

Mijn probleem is dat de schuld volledig op de motor wordt geschoven terwijl scooter gewoon duidelijker had moeten kijken, 130km/h of niet, het overzicht is er, leer mensen langer kijkgedrag aan om (hogere) snelheid in te schatten.
  Bericht 
Abel1
Master
Nou die grens is al getrokken, die ligt dus binnen de bebouwde kom op 50km per uur, oftewel de maximum snelheid. Het is geen advies snelheid.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Abel1 schreef:
Het is geen advies snelheid.


Het is Fiscale Advies Snelheid ;)
  Bericht 
snovvdog
Master
Nee hoor, de rechter schrijft zelf:
GSXR1000 schreef:
De rechtbank bestrijdt niet dat de scooterrijder voorrang had moeten verlenen. Normaal gesproken moet je dat ook doen, zelfs wanneer een andere weggebruiker te hard rijdt. “In de regel weegt een voorrangsfout in het verkeersrecht zwaarder dan een overschrijding van de maximumsnelheid”, zo staat in de uitspraak.


En 50 overal in de kom is debiel, het is dezelfde symboolpolitieke bullshit als bijvoorbeeld natura2000 en stikstofdepositie


voorbeeld:
Anno 2009:
https://goo.gl/maps/JnLRuhYnrKema6e57 autoweg 80km/h
Anno 2023:
https://goo.gl/maps/bxH6aJaP9KVR8wMT9 bibeko 50 km/h

Ook zo'n mooie: Herriemakende bussen die je hoort als je in die flats woont mogen 70, maar auto's moeten 50...
https://goo.gl/maps/bBSnTdpLFpKb2WscA

Ik heb nul tolerantie voor mobiliteitshaters en autopesters die vinden dat alles langzamer moet.

Weg is vrijwel niet veranderd, ja ze hebben stoeprandjes+groenstrook gemaakt in de middenberm i.p.v. het een berm te houden.

Dus jij zou iemand die nu uit de uitrit komt verder op (tankstation) niet als schuldige zien als hij geen voorrang verleent als je met 80 aan komt zetten? Maar in 2009 wel? Omdat een paar idiote ambtenaren het besloten op papier binnen de kom te trekken?
basjuh1981 schreef:
Het is Fiscale Advies Snelheid ;)

Yep...
  Bericht 
Schoenzool
Master
snovvdog schreef:
Mijn probleem is dat de schuld volledig op de motor wordt geschoven terwijl scooter gewoon duidelijker had moeten kijken, 130km/h of niet, het overzicht is er, leer mensen langer kijkgedrag aan om (hogere) snelheid in te schatten.


Dat zeiden ze bij mij ook met het ongeluk: "Schoenzool, je komt een voorrangsweg op en of de ander nu 50 70 of 100 rijdt. Dat had gezien als je langer had gekeken" . Deels ben ik het daar wel mee eens. Ik heb gewoon een inschattingsfout gemaakt en dat kan ik recht gaan praten maar dat doe ik niet. Anderzijds ga ik er vanuit dat als ik een auto in de verte zie ik er vanuit ga dat deze 50 rijdt. Dat is ook een stukje gewoonte wat je hebt op een weg die je beter dan je eigen duim kent. Dus ook een gevaar.
  Bericht 
maarten28
Master
basjuh1981 schreef:
Als jij 150 door de bebouwde kom over een kruispunt op iemand anders knalt, is het wel snelheid. Met 70 zou het meer richting een voorrangsfout kunnen gaan.


Nee, je begrijpt snovvdog verkeerd. Het is zijn domheid dat hij met 150 rijdt, dus het komt door zijn domheid, niet zijn snelheid. :roll:

Verder: snovvdog, je hebt toch wel echt verschrikkelijk dikke plaat voor je kop.

De rechter maakt wel een duidelijke afweging:
Citaat:
Maar in dit geval reed de motorrijder buitenproportioneel te hard, wat in 'zeer hoge mate' heeft bijgedragen aan het ongeluk, oordeelde de rechter. Bovendien was de scooterrijder het kruispunt voorzichtig genaderd, van een verkeersfout is dus geen sprake geweest. Uit onderzoek is ook gebleken dat de twee niet tegen elkaar zouden zijn gebotst als de motorrijder zich aan de maximumsnelheid had gehouden. Kortom: de eis van de motorrijder is afgewezen.

Dus als het ongeval ook was gebeurd als de motorrijder zich aan de snelheid had gehouden dan was het niet zijn schuld geweest. Nu is gesteld dat zijn verhoogde snelheid ervoor heeft gezorgd dat het ongeval is gebeurd.
  Bericht 
Broadie
Master
Bij een ongeval met letselschade gaan we inderdaad naar een next level.
Wat bij normale snelheid een kwestie van toepassing van voorrangsregels zou zijn gebleven, waarna ieder zijns weegs zou zijn gegaan, werd in dit geval een aanrijding, met alle gevolgen vandien. Dan worden niet alleen de theoretische verkeersregels in het oordeel betrokken, maar alle relevante "bijzaken" die in dit geval geen bijzaak meer blijken te zijn.
  Bericht 
GSXR1000
Master
snovvdog schreef:
En 50 overal in de kom is debiel, het is dezelfde symboolpolitieke bullshit als bijvoorbeeld natura2000 en stikstofdepositie


Eens.

Nou heb ik ook vaak de indruk dat men hooguit 1x snel kijkt. Als je dan vervolgens dicht eropzit of hem er meteen omheen baant is men ineens boos :lol:
  Bericht 
no justice
Master
Schoenzool schreef:
als je op de wc zit en ipv een drol een plasje komt


Heb jij dat ook? Ik dacht dat ik de enige was. Lotgenoot :lief:
 Pagina 1 van 1  [ 36 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy