Pagina 1 van 2  [ 52 berichten ]
  Bericht 
Abel1
Master
Nu.nl schreef:
Grootste aantal verkeersdoden in vijftien jaar, recordaantal fietsers omgekomen

Vorig jaar zijn in Nederland 737 mensen om het leven gekomen bij verkeersongevallen. Dat is het grootste aantal sinds 2008. Opvallend is het grote aantal fietsers dat verongelukte. In de 27 jaar dat de cijfers worden bijgehouden, kwamen er niet zó veel om het leven, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS.
Vorig jaar kwamen 291 fietsers om het leven in het verkeer. Dat zijn er 84 meer dan in 2021 en is het grootste aantal sinds 1996. Sinds dat jaar houdt het CBS de cijfers van fietsongevallen bij.

Bijna de helft van alle fietsongelukken werd veroorzaakt door een aanrijding met een (bestel)auto. Er waren ook meer aanrijdingen met vrachtwagens, bussen en andere voertuigen. Bij een kwart van alle fietsongelukken was er geen sprake van een botsing: die slachtoffers overleden bijvoorbeeld na een val van de fiets. Dat overkwam vooral zeventigplussers.

Het CBS merkt sowieso op dat veel fietsende 75-plussers verongelukten. In die leeftijdsgroep nam het aantal fatale ongelukken met 59 procent toe ten opzichte van 2021. Dat zorgde ook voor meer doden: 150 tegenover 94 een jaar eerder.

CBS: afgelopen jaar flink meer slachtoffers in verkeer

Grootste aantal verkeersslachtoffers in Noord-Brabant
Het aantal fatale auto-ongelukken steeg met bijna 30 procent naar 225. Het algehele aantal verkeersdoden in 2022 was 27 procent groter dan in 2021. Dat is niet verrassend: in dat jaar waren er nog maandenlang ingrijpende coronamaatregelen zoals een avondklok actief, waardoor er minder verkeer was.

In totaal kwamen afgelopen jaar 522 mannen en 215 vrouwen om in het verkeer. Volgens het CBS kwamen jongere verkeersslachtoffers vaak om als gevolg van een auto-ongeluk, terwijl oudere slachtoffers betrokken waren bij fietsongevallen.

Het grootste aantal verkeersslachtoffers (140) viel in Noord-Brabant. In Drenthe, Overijssel en Zeeland vielen relatief minder slachtoffers, maar gaat het alsnog om een verdubbeling ten opzichte van 2021.



En wat nu? snelheid omlaag? zou dat helpen tegen eenzijdige fiets ongelukken?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Abel1 schreef:
wat nu?


De helmplicht natuurlijk
  Bericht 
wildplasser
Die hard
Abel1 schreef:
En wat nu?


Op naar de onrealistische 0 doden.
  Bericht 
Pen
Master
Aangezien we in dit land nogal van het collectief straffen zijn; dan maar de 75-plussers verbieden te fietsen want die verongelukken het meest.
  Bericht 
Joël D.
Master
Dave schreef:
De helmplicht natuurlijk


Mooi, dan kan de fiets ook de deur uit.
  Bericht 
Superkoe
Master
Wanneer ik 75-plus ben, lijkt me het een prima manier om het leven te verlaten. Lekker fietsend door het landschap en voor dat je het weet, lig je op de grond en is het klaar.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
En op wat voor soort fiets reden die mensen?

Ik doe even een gok; er waren veel elektrische fietsen bij betrokken
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Superkoe schreef:
Wanneer ik 75-plus ben, lijkt me het een prima manier om het leven te verlaten. Lekker fietsend door het landschap en voor dat je het weet, lig je op de grond en is het klaar.
Als je nog in staat bent om te fietsen, is het nog te vroeg om uit te stappen. Ik trek de grens bij je eigen reet niet meer kunnen afvegen.

Lotus Omega schreef:
Ik doe even een gok; er waren veel elektrische fietsen bij betrokken
Het zal toch niet....

Strak ga je me nog vertellen dat op je smartphone klooien terwijl je fietst ook niet gezond is :o

Hopelijk wordt er adequaat gereageerd op deze schokkende cijfers door vaker en beter verborgen te flitsen en meer trajectcontroles!!!
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
helmplicht


Dit zal wel veel ellende besparen.
Ook aldus de artsen: https://www.mumc.nl/draag-een-fietshelm ... -veel-leed
  Bericht 
basjuh1981
Master
Schoenzool schreef:
Ook aldus de artsen


Artsen, die hebben de afgelopen drie jaar ook onzin zitten te verkopen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Dave schreef:
helmplicht
Voor berijders van electrische fietsen vind ik dat een goed idee. Of het helpt weet ik niet maar ik vind het een gepaste straf voor eikels die zo'n schijtding kopen.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Nouja

Motorrijdersactiegroep geeft aan:

https://www.facebook.com/motorrijdersac ... cale=nl_NL
Citaat:
Over goed nieuws kan je niet spreken als het over verkeersdoden gaat: het totaal over 2022 was het hoogste aantal sinds 2008, zoals je vandaag in vrijwel alle kranten leest. Een explosieve stijging, aldus de Telegraaf. Wat de meeste kranten niet vermelden is dat er 46 motordoden te betreuren vielen. Het enige lichtpuntje van dat nieuws is dat de dalende tendens in het aantal slachtoffers onder motorrijders zich voortzet. Over periodes van tien jaar gerekend waren het er in 2005 gemiddeld 91,3 per jaar; in 2022 is dat gemiddelde gedaald naar 46,3, bij een voortdurend stijgend aantal motorrijders. Laten we dit voortzetten. Nul blijft ons streven.


valt me mee.

Abel1 schreef:
Bijna de helft van alle fietsongelukken werd veroorzaakt door een aanrijding met een (bestel)auto. Er waren ook meer aanrijdingen met vrachtwagens, bussen en andere voertuigen. Bij een kwart van alle fietsongelukken was er geen sprake van een botsing: die slachtoffers overleden bijvoorbeeld na een val van de fiets. Dat overkwam vooral zeventigplussers.


Goed dat men kijkt naar de oorzaak... maar wat is nou de werkelijk oorzaak? Een fietser die geen voorrang verleent en daardoor een aanrijding met auto krijgt?
  Bericht 
Joël D.
Master
Schoenzool schreef:
Dit zal wel veel ellende besparen.
Ook aldus de artsen: https://www.mumc.nl/draag-een-fietshelm ... -veel-leed


Onzin. Minder mensen zullen de fiets pakken en in plaats daarvan met de auto gaan. Of mensen zullen minder voorzichtig zijn ("Ik heb toch een helm op, mij kan niets gebeuren"). Daarnaast zorgt fietsen ook voor gezondere mensen, dus op de langere termijn zal een helmplicht nadelig zijn.
  Bericht 
BLikent
Master
Als je naar de bevolkingspiramide (van het CBS) kijkt zie je dat de groep +75-jarige enorm groeit. Dat blijft de komende 20 à 25 jaar doorgroeien.
Dit hebben we aan de 2e WO te danken... bedankt Duitsland...
Vlak na deze oorlog zijn nu eenmaal heel veel kinderen geboren; en door oa betere leefomstandigheden, voeding en medische zorg leven ze ook nog eens langer. Vervolgens krijgen zij ook kinderen (groep rond 50 jaar) en nog een keer rond 25 jaar, daarna ebt het effect een beetje weg.

Op meerdere sociale vlakken zie je effecten van WO2. Enkele hieronder:
Dit zie je ook bij pensioengelden. Die berg is enorm, maar zal de komende decennia enorm moeten afnemen. Die moeten ook wennen aan het feit dat ze meer uitgeven dan dat er binnenkomt.

De vraag naar seniorenwoningen en elektrische fietsen neemt toe om over 20-25 jaar weer af te nemen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
BLikent schreef:
Dit hebben we aan de 2e WO te danken... bedankt Duitsland...


:schudnee: Verenigd Koninkrijk.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hoe je er ook tegenaan wil kijken, we zitten middenin een fietscrisis, er kunnen simpelweg geen fietsers meer bij zonder dat dat serieuze gevolgen heeft voor de omgeving. Het kan niet èn èn zijn. Denk ook aan de druk op de zorg. Dus ja, grenzen stellen. Dat wij Europees gezien meer fietsers op een kleiner oppervlak faciliteren maakt niet zoveel uit, het móet gewoon omlaag. We moeten een team samenstellen om te kijken hoe we deze crisis te lijf kunnen gaan. Mogelijk moeten we fietsers uitkopen? Fonds voor oprichten me dunkt. Steunpilaar Nuhawaii inlichten voor een stuk duiding.
  Bericht 
dvdouden
Master
Pas je op? Straks gaan ze met hun fietsen nog massaal de A12 blokkeren, gaan ze zich organiseren in de Fietsers Defense Force en richten ze nog een politieke partij op :roll:
  Bericht 
Ducantoni
Master
Lotus Omega schreef:
En op wat voor soort fiets reden die mensen?

Ik doe even een gok; er waren veel elektrische fietsen bij betrokken


Daarom schreef ik al eerder dat ze die dingen moeten begrenzen. Wie een snelle fiets zoekt, neemt een pedelec, de rest kan het best met wat minder snelheid doen. Ze onderschatten de fiets en overschatten hun kunnen.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Joël D. schreef:
Onzin. Minder mensen zullen de fiets pakken en in plaats daarvan met de auto gaan. Of mensen zullen minder voorzichtig zijn ("Ik heb toch een helm op, mij kan niets gebeuren"). Daarnaast zorgt fietsen ook voor gezondere mensen, dus op de langere termijn zal een helmplicht nadelig zijn.


Wat je zegt klopt zeker.
Maar feit is dat als je met je hoofd ergens tegenaan of op klapt dit heel snel heel veel schade kan geven.
Vaak levenslang.
  Bericht 
Abel1
Master
ad.nl schreef:
Waarom skiet niemand zonder hoofdbescherming, maar bedankt Nederlander voor een fietshelm?

Dat er in Nederland zoveel doden vallen onder fietsers, komt vooral doordat het aantal fietsers met helm zeer dungezaaid is. En dat terwijl een goede helm niet extreem duur hoeft te zijn en er steeds hippere modellen verschijnen.
Anton Damen en Erik Kouwenhoven 18-04-23, 18:15 Laatste update: 19:41

Nederlanders denken over fietshelmen hetzelfde als skiërs over een skihelm in de jaren 80. Ze vinden 'm overbodig, het is iets voor kinderen, niet stoer, je haar gaat ervan in de war en na verloop van tijd gaat-ie jeuken. Maar waar je in de Alpen tegenwoordig geen skiër meer tegenkomt zonder hoofdbescherming, fietst Nederland onbekommerd helmloos voort.
Lees ook

Huisarts Dies fietst al jaren met helm: ‘Twee patiënten hebben door klap op hoofd fietsongeluk niet overleefd’
PREMIUM

Huisarts Dies fietst al jaren met helm: ‘Twee patiënten hebben door klap op hoofd fietsongeluk niet overleefd’
Waarom we allemaal een fietshelm zouden moeten dragen: ‘Je ziet heftige dingen voorbij komen’
PREMIUM

Waarom we allemaal een fietshelm zouden moeten dragen: ‘Je ziet heftige dingen voorbij komen’

‘Kortdurend effect’

Volgens Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland zijn wij het land van Hoe sterk is de eenzame fietser van Boudewijn de Groot. ,,Met de wind door je haar", zegt hij. ,,En daar hoort geen helm bij. In het verleden is vaak geprobeerd om te veranderen, maar bijvoorbeeld pilots op scholen met het uitdelen van gratis fietshelmen hadden telkens een kortdurend effect. Een helm is onhandig, vinden Nederlanders. Want waar berg je 'm bijvoorbeeld op?”

Dat deze ingebakken aversie tegen de fietshelm - zeker met de opkomst van de snelle elektrische fietsen in het achterhoofd - niet lang goed kan blijven gaan, werd vanochtend bekend. Vorig jaar kwamen 291 fietsers om het leven kwamen, het hoogste aantal sinds 1996 (het begin van de registratie). Zeker ten opzichte van het totaal aantal van 737 verkeersdoden is dat een gigantisch percentage.
Helm verkleint kans op ernstig hoofdletsel met 60 procent

Veiligheid.nl concludeerde eerder dat een derde van de slachtoffers met ernstig letsel (22.000 per jaar) fietsers van 55+ zijn. Uit onderzoek bleek verder dat het dragen van een helm bij een ongeval de kans op ernstig hoofdletsel tot wel 60 procent vermindert.

Hoewel de opmars van de e-bike onmiskenbaar zorgt voor meer helmen in het verkeer, is het percentage fietsers met helm nog altijd klein. Een helm voorkomt ook geen ongevallen én is niet in alle gevallen effectief. Bots je keihard frontaal op een auto, dan maakt het echt geen enkel verschil.
Speedpedelec? Helm verplicht

Rijd je op het allersnelste type e-bike, dan ben je sowieso wettelijk verplicht een helm te dragen. En niet zomaar een, zegt Kees Bakker alias ‘TestKees’, van de Fietsersbond. ,,Een speedpedelec-helm krijgt als keurmerk NTA8776, als-ie zwaardere valtesten goed doorstaat. Een ‘gewone’ fietshelm moet aan de binnenzijde de Europese veiligheidsnorm EN1078 vermelden. Dat betekent dat de helm bij een eenzijdig ongeval een klap kan opvangen als de fietser met zo’n 20 kilometer per uur op een vlakke ondergrond smakt of met 17 kilometer per uur op een stoeprand.

Kinderen hebben een afwijkende code, EN1080. Die zegt niets over de helm, want die is identiek, maar alles over de sluiting. Die moet zó zijn ontworpen dat hij bij een bepaalde kracht automatisch losschiet, om te voorkomen dat kinderen die tijdens het spelen vergeten hun helm af te zetten, bijvoorbeeld achter een klimrek blijven hangen.’’

Ik zou een helm beslist niet in een Chinese webshop kopen
Kees Bakker, Fietsersbond

Dat Europese keurmerk is verplicht voor helmen (‘Ik zou hem beslist niet in een Chinese webshop kopen’), maar het dragen ervan niet. Een wettelijke helmplicht zou volgens Bakker ook veel ongewenste effecten hebben. ,,Bijvoorbeeld dat mensen door die extra drempel de fiets vaker laten staan. Bovendien vind ik dat de overheid moet inzetten op preventie en een veilige infrastructuur. Als je puur naar de statistieken van valongelukken kijkt, dan is het logischer om als senior een helm te dragen als je de trap op- of afgaat, dan wanneer je op een fiets stapt.’’
Hip en handig: de Spaanse Closca is inklapbaar.

Een fietshelm dragen is dus een vrijwillige keus, vindt Bakker. Maar als je er een wil dragen: welke dan? Want het aanbod is groot, in soort, maat, uitvoering én prijs. De ANWB testte vorig jaar elf fietshelmen van populaire merken zoals Abus, Lazer en B’Twin. Ongeacht het prijsniveau scoorden die qua veiligheid allemaal een voldoende. De allerbeste was volgens de ANWB de Uvex city-i-vo MIPS (circa €125). De Specialized Align II was bijna net zo goed, maar een heel stuk goedkoper (rond de €45).

Bakker: ,,Omdat de helmen hetzelfde keurmerk hebben, maakt het voor de bescherming niets uit of het de goedkoopste van de Lidl is of een design-exemplaar van 200 euro. Of dat het een skate- of racehelm is. Wel geldt doorgaans: hoe lichter, hoe duurder. En je betaalt voor extra features zoals insectengaas, ventilatie of een vizier. Het belangrijkste is dat de helm lekker zit. Passen dus, net zoals met schoenen. Zonder het riempje moet de helm al goed blijven zitten. Als je dan op de helm duwt, moet de druk evenredig worden verdeeld.’’

Omdat de helmen hetzelfde keurmerk hebben, maakt het voor de bescherming niets uit of het de goedkoopste van de Lidl is of een design-exemplaar

Een fietshelm koop je nóóit tweedehands, want eventuele beschadigingen na een klap kunnen onzichtbaar zijn. Daarom moet je een helm na een valpartij en anders om de 3 à 5 jaar vervangen. Laat de helm ook niet lang in de zon liggen, want dat is niet bevorderlijk voor het schuim.
Luchtkussen

Denk je (ook met het oog op je coupe) met geen haar op je hoofd om een helm op te zetten? Dan is de Hövding, een airbag-nekband van 350 euro, misschien wat. ,,Qua draagcomfort viel hij me tegen. Een gewicht van een kilo vond ik niet prettig om mijn nek’’, zegt tester Kees Bakker. ,,Qua bescherming heb ik wel meer vertrouwen in een airbag die je hele hoofd als een zacht kussentje inkapselt dan in het laagje piepschuim van een helm. In thuisland Zweden is hij vrij populair, maar in Nederland moet ik de eerste in het wild nog tegenkomen.’’

Een fietshelm zet je doorgaans niet voor je lol of voor het gezicht op. Al zou de Spaanse Closca (vanaf €70) daar een uitzondering op kunnen zijn. Het design is hip én doordacht, want deze helm klap je heel simpel in tot een compact pakketje dat bijna de helft zo klein is. Daarmee is die andere reden om geen helm te dragen (‘waar laat je hem na de rit?’) ook meteen geneutraliseerd.


Terecht opgemerkt, een helm voorkomt geen ongevallen, en hangt erg af van soort ongeval of een helm wel nut heeft, bij frontale aanrijding met auto tja dan heb je er niks aan. En bij onwelwording, ook niet, dus helmplicht heeft voor mij geen zin, ga liever lopen dan met een helm op fietsen.
Staat trouwens iedereen vrij om wel een helm op te doen tijdens het fietsen, mijn moeder heeft er nu ook 1 omdat ze dat veiliger vind op de e-bike.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Abel1 schreef:
Staat trouwens iedereen vrij om wel een helm op te doen tijdens het fietsen


Maar je word wel uitgelachen.
In mijn gezin zijn we klaar met NAH door mijn ongeluk.
Zoontje fietst graag met een helm op, omdat hij weet wat papa heeft meegemaakt.
Maar op school wordt hij keihard uitgelachen omdat hij een rode helm draagt op zijn fietst.
  Bericht 
Bussloo
Master
In 2021 zaten wel in de donkere maanden in een lockdown. Zou dat een deel van het verschil tussen 2021 en 2022 kunnen verklaren?

Ik hoorde dat stijging vooral buiten de bebouwde was. Dan ben ik wel nieuwsgierig op welk soort wegen. 60 of 80 of 100? En wat de oorzaak was. Want ze roepen nu heel hard dat de snelheden terug moeten van 80 naar 60 en van 50 naar 30.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Mevrouw van de Fietsersbond vond (uiteraard) helmen niet nodig maar max snelheid voor het overige verkeer omlaag. Waarom zou je het ook bij jezelf zoeken? :[

*loopt even naar de gang - [gedempt] ONTZETTENDE TRUT FLIKKER EEN EIND OP [/gedempt] - komt weer terug alsof er niets aan de hand is*
  Bericht 
Ducantoni
Master
bruintje beer schreef:
Mevrouw van de Fietsersbond vond (uiteraard) helmen niet nodig maar max snelheid voor het overige verkeer omlaag. Waarom zou je het ook bij jezelf zoeken?


Het ligt zeker nooit bij de fietsers?
Ze zou eens een praatje moeten gaan maken met de mensen van de vuilophaaldienst in haar stad.
Of, nog beter, met ze mee moeten lopen bij een rondje binnenstad aldaar.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Nee, niet nodig, daar had ze al een rechtvaardiging voor: het gebeurt met name in de provincie. In de stad rijden de fietsers weliswaar hufterig, dat gaf ze in impliciete bewoordingen toe, maar daar gaan ze niet dood van.
En in de provincie heb je, jawel, provinciale wegen, dus daarvan moest de Vmax uiteraard omlaag.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Als het even kan moet er voor de auto iemand met een vlag lopen? :roll:
  Bericht 
Bussloo
Master
Nog langzamer, nog meer verveling, nog meer appen achter het stuur. Nee, dat gaat helpen. Fietsers trouwens net zo goed, ook buiten de bebouwde kom druk aan het appen onderweg naar school. Is zelfs een spotje van gemaakt.
  Bericht 
bert65
Master
bruintje beer schreef:
Mevrouw van de Fietsersbond vond (uiteraard) helmen niet nodig maar max snelheid voor het overige verkeer omlaag.

Het vervelende is dat zij, over de snelheid gesproken, niet de enigste is:
Citaat:
Economie


'Verlaag de snelheid'
Ook Veilig Verkeer Nederland reageert op de cijfers en schrikt van het hoge aantal verkeersdoden. De vereniging pleit opnieuw voor het verlagen van de snelheid binnen de bebouwde kom

bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... d-twee-dag
  Bericht 
Masterdam
Master
Mooi he, dat afgelopen jaren de snelheden alleen maar zijn teruggebracht en het aantal verkeersdoden is toegenomen. Logische conclusie: die maatregel die niet werkt uitbreiden!!
  Bericht 
bruintje beer
Master
:lol: goed opgemerkt :thumb:
  Bericht 
R
Master
Plus dat de toename vooral bij oudere fietsers is. Kunnen we voor het resultaat een lockdown voor overwegen of buiten hometrainerfietsen bij een sportschool.
  Bericht 
Raymond
Master
Even praktisch: Waar laat je die fietshelm? Moet je bij het boodschappen doen continue dat ding meeslepen.
Daarnaast kun je heel goed naar Duurzaam Veilig wijzen en het volledig mislukte idee van shared space. Wegen smaller maken, hindernissen en gelijkwaardige kruisingen aanleggen: allemaal uitstekende recepten voor ongevallen. Daar zijn overigens cijfers van, tot 12x meer ongelukken op een gelijkwaardige kruising. Ga dat als beleidsmaker maar even verklaren als je naar 0 verkeersdoden wil. Er wordt teveel naar snelheid gekeken en gewezen en te weinig naar logica. Om ergens op te klappen moet je op een ongelukkig punt samenkomen. Pak dat aan en het scheelt je een hoop ellende.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Raymond schreef:
Even praktisch: Waar laat je die fietshelm? Moet je bij het boodschappen doen continue dat ding meeslepen.
Oh ja, nee lastig. Dan de snelheid voor het overige verkeer maar omlaag.
Raymond schreef:
Om ergens op te klappen moet je op een ongelukkig punt samenkomen.
Zoals gewoon zonder om je heen te kijken de weg over te steken bijvoorbeeld. Fietsers zouden zich wat meer bewust moeten zijn van hun zwakte en zich daarnaar gedragen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
Fietsers zouden zich wat meer bewust moeten zijn van hun zwakte en zich daarnaar gedragen.


Net als motorrijders? :devil:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ik bedacht me dat we hier gewoon een mooi topic hebben waarin dodelijke ongevallen worden bijgehouden, en dat iemand dat eens zou moeten structureren. 'Doe het lekker zelf' is dan een logisch antwoord, dus ik ben even de eerste 5 pagina's doorgeakkerd. Het hele topic zou me nu even wat teveel werk worden.

Er zijn in die eerste 5 pagina's maar liefst 31 fietsers en 14 voetgangers in het verkeer om het leven gekomen. De leeftijd van de omgekomen fietsers en voetgangers, voor zover vermeld, lijkt overwegend tiener of bejaarde.

Maar nu: in het gemotoriseerde verkeer zijn in dezelfde periode 31 mensen omgekomen door ongevallen tussen 2 motorvoertuigen, en 59 (!) mensen door eenzijdige ongevallen met een motorvoertuig.
Twee keer zoveel dus.
  Bericht 
Griffin
Master
Dus automobilisten moeten ook een helm op? 😁
  Bericht 
zadkine
Master
GSXR1000 schreef:
maar wat is nou de werkelijk oorzaak? Een fietser die geen voorrang verleent en daardoor een aanrijding met auto krijgt?


Gokje....op basis van de gegevens uit het artikel.
Een e-bike rijder die zo snel rijdt dat de bestelauto bij afslaan dat ding nog niet goed in vizier heeft in de rechter buitenspiegel (welke vaak verkleinend is om grotere beeldhoek te verkrijgen)
En waarom dan bestel auto's ? Die kunnen niet over de schouder kijken of er nog een fietser in zicht is voor het te laat is.

Ik vind het trouwens in hoge mate storend dat e-bikes en ongemotoriseerde fietsers over 1 kam geschoren worden in deze cijfers waarmee deze direct ernstig misleidend zijn.
  Bericht 
zadkine
Master
Schoenzool schreef:
Dit zal wel veel ellende besparen.
Ook aldus de artsen:


Laat die artsen zich bij hun eigen vak houden....
Een helm mag dan je schedel een beetje beschermen.....maar hoeveel levenslang invaliden krijgen we dan doordat de fietser niet dood gaat maar zwaar gewond wordt?
En is dat dan besparing ellende of toch maar liever meteen dood....

(Een bejaarde die lopend valt krijgt soms ook zomaar een gebroken schedel....liever dan meteen dood doordat het met hogere fietssnelheid gebeurd dan als kasplantje verder moeten)
  Bericht 
Raymond
Master
Da’s geen keuze die je in het beleid kan maken.
  Bericht 
Bussloo
Master
zadkine schreef:
Laat die artsen zich bij hun eigen vak houden....
Een helm mag dan je schedel een beetje beschermen.....maar hoeveel levenslang invaliden krijgen we dan doordat de fietser niet dood gaat maar zwaar gewond wordt?
En hoeveel donororganen "loop je mis"? Toen motorrijders verplicht een helm op moesten nam het aantal orgaandonoren drastisch af.
Wat je noemt een duivels dilemma.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Gokje....op basis van de gegevens uit het artikel.
Een e-bike rijder die zo snel rijdt dat de bestelauto bij afslaan dat ding nog niet goed in vizier heeft in de rechter buitenspiegel (welke vaak verkleinend is om grotere beeldhoek te verkrijgen)
En waarom dan bestel auto's ? Die kunnen niet over de schouder kijken of er nog een fietser in zicht is voor het te laat is.
Sowieso is het nu makkelijker om je te vergissen in de snelheid van een fietser. Even snel voorlangs kan helemaal verkeerd uitpakken en de klap is een stuk harder door de snelheid van de betreffende boomer (die ook nog eens te laat reageert, want oud).

Voor mij is overigens de grootste fietspad terrorist de pizza bezorger op een electrich geval. Grote kist voorop, gaan veel sneller dan gewone fietsers en de bestuurder zit altijd op zijn telefoon te kijken. Dat moet heel vaak fout gaan, kan haast niet anders.
  Bericht 
Abel1
Master
ad.nl schreef:
In Denemarken dragen de meeste fietsers wél een helm, hoe komt dat?

Om Nederlanders eindelijk massaal aan de fietshelm te krijgen moet het kabinet de succesvolle Deense aanpak overnemen. In Denemarken is de acceptatie van de fietshelm veel groter, zegt het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een nieuw rapport.

Fietsen met een helm is veel veiliger dan zonder, blijkt uit wetenschappelijke onderzoek. Bij een val hebben fietsers met helm 60 procent minder kans op ernstig letsel en 70 procent minder kans op dodelijk letsel.
Lees ook

De weerstand tegen de fietshelm is in ons land echter nog altijd groot. Slechts 1 op de 10 Nederlandse fietsers zegt er altijd of bijna altijd een te dragen. In een poging dat percentage flink op te krikken, heeft het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar Denemarken gekeken. Dat land wordt qua fietscultuur vaak in één adem genoemd met Nederland.

Citaat:
Poll
Moet het kabinet de fietshelm stimuleren zoals Denemarken doet?

Jazeker, als het werkt, waarom niet? Elke fietsdode is er één te veel. (61%)
Nee, Nederland is veel drukker. Succes daar zegt weinig. (39%)

3164 stemmen


In Denemarken is de fietshelm totaal niet controversieel meer: bijna 6 op de 10 Deense fietsers (57 procent) geeft aan altijd of bijna altijd een helm te dragen. Slechts 15 procent van de Denen vindt dat niet nodig, tegen 35 procent in ons land.

Schappelijke prijs

Nederland kan veel van de Deense aanpak omarmen, stelt de SWOV in het rapport ‘De fietshelm en manieren om vrijwillig gebruik te stimuleren'. Net als in Denemarken moet de fietshelm hier van jongs af aan worden gepropageerd. ,,Begin bij basisscholieren en geef ouders daarbij een belangrijke taak als rolmodel.” Zij moeten actief worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor de veiligheid van hun kind.

Fietshelmen dienen daarnaast voor een schappelijke prijs verkrijgbaar te zijn en er hip genoeg uitzien, in allerlei kleurtjes. ,,Zorg verder dat ze op groot aantal gemakkelijk toegankelijke locaties verkrijgbaar zijn.”

Belangrijk is om één organisatie verantwoordelijk te maken, stelt onderzoekster Ingrid van Schagen, auteur van het nieuwe rapport. Bewustwordingscampagnes moeten daarnaast steeds herhaald worden. ,,Op die manier zorg je voor blijvend enthousiasme.” Het helpt daarbij om ‘bekende en bewonderde Nederlanders als ambassadeur voor de fietshelm in te zetten.’ ,,Ook in bredere zin zou er meer van rolmodellen gebruik gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door in Nederlandse films en televisieseries fietsers altijd met helm op te laten rijden.”

Nadelen van de fietshelm moeten verder worden geadresseerd, inclusief bijbehorende oplossingen. ,,Bijvoorbeeld waar je de helm kunt laten als je de fiets ergens hebt neergezet.” Ook dienen bestaande mythes rond de helm worden ontkracht, zoals dat deze alleen zou helpen bij hoge snelheden of als je in botsing met een auto komt.”
Skihelm

Als iedereen in Nederland een fietshelm zou dragen, scheelt dat 80 verkeersdoden per jaar. Gisteren werd bekend dat er in 2022 liefst 737 mensen overleden op onze wegen, 155 meer dan het jaar ervoor. Zo'n toename was sinds de jaren 50 niet voorgekomen. Met name oudere fietsers van boven de 75 jaar verongelukken veelvuldig, vaak rijden ze op een e-bike.

Het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid beseft dat het een flinke klus wordt om Nederlanders aan de helm te krijgen, maar wijst op de doorbraak van de skihelm. Droegen veel skiërs en snowboarders een kwart eeuw terug geen helm, nu is dat totaal anders.

In dat opzicht moet het doel zijn om een kantelpunt te bereiken, stelt de SWOV. ,,Het is zaak dat een groot deel van de fietsers een helm draagt en het dus niet dragen van een helm de uitzondering is in plaats van het wél dragen, zoals nu het geval is. Het is aannemelijk dat dit het mechanisme is geweest bij de sterke toename van de helmdracht onder sportfietsers, skiërs en snowboarders.”


En ja hoor, het gedram is begonnen, allemaal artikelen, en promoties voor de fietshelm.
Want tja stel je voor zeg, oei het leven is zo gevaarlijk, straks met lopen ook maar een helm want ja struikelen over een rubberen stoeptegel kan ook gebeuren. pfffff

Pak gewoon het echte probleem aan, gebruik van mobiel op de fiets, het door rood rijden, tegen het verkeer in de rotondes om, het niet richting aangeven, en natuurlijk de slechte tot geen verlichting op de fiets, maar tja handhaven he.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik zie de fietshelm als een nuttiger middel als dat een mondkapje dat was om de zorg te ontlasten. Is er al een crisisteam samengesteld? Zwik talkshowtjes kan geen kwaad.

We moeten Europees ook een grens stellen aan het aantal verkeersdoden in de maand, bij overschrijding moeten we in een verkeerslockdown :lief:

[/heeft het VVD66 licht gezien]
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
[/heeft het VVD66 licht gezien]


Kwibus en Dion zullen trots op je zijn :lol:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Abel1 schreef:
En ja hoor, het gedram is begonnen, allemaal artikelen, en promoties voor de fietshelm.
Bij RTLnieuws zag ook al zoiets voorbij komen. Wonderlijk hoe dat werkt bij de "onafhankelijke" media.
  Bericht 
GSXR1000
Master
zadkine schreef:
En waarom dan bestel auto's ? Die kunnen niet over de schouder kijken of er nog een fietser in zicht is voor het te laat is.


Zou al helpen als wat meer automobilisten actief kijken bij rotondes / afslaan e.d. Zelfs op de snelweg voorrang geven aan sneller verkeer is al lastig :dood:

Maar ook in mijn wijk diverse rotondes waar tegen de klok in als fietser over langs de rotonde gaan genormaliseerd is.
  Bericht 
Masterdam
Master
zadkine schreef:
En waarom dan bestel auto's ? Die kunnen niet over de schouder kijken of er nog een fietser in zicht is voor het te laat is.

Jaaaaa maar vrachtwagens zijn levensgevaarlijk! Dus die hebben we uit de standscentra verbannen. En in ruil daarvoor hebben we per vrachtwagen 14 busjes teruggekregen. :thumb:
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Heeft iemand al "verkeers lockdown" geroepen? Alles dicht, iedereen thuis blijven tot we weer op een acceptabel aantal slachtoffers zitten!
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Hmm in 2020 al

https://www.geenstijl.nl/5155115/bankbl ... ienst-2-0/

ging ook over verkeersslachtoffers.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Vandaag op revalidatie op zo'n spinfiets moeten zitten. Rustig tempo uiteraard.
De NAH'ers moesten een fietshelm op. Kom op, dat gaat toch wel heel erg ver :nothanks:
"als je er vanaf valt" ... na het ongeluk ben ik met alles wel wat voorzichtiger moet ik bekennen, maar deze had ik niet verwacht
 Pagina 1 van 2  [ 52 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy