Postingstijd interval gedetecteerd van 1227.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 2  [ 57 berichten ]
  Bericht 
BLikent
Master
AD schreef:
Aantal verkeersdoden door alcohol sterk gestegen

Het aantal mensen dat omkomt in het verkeer als gevolg van alcoholgebruik is de afgelopen jaren bijna verdrievoudigd.

In 2016 overleden er in Nederland dertien mensen bij ongelukken in het verkeer die gerelateerd waren aan alcohol. Vorig jaar waren dat er bijna drie keer zoveel, namelijk 36. Dat meldt de NOS op basis van cijfers van de politie.

Ook dit jaar zijn de cijfers van het aantal verkeersdoden door alcohol hoog. Tot en met september kwamen al 29 mensen om het leven door alcoholgebruik in het verkeer. Het aantal ongevallen waarbij alcohol een rol speelde was in 2016 2379. In 2018 waren het er 2731.

Hoe het kan dat het aantal 'alcoholongelukken' is toegenomen, weet de politie niet. Een mogelijke verklaring is de combinatie van alcohol- en drugsgebruik door automobilisten, laat een politiewoordvoerder weten aan de NOS. ,,Wij zien helaas een stijging van het gebruik van drugs in het verkeer.’’ De verkeersdoden zijn bijna nooit de beschonken bestuurders zelf. Van de 93 dodelijke slachtoffers sinds 2016 ging het slechts twee keer om de bestuurder die onder invloed was van alcohol.


Citaat:
De verkeersdoden zijn bijna nooit de beschonken bestuurders zelf. Van de 93 dodelijke slachtoffers sinds 2016 ging het slechts twee keer om de bestuurder die onder invloed was van alcohol.
Als je er geen onderzoek naar doet, zal je op zo'n getal uitkomen. :biertje:
  Bericht 
Pita
Master
 
Verklaring 1 : Er wordt veel meer ingezet op belastingcontrole

Gisteren nog in Breda, het lijkt wel of hier een opleidingcentrum zit, rond 20 agenten en 5 motorrijders die assisteren bij de belastingdienst. die hadden ook een alcoholcontrole kunnen doen.
  Bericht 
wildplasser
Die hard
BLikent schreef:
Citaat:De verkeersdoden zijn bijna nooit de beschonken bestuurders zelf. Van de 93 dodelijke slachtoffers sinds 2016 ging het slechts twee keer om de bestuurder die onder invloed was van alcohol.




Dus wat is nu het probleem.
  Bericht 
snovvdog
Master
Dat er 91 mensen door andere mensen die alcohol hebben genuttigd zijn overleden?

Moet overigens wel toegeven dat ik de laatste tijd erg weinig alcoholcontroles zie. Helaas nog wel flitsbusjes of laserende idioten.

Verkoop al die laserguns nou maar gewoon en haal er alcohol voorselectieapparaten voor terug...
  Bericht 
bert65
Master
snovvdog schreef:
Verkoop al die laserguns nou maar gewoon en haal er alcohol voorselectieapparaten voor terug...

Daar heb je niets aan als de agenten daarvoor niet beschikbaar zijn.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
BLikent schreef:
Als je er geen onderzoek naar doet, zal je op zo'n getal uitkomen. :biertje:

Tja, ik ben in ruim 45 jaar al 2 keer gecontroleerd op alcohol. :glaasje: :glaasje:
  Bericht 
zadkine
Master
En daarnaast...ze controleren doden gewoonlijk niet op alcohol.

bv boomklevers.
  Bericht 
Fpsdoug
Master
Maserati Teun schreef:
Tja, ik ben in ruim 45 jaar al 2 keer gecontroleerd op alcohol. :glaasje: :glaasje:

Daar zit ik wel overheen.
De eerste paar jaar van mijn rijbewijs een gare bak gereden en soms op nachtelijke tijden, ben een keer of drie van de weg geplukt om te blazen.
Vervolgens een fatsoenlijke auto en toen nooit meer, denk al een jaar of 10 niet meer.
  Bericht 
no justice
Master
Alcohol controles zijn te arbeidsintensief en niet lucratief..... flitsen daarintegen.... juist. Alles voor de verkeersveiligheid. :dood:
  Bericht 
jack19
Master
 
zadkine schreef:
En daarnaast...ze controleren doden gewoonlijk niet op alcohol.

Idd. Op pd al overleden betekent geen bloedonderzoek tbv justitie. Dan kom je er ook niet achter.
Feitelijk betekent dat dus ook dat er nog meer doden tgv alcohol in het verkeer zijn.

Ik ervaar zelf ook dat “elke nacht een 8” minder lijkt te leven dan voorheen.
Kan komen omdat je met 2 man circa 2 uur van de straat af bent voor je hem hebt afgehandeld.....
  Bericht 
Story
Master
 
jack19 schreef:
Kan komen omdat je met 2 man circa 2 uur van de straat af bent voor je hem hebt afgehandeld.....

Wie vindt dat?
Ik vind dat geen slechte investering. Er zijn misdrijven waar je langer voor bezig bent.
  Bericht 
jack19
Master
 
Feitelijk schreef:

Wie vindt dat?
Ik vind dat geen slechte investering. Er zijn misdrijven waar je langer voor bezig bent

Laat ik het zo stellen, toen ik begon in mijn huidige werkgebied, circa 90 vierkante kilometer aan oppervlakte, reden we in de nacht standaard met 4 dubbelbemande voertuigen en twee losse poppetjes, danwel in burger danwel op de motor. Dan was die 2 uur niet zo spannend omdat er zat collega’s waren.
Tegenwoordig rijden we diezelfde nachten in het zelfde gebied met zijn viertjes. Dan is 2 man voor 2 uur kwijt zijn een behoorlijke slag.
Standaard een melding of 5-6 per nacht en je komt niet meer toe aan aanwezig zijn in de wijk waar wordt ingebroken.

Het ene misdrijf is niet te vergelijken met het andere, maar ik merk dat jongere collega’s veel meer hebben met die inbreker pakken dan een 8. Misschien ook omdat de impact van een drankrijder veel beperkter is dan de inbreker.
  Bericht 
Bussloo
Master
jack19 schreef:
Misschien ook omdat de impact van een drankrijder veel beperkter is dan de inbreker.

Totdat die drankrijder iemand doodrijdt.
En nu willen ze het "oplossen" door het alcoholslot nieuw leven in te blazen. Tja, dan zul je dus eerst de pakkans voor de notoire drankrijders moeten vergroten. Hoe dan?
  Bericht 
viffer
Master
Bussloo schreef:
En nu willen ze het "oplossen" door het alcoholslot nieuw leven in te blazen.


Of de alcoholenkelband :lol:

Citaat:
Test met nieuw wapen tegen drankrijders: de alcoholenkelband
Er komt mogelijk een nieuwe maatregel in de strijd tegen alcohol in het verkeer: een alcoholenkelband moet het voor notoire drankrijders onmogelijk maken ongemerkt achter het stuur te kruipen. Dat zei staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) vanmiddag in de Tweede Kamer op het nieuws dat het aantal verkeersdoden als gevolg van alcohol bijna is verdrievoudigd.

De pilot waarin de enkelband getest wordt startte in 2017 en moet begin volgend jaar afgerond zijn, zei Broekers-Knol vanmiddag in antwoord op vragen van SGP-Kamerlid Chris Stoffer. De band meet op basis van het zweet van de drager of die alcohol op heeft en stuurt die gegevens door naar de reclassering. De band kan daarom fungeren als een alternatief voor het alcoholslot in auto’s ,,Dat is op zich een goed instrument, maar een drankrijder kan natuurlijk nog altijd in een andere auto stappen’’, merkte Broekers-Knol op.

Het aantal mensen dat omkomt in het verkeer als gevolg van alcoholgebruik is de afgelopen jaren bijna verdrievoudigd, liet de politie vorige week weten. In 2016 overleden er in Nederland 13 mensen bij ongelukken in het verkeer die gerelateerd waren aan alcohol. Vorig jaar waren dat er 36. En ook dit jaar zijn de cijfers van het aantal verkeersdoden door alcohol hoog. Tot en met september kwamen al 29 mensen om het leven door alcoholgebruik in het verkeer.

Drugs
De politie ziet ook een forse stijging van het gebruik van drugs in het verkeer. Waar in 2018 nog 3799 mensen tegen de lamp liepen onder invloed van drugs in het verkeer, waren dat er tot en met september dit jaar al 5229. Die stijging komt onder andere doordat de politie sinds de invoering van de speekseltester een beter beeld heeft gekregen van het gebruik van drugs in het verkeer.

Hoewel het aantal fuikcontroles zijn afgenomen, is de pakkans volgens Broekers-Knol niet kleiner geworden. ,,De politie gaat nu gerichter te werk, en gebruikt daarbij geregeld onopvallende voertuigen.’’ Het aantal fuikcontroles is afgenomen omdat de locaties snel via sociale media worden verspreid, waardoor ze minder effectief zijn geworden.

De staatssecretaris zegt harder te willen optreden tegen rijden onder invloed. Ze wijst op een wetsvoorstel waarin de strafmaat voor drankrijders omhoog gaat. Daar wordt vanmiddag in de Eerste Kamer over gestemd. ,,Alcohol blijft een prioriteit in de verkeershandhaving.’’


https://www.ad.nl/politiek/test-met-nie ... ~ae56b209/
  Bericht 
R
Master
Oplossen is tegenwoordig meer controlemiddelen zonder inzet van mankracht.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
NOS schreef:
Minister overweegt herinvoering omstreden alcoholslot

Minister Harbers laat onderzoek doen naar de herinvoering van het alcoholslot in personenauto's. De bedoeling is dat dit aan het einde van dit jaar klaar is. Het slot, waardoor bestuurders hun voertuig niet kunnen starten als zij gedronken hebben, werd eerder afgeschaft.

Het project zit nog in de "superbeginfase", zegt een woordvoerder van Infrastructuur en Waterstaat naar aanleiding van berichtgeving van het AD. Volgende maand zal de vraagstelling worden bepaald en daarna wordt een onderzoeksbureau ingeschakeld.

De minister zegt in de krant dat er snel maatregelen nodig zijn om het aantal mensen te verkleinen dat onder invloed achter het stuur gaat zitten. Het aantal rijontzeggingen en boetes voor beschonken bestuurders is vorig jaar met 34 procent gestegen, naar 43.436.

Daar komt bij dat het aantal mensen die ondanks een rijontzegging toch de weg op gingen met 18 procent steeg, en het aantal verkeersdeelnemers dat een bloed- of blaastest weigerde met 74 procent.

Afgeschaft in 2015
Met een alcoholslot kan de auto alleen worden gestart na een negatieve blaastest. In 2011 werd het middel ingevoerd. Het CBR mocht het opleggen aan mensen die strafrechtelijk vervolgd waren.

In 2015 werd het weer afgeschaft, omdat de Raad van State en de Hoge Raad oordeelden dat het te ingrijpend was en te weinig rekening hield met persoonlijke omstandigheden. Bovendien draaiden de automobilisten zelf op voor de kosten om het slot te laten inbouwen, destijds zo'n 5000 euro.

Volgens Harbers is het zo langzamerhand tijd om het slot weer van stal te halen. Hij zegt dat steeds meer nieuwe auto's geschikt zijn om een slot in te bouwen, waardoor de kosten ook lager zijn.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Het idee erachter is aardig, maar de gevolgen van dat slot waren soms ronduit gevaarlijk, als een auto onderweg uitviel omdat dat slot ingreep:
nieuws/auto-met-alcoholslot-valt-uit-op-snelweg-t88728.html

Misschien is het slimmer om een (verborgen) zender te installeren op het voertuig van een notoire drankrijder.
  Bericht 
Robert1
Master
Niks aardig idee … voor je het weet is het een verplicht ding voor alle auto’s …
  Bericht 
Ducantoni
Master
Lijkt me sterk. Het gaat toch om de drankrijders.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ducantoni schreef:
Het gaat toch om de drankrijders.


En dan volgt een andere groep. En een andere groep. En vervolgens is het voor iedereen verplicht. Je weet toch wel hoe de overheid te werk gaat?
  Bericht 
zadkine
Master
Ducantoni schreef:
Lijkt me sterk. Het gaat toch om de drankrijders.


En daarna de NOx gebruikers (eigenlijk liever eerst die NOx detectie in auto's)

Ducantoni schreef:
maar de gevolgen van dat slot waren soms ronduit gevaarlijk, als een auto onderweg uitviel omdat dat slot ingreep:


Dat moet dus onmogelijk zijn....auto's die uitvallen onder het rijden.

Los daarvan , afleiding onder rijden is gevaarlijk....dus ook om tijdens het rijden ineens een ademtest te moeten doen.

Gewoon slot zo maken dat uitsluitend de bestuurder kan blazen....en zo gauw de bestuurder zijn plek verlaat er opnieuw geblazen moet worden voordat de auto weer in beweging kan komen.
En uiteraard producent verantwoordelijkheid voor elke schade welke te herleiden is op het slot.
  Bericht 
Ducantoni
Master
basjuh1981 schreef:
En dan volgt een andere groep. En een andere groep. En vervolgens is het voor iedereen verplicht. Je weet toch wel hoe de overheid te werk gaat?


Zekers. Mensen die van een uitkering leven, worden nu soms gevolgd met een zender door sociaal rechercheurs.
De overheid controleert ons maar al te graag.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ducantoni schreef:
De overheid controleert ons maar al te graag.


Helaas wel.
  Bericht 
Abel1
Master
Niks alcohol slot, gewoon bij notoire drankrijders de auto inbeslag nemen, ook als ze in de auto van de buurman rijden etc.

Want idd waar eindigt het ? straks iedereen maar preventief zo'n ding in de auto?
  Bericht 
Olds 76
Master
Tja, ik ben in ruim 45 jaar al 2 keer gecontroleerd op alcohol.


Dat is frappant. Hier namelijk exact dezelfde cijfers. Vertegenwoordigen wij nu de gemiddelde pakkans?
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Je zou het haast gaan denken. :roflol: :roflol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik toch wel iets vaker in iets minder jaar maar om nou te zeggen dat het heel veel anders is. Precieze getallen weet ik niet meer. Ben zelfs een keer aangehouden. A geblazen, moest mee naar het bureau in de politieauto alwaar ik 0,00 promille blies op zo'n groot apparaat. Ik kreeg het stop-bord voor mn neus toen ik bij iemand de straat uitreed en amper een paar slokken bier op had. Had geen tijd om een heel flesje weg te tikken, vervolgens belandt je in een cel waarbij het hele proces een uur of meer in beslag nam ofzo :fp: .


Ik denk dat het verschil is dat ik iets vaker op 'feest'-tijden heb rondgereden. Al is het bij een echte alcoholist natuurlijk 24/7 feest.
  Bericht 
snovvdog
Master
Tja, ik ben in ruim 45 jaar al 2 keer gecontroleerd op alcohol. :glaasje: :glaasje:


Als je op ''riskante'' tijden en op risicovolle plekken komt gebeurt het wel wat vaker.

In de periode 2011-2013 ben ik denk ik in 2 jaar tijd zo'n 10x gesptopt/gecontroleerd. Veel te maken met de tijden en plekken waar je rijdt en omstandigheden.

Nu al jaren geen alcoholcontrole meer meegemaakt. Maar ik breng de nachten vooral thuis door, rijd niet meer doelloos rond in mijn vrije tijd zoals vroeger en ga minder vaak naar de kroeg.
Ik heb het altijd binnen de grenzen gehouden, tot bijna paranoide aan toe zelf blazen op een dealextreme tester als ik twijfelde en dan gewoon niet zelf rijden als het niet goed is.

Het enige wat ooit misschien heeft kunnen spelen is restalcohol in de ochtend, ik had weleens ochtenddiensten bij PostNL die ik na een nachtje uitgaan invulde. Maar die tijden zijn voorbij, drink sowieso niet graag meer omdat ik merkbaar slechter slaap en daarmee slechter presteer door de dag heen. Gewoon te veel gevolgshit van zelfs een enkel vaastje of 2 de dag erna. Doordeweeks drink ik niet meer. Ik het weekend heel spordisch meer dan 2-3 drankjes, alleen als de sfeer en situatie er echt naar is. Op vakantie of eens in de x maanden in NL wil ik weleens stevig drinken.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Olds 76 schreef:
Range Rover Teun schreef: Tja, ik ben in ruim 45 jaar al 2 keer gecontroleerd op alcohol.

Dat is frappant. Hier namelijk exact dezelfde cijfers. Vertegenwoordigen wij nu de gemiddelde pakkans?


Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst gecontroleerd ben.

Dave schreef:
vervolgens belandt je in een cel waarbij het hele proces een uur of meer in beslag nam ofzo

Vergelijk dat eens met hoe een zakkenroller behandeld wordt..
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dave schreef:
vervolgens belandt je in een cel waarbij het hele proces een uur of meer in beslag nam ofzo :fp: .


Jeetje. Alsof je een grote crimineel bent
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ducantoni schreef:
Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst gecontroleerd ben.
Ik in 2010 in Finland. En daarvoor nog een keer in Nederland; verder nooit.
  Bericht 
Achiel
Master
Denk 3x op 30 jaar tijd.
  Bericht 
Raaf
Master
snovvdog schreef:
Als je op ''riskante'' tijden en op risicovolle plekken komt gebeurt het wel wat vaker.


Joh, ik heb jarenlang op het Nonnenveld in Breda gewoond. Dan reed je dus vaak in de stad op stap tijden, en dan nog nauwelijks controle.
Aantal keren dat ik een controle gezien heb is op 2 handen te tellen, aantal keren dat ik heb moeten blazen op 1 hand, waarbij een deel zelf uitgelokt ivm de bob sleutelhangers.

Dat in een kleine 2 mio kilometers... Waarvan een groot deel in de nacht.

Er is gewoon geen prioriteit op vanuit de overheid om drankrijden te voorkomen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
Ik in 2010 in Finland.


De eerste en tot nu laatste keer was in 2009 ofzo. Op de oprit van m'n ouders. Ik had een P/A, dus ik mocht doorlopen naar huis.
  Bericht 
Masterdam
Master
Toen ik studeerde, reed ik taxi als bijbaan. 's Nachts bezopen lui naar huis brengen. Ik heb in die tijd onnoemelijk vaak moeten blazen. Soms 3x op een nacht.

Ook een keer in Barcelona moeten blazen om 7u 's ochtends toen we net wilden vertrekken naar huis.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Schoenzool schreef:
Jeetje. Alsof je een grote crimineel bent


Hmm nou dat dan weer niet, het is je recht dat er minimaal 20 minuten moet zitten tussen je eerste vordering en een tweede test ( https://www.advocaat-verkeersstrafrecht ... -gevolgen/ ) .. Dat wist ik ten tijde van dat hele gedoe al (via dit forum geleerd) maar je gaat toch een beetje twijfelen aan jezelf als je in zo'n proces belandt. Want ze geloofden me niet toen ik zei dat dat handding niet goed was, doe nog maar een keer met een ander. Wilden daar niet aan :roll: :D

Riem afdoen, horloge/sieraden af en veters uit je schoenen was allemaal wel een beetje overdreven (maar ook procedure).

Dat joelen van collega celgenoten achter het ruitje toen ze me binnen zagen komen zal ik niet vergeten. Was allemaal van een bepaald type ras. Net als in een film.
  Bericht 
Bussloo
Master
Op één avond tijdens een repo voor OG meerdere keren mogen blazen. Ook wel eens door een vliegende brigade op een buitenweg staande gehouden om een P te mogen blazen. Procentueel pakken die teams volgens mij de meeste drankrijders.
  Bericht 
Abel1
Master
1x zelf moeten blazen in 25 jaar, verders wel wat vaker een controle gezien, maar alles met elkaar misschien 4 a 5 in al die jaren dat ik een rijbewijs heb.
Maar ja sinds de mobiels is een grote fuik wel lastiger, want er word meteen een sms of appje gestuurd dat er een controle staat. Doe dan ook kortere kleine controles, of zo'n grote fuik dat er geen ontkomen aan is, vanuit een bepaald gebied.

En wat mij betreft meteen een rijontzegging van paar maand. ongeacht of ze het voor werk of zo nodig hebben, bedenk je maar van te voren.
  Bericht 
bx gek
Master
Masterdam schreef:
Toen ik studeerde, reed ik taxi als bijbaan. 's Nachts bezopen lui naar huis brengen. Ik heb in die tijd onnoemelijk vaak moeten blazen. Soms 3x op een nacht.


Ik heb van 1995 rot 1999 Taxi gereden in Breda en nooit hoeven blazen.
  Bericht 
zadkine
Master
Olds 76 schreef:
Dat is frappant. Hier namelijk exact dezelfde cijfers. Vertegenwoordigen wij nu de gemiddelde pakkans?


Lijkt er wel op....spontane alcohol fuiken en controles...2 keer bij mij ...in 44 jaar.
waarvan 1 keer op de beruchte kerstborrel middag - avond bij veel bedrijven om ca 17:00 uur.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Masterdam schreef:
Toen ik studeerde, reed ik taxi als bijbaan. 's Nachts bezopen lui naar huis brengen. Ik heb in die tijd onnoemelijk vaak moeten blazen. Soms 3x op een nacht.


Afgelopen nacht toevallig getuige mogen zijn van zo'n verlengde Hummer die van de (snel)weg meegenomen werd door een surveillancewagen.
Slingerde niet en reed ook niet te hard.
  Bericht 
Masterdam
Master
bx gek schreef:
Ik heb van 1995 rot 1999 Taxi gereden in Breda en nooit hoeven blazen.

Dan hebben ze daarvan geleerd, want ik reed denk ik vanaf 2000 ofzo in Breda. :P
  Bericht 
Schoenzool
Master
Masterdam schreef:
Toen ik studeerde, reed ik taxi als bijbaan. 's Nachts bezopen lui naar huis brengen


Respect.
Lijkt me vreselijk continue dronken torren aan boord
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Lijkt er wel op....spontane alcohol fuiken en controles...2 keer bij mij ...in 44 jaar.
Ik heb geloof ik drie keer in mijn leven moeten blazen en een keer daarvan was na een snelheidsovertreding. De pakkans voor alcomobilisten is echt heel laag. Maar katen we vooral meer flitspalen en privacy haat camera's plaatsen :[
  Bericht 
Schoenzool
Master
Dikke Dakduif schreef:
De pakkans voor alcomobilisten is echt heel laag


Idd triest. Daarom rijden er ook zoveel bezopen rond
  Bericht 
basjuh1981
Master
Schoenzool schreef:
Daarom rijden er ook zoveel bezopen rond


Is dat zo?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Zijn vaker telefoontijgers dan drankrijders volgens mij
  Bericht 
basjuh1981
Master
Nu is het makkelijker om een telefoontijger te spotten dan een drankrijder.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Dan ben ik bovengemiddeld vaak gecontroleerd, zeker 5 keer moeten blazen in 40 jaar.
  Bericht 
Schoenzool
Master
basjuh1981 schreef:
Is dat zo?


Vrees het wel.
Als ik kijk op mijn werk hoeveel alcoholisten / drugsverslaafden er zijn. Daar van heeft 95% tot hun opname meestal gereden. Zelfs beroepsmatig. En dan niet 5 glazen teveel.
 Pagina 1 van 2  [ 57 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy