Pagina 2 van 2  [ 92 berichten ]
  Bericht 
maarten28
Master
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
maarten28 schreef:
We hebben teveel duurzame energie.
Dit probleem wordt alleen maar groter met iedere windmolen en ieder zonnepaneel dat in gebruik genomen wordt.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik wil het geen probleem noemen. Of vind je het ook een probleem dat er in Nederland voor meer dan 20 GW aan conventionele centrales staan die het grootste deel van de dag niets staan te doen? De Clauscentrale hebben ze zelfs jarenlang niet gebruikt.
Het enige is dat je er iets mee wil doen omdat dat goed voor het milieu is. En hoe meer windmolens en zonnepanelen we hebben, moet vaker je er iets mee moet doen.
Maar met meer windmolens en zonnepanelen komt het ook vaker voor dat we onze energiebehoefte met duurzame energie kunnen dekken. En dat is wat je wil.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Windmolens zijn niet duurzaam. Erosie van de bladen, afgehakte vleugels, dode vissen..
Als een vleermuis er te dicht langs vliegt imploderen zijn longen.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
maarten28 schreef:
Of vind je het ook een probleem dat er in Nederland voor meer dan 20 GW aan conventionele centrales staan die het grootste deel van de dag niets staan te doen?
Het is in zoverre een probleem dat de vaste kosten gewoon doorlopen en dat we nooit in een situatie zullen komen dat je energiecentrales kunt opdoeken. Leuk dat er minder verstookt wordt, maar de totale kosten gaan alleen maar omhoog.
  Bericht 
dvdouden
Master
NOS schreef:
Niet kunnen slapen door de hitte: 'Koelte-ongelijkheid steeds groter probleem'

Vandaag is het de warmste dag van het jaar, en het belooft ook een plakkerige nacht te worden. Al is die nacht bij de een veel klammer dan bij de ander. Het maakt namelijk nogal wat uit of je in een goed geïsoleerd huis woont waarbij de vloerverwarming ook kan koelen, of bijvoorbeeld in een stadse woning waarbij het binnen nog warmer is dan buiten.

"Koelte-ongelijkheid wordt een steeds groter probleem", aldus universitair docent stedenbouw Marjolein van Esch van de TU Delft. "Tien jaar geleden dachten we daarbij alleen aan ouderen, maar het zijn ook studenten en andere huurders die niet bij machte zijn iets aan hun huis te veranderen en echt met de last zitten. Niet alleen fysiek maar ook mentaal."

Warme huurhuizen
Over het algemeen is het in de stad warmer dan op het platteland; zo kan de temperatuur in de nacht wel tien graden hoger zijn. "Gebouwen nemen overdag hitte op en in de avond laten ze die los", zegt Esther Peerlings, die daar onderzoek naar doet aan de universiteit in Wageningen.

Een wijk met laagbouw en tuinen is koeler dan een plek met veel hoogbouw, smalle straten en weinig groen. "Het gaat dus niet alleen om de directe leefomgeving, maar ook om de wijk", vertelt Van Esch. Ze ziet dat mensen die hun huis niet koel krijgen vaak (sociale) huurders zijn.

Peerlings beaamt dat. "Een koophuis kan je aanpassen hoe je wil. Maar als je bij een huurhuis een luifel aan de buitenkant wil installeren kan dat vaak niet." En dat terwijl zonwering buiten het huis het best werkt en direct zonlicht een van de grootste warmte-invloeden is. "Huisbazen denken vaak: waarom zou ik geld steken in iets wat ik niet verplicht ben?"

Tips tegen hitte in huis schreef:
"Het best is zonwering buiten het huis, zodat de warmte niet binnenkomt", aldus onderzoeker Peerlings. "Met gordijnen is de warmte eigenlijk al binnen. De gordijnen nemen warmte op en geven die ook weer af. Maar als je geen zonwering hebt, is het dichtdoen van je gordijnen beter dan niets. Het helpt de zon en de warme lucht buiten te houden."

Als het buiten warm is, is het verder belangrijk om de ramen dicht te houden, zegt de onderzoeker. "En zodra het 's avonds koeler is dan binnen, dan is het tijd om de ramen open te zetten."

"Sommige mensen doen de gordijnen open omdat ze licht prettig vinden, anderen zetten hun raam overdag open omdat een briesje aangenaam voelt. Maar je kan dan beter een ventilator gebruiken met de ramen dicht en de warme lucht buiten houden."


Van Esch ziet dat sommige mensen met warme huizen al in mei en juni gaan opzien tegen de zomer, ook als het weer buiten prima is. "Sommige huizen zijn drie maanden lang vervelend om in te wonen. Dat doet iets met de mentale gezondheid. Ze krijgen stress, worden depressief of kunnen zich niet goed concentreren."

Peerlings herkent dat hitte in huis tot klachten leidt: "Als het overdag heel heet is, maar 's avonds ook niet kan afkoelen, kunnen gezondheidsklachten zich opstapelen."

Airco verergert probleem
Van Esch van de TU Delft: "We wilden vroeger dat huizen en steden warmte vasthielden, dat keert zich nu tegen ons." Zo is de typisch Nederlandse doorzonwoning, waarbij de zon ver de woning in kan komen, logischerwijs niet zo koel in tijden van hitte.

De problemen kunnen worden opgelost met aanpassingen aan de huizen zelf, bijvoorbeeld door betere isolatie, ventilatie en zonwering, maar ook door wijzigingen in de leefomgeving. Daarbij doelt Van Esch op meer schaduw en meer groen in de wijken, zodat het 's nachts koeler wordt.

"We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."


“Koelteongelijkheid”, mijn hemel ;(
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dit soort propaganda artikelen liggen al weken te wachten op één dag/nacht warm weer :lol:

het is ernstig zielig met de media geworden

in iets van 36 uur is het voorbij en dan moet men helemaal tot volgend jaar wachten ;(
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
dvdouden schreef:
an Esch ziet dat sommige mensen met warme huizen al in mei en juni gaan opzien tegen de zomer, ook als het weer buiten prima is


Als je het ze aanpraat wel. Ze zijn helemaal gek geworden.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
dvdouden schreef:
waarbij de vloerverwarming ook kan koelen


Onze vloerverwarming kan niet koelen. Daar is het ook niet voor aangelegd.

Koelte-ongelijkheid wat een vreselijk woord. :dood: :dood:
  Bericht 
Raymond
Master
Tja, mijn pauperburen hebben niet zo'n systeem.

Of zou daar ook belasting op komen omdat het anders niet eerlijk is?
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Raymond schreef:
daar ook belasting op komen omdat het anders niet eerlijk is?


Het plan ligt bij D66 en GL/pvda al klaar denk ik.
  Bericht 
Christafari
Master
dvdouden schreef:
"We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer.


Huh? En als mensen hun ramen tegen elkaar openzetten ‘s nachts om de warmte uit hun huis te verdrijven dan houdt die warmte op te bestaan ofzo?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja nee, een beetje.

Wat airco's doen, en lucht-lucht ventilatiesystemen overigens ook, is de luchtvochtigheid omlaag brengen door de lucht.. badumbsh te conditioneren. Daardoor voelt het behagelijker aan. Ik ben onlangs verhuisd terug deze postzegel in maar met dat kleine verschil in afstand kan ik al duidelijk merken en overigens ook meten dat we nog altijd in moerasgebied zitten. Dat is het grote probleem van Nederland, die natte drassige zooi moet je niet hebben. Zeker niet na zo'n enorme lange periode van regen, ik zou zeggen diep de hongerstenen maar weer op dit is niets zo. In zuid Europa voelt 30 graden lekker heerlijk aan, juist vanwege de lage luchtvochtigheid.
  Bericht 
Raymond
Master
Dave schreef:
Dit soort propaganda artikelen liggen al weken te wachten op één dag/nacht warm weer :lol:

Ze heeft vast haar doctoraal gehaald met een onzinstudie naar dit. Ze is niet voor niets geen hoogleraar.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Wat airco's doen, en lucht-lucht ventilatiesystemen overigens ook, is de luchtvochtigheid omlaag brengen door de lucht.. badumbsh te conditioneren.


Iedereen aan de airco, valt er minder regen en dus minder overstromingen.😎
  Bericht 
zerty
Master
deingenieur schreef:
Aardgasleidingen niet geschikt voor waterstof
In de energietransitie stappen we langzaam van het aardgas af, maar het idee dat de bestaande aardgasleidingen te gebruiken zijn om waterstof mee te transporteren, is onzin, schrijft een groep onderzoekers in een recent artikel. Technisch zou het misschien nét kunnen, maar het is veel en veel te duur.



Wat zou het fantastisch zijn als de bestaande aardgasleidingen met een paar simpele ingrepen aangepast konden worden voor waterstof. Die energiedrager lijkt namelijk een belangrijke rol te gaan spelen in de transitie naar schonere energie (hoewel daarover de meningen uiteenlopen).

Veel mensen denken dat het kan. Het idee: haal de aardgas uit de leidingen, maak ze schoon en laat er waterstof doorheen stromen. Ook in Nederland gelooft men hierin, als we afgaan op de communicatie van onder meer Gasunie.

Maar het gaat waarschijnlijk niet lukken, schrijft een groep onderzoekers in een artikel in het tijdschrift Energy Science & Engineering (gratis te lezen) dat onlangs verscheen. Waterstof heeft zulke afwijkende fysische en chemische eigenschappen vergeleken met aardgas (dat hoofdzakelijk bestaat uit methaan) dat dit grote gevolgen heeft voor de veiligheid, de hoeveelheid energie die kan worden vervoerd, het klimaat en de kosten.


Economisch niet rond te krijgen
‘Het gebruik van waterstof in het gasnet als vervanging van aardgas krijg je economisch niet rond’, mailt Paul Martin van Spitfire Research, eerste auteur van het artikel, op vragen van De Ingenieur. Zijn bedrijf in Toronto, Canada, adviseert bedrijven bij het duurzamer maken van hun chemische processen.

‘55 onafhankelijke studies komen tot nu toe uit op dezelfde conclusie. Ons punt is niet dat het technisch onmogelijk is om waterstofgas door een voormalige aardgasleiding te pompen, maar wel dat dit zóveel problemen oplevert dat het hoogstwaarschijnlijk economisch gezien onhaalbaar is. En dus ook geen zinnige bijdrage levert aan het CO2-vrij maken van de samenleving.’


Verschillen op een rijtje
In het artikel onderzoeken de auteurs hoe geschikt bestaande aardgasinfrastructuur eigenlijk is voor de distributie van waterstof. Ze zetten om te beginnen de verschillen tussen de gassen waterstof en aardgas op een rijtje. Dat zijn immers heel andere gassen: waterstofmoleculen zijn bijvoorbeeld kleiner, en waterstofgas is explosiever dan aardgas.







Ook beschrijven de onderzoekers de stand van zaken wat betreft de nieuwste wetenschap en techniek van het inzetten van componenten in de aardgas-waardeketen voor de distributie van waterstof, en bespreken ze de voorgestelde oplossingen voor het bouwen van een effectieve waterstofwaardeketen.


Lastig om te bouwen
Wat blijkt? Zo’n beetje elk onderdeel in de waardeketen van aardgas is lastig om te bouwen voor gebruik voor waterstof.

Neem alleen al het staal waar de aardgasleidingen van zijn gemaakt. Het waterstofmolecuul is het kleinste molecuul dat er bestaat en daardoor kan het andere materialen binnendringen, ook staal. Daar zorgt het ervoor dat de haarscheurtjes die optreden door langdurige wisselende belasting (vermoeiing) sneller groeien.


Staal zal sneller scheuren
Tegelijk zorgt in het staal binnendringend waterstof voor afnemen van de zogeheten breuktaaiheid, wat uiteindelijk zorgt dat het staal sneller kan scheuren. ‘Hoewel er onderzoek wordt gedaan naar coatings of deklagen die het staal hiertegen moeten beschermen, bestaan die nog niet’, zegt Martin.

‘Ik acht het heel onwaarschijnlijk dat er ooit een beschermende coating wordt ontwikkeld om bestaande pijpen van het verkeerde materiaal veilig te maken voor een gas waarvoor ze in feite nooit zijn bedoeld.’

Dit probleem valt te omzeilen, maar alleen door de gasdruk fors te verlagen, en dat verlaagt de transportcapaciteit van de leiding. Martin: ‘Het probleem van de scheuren gaat overigens vooral over de lange aardgasbuizen voor het transport over grote afstanden bij hoge druk, niet over het netwerk dat gas naar woningen en bedrijven brengt. Daar is weglekken van waterstof wel een probleem, maar breuken vermoedelijk niet.’


Bijmengen
Een deel van deze problemen is te omzeilen door niet puur waterstof door de leidingen te pompen, maar door slechts een beetje waterstof bij te mengen bij aardgas. Klinkt misschien aardig, maar voor het klimaat zet deze aanpak weinig zoden aan de dijk, zegt Martin. ‘Om de problemen met waterstof te vermijden kun je maar gaan tot 20 volumeprocent bijmengen (ga je hoger dan moeten de apparaten bij de eindgebruiker worden aangepast op het hoge waterstofgehalte, red.). Dat is qua energie-inhoud maar 7 procent. Dus je kan tot 7 procent broeikasgasemissies terugdringen middels bijmenging. Als je dan weet dat waterstof nooit helemaal vrij is van CO2-uitstoot tijdens de productie, dan blijft er bar weinig klimaatwinst over.’






Ernstige veiligheids- en milieurisico's
Conclusie: een overgang naar zuiver waterstof is in bestaande leidingen niet mogelijk zonder aanzienlijke aanpassingen en vervangingen. Zelfs als technische en economische barrières overwonnen worden, blijven er ernstige veiligheids- en milieurisico's bestaan.

Martin wijst op een studie in het Verenigd Koninkrijk waarin ingenieursbureau ARUP berekende wat de risico’s waren van waterstofleidingen in woningen. ‘Zelfs met het gebruik van speciale kleppen zou het gebruik van puur waterstof vier keer zo vaak resulteren in brand of explosie dan met aardgas. Hoewel deze vorm van risicoanalyse gangbaar is in de industrie, waag ik te betwijfelen dat een bewoner een vier zo grote kans op brand of explosies in zijn woningen zal accepteren.’ De aanbeveling van ARUP was om in elke kamer met een gastoestel 10 x 10 centimeter grote, niet-afsluitbare ontluchtingsgaten aan te brengen, die zijn aangesloten op de buitenlucht. ‘Maar dat is natuurlijk onzin vanwege het enorme warmteverlies.’


Kostenpost
Waarom blijven bedrijven in de aardgassector dan toch zo optimistisch over het ombouwen van hun infrastructuur naar waterstof? Martin: ‘De gasindustrie wil graag het idee promoten van waterstof als vervanging voor fossiel aardgas. Hun alternatief is namelijk niet erg aantrekkelijk: toegeven dat hun infrastructuur voor gastransport en -distributie in feite een grote kostenpost is, omdat de leidingen na de overgang naar andere energievormen moeten worden opgeruimd.’


Kleine markt: waterstof als grondstof
De auteurs zien misschien een klein toepassingsgebied voor omgebouwde aardgasleidingen (zoals de 12 kilometer lange leiding tussen de bedrijven Dow Benelux en Yara in Terneuzen). ‘Er is misschien een kleine markt voor een deel van het aardgasnetwerk als een manier om waterstofgas te transporteren van toekomstige producenten van duurzaam opgewekte waterstof naar industriële gebruikers die waterstof inzetten als een grondstof, niet als brandstof. Maar dat zal een zeer beperkte capaciteit hebben – in termen van geleverde energie per tijdseenheid – vanwege de drukvermindering die we in ons artikel noemen. Het is ook waarschijnlijk dat de leidingen zich op de verkeerde locaties bevinden voor dit specifieke gebruik.’


Zeg ik al jaren, maar toch menen veel mensen dat het zomaar kan.
  Bericht 
Abel1
Master
zerty schreef:
dat het zomaar kan.


omdat mensen niet verder kijken dan het woordje gas, aardgas of waterstofgas het is toch hetzelfde? beide is gas.
dat het heel andere stoffen zijn, met andere eigenschappen dat gaat ze de pet te boven.
  Bericht 
Bambi killer
Master
Ik pleit gewoon voor mosterdgas omdat het lekker schoon is en goed voor de natuur :lol:
  Bericht 
wellproc
Master
zerty schreef:
Zeg ik al jaren, maar toch menen veel mensen dat het zomaar kan.


Ik zeg al jaren dat we aardgas nodig blijven hebben, maar toch menen veel mensen dat het zonder kan... O:)
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Bambi killer schreef:
mosterdgas


En het ruikt lekker :lol:
  Bericht 
Raymond
Master
wellproc schreef:
Ik zeg al jaren dat we aardgas nodig blijven hebben, maar toch menen veel mensen dat het zonder kan... O:)

Voor woonhuizen kan dat ook prima weet ik uit ervaring.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
de ervaring van een "winter"
  Bericht 
Christafari
Master
Bambi killer schreef:
mosterdgas


Dat had ik laatst na 2 kommen mosterdsoep.
  Bericht 
dvdouden
Master
Autoweek schreef:
'Nieuwe kabinet werkt niet mee aan invoer milieuzones'

Diverse steden willen binnenkort nieuwe milieuzones instellen, maar dat loopt onder meer vanwege gebrek aan ondersteuning vanuit Den Haag vertraging op.

In pakweg dertig grote steden worden voorbereidende maatregelen getroffen voor nieuwe milieuzones. Onder meer vrachtverkeer op brandstofkracht moet daarmee uit diverse binnensteden worden geweerd. In het nieuwe jaar zou dit al in veertien gemeentes van kracht moeten worden, maar dat gaat niet zomaar lukken. Diverse gemeentes stuiten op problemen omdat het nieuwe kabinet niet bepaald staat te springen om de milieuzones. Het schort aan de broodnodige ondersteuning vanuit het Rijk, waardoor de invoering van de zones vertraging dreigt op te lopen. Dat bericht Trouw.

Bepaalde zaken liggen buiten de macht van de gemeentes en zijn landelijk geregeld. Zo moet er een loket opgetuigd worden door de RDW om vrijstellingen voor de zones aan te kunnen vragen. Dat is niet op tijd gebeurd. Ook moet er eenduidige bebording komen en dat is afhankelijk van besluitvorming vanuit Den Haag. Je raadt het al: daar is nog niets over besloten door het nieuwe kabinet. Dat is op zich geen verrassing, want het kabinet heeft al aangegeven te kijken naar manieren om de invoering van de milieuzones uit te stellen. Dat lijkt vooralsnog zijn vruchten af te werpen, want in Eindhoven ziet men er voorlopig van af en in Amsterdam wordt de zone verkleind. In de andere steden is het ook nog maar de vraag of het zo'n vaart loopt als beoogd was. Gemeentes wachten in spanning op het definitieve regeerakkoord.


Minder snel dan ze dachten...

Iemand enig idee om welke steden dit gaat?
  Bericht 
dvdouden
Master
Trouw schreef:
Eerste steden gaan al in januari vervuilende busjes weren, maar nieuwe kabinet werkt niet mee

Zo’n dertig steden gaan bestelbusjes en vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden stapsgewijs weren uit hun binnensteden. Hoewel de eerste ‘zero-emissiezones’ al in januari ingaan, worstelen gemeenten met de losse eindjes.

Een loodgieter die zijn oude dieselbusje de binnenstad in stuurt? Vergeet het maar. In menig stadscentrum zijn de meest vervuilende bedrijfsauto’s binnenkort niet meer welkom. Op 1 januari 2025 voeren veertien gemeenten een ‘zero-emissiezone’ voor bedrijfsverkeer in.

Bestelbusjes en vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden wordt stapsgewijs de toegang tot deze milieuzones ontzegd, totdat in 2030 alleen nog elektrisch bedrijfsvervoer erin mag. Overtreders krijgen een boete.

De uitstootvrije zones vloeien voort uit het Schone Lucht Akkoord, dat het Rijk, negen provincies en 35 gemeenten vier jaar geleden sloten. Het doel ervan is minder luchtvervuiling, stikstof- en CO2-uitstoot. Dertig steden hebben inmiddels besloten een zero-emissiezone in te voeren, veertien doen dat al per 1 januari 2025.

Coalitie heeft weinig haast
Maar nu die datum nadert, zijn er zorgen over de losse eindjes. Zo is een belangrijk ondernemersloket nog niet gereed en beschikken steden niet over de juiste verkeersborden. De schuldige, aldus de gemeenten, is het talmende Binnenhof, waar de nieuwe coalitie weinig haast heeft met strenge milieuzones. In hun hoofdlijnenakkoord hebben de partijen beloofd te kijken ‘op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld’.

Citaat:
Wie mag de zero-emissiezones in?
Toegang tot de zone hangt af van de emissieklasse, het cijfer dat uitdrukt hoe schoon een voertuig is. Vanaf 2025 mogen bestelbusjes met emissieklasse 4 of lager de zone niet in. Busjes met klasse 5 volgen in 2027, busjes met klasse 6 een jaar later. Vrachtwagens ouder dan 2017 zijn niet welkom. Nieuwere modellen krijgen – afhankelijk van het toelatingsjaar – respijt tot 2028 of 2030. Alle nieuwe vrachtwagens moeten elektrisch zijn. Ondernemers kunnen twaalf keer per jaar vrijstelling krijgen en ontheffing aanvragen voor bijzondere voertuigen of als ze failliet dreigen te gaan.


De eerste tegenvaller is het landelijk loket waar ondernemers ontheffing kunnen aanvragen. Voor de zero-emissiezones gelden namelijk tal van uitzonderingen. Zo mogen kermiswagens, busjes met laadkranen en verhuiswagens wél de zone in, net als ondernemers die een elektrisch voertuig hebben besteld maar nog wachten op de levering.

Dan moeten ze zo’n vrijstelling wel kunnen aanvragen. De Dienst Wegverkeer (RDW) zou in juli een loket openen, maar kreeg dat niet op tijd gedaan. Van de weeromstuit heeft de gemeente Amsterdam zelf maar een loket opgetuigd waar alle aanvragers terechtkunnen. “We zagen dit al aankomen, dus hebben we met de grote vier steden voorbereidingen getroffen”, vertelt de Haagse wethouder Robert Barker.

Verkeersborden spreken elkaar tegen
Problematischer nog zijn de benodigde verkeersborden. Die gaan er niet op tijd komen, dus moeten gemeenten het stellen met bestaande bewegwijzering.

Dit levert verwarrende taferelen op, vooral in steden waar het gebied van de zero-emissiezone samenvalt met een bestaande milieuzone. In plaats van eenduidige bebording, komt hier een wirwar aan verkeersborden met soms tegenstrijdige boodschappen. Zo kan het zijn dat het ene bord bestelbusjes welkom heet in de milieuzone, terwijl het bord ernaast ze de toegang ontzegt tot de zero-emissiezone.

Amsterdam ziet zich daarom genoodzaakt zijn zero-emissiezone flink te verkleinen. ‘We vinden het onwenselijk om een onduidelijke verkeerssituatie te creëren’, schreef wethouder Melanie van der Horst in juni aan de gemeenteraad. Om chaotische bewegwijzering te voorkomen, ziet Eindhoven voorlopig af van een milieuzone voor oude dieselauto’s.

‘Hoog tijd dat het Rijk de afspraken nakomt”
Ook ditmaal treft het Binnenhof blaam, benadrukken de gemeenten. De gewenste verkeersborden moeten namelijk landelijk worden vastgesteld. Alleen is deze taak na de val van Ruttes laatste kabinet ‘controversieel’ verklaard: de nieuwe Tweede Kamer moet erover beslissen. Dat is tot op heden niet gebeurd.

“Het is vervelend dat de coalitie twijfel zaait over de zero-emissiezones”, vindt de Haagse wethouder Barker. Hij hoopt dat het regeerakkoord deze week uitsluitsel geeft. “We hebben al jaren geleden vastgelegd dat we dit gaan invoeren. De luchtkwaliteit in de grote steden is slecht. Hoog tijd dat het Rijk de afspraken nakomt en zijn bijdrage levert aan een schone lucht.”

In zijn stad zwelt de kritiek op de uitstootvrije zone intussen aan. De verkeersmaatregel is ingrijpend voor veel ondernemers, die moeten investeren in prijzig elektrisch vervoer, al bieden subsidies enig soelaas. Hart voor Den Haag, de grootste partij in de gemeenteraad, heeft het afschaffen van de zero-emissiezone al tot speerpunt van de verkiezingscampagne van 2026 gebombardeerd.


Originele artikel is iets uitgebreider
  Bericht 
Christafari
Master
https://www.opwegnaarzes.nl/waar-komen-de-ze-zones

EDIT:

Almere 1-1-2028
Alphen a/d Rijn 1-7-2026
Amersfoort 1-1-2025
Amsterdam 1-1-2025
Apeldoorn 1-1-2030
Arnhem 1-6-2026
Assen 1-1-2025
Delft 1-1-2025
Den Haag 1-1-2025
Deventer 1-1-2028
Dordrecht 1-1-2026
Ede 1-1-2030
Eindhoven 1-1-2025
Enschede 1-7-2025
Gouda 1-1-2025
Groningen 1-4-2025
Haarlem 1-6-2025
Hilversum n.t.b.
’s Hertogenbosch 1-3-2025
Leiden 1-1-2025
Maastricht 1-1-2025
Nijmegen 1-1-2025
Rotterdam 1-1-2025
Schiphol 1-1-2026
Tilburg 1-1-2025
Utrecht 1-1-2025
Venlo 1-1-2027
Zaanstad 1-1-2026
Zwolle 1-1-2025
  Bericht 
bruintje beer
Master
Vrachtwagens ouder dan 2017 zijn niet welkom.
En oldtimers, bijvoorbeeld een brandweerwagen uit 1975? Ik vraag dit voor een bekende..

Edit: via de link: Vrijgesteld voor de ZE-zone zijn: Voertuigen van 40 jaar of ouder (oldtimers. Deze vrijstelling is geldig tot 1-1-2030. [sic: geen haakje sluiten in mijn optiek een indicator van onzorgvuldigheid]

Waarom nou weer tot 2030 en niet 'voor altijd'..
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja waarom zou dat nou zijn
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
wellproc
Master
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Raymond
Master
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
zadkine
Master
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Raymond
Master
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
maarten28
Master
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Deze reactie is jonger dan drie dagen, log in of registreer gratis om deze te lezen. Of wacht een paar dagen.


This reply is less then three days old, log in or registrer freely to be able to read it or wait a few days.
 Pagina 2 van 2  [ 92 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy