Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
  Bericht 
adinsx
Master
De (sportieve) FI'ers eens raadplegen...

De 39 op de teller zit er bijna aan te komen. Ik heb mezelf het doel gegeven om voor mijn 40ste op maximaal het dubbele aan kilo's te zitten. Moet lukken, want ben op de helft. Vooruit, dat zegt niks. Er moet nog 7kg af, die andere 7 zijn er dit jaar afgegaan en stabiel. Kortom: conditie moet omhoog, vetverbranding eveneens.

Wat dit met het topic te maken heeft? Ik zoek een smart/sporthorloge. Of nou ja, de vrouw wil me een verjaardagscadeau geven en dat is zo ongeveer het enige wat ik als nuttig acht. Maar dan. Welke?

Vereisten:
-Geen groot lomp ding, wil hem ook naar het werk om kunnen en de 'smart'-functie gebruiken. (voor nette gelegenheden gaat een analoge om)
-Koppelbaar met iOS én Android zou handig zijn (iPhone 13 zakelijk, Android privé)
-Wat betreft sporten wil ik: afstand, hartslag, hoogtemeters, snelheid (en wat is verder nuttig?) kunnen zien.
-Koppelbaar aan een platform is handig, dat motiveert wellicht nog wat.
-Sporten: lopen, hardlopen, skeeleren, zwemmen. Mountainbiken in de toekomst
-Edit: stand-alone ipv connectie nodig met smartphone tijdens sporten

Applewatch, Galaxy, Garmin (fenix7), al even bekeken, maar het aanbod is nogal fors. Tweakers ook al wat doorgekamd, maar wellicht zitten hier nog goede tips.
Budget: iets goeds kost geld. 500 tot 700,- mag best, mits goed uiteraard. 300-500 ook.

Hebben we sportieve FI'ers? O:)
  Bericht 
Griffin
Master
Withings scanwatch. Ziet er uit als een nomos maar dan met extra functionaliteit. Meet slaap, spo2, ecg, hartslag, stappenteller, afstand, trappen, stopwatch / timer, breathing exercises, workouts.

Zwemmen, lopen, fietsen, allemaal geen probleem. Skeeleren zal denk ik als schaatsen herkend worden?

Accu gaat makkelijk 3 weken mee. Voor gps wel telefoon nodig. Verder niet heel veel extra functionaliteit (bellen, navigatie en zo kent hij niet) maar dat gebruik je in de praktijk toch niet.

Ze hebben tegenwoordig een paar modelletjes met nog wat meer meetgegevens, maar ik vind de originele scanwatch nog steeds de mooiste.
  Bericht 
lorat
Master
adinsx schreef:
Kortom: conditie moet omhoog, vetverbranding eveneens.

Minder vreten. Kan hier vijftig kilometer per week hardlopen en alsnog aankomen. Maar dat was de vraag niet. 8)

adinsx schreef:
de 'smart'-functie

Hoe smart moet dat ding zijn? Wil je een smartwatch voor sport, dan zonder twijfel een garmin.
Maar smart? Mwah, een notificatie kun je krijgen, en een tekstje kun je lezen als je telefoon in je broekzak zit. Maar dan houdt het wel op. En zo'n altijd aan display is buiten goed te lezen, maar de resolutie houdt niet over. Nieuwere garmin forerunners hebben overigens wel een fancy amoled display tegenwoordig.

adinsx schreef:
nette gelegenheden

Die sla je over, dan ben je trainen. En mocht je er toch belanden: laat maar zien wat voor sportieve gast je bent. Voor de looks druk je er even een leren bandje aan. Dat is 10 seconden werk. 8)

adinsx schreef:
-Koppelbaar met iOS én Android

Dan valt een apple watch denk ik af.

adinsx schreef:
-Koppelbaar aan een platform is handig, dat motiveert wellicht nog wat.

Voor de likes? Nee. Wat hier wel motiveert zijn trainingsschemas van Garmin, of van 80/20 endurance via trainingpeaks. Hoe suf ook: dat er wat voor je ingepland staat is toch een stok achter de deur om je om te kleden en de kou/regen in te gaan.

adinsx schreef:
zwemmen

Let daar even goed op. Zwemondersteuning is niet altijd fantastisch. Is zwemmen sowieso nergens goed voor, maar check even wat triathleten er over zeggen als je een beetje serieus nat wil worden.


adinsx schreef:
zitten hier nog goede tips

Ja, dcrainmaker moet je hebben voor serieuze reviews:
https://www.youtube.com/@Dcrainmaker/videos
https://www.dcrainmaker.com/
Kijk verder ook naar Garmin forerunner i.p.v. fenix. De functionaliteit is vaak gelijk, maar omdat ze van plastic zijn zijn ze vaak een stukje lichter.
En denk er even over na of je een muziekje op wilt tijdens het sporten. Tijdens het hardlopen doe ik niet anders. Tijdens het fietsen dan weer nooit.


adinsx schreef:
het aanbod is nogal fors

Kijk eerst eens naar een forerunner 265. Dat heeft al alle functionaliteit die je zoekt.
  Bericht 
adinsx
Master
Garmin is hier inmiddels wat hoger geklommen in de ranking. En muziek tijdens het sporten, ja graag. Zeker met hardlopen en skeeleren. Zwemmen hoeft de watch niet tegen te kunnen bedenk ik me. Bij slecht weer duik ik liever het zwembad in voor een baantje of 40, dan door de regen op skeelers.


lorat schreef:
Minder vreten


Dat is dus redelijk de goede kant op aan het gaan dit jaar. Hoewel, deze donkere dagen heb ik het zwaarder en is een stok achter de deur nodig om toch naar buiten te gaan :[

lorat schreef:
Dan valt een apple watch denk ik af.


Wordt me veel aangeraden, door Apple-fans... Dus hm, kan prima een smartwatch alleen aan de zakelijke koppelen, dus apple-watch is niet per definitie uitgesloten.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Ik gebruik de Xiaomi Smartband 7 kost weinig, voor € 40,- weet je alles. Meet ook veel sporten/bewegingen, keus uit ruim 150 sportmodi. Zwemmen wordt ook goed gemeten.
Batterij gaat minimaal 7 dagen mee, tenzij je O2 saturatie meten aanzet dan maar 3 of 4 dagen.
Werkt met iOS en Android, synchroniseert met Apple Health.

De 8 is er nu ook met clip voor op je schoen om hardlopen exacter te meten.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik gebruik al denk ik 10 jaar o.i.d. Xiaomi smart bands. (iig vanaf het 1e of 2e model)

Vanaf de 7 of 8 op Mi fit, daarvoor op ''Zepp Life''.

Ben er best tevreden over, hartslag pakt hij alleen soms niet lekker in het begin, maar corrigeert zich redelijk snel. Wat ik wel raar vind, als hem zwemmen laat meten dan meet hij geen hartslag (staat uit, bij alle andere sporten wel), maar als ik ''freestyle'' meting aanzet meet hij wel gewoon tijdens het zwemmen de hartslag ( en accuraat, heb weleens vergeleken i.c.m. zelf hartslag voelen).

Voordelen: Klein, goedkoop (duurste was 36 euro geloof ik), slechts 1x per 5-7 dagen laden, werkt ook standalone zonder telefoon (voor zwemmen bijvoorbeeld). Koppelbaar met in elk geval Google fit maar mogelijk veel meer.
Nadeel: Looks? Accuratie van slaapmeting (al denk ik dat alle smartwatches dit hebben). Bandjes begeven het elke 6-12 mnd (maar kosten 1-2 eu per stuk).


Bijlagen :






  Bericht 
Pen
Master
adinsx schreef:
aangeraden, door Apple-fans


Gooi je privé Android eruit voor een iPhone, win win :[
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
adinsx schreef:
Garmin (fenix7


Sinds een week of 3 heb ik deze. Doet de meeste functies die jij allemaal wilt. Nog niet alles geprobeerd.
Training platform heb ik nog niet gebruikt, maar dag doelstellingen haal ik wel, maar die staan nu nog op de standaard instellingen.
Nog niet opgeladen, batterij werkt nog steeds, volgens Garmin kan je er een dag of 30 mee doen.

Edit: Fenix 7 is licht in gewicht, wat ik erg prettig vind. Hiervoor had ik een analoge horloge en die zijn toch wel wat zwaarder.
  Bericht 
basjuh1981
Master
adinsx schreef:
Dat is dus redelijk de goede kant op aan het gaan dit jaar. Hoewel, deze donkere dagen heb ik het zwaarder en is een stok achter de deur nodig om toch naar buiten te gaan :[


Meer eiwitten en vetten eten. Dan lukt het wel.
  Bericht 
Raymond
Master
adinsx schreef:
Er moet nog 7kg af

Gaat je niet lukken met sporten alleen. Nog sterker, als je spiermassa kweekt word je nog zwaarder. Wil je afvallen dan moet je diëten. Gaat geen horloge bij helpen.
basjuh1981 schreef:
Meer eiwitten en vetten eten. Dan lukt het wel.

Keto. Werkt prima.
  Bericht 
dvdouden
Master
Gedoe joh, mijn digitale weegschaal knippert tussen m’n gewicht en LO, dat geeft aan dat er nog wat bij mag, toch? O:)
  Bericht 
Griffin
Master
Raymond schreef:
Gaat je niet lukken met sporten alleen. Nog sterker, als je spiermassa kweekt word je nog zwaarder. Wil je afvallen dan moet je diëten. Gaat geen horloge bij helpen.


Onzin :koffie:

Afvallen is simpelweg meer calorieën verbranden dan je binnen krijgt. Bij gelijkblijvend eetpatroon betekent meer bewegen domweg meer verbranden => afvallen. En als je dat op lage hartslag doet, verbrandt je optimaal vet. Pas bij hogere hartslag ga je sneller spieren kweken. In principe: tussen de 55% en 65% van je maximale hartslag is optimaal voor vetverbranding.
(Uitsluitend) diëten is juist erg ineffectief om af te vallen. Ja, kortdurend werkt het. Daarna gaat je lichaam domweg energie besparen waardoor het dieet dus ook niet meer werkt.

Cardio sporten als zwemmen, lopen en fietsen werken uitstekend om af te vallen (tenzij je continue voluit gaat natuurlijk). Een horloge kan daarbij een prima hulpmiddel zijn om te controleren hoe het er mee staat en hoe veel je gedaan hebt. Daarbij bieden de betere vaak een infrastructuur waarbij je ook uitgedaagd wordt om steeds een stapje extra te zetten.
  Bericht 
Walker
Master
 
VTEC_Driver schreef:
Xiaomi Smartband 7 kost weinig, voor € 40,- weet Xiaomi alles.


FTFY
  Bericht 
zadkine
Master
lorat schreef:
Minder vreten. Kan hier vijftig kilometer per week hardlopen en alsnog aankomen. Maar dat was de vraag niet


Ik zou zeggen: Anders gaan eten.
Etiketten lezen en zoveel mogelijk producten over gaan slaan waaraan (extra) suikers zijn toegevoegd .
Denk hierbij ook / juist aan veel kant en klaar sauzen , vleeswaren . Dus absoluut niet alleen aan snoepgoed.
En lekker snoepen...chocola met hoger cacao gehalte.
Kan even wennen zijn maar inmiddels is het hier 85% cacoa bij voorkeur (ipv standaard puur met 50 % cacao en de rest bijna volledig suikers).
Met alleen deze aanpassing ca 10% gewicht kwijt geraakt

Cake en koekjes...in veel recepten kan de hoeveelheid suiker gehalveerd worden (niet meer, dan bakt het niet goed meer)..betekent wel zelf bakken ipv kopen.
  Bericht 
snovvdog
Master
zadkine schreef:
Cake en koekjes.

Dit is pas echte junkfood.

Ook eens naar de voedingswaarde van iets als een donut gekeken? Echt rampzalig.
Ik vind ze heerlijk maar ik vind dat ik maximaal 1x per maand een donutje mag eten, zelden zo'n slechte voedingswaarde gezien, nog erger dan aardappel- of maischips.


Drinken: Alleen thee (zonder toegevoegde suikers, maar wel variëren in zwarte/groene/kruidenthee), melk, eiwit shakes en 1 cheat drankje per dag (ik was verslaafd aan suikerhoudende drankjes dus volledig stoppen vind ik moeilijk). Geen alcohol.
Eten: Vlees&Vis, Zuivel, eieren, groenten, Fruit, Volkorenproducten, non-gefrituurde aardappelen. Als snack nootjes of mais (e.v. popcorn).
I.c.m. met bijna dagelijks sporten lijk ik veel vet kwijt te raken, alle spieren zijn inmiddels veel meer zichtbaar terwijl gewicht min of meer gelijk blijft.
  Bericht 
Raymond
Master
Griffin schreef:
Onzin :koffie:

Vraag het eens aan die duizend man die op 1 januari een sportschoolabbo nemen en 'm in mei opzeggen omdat ze nog geen kilo zijn afgevallen. :lol:
  Bericht 
Griffin
Master
Misschien komt dat dan ook wel weer doordat je (1) ook echt naar zo'n sportschool moet, (2) moet trainen naar het doel dat je hebt en (3) niet opeens moet gaan volvreten met frituur en zo.

Kortom, niet stomweg zo hard mogelijk los gaan op een spinfiets en ook niet (alleen maar) bezig gaan in het krachthonk. Natuurlijk krijg je er, ook als je het bij cardio houdt, wat spiermassa bij. Dat staat alleen niet in verhouding tot de vetverbranding als je het goed doet en normaal blijft eten.
  Bericht 
lorat
Master
Griffin schreef:
Afvallen is simpelweg meer calorieën verbranden dan je binnen krijgt.

Klopt. Maar minder vreten is veel makkelijker om resultaat te bereiken.
Die zak chips die je op vrijdagavond leegvreet levert +1000 Kcal op.
Doe dat 2 maanden niet, en je hebt er een kilo af.
Vervolgens elke dag nog 2 sneetjes brood en 50g pasta minder, en je hebt zo nog een kilo te pakken.
Wil je datzelfde bereiken met hardlopen, dan mag je elke week 30 km aan de bak.
Nog niks spannends, maar de meeste mensen doen dat niet zomaar. En veel mensen denken wel dat met 1 of 2 keer in de week hooguit 5 km rennen de kilo's eraf vliegen.
  Bericht 
Griffin
Master
lorat schreef:
Die zak chips die je op vrijdagavond leegvreet levert +1000 Kcal op.

Dat valt m.i. onder "volvreten".
Een dieet is wat anders dan "terug naar een normaal eetpatroon", we wonen nog steeds niet in de USA waar een zak chips en twee blikjes cola een ontbijt heet.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
lorat schreef:
Maar minder vreten is veel makkelijker om resultaat te bereiken.
Die zak chips die je op vrijdagavond leegvreet levert +1000 Kcal op.
Doe dat 2 maanden niet, en je hebt er een kilo af.
Vervolgens elke dag nog 2 sneetjes brood en 50g pasta minder, en je hebt zo nog een kilo te pakken.


:thumb: :thumb:

Een paar geleden woog ik bijna 130 Kg. Door minder te eten woog ik begin 2023 rond de 90 Kg. Door mijn ziekte ben ik teruggevallen tot 80 Kg, maar de oncoloog zei dat ik weer naar de 90 Kg moest. Dat ben ik sinds juli van dit jaar weer.
  Bericht 
adinsx
Master
Ik was vroeger ontzettend fit. Niet enorm gespierd (al heeft jaren lang zwemmen en volleybal me niet smaller gemaakt op de schouders), maar wel liep ik de Cooper-test op de middelbare met gemak tot de laatste trap. Liep ik elke zondag hard in het bos met mijn ouders, volleybal 4x in de week, etc. etc.

Ergens ging het mis, paar jaar voor het samenwonen denk ik. Andere eetgewoonte, lekker dat gesnaai 's avonds, ik dronk cola (doordeweeks), bier (weekend). En het werk werd meer en meer zittend, terwijl het sporten erbij inschoot de laatste jaren met jonge kinderen.
Een paar jaar terug al eens de cola gedag gezegd. Ik drink water, of hooguit aanmaak-ranja 's avonds. Vooruit, in het weekend een herfstbokje / Grolsch.
En alleen in het weekend nog een bakje chips (de zak blijft in de keuken). En daarnaast: Bewegen!

Elke werkdag is de agenda van 12-13h geblocked om de lunchwandeling te maken. In het voorjaar en de zomer was het ritme: ochtend 45min lopen, middag 10km skeeleren, avond 10km skeeleren of hardlopen. Dat i.c.m. minder snaaien werkt prima, tot het werk weer drukker werd, het buiten donker en koud en ik weer een 'stok' mis. Echter, de eerste 7kg zijn er stabiel vanaf voor de afspraak die ik met mezelf maakte: Fit @40.

Eetpatroon kan dus nog wel wat beter, maar ik ga écht niet lopen kijken op verpakkingen of anders eten/koken. Gewoon wat minder en vooral niet snaaien :[
Sportschool ook over nagedacht, maar dat heb ik al eens twee jaar gedaan. Cardio/vetverbranding terwijl om je heen alles stil staat is niks voor mij. Krachttraining prima, maar neh, niks voor mij verder dat uitsloven in een zweethok.

Kortom: Zelf aan de bak, met horloge, want ik heb wel een stukje competitie nodig. Na elk rondje lopen/skeeleren denk ik: dat kan vast nog wat sneller. We gaan het zien.

Shortlist nu:
Garmin Venu3
Garmin Forerunner 265 (vergelijkbaar met Venu volgens mij)
Garmin Fenix7 (wel een stukje dikker en forser, en of ik de extra functies nou echt ga gebruiken...)

Applewatch vandaag bij de Mediamarkt ff bekeken, maar is veel te stylisch voor wat ik moet hebben
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
adinsx schreef:
wel een stukje dikker en forser


Ga naar een juwelier en pas ze. Heb ik uiteindelijk ook gedaan, dan kan je een beter vergelijk maken qua dikte en of het ook past bij jouw.
  Bericht 
lorat
Master
adinsx schreef:
want ik heb wel een stukje competitie nodig. Na elk rondje lopen/skeeleren

Garmin met Strava live segments hoor ik al. Niks na het rondje, live! :woop:

Hoewel je zelf uitdagen en daar een schemaatje aan hangen ook lekker werkt.
Lange afstand, snelle tijd, en dan na een paar maanden zien wat je geflikt hebt en op naar de volgende uitdaging.

adinsx schreef:
werk weer drukker werd, het buiten donker en koud

Vergeet je slaappatroon niet. 's Winters weinig zin, lang op de bank blijven hangen 's avonds is hier een killer. Braaf op tijd naar bed en je hebt meer zin om te sporten, en daardoor voel je je weer energieker, kom je in een cirkeltje omhoog terecht. Totdat je even geen zin hebt en er geen zonnetje is om je naar buiten te lokken. Of blessures, maar daar hebt een gestructureerd schemaatje vaak weer tegen.
Vaak :[ , noodgedwongen maar weer gefietst vandaag. :lol:
  Bericht 
Morbid Angel
Master
Ben hier in iets meer dan een maand afgevallen van 125 naar 116 kilo, eerste week 4 kilo eraf, tweede week 3 kilo, daarna 1 kilo, 500g en nog eens 500g. Dit alleen maar met het volgende:

- geen bier meer;
- geen chips en kroepoek meer;
- geen Danio / Almhof meer (pot bevat 75g suiker);
- geen Magnum meer na;
- geen smoothies meer maar vers fruit;
- kleinere porties eten.

Dit is echt goed te zien, een stuk minder bolle kop en ik zit al aan het laatste gaatje van mijn riem (en dat begint ook losser te worden).

Van het eerste biertje vorige week kreeg ik wel een vuistslag, die sloeg echt aan, ik kan er niet meer tegen.

Heb hier een Pixel Watch 2 liggen die ik bij mijn Pixel 8 Pro kreeg, nog steeds niet geprobeerd...
  Bericht 
basjuh1981
Master
Een paar geleden woog ik bijna 130 Kg.


Moest daarom de Maserati eruit? O:)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
:schudnee: :schudnee:
  Bericht 
zadkine
Master
snovvdog schreef:
Dit is pas echte junkfood.


Als je het koopt in de winkel inderdaad.
Als je zelf bakt ga je ook zelf over de samenstelling.
En daar had ik het over, aanpassingen in recepten voor zelf bakken.
  Bericht 
flitsgevaar
Master
 
Zelf denk ik aan de garmin venu sq of sq2.
No nonsense. En houdt lopen, fietsen en zwemmen bij. Ik lees hier ook dat Chinese merk, en ook goede recensies. Maar ben toch altijd bang dat alles in China belandt. Echt jammer dat TomTom gestopt is met de horloges.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
flitsgevaar schreef:
Ik lees hier ook dat Chinese merk, en ook goede recensies. Maar ben toch altijd bang dat alles in China belandt.


En denk je dat Apple, Garmin en alle anderen niets met jouw informatie doen?
  Bericht 
adinsx
Master
Mijn auto draait op Android Automotive waar ik ben ingelogd met mijn Gmail-account. Mijn socials zijn eraan gekoppeld, dus dat Garmin dat ook doet is zoals verwacht en niet zo'n issue.

Ik ben wel vergeten dit topic nog even te updaten, want het is de Garmin Venu3 geworden. Inmiddels een ruime week in gebruik.


Pluspunten:
+De batterij gaat gerust een week mee. Heel fijn.
+Notificaties laat hij prima zien
+Licht van gewicht, bediening is redelijk simpel
+Hartslag, gelopen route, zo nu en dan advies om in beweging te komen, etc. Allemaal prima

Enige minpuntje:
Als ik een whatsapp-groep op 'mute' heb staan, pakt de Venu het toch als een notificatie.
Nog eens uitzoeken.

Al met al, volgens mij gevonden wat ik zocht :thumb:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
adinsx schreef:
Als ik een whatsapp-groep op 'mute' heb staan, pakt de Venu het toch als een notificatie.
Nog eens uitzoeken.


Grappig ik heb mijn notificaties voor whatsapp in zijn algemeen al gemute, dus krijg op de Garmin keurig niks van binnen. :)
 Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy