Pagina 1 van 1  [ 45 berichten ]
  Bericht 
GerbiE
Master
Binnenkort gaan we op vakantie naar Engeland, met eigen auto (Honda Jazz, 2015). In de handleiding niets kunnen vinden over de verlichting en links rijden.
Het afplakken is niet meer verplicht, maar het verblinden van tegenliggers is verboden. Misschien is er op het glas iets te zien, maar de mrs is nu weg met de auto - check ik morgen.

Wat raden jullie aan:
- niets doen en de gok nemen. Maar ik verwacht ook 's avonds te rijden met een grotere kans op discussies.
- verlichting lager stellen (standje zware belading), maar dan ben ik ook vooruit wat licht en zicht kwijt
- zo'n overgeprijsde stickerset halen
- zelf wat knutselen met tape

Of zijn er nog meer opties?
  Bericht 
regiorunner
Master
GerbiE schreef:
verlichting lager stellen (standje zware belading), maar dan ben ik ook vooruit wat licht en zicht kwijt


Die dus. Stickers hebben hetzelfde nadeel overigens
  Bericht 
Dave
Webspecialist
nooit mee bezig gehouden de keren dat ik daar was
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Vorig jaar nog geweest met de Accord (2012) niets gedaan aan afplakrommel, geen enkel probleem mee gehad. (alle voorgaande keren ook niet)
  Bericht 
dvdouden
Master
Eerste keer Engeland heb ik niks gedaan omdat we alleen overdag zouden rijden.
Tweede keer was in de herfst, toen wel
GerbiE schreef:
zo'n overgeprijsde stickerset halen

Werkt prima, maar wel op tijd weer van je auto afhalen want lijmresten…
  Bericht 
Pen
Master
Kan je niet iets wijzigen in het menu van je auto ?
  Bericht 
GerbiE
Master
Pen schreef:
Kan je niet iets wijzigen in het menu van je auto ?

Nope, zo'n high-tech versie van de Jazz is het niet :oops:
  Bericht 
Broadie
Master
De eerste keer was ik in GB in 1992 met een Mitsubishi L 300 bestelbusje van de zaak. Dan in 1995 met mijn Ford Sierra TD en in 2001 met de Smart (wellicht de eerste op Britse bodem?). Nooit iets gedaan aan die koplampen en ook nooit last gehad van enigerlei opmerkingen of wat dan ook.
Kortom, gewoon negeren.
  Bericht 
RAH
Master
Dat zullen auto's geweest zijn met relatief zwakke halogeen verlichting. Als je een set behoorlijke xenon of LED lampen hebt verblind je het tegemoetkomend verkeer. De enige keer dat ik met de auto in Engeland was had ik stickers bij me, maar de koplampen in de laagste positie zetten was voldoende om de tegenliggers niet te verblinden. Ik was er ook maar één dag, maar ik kwam in de ochtend in het donker aan en ging in de avond in het donker weer terug. Huidige auto heeft xenon projectoren die voor links-verkeer zijn om te zetten.
  Bericht 
zadkine
Master
RAH schreef:
maar de koplampen in de laagste positie zetten was voldoende om de tegenliggers niet te verblinden.


Als ik naar het lichtbeeld van onze voormalige trail kijk zou lager stellen niet helpen.
Die had echt een verkeersborden bundel naar rechts schuin omhoog stralen.

Bij die auto dus inderdaad stickers geplakt.
  Bericht 
GerbiE
Master
Even gekeken: op de koplamp zit alleen een puntje om het centrum aan te geven, geen lijntjes die een afplakgebied definiëren. Heb ik ooit wel gezien, zal wel de Twingo of 1st gen A-klasse geweest zijn - of nog langer geleden bij een auto van mijn ouders.

Ik weet eigenlijk niet hoe ver het lichtbeeld oploopt aan de rechterkant, toch maar eens in het donker voor een muur gaan staan en kijken of de verstelling genoeg omlaag gaat.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
RAH schreef:
Huidige auto heeft xenon projectoren die voor links-verkeer zijn om te zetten.

Luxe! Moet dat onder de motorkap of kan dat vanuit de auto?
  Bericht 
Blaataap
Master
NoCashCow schreef:
Luxe! Moet dat onder de motorkap of kan dat vanuit de auto?


Ik gok vanuit de auto. Kan bij de McBenz ook -> instellingen > auto > verlichting, en dan omzetten naar rijden aan de verkeerde kant.
  Bericht 
Pen
Master
Precies, kan bij mijn Octavia ook. Die heeft een modus ‘linksrijden’
  Bericht 
Abel1
Master
lijkt mij fijner daar een auto te huren, zodat je stuur etc ook meteen aan de voor hun goede kant zit. Tenminste ik vond dat fijner rijden in schotland, heb je ook niet de neiging om aan de verkeerde kant te gaan rijden.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Abel1 schreef:
heb je ook niet de neiging om aan de verkeerde kant te gaan rijden.


Heb je alleen als er geen ander verkeer in zicht is... voor de rest prima te doen met eigen auto.
  Bericht 
Griffin
Master
VTEC_Driver schreef:
Heb je alleen als er geen ander verkeer in zicht is...

Heb je alleen op de roundabouts bedoel je O:) . En je even realiseren dat verkeer van rechts jouw baan kruist als je op een T-splitsing rechts af wil... :roll:
  Bericht 
Raymond
Master
Kweenie hoor maar volgens mij is dit compleet achterhaald. Ik heb hier nog nooit gehad dat ik dacht daar komt weer zo'n Engelse lijer met verkeerde koplampen.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Griffin schreef:
Heb je alleen op de roundabouts bedoel je


Nog geen enkele keer gehad, tot nu toe. Dat met die t-splitsing ook niet.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Dat komt omdat zij de koplampen goed hebben afgesteld :lol:
  Bericht 
RAH
Master
NoCashCow schreef:
Luxe! Moet dat onder de motorkap of kan dat vanuit de auto?


Zullen vast auto's zijn waar dat een instelling in de boordcomputer is. Met name auto's met LED Matrix koplampen. Bij mijn E92 moet de motorkap open, een plastic deksel verwijderd worden en dan kan je met een lange haak een palletje omzetten waardoor het lichtbeeld geheel vlak wordt in plaats van rechts hoger dan links.

Wat rijden in Engeland betreft. Zolang je rijdt gaat het wel, rotondes zijn wat vreemd, maar je pas je vrij snel aan. Maar als je even in een zijstraatje geparkeerd hebt om even bij de bakker wat te halen en je rijdt weer weg moet je goed opletten dat je dan niet aan de verkeerde kant zit. Zoiets zijn ze daar overigens wel gewend, dus je krijgt al vrij snel een seintje met grootlicht.
  Bericht 
GerbiE
Master
RAH schreef:
Wat rijden in Engeland betreft. Zolang je rijdt gaat het wel, rotondes zijn wat vreemd, maar je pas je vrij snel aan

Klopt. We gaan niet voor het eerst die kant uit, maar wel voor het eerst met deze auto.

Als je mee kan rijden met overig verkeer is het simpel, hoe leger de weg hoe sterker de gewoonte om rechts te houden boven komt. En vooral een reflex-reactie (op een smalle, bochtige weg een onverwachte tegenligger bijvoorbeeld) gaat dan de verkeerde kant uit :oops:
  Bericht 
Raymond
Master
GerbiE schreef:
En vooral een reflex-reactie

Dat is het grootste gevaar.
  Bericht 
dvdouden
Master
RAH schreef:
rotondes zijn wat vreemd
zeggg mmmaar gerust: ruk. Vooral als je een bijrijder hebt die in de weg zit, kun je totaal niet zien of er wat aankomt.
  Bericht 
snovvdog
Master
RAH schreef:
en je rijdt weer weg


Yep, daar ging het bij mij vaker de mist in, ook in Thailand op de motor... Maar zeker in het VK en IRL.

Abel1 schreef:
zodat je stuur etc ook meteen aan de voor hun goede kant zit.

Nee, niks goede kant, verkeerde kant.

Wat een grafzooi is dat toch, tig keer de binnenspiegel gezocht rechts boven terwijl hij links boven zat, schakelen met links is kut, en ik heb de neiging veel te ver naar links te rijden (en dus constant stoepjes te raken met de velg/wieldop.).
Wat een ongelooflijke tumor van een uitvinding is het stuur rechts, zelfs bij linksrijdende voertuigen zou het stuur ook gewoon links moeten zitten.

RAH schreef:
aar als je even in een zijstraatje geparkeerd hebt om even bij de bakker wat te halen en je rijdt weer weg moet je goed opletten

Dit dus, met rijden, ook rotondes echt 0 problemen gehad, het is vooral als je wegrijdt op een moment dat er geen enkel ander verkeer is, ik heb zo'n gewoonte om op rechts te eindigen als je afslaat naar links of rechts.

Verder zou ik geen stickers op mijn auto plakken, tenzij het is om een deuk of kras te bedekken... Lijmtroep wil je niet op je lamp...
Legale auto's (met name die klote SUV's en Crossovers) verblinden je constant als je in een lage auto rijdt, dat had ik toen in de Corolla de verlaagde Galant en in een MX5 van een maat. Iets hogere auto's zoals zelfs een moderne hatchback en je hebt er geen last van, omdat alles auto's tegenwoordig veel te hoog worden gemaakt.
  Bericht 
Raymond
Master
Je had dus gewoon rijles nodig. Prutser.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
GerbiE schreef:
hoe leger de weg hoe sterker de gewoonte om rechts te houden boven komt. En vooral een reflex-reactie (op een smalle, bochtige weg een onverwachte tegenligger bijvoorbeeld) gaat dan de verkeerde kant uit :oops:


Bij 'passing places' op smalle weggetjes heb je inderdaad die neiging. Ik deed het ook een keer, de tegemoetkomende auto stopte naast me en zei heel droog: 'We drive on the left sir'
  Bericht 
Trasher
Master
Je zie de leukste taferelen met rechts gestuurde auto's in VK -IRL kan ik wel bevestigen na heul veul vakanties (waaronder één van 2,5 jaar) in die contreien.
Het allerleukst zijn de parkeerplaatsen met slagbomen. Tip...als je te lui bent om uit te stappen.....achteruit erin.

Ik heb in al die vakanties alleen de allereerste keer de lampen netjes geplakt, want dat werd inderdaad aangeraden. Daarna echter nooit weer, gebaseerd op ervaring. koplamp verstelling is vaak genoeg, als je die al nodig hebt.
Links rijden went ook snel......de eerste rotonde na het vliegveld of aankomsthaven ga je gegarandeerd de fout in, waarbij je waarschijnlijk zodanig schrikt dat je het de rest van je verblijf niet meer fout doet O:)
  Bericht 
Raymond
Master
Volgens mij kun je die eerste niet eens verkeerd nemen. De tweede als je op jezelf aangewezen bent, die doet 't 'm. :lol:
  Bericht 
RAH
Master
Trasher schreef:
Je zie de leukste taferelen met rechts gestuurde auto's in VK -IRL


Ja joh? Rijden die Engelse/Ieren dan zo belabberd? Zou eerder denk dat dat met de links gestuurde auto's (die van het vaste land van Europa) zou zijn. 8)
  Bericht 
Trasher
Master
RAH schreef:
Ja joh? Rijden die Engelse/Ieren dan zo belabberd?


Neem een bijzonder bochtige, hobbelige, kapotgereden en modderige landweg in gedachte, met daarbij een bord met Vmax 80 km/uur. Een Ier of Engelanderman zal dat niet als "limit" maar als "target" zien..
Kort door de bocht....Op beide eilanden is het, met name op de smallere buitenwegen, inderdaad wel eens link ja.
  Bericht 
dvdouden
Master
Trasher schreef:
Links rijden went ook snel......de eerste rotonde na het vliegveld of aankomsthaven ga je gegarandeerd de fout in,
de eerste mijlen rondom de ferries stikt het van de waarschuwingsborden om toch vooral links te rijden :lol:

snovvdog schreef:
het is vooral als je wegrijdt op een moment dat er geen enkel ander verkeer is, ik heb zo'n gewoonte om op rechts te eindigen als je afslaat naar links of rechts.
dat dus. Uitrit tankstation wat haaks op de weg uit kwam, linksaf moeten, geen verkeer en dan automatisch rechts gaan rijden. De Britten zijn (buiten de spits) in mijn beleving gelukkig nogal vergevingsgezind op de weg :)
  Bericht 
Raymond
Master
Als je dat vergevingsgezinde de keel uit gaat hangen kan ik je Tsjechie aanraden.
  Bericht 
Dashcam Drenthe
Master
Raymond schreef:
Kweenie hoor maar volgens mij is dit compleet achterhaald. Ik heb hier nog nooit gehad dat ik dacht daar komt weer zo'n Engelse lijer met verkeerde koplampen.


Nou toen ik in GB was met de auto (met sticker set ivm felle xenon) werd ik constant verblind door linksgestuurde vrachtwagens.

En ook ik heb een keer de fout,in de ochtend op een rustig zijstraatje, per ongeluk rechts te rijden gemaakt :D
Toen ik de bocht om ging kwam ik al snel achter mijn fout :[
  Bericht 
GerbiE
Master
We gaan het meemaken, zit nu op de ferry.
Geen stickers gekocht, ga er van uit dat de koplamp lager stellen voldoende zal zijn.
  Bericht 
wellproc
Master
Ruim 15 jaar geleden ook in GB rondgereden met de auto van een maat. Daar hadden we wel stickers op de koplampen geplakt. Geen idee of dat toen noodzakelijker was dan nu.

Ervaring met het links rijden is wel dat je vanaf de camping (jaja :x) of vanaf een ander rustig punt vrijwel gelijk verkeerd gaat rijden. Gelukkig waren we met z'n 3-en en dan is er altijd wel 1 zo wakker om te roepen "LINKS RIJDEN!!!". Meestal was dat nog op tijd, soms was de tegenligger er eerder :[
  Bericht 
basjuh1981
Master
Mag je een keer links rijden...


:[
  Bericht 
Griffin
Master
GerbiE schreef:
We gaan het meemaken, zit nu op de ferry.


Nog bijzondere maatregelen voor EV's?

Over een paar weken per DFDS naar Schotland, vermoedelijk met de auto van de mrs. Tenzij we voor die tijd nog een leuke benzinebak kunnen vinden...
  Bericht 
GerbiE
Master
EV's: ik voer met P&O, maar niets gezien van speciale maatregelen. Stonden gewoon in de rij en door elkaar op het dek.
  Bericht 
GerbiE
Master
EV's: terug met StenaLine naar Hoek van Holland ook niets afwijkends gezien voor de batterij-auto's.

Zonder incidenten weer terug aan de 'goede' kant van de weg :lol:

Links rijden ging prima, even vreemd als je op de snelweg de eerste keer rechts moet inhalen, maar dat went ook wel weer. Heb wel het idee gekregen dat de Engelsen op de weg meer rekening houden met elkaar, mat name op de smallere wegen waar je ruimte moet geven om te kunnen passeren.
  Bericht 
Griffin
Master
Mooi, thx. We gaan het beleven komende weken... :thumb:
  Bericht 
Raymond
Master
GerbiE schreef:
even vreemd als je op de snelweg de eerste keer rechts moet inhalen

Ach joh :lol:
  Bericht 
wellproc
Master
Vaker in Nederland oefenen, dan voelt het ook niet zo onwennig 8)
  Bericht 
basjuh1981
Master
Raymond schreef:
Ach joh :lol:


Ik dacht het zelfde :lol:
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Griffin schreef:
per DFDS naar Schotland,


Ik heb niets speciaals gezien voor EV's.

Wij waren al om 13:00 bij de terminal en stonden vooraan in de tweede opstelrij, konden als eerste aan boord. Waren in de UK al om 10:00 op de eerste rotonde. Dat was vorig jaar wel anders toen moesten we ruim en uur wachten voor we van boord konden.
Waar ga je naar toe in Schotland?
 Pagina 1 van 1  [ 45 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy