Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]
  Bericht 
RAH
Master
Aangezien hier meer kennis is dan bij Google. Ik heb een fiets, ding is waarschijnlijk 30 jaar of ouder, wordt gebruikt voor woon- werk, hele jaar door. De fiets heeft voor 3 tandwielen en achter 7. De cassette heb ik in de afgelopen 15 jaar dat ik de fiets heb al een paar keer vervangen, gewoon een willekeurige cassette met 7 bladen uitgezocht waarvan het aantal tanden (grotendeels) overeenkomt met dat wat er origineel op zat. Tot zover geen problemen.

Nu heeft de fiets velgremmen en na zoveel jaar stadsverkeer (en niet altijd tijdig de remblokjes vervangen) ben ik door de velg heen gesleten. Dus, op zoek naar een nieuwe velg en gevonden: https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... aluminium/ Krijg ik de velg netjes geleverd, wil ik (een nieuwe 7v) cassette monteren blijkt die niet te passen, de body (het deel waar de cassette opschuift) is veel te groot, met de spanmoer kan de cassette niet vastgezet worden en schuift 4 tot 5 mm heen en weer. De oude cassette van de oude velg geprobeerd, die is net zo groot, dus zelfde probleem. Nieuwe cassette op oude velg, past perfect. Oude velg en nieuwe naast elkaar gehouden en de body van de nieuwe is inderdaad 4 tot 5 mm groter dan de oude.

Dit bij de webwinkel aangekaart. Wilden eerst framenummer weten. Gezocht, doorgegeven, maar daar kunnen ze niets mee (waarschijnlijk te oud). Vervolgens na wat dom gelul krijg ik dit: "Met fiets onderdelen bestaat er compatibiliteit tussen onderdelen van de fiets. Uit basis van framenummers kunnen wij alleen u adviseren met info die wij kunnen zien online over uw fiets welke onderdelen u nodig hebt. " als antwoord met de vermelding dat ik de velg eventueel kan retourneren.

Voor zover mij bekend moet op een velg/body die geschikt is voor een 7v cassette elke 7v cassette passen. Iemand hier met verstand van fietsen die mij kan vertellen dat dit niet juist is?
  Bericht 
GSXR1000
Master
Je kan de body gewoon overzetten.

Wat je, naar verwachting, ook kan doen is gewoon het kleinste tandwiel 2x monteren om wat meer breedte te krijgen. vervolgens kan je je deraileur begrenzen met die 2 schroefjes die eropzitten.

Als je weer wat gaat bestellen, bestel dan ook even het middelste tandwiel van je voorbladen mee. Grote kans dat die nu gaat overslaan. Ketting heb je ook nieuw besteld?
  Bericht 
Walker
Master
 
Daar zijn vulringen voor...
  Bericht 
RAH
Master
Body zou ik over hebben kunnen zetten als ik de cassette de laatste keer niet zo vast had gezet en dit keer geen zin had om veel moeite te doen om die op juiste manier los te krijgen. Ik heb dus de slijptol er opgezet (velg was toch kapot, cassette had zijn beste tijd wel gehad en ik dacht er niet aan dat ik wellicht dat body nog nodig zou hebben.

Van mijn voorbladen gebruik ik alleen het grootste blad, en daar zien de tanden er nog (relatief) goed van uit (niet zo heel lang geleden vervangen). Bovendien zijn de bladen niet los te vervangen en was het al een hele zoektocht om een passend crankstel te vinden.
  Bericht 
zadkine
Master
RAH schreef:
Krijg ik de velg netjes geleverd,


Kennelijk heb je een ingespaakt wiel besteld , geen losse velg.
Het is wel flink wat werk maar mogelijk kun je de oude as in de nieuwe velg inspaken.
(Balanceren is een dingetje). Denk wel dat je dan ook de oude spaken nodig zult hebben...
  Bericht 
RAH
Master
Ja, compleet wiel, velg spaken naaf as kogeltjes en body. En de oude as/naaf/body overzetten is geen optie meer nadat ik de cassette met een slijptol had verwijderd.

Waar het mij meer om gaat is, als een wiel wordt geadverteerd met de tekst: "Dit wiel heeft een uitvalnaaf (snelsluiting) en is geschikt voor een 7 voudig cassette tandwiel." Dan moet een 7 speed cassette toch gewoon passen. Er zijn toch geen verschillende maten 7 speed cassettes?
  Bericht 
maarten28
Master
Wat voor cassette body zit er aan het wiel? Je hebt er een paar: Shimano/SRAM, Microspline en Campagnolo. De meest voorkomende is Shimano/SRAM.

Kijk eens op https://www.mantel.com/blog/cassette-vervangen . Herken je daar een van?
  Bericht 
RAH
Master
Dat is duidelijk de Shimano/Sram. Zowel het oude wiel als het nieuwe wiel hebben zo'n body. Alleen van het nieuwe wiel is de body 4 a 5 mm groter/langer.
  Bericht 
maarten28
Master
Dan heb je waarschijnlijk geen 7-speed hub op het nieuwe wiel maar een 8/9/10-speed hub. 7-speed cassette past, maar dan moet je er een spacer tussen zetten. Wat Walker zegt.
Zonder garantie, zo iets:
https://www.rosebikes.nl/reverse-3mm-hg ... hape=14835

Je zult wel een indexed shifter hebben, als je dan een 8, 9 of 10-speed cassette wil gebruiken moet je shifter en derailleur vervangen.
  Bericht 
maarten28
Master
Ik bedenk me net: spacers zitten ook in elke cassette. Dus je kunt de bestaande cassette uitelkaar halen. De kransjes zitten waarschijnlijk met een lange klinknagel aan elkaar, die moet je even uitboren en dan heb je 7 kransjes en 6 spacers.
 Pagina 1 van 1  [ 10 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy