Postingstijd interval gedetecteerd van 35.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]
  Bericht 
Ron207
Weet de weg
 
Ik heb een brief gekregen met 'Verzoek tot contact' voor het opgeven van de bestuurder i.v.m. het plegen van een strafbaar feit.

Het volgende feit heeft plaatsgevonden:
82 km/u na correctie gereden waar toegestane snelheid 50km/u is (autoweg buiten de bebouwde kom).
Flitser is geplaatst/actief sinds 8 juli 2022 (N207 Leimuiden).

Situatie:
Begin augustus rijd ik in de morgen richting werk en het is rustig op de autoweg. Voor het stoplicht staat alleen 1 auto voor mij (ongeveer 400m tot het volgende stoplicht waar 50km/u is toegestaan en nu de flitser staat). Het stoplicht gaat op groen en de auto voor mij trekt langzaam op, terwijl op dit gedeelte van de autoweg 80 is toegestaan.
Ik wacht heel even en besluit deze auto in te halen (ik rijd zelf in een citroen C3, een 1.2 met 83pk dus niet bijzonder veel power), waarna de andere auto versneld op het moment dat ik op de linkerbaan rijd en ik bijna volledig naast hem rijd.
Ik zie dat de bestuurder met zijn telefoon in de weer is en deze op de houder links van zijn voorruit lijkt te willen plaatsen. Daarbij wijkt de bestuurder ook wat meer naar links uit en ik besluit wat gas bij te geven om deze auto z.s.m. voorbij te zijn. Op dat moment naderen we eigenlijk al het volgende stoplicht. Het stoplicht staat op groen en een stukje na het stoplicht gaat de autoweg verder van 2 banen naar 1. Vlak voor het stoplicht heb ik de andere auto ingehaald en ik zie de auto achter mij opeens vol in de remmen schiet en seint naar mij. Mijn eerste gedachte is direct: werd ik nu bewust opgejaagd, wetende dat deze bestuurder wist dat hier mobiel geflitst wordt en wellicht via zijn telefoon een melding hiervan kreeg? De bestuurder sluit na zijn vaart te hebben geminderd weer achter mij aan (waar ook 80 weer is toegestaan) en ik zie hem in mijn achteruitkijkspiegel met zijn hand een soort flits beweging maken. Ik weet dan nog steeds niet of hij mij nou in de maling neemt of dat er echt iemand stond te flitsen. Op de terugweg bekijk ik het kruispunt nog eens goed en stel ik vast dat er inderdaad aan beide kanten flitspalen zijn geplaatst. Aan de zijde waar ik ben geflitst is deze flitser overigens onopvallend en nauwelijks zichtbaar door de bomen/bladeren die ervoor hangen. De andere bestuurder móet dus al eerder hebben geweten (of op zijn mobiel zijn gewaarschuwd) dat er een flitspaal staat.

Bovenstaande is een eerlijke onderbouwing van de situatie en waar ik voor mijn gevoel gezien de situatie ben opgejaagd door het rijgedrag en het bezig zijn met de telefoon van deze andere bestuurder. Achteraf had ik er voor kunnen kiezen om het inhalen te stoppen, maar op dat moment wilde ik deze situatie (lees bestuurder) letterlijk achter mij houden.
Kan ik hier iets mee in mijn verweer/onderbouwing waarom ik te hard reed, of wordt dit bij voorbaat al van tafel geveegd?

Ik heb overigens het kenteken van deze bestuurder onthouden en genoteerd. Later was hij namelijk wederom druk met zijn telefoon in de weer en aan het slingeren. Ik wist overigens niet wat ik met dat kenteken kon, ik heb in ieder geval gegoogled of misschien iemand toevallig iets soortgelijks met deze bestuurder was overkomen.
  Bericht 
maarten28
Master
Ron207 schreef:
Vlak voor het stoplicht heb ik de andere auto ingehaald en ik zie de auto achter mij opeens vol in de remmen schiet en seint naar mij. Mijn eerste gedachte is direct:
dat de andere auto ziet dat er een flitser staat en jou ook probeert te waarschuwen.

Citaat:
wordt dit bij voorbaat al van tafel geveegd?

Ja.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Ron207 schreef:
Kan ik hier iets mee in mijn verweer/onderbouwing waarom ik te hard reed, of wordt dit bij voorbaat al van tafel geveegd?

Dit is een bekentenis. Daarom vraagt men bij staande houding ook altijd om een verklaring.
  Bericht 
DidbeZ
Master
Waarom denkt iedereen (je bent de eerste niet met een dergelijk lulverhaal) dat snelheid maken de veilige oplossing is en dat er daarom geen straf voor uitgedeeld hoeft te worden? Waarom niet remmen en voldoende afstand houden?

Niemand heeft bij het rijlessen geleerd: plankgas als het gevaarlijk dreigt te worden!

Zo zal de rechter redeneren en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem best kan volgen....
  Bericht 
dvdouden
Master
Hier toevallig?



Er staat 250 meter voor de kruising al een bord [rvv_A1] en 100 meter voor de kruising een tweede in fluorkleurtjes. Bij een maximaal toegestane snelheid van 50 km/u moet de flitser minimaal 140 meter _na_ de snelheidsverlaging staan (zie https://www.advocaat-verkeersstrafrecht ... idslimiet/ ), daar is hier ruimschoots aan voldaan. Dan heb je dus ruim de tijd gehad om de snelheid eruit te halen en je bent voldoende gewaarschuwd, zal de argumentatie van de rechter zijn.
En wat DibdeZ al zei: extra gas bijgeven om uit een situatie te komen zal de rechter echt niet in meegaan, of je moet kunnen aantonen dat je achtervolgd en beschoten werd door de maffia of zo.

Het is lullig voor je, vooral omdat je nu in strafrecht zit en niet in mulder, maar hier tegenin gaan lijkt me vrij kansloos.
  Bericht 
bruintje beer
Master
DidbeZ schreef:
lulverhaal
Dat dus. Als je niet naast deze figuur wilt blijven rijden omdat het gevaarlijk is, zet het rempedaal heel wat meer zoden aan de dijk dan het gaspedaal.

Ron207 schreef:
op dat moment wilde ik deze situatie (lees bestuurder) letterlijk achter mij houden.
Als iemand niet met het verkeer bezig is kan hij beter voor je zitten dan achter je; dan rijdt hij tenminste niet tegen jóu aan.

Ron207 schreef:
opgejaagd
Ik laat me ook weleens opjagen, maar het is toch echt een keuze.
  Bericht 
Ron207
Weet de weg
 
dvdouden schreef:
Hier toevallig?


Ja klopt, dit is de locatie.

Ik ben zelf in de fout gegaan door te hard te rijden, zo simpel is het en ik kan dat niet omkeren. Ben alleen zelf van mening dat de andere weggebruiker daar aan heeft bijgedragen door zijn rijgedrag.

Wat houdt het proces nu precies in dat ik in strafrecht val en niet in mulder?
Moet ik dan voorkomen of krijg ik een hogere bekeuring? Ik heb dit namelijk nog nooit eerder meegemaakt.
  Bericht 
dvdouden
Master
Ron207 schreef:
Wat houdt het proces nu precies in dat ik in strafrecht val en niet in mulder?
Je krijgt een strafbeschikking van het OM, tenzij je eerder met strafrecht te maken gehad hebt.
Na ontvangst van de strafbeschikking heb je 2 weken de tijd om verzet aan te tekenen, mocht je dat willen. Zo niet dan is het een kwestie van betalen en dan vervalt daarmee elke mogelijkheid tot bezwaar aantekenen. Als je wel bezwaar wilt aantekenen, lees dan dit goed door: https://www.om.nl/onderwerpen/strafbeschikking/verzet

De overtreding wordt genoteerd in je juridisch dossier, een soortgelijke overtreding binnen X jaar (de recidivetermijn, twee of drie jaar, weet ik even niet meer uit m'n hoofd) levert je een hogere bekeuring op (20% hoger of zo) en kan je zelfs je rijbewijs kosten, het OM houdt bij toekomstige overtredingen binnen strafrecht namelijk rekening met wat er in je juridisch dossier staat. Na een aantal jaar verdwijnen deze uit je dossier en ben je weer "veilig".
  Bericht 
Walker
Master
 
Ron207 schreef:
Ben alleen zelf van mening dat de andere weggebruiker daar aan heeft bijgedragen door zijn rijgedrag.


Nope. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag en keuzes. Afremmen was ten allen tijde een optie:

Ron207 schreef:
het is rustig op de autoweg
  Bericht 
no justice
Master
dvdouden schreef:
twee of drie jaar


2
  Bericht 
dvdouden
Master
dank (f)
  Bericht 
GSXR1000
Master
Ik vermoed dat je hier lastig onderuit komt. Een verklaring opgeven is hetzelfde als schuld erkennen, dus nooit een verklaring geven.

Eventueel kan je dit verhaal nog opgeven bij de rechter; hoewel die ook zal aangeven dat je er beter achter kunt gaan.

Ik zou beginnen met stukken opvragen.
  Bericht 
Ron207
Weet de weg
 
dvdouden schreef:
Je krijgt een strafbeschikking van het OM, tenzij je eerder met strafrecht te maken gehad hebt.
Na ontvangst van de strafbeschikking heb je 2 weken de tijd om verzet aan te tekenen, mocht je dat willen. Zo niet dan is het een kwestie van betalen en dan vervalt daarmee elke mogelijkheid tot bezwaar aantekenen. Als je wel bezwaar wilt aantekenen, lees dan dit goed door: https://www.om.nl/onderwerpen/strafbeschikking/verzet


Dankje voor de informatie.

Ik zal overwegen of ik nog iets kan doen, ik begrijp uit de reacties dat verzet tekenen niet zoveel uit zal gaan halen.
En sowieso dus geen verklaring afgeven?

Ik zal inderdaad ook de stukken opvragen, wie weet is daar nog iets in te vinden.
  Bericht 
Joël D.
Master
https://www.cjib.nl/verklaringen-nederl ... tinstituut

Ik zie hier geen ijkrapport, maar het zou me verbazen als die er niet zou zijn.
  Bericht 
Ron207
Weet de weg
 
Joël D. schreef:
Ik zie hier geen ijkrapport, maar het zou me verbazen als die er niet zou zijn.


Ik dacht aan HHM 3572 + 3923 dat die het waren.
  Bericht 
Joël D.
Master
Je hebt gelijk, ik zat in Noord-Holland te zoeken.........
  Bericht 
Dave
Webspecialist
DidbeZ schreef:
dergelijk lulverhaal) dat snelheid maken de veilige oplossing is


bruintje beer schreef:
Dat dus.


De groeten met jullie, ik had vandaag ook een paar jongeren of net aan ex-jongeren voor me in een beschadigde BMW die zaten te kloten met elkaar (heaumeaux... ) Heb zelfs nog het kenteken zitten checken bij RDW om te kijken offie gestolen was.. :lol: ... Anyway, ben er langsgehoekt toen ik het zat werd alleen zat nog in een TC terwijl ik dacht dat ik er al uit was (Steenwijk).

Zal wel loslopen allemaal uiteindelijk denk ik maar godskolere wat rijdt iedereen of als een debiel of onmetelijk traag zeg. GAS EROP.

... Rechters begrijpen dat niet. Das jammer.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
godskolere wat rijdt iedereen of als een debiel of onmetelijk traag zeg.


Meeste TC's kan je wel gaan tot 4km/h op gps sneller. De meutte rijdt iets langzamer dan op de teller, dus rijdt je zo 10km/h sneller.

Helemaal als het een kort stukje was... immers gemiddelde.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Leuk dat je loslopen nog even verduidelijkt. :thumb:
  Bericht 
bruintje beer
Master
Dave schreef:
GAS EROP.
Uiteraard, maar nogmaals:
bruintje beer schreef:
het is toch echt een keuze.
  Bericht 
shootme
Master
Ron207 schreef:
Bovenstaande is een eerlijke onderbouwing van de situatie en waar ik voor mijn gevoel gezien de situatie ben opgejaagd door het rijgedrag en het bezig zijn met de telefoon van deze andere bestuurder.

Lever je rijbewijs in alsjeblieft.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
De lange geschiedenis (langer dan de jouwe) van dit account zeker niet gezien, krijgt 'm steeds terug :lol:
  Bericht 
Ron207
Weet de weg
 
Goedemorgen,

Het heeft even geduurd, maar ik kan nu de flitsfoto's inzien en kan opgeven dat ik de bestuurder was, verklaring afgeven etc.

Nog even een vraag om advies: heeft het nog zin om iets wel of juist niet te vermelden?

Het grappige op de 2 foto's is overigens dat op de 2e foto duidelijk te zien is dat mijn achterligger zijn groot licht aan heeft gezet. Dit kun je natuurlijk ook weerleggen als waarschuwing (wat dan al overduidelijk te laat was..), maar voor mij wel een onderschrijving dat dit een situatie met een medeweggebruiker in het verkeer is geweest met voor mij een vervelende afloop..

Inmiddels zelf mijn les geleerd om voortaan dit soort situaties te voorkomen (en dus bewust eerder een andere auto ertussen te laten dan zelf in te gaan halen met kans op een snelheidsovertreding).
  Bericht 
Kami
Master
Kijk eens of je foto wel voldoet aan de richtlijnen.
Pagina 51.
https://www.politie.nl/binaries/content ... 112017.pdf
  Bericht 
Ron207
Weet de weg
 
Lijkt allemaal in orde als ik het beoordeel o.b.v. dat document.
 Pagina 1 van 1  [ 25 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy