Postingstijd interval gedetecteerd van 194.6 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
  Bericht 
John24
Master
Aangezien er nogal wat vragen voorbij komen met voorbeeldjes voor een verzetschrift en Art30 brieven, hierbij dit topic waar ze allebei instaan.

Je hebt een strafbeschikking gekregen en je wil in verzet gaan, hoe doe je dat?
Met een verzetsschrift, lees vooral even door waar je strafbeschikking heen moet.
Wees er wel op bedacht dat je nu in het strafrecht zit en niet meer in het bestuursrecht waar allerlei veel voorkomende overtredingen onder vallen.
In het strafrecht krijg je een aantekening op je justitiële documentatie (je strafblad) als je veroordeeld wordt met een geldboete boven de 100 euro. Je veroordeling hoeft niet van een rechter te komen. Via de strafbeschikking kan een officier van justitie (OvJ) een verdachte veroordelen. Dit is dus anders dan een "T" transactie. Het verschil zit hem met name in het feit dat met een T een verdachte in principe geen schuld bekend maar vervolging afkoopt. Bij een "S" strafbeschikking bekend de verdachte wel schuld. De strafbeschikking komt dus meer in de buurt van een rechterlijke uitspraak.

Een voorbeeld voor een verzetsschrift:

Code:
<Je naam>
<Straat>
<PC + Woonplaats>


Arrondissementsparket <Plaats>
<Straat>
<PC + Woonplaats>


<Plaats>, <dag, maand, jaar>


Betreft: Verzetschrit tegen <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>
Naam:
Geboortedatum en –plaats :
Adres :
Postcode en plaats :

Hierbij teken ik verzet aan tegen de bovengenoemde strafbeschikking. Ik heb de betreffende overtreding niet begaan. Er is sprake van een misverstand subsidiair van een onjuiste constatering.

Ik verzoek u op grond van bovenstaande reden de strafbeschikking te vernietigen of voor te leggen aan de rechter.

Hoogachtend,

<Naam>
<Handtekening>

Bijlage: kopie strafbeschikking


Hoe vraag je nou de stukken op uit je dossier? Daarvoor kan je een Art30 brief sturen naar de OvJ. Niet alle stukken zullen in het dossier zitten, maar de belangrijkste wel (het proces verbaal). Je wil het PV graag hebben om te lezen hoe e.e.a. geconstateerd is en op basis van het PV dan met de WOB de resterende stukken opvragen. Hou je Art30 brief gescheiden van je verzet en/of eventuele WOB verzoeken die je wil doen. Dit omdat de praktijk leert dat het bijzonder verwarrend werkt. Bovendien is faxen toch praktisch gratis.
Een Art30 voorbeeldbrief:
Code:
<Je naam>
<Straat>
<PC + Woonplaats>


Arrondissementsparket <Plaats>
<Straat>
<PC + Woonplaats>


<Plaats>, <dag, maand, jaar>

Betreft: <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>


Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de door mij ontvangen <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>
verzoek ik u, in voorbereiding op mijn verdediging, onder verwijzing naar artikel 30 Sv mij het relevante dossier toe te zenden.

Met vriendelijke groet,

<Naam>
<Handtekening>


Succes ermee.
  Bericht 
Uwe Alzaligheid
Master
:thumb:
  Bericht 
Tommie
Master
 
Misschien een idee om dit topic (eventueel zonder mijn reactie) "Sticky" te maken? Dat scheelt weer een hoop vragen.
  Bericht 
Uwe Alzaligheid
Master
@Tommie,

Dat was ook mijn eerste reactie. :kniktja: Nadat ik netjes een verzoek aan de moderators had uitgeformuleerd, keek ik nogmaals onder het subforum 'strafrecht'. Het was dus al 'sticky'. :fp: . Dat heb ik weer. :oops: John24 heeft het meteen als sticky laten plaatsen.
  Bericht 
Brul(tm)
Master
Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar bedankt voor de inspanning om het beschikbaar te maken voor het grote publiek :thumb: :applaus:
  Bericht 
viffer
Master
:thumb:

Is het een idee om hiernaast een discussietopic te openen zodat hier alleen nuttige informatie komt te staan?
  Bericht 
Brul(tm)
Master
viffer schreef:
Is het een idee om hiernaast een discussietopic te openen zodat hier alleen nuttige informatie komt te staan?


Goed iee, misschien dat die informatie dan weer samengevoegd kan worden met dit topic :thumb:
  Bericht 
Bart1970
Nieuwkomer
 
Beste Master, ik heb zo'n strafbeschikking gekregen 40 km te hard bij wegwerkzaamheden. Een overtreding gemaakt om juist niet in de knel te komen bij een wegversmalling. Ik heb verder geen verklaring afgegeven bij de motor muis die mij met zijn laser gun pakte, alleen gezegd dat ik me niet kon voorstellen zo snel gereden te hebben.
Stel jij dezelfde stappen voor als hierboven beschreven? ik Wil hoe dan ook in verzet omdat ik het belachelijk vind een aantekening te krijgen bij mijn 1ste boete van deze order.
  Bericht 
John24
Master
Open even je eigen topic
  Bericht 
Suggestief
Master
Binnen hoeveel tijd moet er worden gereageerd op een ingediend verzet (verzoek toezenden dossier)?
Moet je bij niet (tijdig) reageren dezelfde werkwijze als bij een WOB hanteren of doe je niets en zeg je voor de rechter dat je je niet kan verdedigen omdat er geen reactie op het verzet (verzoek toezenden dossier) is gekomen?
Er is wel een ontvangstbevestiging aanwezig met de mededeling dat het verzoek wordt doorgestuurd.
  Bericht 
Suggestief
Master
Iemand die er meer van weet?
  Bericht 
dikkydik
Master
post2684307.html#p2684307


Suggestief schreef:
Binnen hoeveel tijd moet er worden gereageerd op een ingediend verzet


Je krijgt een ontvangstbevestiging.
Rust verkrijg je het gemakkelijkst door eventjes te bellen.
  Bericht 
Brandjuh
Master
Wat is het verschil tussen een T en een O?
  Bericht 
dikkydik
Master
T staat voor een Transactievoorstel.
O staat voor een Strafbeschikking.

Krijg je een transactievoorstel en je wilt naar de rechter, dan regel je dat door NIET te betalen.
Krijg je een strafbeschikking en je wilt naar de rechter, dan MOET je binnen 2 weken verzet aantekenen.
  Bericht 
Brandjuh
Master
dikkydik schreef:
T staat voor een Transactievoorstel.
O staat voor een Strafbeschikking.

Krijg je een transactievoorstel en je wilt naar de rechter, dan regel je dat door NIET te betalen.
Krijg je een strafbeschikking en je wilt naar de rechter, dan MOET je binnen 2 weken verzet aantekenen.


De S is dus veranderd naar een O?
  Bericht 
dikkydik
Master
Brandjuh schreef:
De S is dus veranderd naar een O?


S staat voor boetevonnis.
  Bericht 
Mattinus
Pro
 
Dank voor de opzetten! Kan je artikel 30 brieven ook al sturen voordat je een strafbeschikking hebt ontvangen?
  Bericht 
Newbeee
Eendagsvlieg
 
John24 schreef:
Code:<Je naam>
<Straat>
<PC + Woonplaats>


Arrondissementsparket <Plaats>
<Straat>
<PC + Woonplaats>


<Plaats>, <dag, maand, jaar>

Betreft: <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>


Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de door mij ontvangen <watjehebtontvangen> met nummer <nummer invullen>
verzoek ik u, in voorbereiding op mijn verdediging, onder verwijzing naar artikel 30 Sv mij het relevante dossier toe te zenden.

Met vriendelijke groet,

<Naam>
<Handtekening>


Dank voor het delen van de brieven!

Heb een paar vragen:
Kan ik deze brief ook gebruiken voor het opvragen van het dossier achter een opgelegde strafbeschikking voor het doorrijden na een ongeval? krijg ik dan ook de verklaringen van (door politie) gehoorde getuigen of moet ik dit apart benoemen? Binnen welke termijn krijg je de stukken toegestuurd?
  Bericht 
Maar
Nieuwkomer
Ik heb een strafbeschikking gekregen maar ben nooit aangehouden. Ik heb het verzet formulier ingevuld (zat erbij). Is dit genoeg? Ik wil bewijs zien, foto o.i.d. Moet ik dan ook nog een Art.30 brief sturen? Wanneer? Of een WOB? Ik snap het niet meer..
  Bericht 
bx gek
Master
Voor de helderheid kan je beter een eigen topic openen.
  Bericht 
BasHo
Nieuwkomer
Misschien wel handig om even te vermelden: het verzetsschrift en het WOB-verzoek gaan nu via andere adressen.
Het verzetschrift is zelfs gratis te versturen! :honger:

VERZETSCHRIFT:
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
T.a.v. bezwaar beschikking
Antwoordnummer 7075
8900 WC LEEUWARDEN

WOB:
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
T.a.v. WOB-verzoek
Postbus 1794
8901 CB LEEUWARDEN
  Bericht 
Ollie
Nieuwkomer
Klopt het dat WOB verzoeken niet langer via fax of e-mail verzonden kunnen worden? Is dit juridisch houdbaar?
 Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy