Postingstijd interval gedetecteerd van 39.9 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Petities schreef:
Ken je de slogan nog? "Weet wat je eet!".

Ik vind dat goed. Voeding is belangrijk. Ik wil als consument graag weten wat er in mijn voedsel zit. Is het scharrelvlees? Wat is de nutriscore? Bevat een product stoffen waarvoor ik mogelijk allergisch ben? Dat soort dingen.
Voedingsfabrikanten plaatsen op hun producten zelfs QR-codes, of het afval bij het plasitc hoort of niet, of het vegan is of niet en welke stoffen erin verwerkt zijn. Ieder zijn keuze. Zelfs winacties zijn toegestaan bij de verkoop van producten.

Maar met de nieuwe wetgeving vanuit de EU is het sinds 23 januari 2023 toegestaan om insecten te verwerken in producten voor consumptie. [ Lees: in onze voeding.] (Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 05&from=EN)

Ik, als starter van deze petitie, vind dat jij en ik als cosument recht hebben om te weten wat je eet. Over chitine verschillen de meningen van wetenschappers. Zet 20 wetenschappers op een wetenschappelijk onderzoek en je zult diverse invalshoeken zien. Dat is niet waar deze petitie over gaat. Waar het om gaat is dat je als consument wilt weten of er insecten of delen van insecten zijn verwerkt in een voedingsmiddel, of een ander middel dat dient ter consumptie van de mens.

Ik roep daarom de overheid op om zich uit te spreken dat er een etiket/sticker komt op alle goederen die geschikt zijn voor menselijke en dierlijke consumptie, dat er geen insecten, of delen of grondstoffen daarvan zijn verwerkt in het product, noch die van andere ongewervelde dieren en/of de larven van beide diersoorten. Derhalve vind ik dat de overheid de verplichting moet opleggen aan producenten om op producten te vermelden wanneer er insecten of delen daarvan zijn verwerkt, en die van andere ongewervelde dieren en/of de larven van beide diersoorten in producten welke geschikt zijn voor menselijke en dierlijke consumptiegoederen. Ongeacht het percentage.

In een democratie moet ieder voor zich weten wat hij of zij eet.
Wil jij geen bodemstoffen van insecten tot je nemen?
Wil jij dat niet alleen jijzelf, je dierbaren, maar ook je huisdier dit niet toegediend krijgt?
Teken dan deze petitie.
En vergeet vooral niet om de bevestigingsmail te versturen nadat je deze petitie hebt ondertekend. Anders telt jouw stem niet mee.

Ps. als je een politieke partij kent die deze petitie in ontvangst zou willen nemen, neem dan a.u.b. contact op met de starter van deze petitie. En als je 100% achter deze petitie staat, deel hem dan vooral in je netwerk onder je familie, vrienden, kennissen, in je nieuwsbrief en op je socials.


Eat ze bugs.. Wil je dat? Wil je dat niet? Maakt het je niet uit?
Wat weet je erover?

Dit onderwerp is een eigen topic waard.

Zo is er al een stikkeractie:

https://insectsticker.nl/products/ronde-insect-sticker



Die kunnen mensen plakken als ze ergens deze ingrediënten op zien staan:

Citaat:
Acheta domesticus = huiskrekel
Grylllodes sigillatus = gedroogde bandkrekel
Locusta migratoria = treksprinkhaan
Tenebrio molitor = (gedroogde) meelworm
Alphitobius diaperinus = hele en gemalen larven van de buffalokever (kleine meelworm)
  Bericht 
GSXR1000
Master
:thumb:
Bedankt.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Dit onderwerp is een eigen topic waard.


Kan toch in het Fastfoodwet-topic.
  Bericht 
bruintje beer
Master
of een ander middel dat dient ter consumptie van de mens.
:lol: Dat is toch al eeuwenlang voorbehouden aan wormen?
  Bericht 
Raaf
Master
bruintje beer schreef:
:lol: Dat is toch al eeuwenlang voorbehouden aan wormen?


Alleen bij de hobby vangst.. Maar ik vreet toch geen vis.
Voor veevoer en petfood is er al best heel veel sprake van insecten als proteïne bron. Scheelt weer voer voor de vegetariers wat in het diervoer gaat.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
basjuh1981 schreef:

Leek me beter van niet.
Er is best wat veel weerstand tegen dit gebeuren dus ik hoopte hier wat info te verzamelen.
  Bericht 
BLikent
Master
Zou die sticker ook op de grill van de auto moeten... zomers zit het daar vol met insecten...
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Snowpiercer wordt straks nog werkelijkheid. Als er geen blaadjes op de rails liggen dan
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Er zijn zorgen om de chitines.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chitine

We zouden dit niet goed kunnen verteren.
Iemand noemde het, met gevoel voor theater, asbest voor de darmen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Mr.Cabdriver schreef:
We zouden dit niet goed kunnen verteren.


basjuh1981 schreef:
In insecten ziet een stofje dat niet verwerkt kan worden door onze darmen. Op dit stofje doen groeien kankers lekker goed op.


;)
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
basjuh1981 schreef:
;)

A, daar is het :thumb:
Mr.Cabdriver schreef:
Lekker dan :[
Wellicht is een nieuw topic hierover de moeite waard.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6613697/
Citaat:Parasites were detected in 244 (81.33%) out of 300 (100%) examined insect farms. In 206 (68.67%) of the cases, the identified parasites were pathogenic for insects only; in 106 (35.33%) cases, parasites were potentially parasitic for animals; and in 91 (30.33%) cases, parasites were potentially pathogenic for humans.
  Bericht 
Raymond
Master
BLikent schreef:
Zou die sticker ook op de grill van de auto moeten... zomers zit het daar vol met insecten...

Alleen als jij je motorkap schoonlikt.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Rob Roos MEP 🇳🇱
@Rob_Roos Mar 28, 2023
🐜 Insecten in je voedsel? Sinds kort kan dat. En pas op: alleen de Latijnse naam is verplicht op de verpakking.

🚨 Ik stelde vragen aan de Europese Commissie. Ik wil de normale naam op de verpakking. Én een #insecten-icoontje. Zodat niemand onvrijwillig insecten hoeft te eten:

 Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy