Pagina 1 van 1  [ 3 berichten ]
  Bericht 
Black98
Master
Telegraaf schreef:
AMSTERDAM - Parkeren blijft een melkkoe voor gemeenten. De vier grote steden hebben begroot dat er in 2024 een slordige 96 miljoen euro meer aan parkeerinkomsten in de gemeentekas zal binnenstromen dan het jaar ervoor. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht gaan ervan uit dat er bij elkaar opgeteld ruim 752 miljoen euro wordt geïnd aan heffingen.

In vergelijking met 2017 betekent het zelfs dat er bijna 403 miljoen euro meer door automobilisten wordt opgehoest door stijgende parkeertarieven. In totaal wordt in ons land volgens het CBS door weggebruikers 1,32 miljard euro betaald voor het stallen van hun auto, bestelbus of motor. Dat is een stijging van 554 miljoen euro in vergelijking met zeven jaar terug.

Amsterdam spant kroon met parkeergeld
Het wekt geen verbazing dat Amsterdam de kroon spant als het gaat om het binnenhalen van het meeste parkeergeld met 367 miljoen euro. In de binnenstad betaal je daar dan ook het lieve sommetje van 7,50 euro per uur en is het juist het streven van het stadsbestuur om auto’s zoveel mogelijk te weren uit het centrum. Ook stijgt het aantal parkeerboetes in de grootste steden. Zo haalde haalde Amsterdam hier met 574.400 ’naheffingen’ 38,3 miljoen euro binnen en dat was ruim 5 miljoen euro meer dan in 2022.

Rotterdam doet daar nauwelijks voor onder. „Wij hebben voor 34,2 miljoen euro aan boetes uitgeschreven en voor 2024 een bedrag begroot van 38,5 miljoen euro. Maar verdienen doen we er niet aan, omdat dat wettelijk niet is toegestaan. Dus de saldo-opbrengst versus de kosten is altijd nul of negatief in ons nadeel”, legt woordvoerder Tristan van Rijn uit.

Meer boetes uitgeschreven
Betaald parkeren in de Maasstad wordt fors uitgebreid en geldt straks van 9.00 uur tot 23.00 uur overal binnen de ring. Van Rijn: „We hopen dat betaald parkeren zorgt dat parkeerplekken beschikbaar blijven voor bewoners, bedrijven en bijvoorbeeld voor mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de auto. Met de uitbreiding pakken we ook het probleem aan van het verplaatsen van parkeerders naar wijken waar geen betaald parkeren geldt; het waterbedeffect, een fenomeen dat we al kennen sinds de invoering van betaald parkeren in de stad in 1965.”

Dat er meer boetes in steden worden uitgeschreven heeft ook te maken met de uitbreiding van het arsenaal scanauto’s dat wordt ingezet in de handhaving. „Wij hebben nu nog vier scanauto’s rondrijden in Den Haag en straks vijf, waarmee we dagelijks minimaal één keer alle parkeerplekken kunnen controleren”, zegt woordvoerder Paula Anastácio Palaio. „Bovendien bezoeken we regelmatig enkele hotspots meerdere keren per dag. Het doel is om de bereidheid tot betaling zo hoog mogelijk te krijgen.”

Scanauto’s handhavers
De scanauto als ’boetemachine’ vergroot de pakkans enorm en dat is ook te zien in Utrecht. Daar werden 338.694 naheffingen in 2023 opgelegd. Tegen 52.275 naheffingsaanslagen werd bezwaar gemaakt. Ook in de andere drie grootste steden verdwijnen veel boetes in de prullenbak na bezwaar.
„Niet altijd omdat wij een fout hebben gemaakt, maar vaker uit coulance. Veelal blijkt het te gaan om vergissingen van parkeerders, die bijvoorbeeld de verkeerde parkeerzone of het verkeerde kenteken hebben ingevoerd”, zegt Van Rijn.


Gelukkig doen de steden hele goede dingen met die inkomsten toch? :[
  Bericht 
R
Master
Black98 schreef:
Wij hebben voor 34,2 miljoen euro aan boetes uitgeschreven en voor 2024 een bedrag begroot van 38,5 miljoen euro. Maar verdienen doen we er niet aan


Slecht bedrijfsmodel of hebben ze ook een commercieel bedrijf dat de 'werkzaamheden' uitvoert en die dan natuurlijk wel winst maakt?
  Bericht 
superwormjim
Pro
Black98 schreef:
Met de uitbreiding pakken we ook het probleem aan van het verplaatsen van parkeerders naar wijken waar geen betaald parkeren geldt; het waterbedeffect,

Nou ja, je smeert het gewoon nog weer verder uit waardoor je het effect verder verdunt.

Black98 schreef:
in Utrecht. (...) Ook in de andere drie grootste steden verdwijnen veel boetes in de prullenbak na bezwaar.
„Niet altijd omdat wij een fout hebben gemaakt, maar vaker uit coulance. Veelal blijkt het te gaan om vergissingen van parkeerders, die bijvoorbeeld de verkeerde parkeerzone of het verkeerde kenteken hebben ingevoerd”, zegt Van Rijn.

Oh, dus in bezwaar gaan na een eigen foutje heeft tóch zin? In Amsterdam zeggen ze altijd van niet.
Terwijl, als je gewoon kan aantonen dat je wél betaald hebt waar je ni´ét stond, en voor hetzelfde tarief... :roll:
 Pagina 1 van 1  [ 3 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy