Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
  Bericht 
GSXR1000
Master
knmv schreef:
Het CDA schrijft in haar verkiezingsprogramma dat het voor automobilisten mogelijk zou moeten zijn om met een lichte A1-motorfiets deel te nemen aan het verkeer. Hoewel de KNMV vanzelfsprekend voorstander is van het aantrekkelijker maken van motorrijden, zetten wij wel onze vraagtekens bij dit specifieke idee.

Met het oog op de verkiezingen in november, presenteren politieke partijen langzaamaan hun verkiezingsprogramma’s. Één punt in het programma van het CDA heeft voor enige opschudding in motorland gezorgd. In een poging om de filedruk en zogenaamde ‘vervoersarmoede’ tegen te gaan, stelt de partij namelijk voor om mensen met een autorijbewijs ook toe te staan om met een “125cc motorfietsje (A1)” aan het verkeer deel te laten nemen. Dit zou volgens Europese regelgeving namelijk mogelijk zijn.

Arjan Everink, hoofd verkeer en opleidingen bij de KNMV, reageert op het verkiezingspunt van de CDA: “Eigenlijk is het te gek voor woorden om automobilisten zonder enige vorm van rijopleiding een A1-rijbewijs cadeau te doen. Motorrijden is in de basis niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden. En voor iemand die zonder enige vorm van opleiding met een lichte A1-machine direct aan het verkeer mag deelnemen, is het verschil tussen die twee niet te maken.”

Volgens Everink heeft een gemiddelde A1-leerling momenteel zo’n twintig lessen nodig voordat deze het motorrijden vaardig is. Everink: “Bovendien zakt een gemiddelde leerling ook nog eens minimaal tweemaal voor het theorie-examen. Dat is volgens mij een teken dat een gedegen opleiding essentieel is om mensen veilig, met ruime theoretische én praktische kennis, op pad te sturen met een A1-rijbewijs.”

Hoewel de manier waarop misschien wat onvolledig – of ongelukkig – verwoord is in het verkiezingsprogramma van het CDA, is het doel wat betreft de KNMV zeker goed. Meer motorfietsen zorgen voor minder filedruk en een gevarieerder verkeersbeeld. Wij denken echter dat dit op een betere manier ingeregeld kan worden dan door het A1-rijbewijs weg te geven aan een grote groep weggebruikers die grotendeels nog geen affiniteit met motoren (en het rijden daarop) heeft. Zeker met een oog op de plannen van de overheid om het aantal verkeersslachtoffers verder terug te dringen.

Het is makkelijk om een plan af te schieten, maar een alternatief verzinnen dat wel werkt – dat is lastig. Omdat wij graag meedenken met hoe een dergelijk plan wél kan werken, hebben we vorig jaar een voorstel gedaan om de huidige rijbewijsstructuur aan te passen. Het hele voorstel lees je hier. In het kort pleiten wij voor een verruiming van de A1-categorie, een zekere inperking van het ‘zware’ A-rijbewijs en vereenvoudiging van het theorie-examen voor bestuurders die al een B-rijbewijs hebben.

Door het zeer lage motorvermogen van A1-motoren (125cc motor met maximaal 11 kW en maximaal 0,1 kW per kilogram) te verdubbelen, wordt deze lichte categorie aantrekkelijker voor de beginnende bestuurder of de groep motorrijders die hun machine veel – of uitsluitend – gebruiken voor woon-werkverkeer.

Tegelijkertijd pleiten we voor een zekere beperking op het A-rijbewijs. Door motorrijders die pas in het bezit zijn van dit rijbewijs eerst meer ervaring op te laten doen op een zelfde – of vergelijkbare – motorfiets als waarmee de leerling lessen heeft gevolgd en examen heeft gedaan, leert men door ervaring. Hoewel dit ‘leren door ervaring’ ook de insteek ik van het huidige getrapte rijbewijs, zien we hier in de praktijk weinig tot niets van terug. In plaats dat een aspirant motorrijder nu het hele proces doorloopt van A1 – A2 en dan A, zien we dat veel jongeren juist wachten tot de restricties niet meer voor hen gelden. Zo halen ze – alsnog – direct het volledige A-rijbewijs, zonder de ervaring op te doen met lichtere motoren.

De regelgeving rondom het rijbewijssysteem wordt bepaald op Europees niveau, waarbij je soms als land op bepaalde onderdelen de vrijheid hebt om íets naar links of rechts af te wijken. Op dit moment vindt er een evaluatie plaats van het huidige systeem. Nu wordt het als te ingewikkeld ervaren en zijn er ondanks de harmonisatie te veel verschillen tussen de landen. Eén van de onderwerpen die onder de loep wordt genomen is het A1-rijbewijs bij het autorijbewijs. Een ingewikkelde discussie om deze gedachte binnen Europa gelijk te trekken, aangezien we ook weer verschillende wetgeving hebben op het gebied van verplicht onderwijs en rijschoolkwalificatie.


De KNMV blijft graag met politieke partijen, zoals nu het CDA, over dit onderwerp in gesprek. Mensen stimuleren om de (gemotoriseerde) tweewieler te pakken is zeker ook ons doel. We denken dat we hiermee namelijk een belangrijke bijdrage kunnen leveren als het gaat om vermindering van de CO2-uitstoot, filedruk, parkeerproblematiek, maar ook een stuk ontspanning (ontstressen) wat ten goede komt van de algehele gezondheid.


Vervoersarmoede.... 125cc en vervolgens een lijnbus in je nek hebben om je op te drukken.


Bijlagen :


  Bericht 
GSXR1000
Master
Hoe ziet dat er dan uit:

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... -305-27524

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 63-305-991

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 7-305-2010


Youtube video


of


Youtube video
  Bericht 
no justice
Master
Belachelijk plan van het CDA. Das toch die partij van die engbek met zijn mooie schoentjes? Ik pas. Ze zullen wel stemmen nodig hebben :lol:

Dan willen ze de verkeersdoden naar 0 hebben. Woehahhaha te dom om te poepen.
  Bericht 
Suggestief
Master
Waarschijnlijk ziet het inkomstenplaatje op boetes er goed uit.
  Bericht 
basjuh1981
Master
no justice schreef:
Das toch die partij van die engbek met zijn mooie schoentjes?


Je bedoelt die frikandellenfascist?
  Bericht 
Olds 76
Master
Heel lang geleden, toen ik nog een jochie van 16 in de provincie was, kochten we zodra we 16 waren een Zündapp of een Kreidler. Kon je zo opstappen, ook zonder enige rijles of wat dan ook, net zoals het CDA nu wil.. Helm hadden we niet, was niet verplicht en ons lange haar moest wel stoer wapperen tenslotte. Het bleef dus bij een zonnebril tegen de muggen. We monteerden een 70cc Breitwand setje, goede carburateur erachter en daar gingen we met een gangetje van honderd. We waren stoere jongens, zagen geen gevaar en de meisjes vonden het geweldig. En dat was het ook, tot er weer eens iets mis ging. We zijn niet allemaal volwassen geworden helaas. Als je dit achteraf bekijkt..........
Dit idiote voorstel zie ik als precies hetzelfde, alleen lopen die 125cctjes nog wat harder. Niet doen. Niet doen! Ja, wij deden het ook, maar we waren 16, dachten niet na en de wereld was anders. Het verkeer ook trouwens.
Een enkele keer kom ik nog wel eens bij de graven van de vrienden die net zo stoer waren als ik. Maar zij hadden pech en ik niet. En dan denk goh, jullie hebben al 50 jaar gemist jongens.
Begin daar nu niet weer aan CDA. Ik had jullie wijzer willen hebben.
  Bericht 
wildplasser
Die hard
Toen ik mijn stadsrijbewijs haalde zei de examinator (oude politie agent) dat wij door onze toenmalige reactie snelheid oud genoeg waren geworden om motor te gaan rijden. Doordat wij op brommers reden met versnelling reden we zonder problemen weg op de zwaarste motoren. Toen mijn vrouw haar motor rijbewijs ging halen had ze 5 lessen nodig om te leren schakelen.(Wel in 1 x geslaagd)Er was toen ook een student die nog nooit op een brommer of scooter had gereden en deze snapte het na 15 lessen nog niet. Dus om automobilisten een motor rijbewijs te geven lijkt me best wel gevaarlijk.
  Bericht 
Robert1
Master
Pfff… en vervolgens net als die MP3 lui op een paar meter achter een dichte vrachtwagen plakken …
  Bericht 
snovvdog
Master
GSXR1000 schreef:
125cc en vervolgens een lijnbus in je nek hebben om je op te drukken.


Overdrijven is ook een kunst... Nee het rijdt niet fijn op de snelweg, maar overal elders op onze trage wegen meer dan snel genoeg.
  Bericht 
bert65
Master
GSXR1000 schreef:
Arjan Everink, hoofd verkeer en opleidingen bij de KNMV, reageert op het verkiezingspunt van de CDA: “Eigenlijk is het te gek voor woorden om automobilisten zonder enige vorm van rijopleiding een A1-rijbewijs cadeau te doen.

Dat mag hij dan gek vinden maar ik mag tegenwoordig, zonder daar ook maar een lesje voor gehad te hebben, gaan rijden met gigantische tractoren. Snel gaan ze nier maar ze kunnen vreselijk dodelijk zijn.
  Bericht 
bruintje beer
Master
bert65 schreef:
zonder daar ook maar een lesje voor gehad te hebben
Te oordelen naar heel veel medeweggebruikers moeten we dat 'lesje' ook niet overschatten :x
  Bericht 
Olds 76
Master
bert65 schreef:
, gaan rijden met gigantische tractoren.


En ook dat is te gek voor woorden. Maar je mag ook zo op een Goldwing 1500 stappen, als het maar een trike is. Dat wil echter niet zeggen dat we nog meer van die uitzonderingen moeten maken.
  Bericht 
Bussloo
Master
Am krijg je er al bij (B) en als ik zie hoe sommigen onaangepast op hun scooter of speed pedelec rijden? Die rijden alsof ze in de auto zitten. Foute positie op de weg en defensief rijden hebben ze nog nooit van gehoord. Dan wil ik niet meemaken wat er gebeurt als ze op een 125 cc stappen. Gelijk FF de snelweg om te kijken hoe snel ie gaat natuurlijk. De eerste afrit met een flink knijpende bocht gaan ze eraf.

Cynisme mode aan: Het levert wellicht meer donororganen op.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Bussloo schreef:
Het levert wellicht meer donororganen op.

:kniktja: Mijn eerste gedachte was dan ook dat dit verkiezingspresentje beter bij D66 had gepast.
  Bericht 
Walker
Master
 
Bussloo schreef:
speed pedelec


Bussloo schreef:
en defensief rijden


Gisteren ook 1 die vond dat met 45 km/u het fietspad langs de rotonde nemen een goed idee was. Want ja, hij mag immers 45 km/u fietsen, dus moet dat ook. Geen enkel besef dat hij totaal onverwachts bij de oversteekplaats tevoorschijn komt. Want daarvoor was hij onzichtbaar door andere fietsers. Ben benieuwd wat er dit jaar gaat gebeuren op de 1e ochtend dat het een beetje glad is...
  Bericht 
maarten28
Master
GSXR1000 schreef:
125cc en vervolgens een lijnbus in je nek hebben om je op te drukken


Je verwart een A1 motor met een snorfiets of speedpedelec? Met 11 kW kun je heel wat harder dan een bus wettelijk mag.
  Bericht 
snovvdog
Master
Bussloo schreef:
Am krijg je er al bij (B) en als ik zie hoe sommigen onaangepast op hun scooter of speed pedelec rijden? Die rijden alsof ze in de auto zitten. Foute positie op de weg en defensief rijden hebben ze nog nooit van gehoord. Dan wil ik niet meemaken wat er gebeurt als ze op een 125 cc stappen. Gelijk FF de snelweg om te kijken hoe snel ie gaat natuurlijk. De eerste afrit met een flink knijpende bocht gaan ze eraf.


Het eeuwige gezeik om veiligheid, ik zag in Indonesië, Vietnam, etc 12-jarige kinderen op dit soort 125cc scooters voortbewegen. Laten we niet overdrijven, een motor van 150 kg kan minder schade aanrichten dan een auto.
Bovendien hebben ze zichzelf er vooral mee door gevaarlijk te doen.

Hoewel ik zelf volledig A bezit, vind ik alles om de drukte op de weg voor auto's te verminderen een goed idee, een 125cc motor is in Nederland met de traagzaad Vmax overal prima te doen. Ik heb in Vietnam 4 weken/2000+km gemaakt en ook gewoon op snelwegen gereden op zo'n ding. JA ik had liever een zwaarder ding, maar het is wel top om goedkoop van A naar B te gaan. En in Nederland wordt parkeren op het trottoir nog gedoogd in de stad dus geen parkeerkosten!

Het gaat hier om zo snel, veel en goedkoop mogelijk van A naar B te kunnen reizen, er is geen competitie, de 125cc motor is veruit de snelste en goedkoopste A naar B methode (ik tel even fietsen/bromfietsen niet mee want die mogen niet op de snelweg).
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
wildplasser schreef:
had ze 5 lessen nodig om te leren schakelen.(Wel in 1 x geslaagd


En dat slechts na 5 lessen :applaus:
  Bericht 
zadkine
Master
GSXR1000 schreef:
En voor iemand die zonder enige vorm van opleiding met een lichte A1-machine direct aan het verkeer mag deelnemen, is het verschil tussen die twee niet te maken.”

Volgens Everink heeft een gemiddelde A1-leerling momenteel zo’n twintig lessen nodig voordat deze het motorrijden vaardig is. Everink: “Bovendien zakt een gemiddelde leerling ook nog eens minimaal tweemaal voor het theorie-examen. Dat is volgens mij een teken dat een gedegen opleiding essentieel is om mensen veilig, met ruime theoretische én praktische kennis, op pad te sturen met een A1-rijbewijs.”


Even deze alinea...gelezen.

2 keer zakken voor theorie examen? Die mensen die de A1 zouden krijgen hebben de theorie al lang gehaald (voor B), want het gaat niet om IEDEREEN een A1 te geven in het stuk al luidt de titel zo...Het gaat erom dat B rijbewijzen automatisch voorzien worden van een A1.
2: Ik mocht als zestienjarige zo op een brommer plaatsnemen zonder enig examen.
Nu mag dat ook niet meer.
Ik zie inderdaad wel wat techniek issues voor rijden met een A1 (plaats op de weg bv) ...maar 20 lessen? Zelfs ik had als toen 56 jarige minder lessen nodig gehad om A te halen (zware motor)....wel met BE rij ervaring uiteraard. Lijkt me dat jongeren dat ding , mits B in bezit, veel sneller onder controle moeten hebben. Wil je het veiliger houden dan zou je kunnen overwegen vrijstelling te geven voor rijden op de weg (doe je met je B al) , maar niet vrijstelling voor rijvaardigheid...AM zou dan wel kunnen dienen om OOK voor rijvaardigheid vrijstelling te krijgen..

wildplasser schreef:
Er was toen ook een student die nog nooit op een brommer of scooter had gereden en deze snapte het na 15 lessen nog niet. Dus om automobilisten een motor rijbewijs te geven lijkt me best wel gevaarlijk.


De uitzondering?????
Ik reed ook geen versnellings brommer als jongere...en maar sporadisch op een puch maxi of vergelijkbaar. (Iets met financiën ervoor hebben of niet). Had het schakelen met mijn 56 jaar binnen 1 les onder de knie....(De theorie van het schakelen kende ik al wel als kind natuurlijk....door iemand als Olds 76 voor gedaan voor ons.
  Bericht 
Bussloo
Master
snovvdog schreef:
Het eeuwige gezeik om veiligheid, ik zag in Indonesië, Vietnam, etc 12-jarige kinderen op dit soort 125cc scooters voortbewegen. Laten we niet overdrijven, een motor van 150 kg kan minder schade aanrichten dan een auto
De mentaliteit in die landen is er ook één van leven en laten leven. Maak jij een fout bij het inhalen? De tegenligger maakt ruimte. In NL is het vechten voor elk stukje asfalt. En een goede motorinstructeur leert de leerlingen om defensief te rijden en dat leer je met rijbewijs B niet of nauwelijks.
  Bericht 
Raaf
Master
wildplasser schreef:
Toen ik mijn stadsrijbewijs haalde zei de examinator (oude politie agent) dat wij door onze toenmalige reactie snelheid oud genoeg waren geworden om motor te gaan rijden. Doordat wij op brommers reden met versnelling reden we zonder problemen weg op de zwaarste motoren. Toen mijn vrouw haar motor rijbewijs ging halen had ze 5 lessen nodig om te leren schakelen.(Wel in 1 x geslaagd)Er was toen ook een student die nog nooit op een brommer of scooter had gereden en deze snapte het na 15 lessen nog niet. Dus om automobilisten een motor rijbewijs te geven lijkt me best wel gevaarlijk.


Muppet had het in het begin ook moeilijk met koppelen/schakelen/remmen en dan alles tegelijk moeten doen tijdens AVB. Die had een lesje of 10 nodig voor ze in een keer slaagde. Maar die had ook nog nooit op een brommer of scooter gereden.
Uiteindelijk heeft ze 12 lessen AVB en 8 AVD gehad en beide examens in een keer gehaald.

Er was ook een meid die vandaag voor de 3e keer op gaat voor haar AVD, kwamen we gisteren nog tegen. Die heeft er gewoon veel moeite mee, en dan is het altijd de vraag hoe handig je ermee bent.
  Bericht 
Walker
Master
 
Jeuj, er komen weer verkiezingen aan!
  Bericht 
snovvdog
Master
Bussloo schreef:
En een goede motorinstructeur leert de leerlingen om defensief te rijden en dat leer je met rijbewijs B niet of nauwelijks.


Dat klopt, maar kom je snel genoeg achter, is ook niet anders met de brom of snorfiets als je tussen de auto's zit.
Je neemt op een gegeven moment aan dat mensen je niet zien, dat had ik ook toen ik op de Tomos door het centrum pruttelde. Je gaat er gewoon van uit als je rechts achter een auto zit, hij ineens spontaan kan afslaan, je leert dat gedrag vanzelf kennen.

Op de motor komt het inderdaad vaker voor omdat je vaker tussen de auto's op de ''grote'' wegen rijdt maar ook het snelheidsverschil snel groter is, maar het principe is hetzelfde. Plaats op de weg is wel een dingetje vgl met bromfietsen

Hoe dan ook, ik vind dat we sneller meer maatregelen moeten nemen tegen de drukte, het is niet leuk meer in de rampstad qua rijden, gewoon veel te veel mensen en verkeer. Minder auto's omdat 125cc motoren een goed alternatief zijn kan ik alleen maar voor zijn.
 Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy