▼
[ 19 berichten ]
We worden ordinair een oorlog ingeluisd.
Welke tanks?
Maar een Leopard is maar een halve meter breder dan een wagon.
Kaalscheren
De Orjanjes vliegen via Griekenland (om de boot in te laden) door naar Madagaskar?
komt omdat mensen denken dat het een computerspelletje is.
Het zou al heel wat zijn als Prorail de wacht aangezegd wordt aangaande de kaalslag die nu plaatsvindt.
Onder het mom van saneren worden her en der sporen opgeruimd en dat maakt dat zelfs het uitvoeren van de huidige dienstregeling er niet eenvoudiger op wordt.
(Als er geen calamiteiten zijn, merk je daar nog niet veel van, maar het spoor is behoorlijk kwetsbaar)
Aansluitingen bij Weert/Budel en Gilze zijn al weggehaald en hier en daar inhaalsporen verwijderd.
Een verkapte manier om (meer) geld te vragen bij de overheid?
Nauwelijks verkapt.
Madagascar was een ander plan...
Nou met die bereikbaarheid per spoor ging het inderdaad gierend hard de vorige keer.
We hebben de meeste van onze treinen nooit meer teruggezien om nog maar niet te spreken van de inzittenden...
Probleem is dat je dus ook nog eens moet zien te voorkomen dat al die kekke infrastructuur in vijandelijke handen valt. Daarom hebben verschillende tunnels in Nederland, waaronder de maastunnel dacht ik, een hele voorziening om 'm zo nodig onder water te zetten.
▲
[ 19 berichten ]
Range Rover Teun
Medewerker
Ministerie van Defensie schreef:
Minister Ollongren: ‘Hele samenleving moet voorbereid zijn op groot conflict’
Van grote werkgevers, tot vervoersbedrijven, ziekenhuizen en jongerenorganisaties. De gehele samenleving moet voorbereid zijn op een grootschalig militair conflict waarbij Nederland betrokken raakt. Dat zei minister van Defensie Kajsa Ollongren gisteren tijdens de conferentie Defensie en Samenleving in Den Haag. Bijna 100 vertegenwoordigers van civiele organisaties brainstormden over hoe zij kunnen bijdragen aan de militaire paraatheid.
Ollongren benadrukte dat de samenleving zich meer bewust moet worden van de oorlogsdreiging. “Het is niet denkbeeldig dat de NAVO binnen enkele jaren betrokken raakt bij een grootschalig militair conflict. De bewustwording begint hier, in zalen zoals deze. En die moet ook naar buiten”, aldus de bewindsvrouw. “Voor een geloofwaardige afschrikking moet de hele samenleving inzetgereed zijn. Van keukentafel tot formatietafel moet duidelijk zijn waar we mee te maken hebben.”
Cyberexperts en ziekenhuizen
De deelnemers aan de conferentie brainstormden in kennissessies over een gezamenlijke reactie op de dreiging. Ze bespraken verschillende samenwerkingen tussen Defensie, bedrijven en andere organisaties.
Werkgevers kunnen bijvoorbeeld hun personeel uitlenen om als reservist of cyberexpert aan de slag te gaan in de krijgsmacht. Ziekenhuizen moeten zich nu al voorbereiden op eventuele opvang van gewonden. En bedrijven als NS en ProRail stellen hun infrastructuur beschikbaar om troepen sneller naar het front te krijgen.
Spoorbruggen aanpassen
Maar dat lukt niet van de ene op de andere dag. ProRail-CEO John Voppen: “Er is een lange periode geweest dat militair transport op het spoor weinig aandacht kreeg. Er staat ons flink wat te doen. We moeten bruggen aanpassen en nauwe bochten verbreden. Dan kunnen we zware voertuigen zoals tanks beter vervoeren.”
Reizigers zullen soms last ondervinden van die werkzaamheden en militaire transporten. Maar volgens Voppen kan dat ook bijdragen aan de bewustwording. “Het is een vervelende boodschap als een intercitytrein niet kan rijden vanwege een militair transport. Maar je laat er ook mee zien: de dreiging is echt, dit is nu nodig.”
Zandzakken op de Dam
De bijdrage van de samenleving aan de militaire paraatheid kwam ook maandagavond al aan bod tijdens de Koningslezing in Amsterdam. Minister Ollongren sprak daar meer dan 200 relaties van Defensie toe: van gemeenteraadsleden tot politiemensen en brandweerlieden. Ze wees hen op hun verantwoordelijkheid tijdens een eventueel conflict.
“Wie houdt de wacht over de Nachtwacht, als het onverhoopt nodig is? Wie leggen er zandzakken om het monument op de Dam en het Spinozamonument, zoals nu ook gebeurt in Kyiv en Odessa? Er kan straks iets van u gevraagd worden, als professional.”
Reden voor paniek is er volgens de minister niet. “Maar als we ons nú bewust zijn van wat er kán gebeuren, dan komen we straks niet voor nare verrassingen te staan. En stel dat het tóch gebeurt, dan heeft iedereen een taak die bijdraagt aan het grotere geheel. Want de vrijheid, veiligheid en stabiliteit van onze samenleving, die kunnen we niet volledig outsourcen aan de mensen met een uniform.”
Van grote werkgevers, tot vervoersbedrijven, ziekenhuizen en jongerenorganisaties. De gehele samenleving moet voorbereid zijn op een grootschalig militair conflict waarbij Nederland betrokken raakt. Dat zei minister van Defensie Kajsa Ollongren gisteren tijdens de conferentie Defensie en Samenleving in Den Haag. Bijna 100 vertegenwoordigers van civiele organisaties brainstormden over hoe zij kunnen bijdragen aan de militaire paraatheid.
Ollongren benadrukte dat de samenleving zich meer bewust moet worden van de oorlogsdreiging. “Het is niet denkbeeldig dat de NAVO binnen enkele jaren betrokken raakt bij een grootschalig militair conflict. De bewustwording begint hier, in zalen zoals deze. En die moet ook naar buiten”, aldus de bewindsvrouw. “Voor een geloofwaardige afschrikking moet de hele samenleving inzetgereed zijn. Van keukentafel tot formatietafel moet duidelijk zijn waar we mee te maken hebben.”
Cyberexperts en ziekenhuizen
De deelnemers aan de conferentie brainstormden in kennissessies over een gezamenlijke reactie op de dreiging. Ze bespraken verschillende samenwerkingen tussen Defensie, bedrijven en andere organisaties.
Werkgevers kunnen bijvoorbeeld hun personeel uitlenen om als reservist of cyberexpert aan de slag te gaan in de krijgsmacht. Ziekenhuizen moeten zich nu al voorbereiden op eventuele opvang van gewonden. En bedrijven als NS en ProRail stellen hun infrastructuur beschikbaar om troepen sneller naar het front te krijgen.
Spoorbruggen aanpassen
Maar dat lukt niet van de ene op de andere dag. ProRail-CEO John Voppen: “Er is een lange periode geweest dat militair transport op het spoor weinig aandacht kreeg. Er staat ons flink wat te doen. We moeten bruggen aanpassen en nauwe bochten verbreden. Dan kunnen we zware voertuigen zoals tanks beter vervoeren.”
Reizigers zullen soms last ondervinden van die werkzaamheden en militaire transporten. Maar volgens Voppen kan dat ook bijdragen aan de bewustwording. “Het is een vervelende boodschap als een intercitytrein niet kan rijden vanwege een militair transport. Maar je laat er ook mee zien: de dreiging is echt, dit is nu nodig.”
Zandzakken op de Dam
De bijdrage van de samenleving aan de militaire paraatheid kwam ook maandagavond al aan bod tijdens de Koningslezing in Amsterdam. Minister Ollongren sprak daar meer dan 200 relaties van Defensie toe: van gemeenteraadsleden tot politiemensen en brandweerlieden. Ze wees hen op hun verantwoordelijkheid tijdens een eventueel conflict.
“Wie houdt de wacht over de Nachtwacht, als het onverhoopt nodig is? Wie leggen er zandzakken om het monument op de Dam en het Spinozamonument, zoals nu ook gebeurt in Kyiv en Odessa? Er kan straks iets van u gevraagd worden, als professional.”
Reden voor paniek is er volgens de minister niet. “Maar als we ons nú bewust zijn van wat er kán gebeuren, dan komen we straks niet voor nare verrassingen te staan. En stel dat het tóch gebeurt, dan heeft iedereen een taak die bijdraagt aan het grotere geheel. Want de vrijheid, veiligheid en stabiliteit van onze samenleving, die kunnen we niet volledig outsourcen aan de mensen met een uniform.”
We worden ordinair een oorlog ingeluisd.
Blaataap
Master
Prima, maakt het wat kansrijker dat het Rijk gaat investeren in bereikbaarheid per spoor
Mr.Cabdriver
Master
Range Rover Teun schreef:
ProRail-CEO John Voppen: “Er is een lange periode geweest dat militair transport op het spoor weinig aandacht kreeg. Er staat ons flink wat te doen. We moeten bruggen aanpassen en nauwe bochten verbreden. Dan kunnen we zware voertuigen zoals tanks beter vervoeren.”
Welke tanks?
Maar een Leopard is maar een halve meter breder dan een wagon.
Range Rover Teun schreef:
Minister Ollongren sprak daar meer dan 200 relaties van Defensie toe: van gemeenteraadsleden tot politiemensen en brandweerlieden. Ze wees hen op hun verantwoordelijkheid tijdens een eventueel conflict.
Kaalscheren
Abel1
Master
Nou weten we, dat de regering en het koningshuis dus al vluchtplannen hebben, zogenaamd om een regering in ballingschap te vormen, maar gewoon weg om hun eigen hachje te redden, in geval van oorlog.
Lotus Omega
Master
Als ze zo graag Nederland willen betrekken bij een militair conflict, eigen kinderen eerst sturen!
bruintje beer
Master
Ollongren schreef:
Want de vrijheid, veiligheid en stabiliteit van onze samenleving, die kunnen we niet volledig outsourcen aan de mensen met een uniform.
Nee klopt, dat verwacht ik namelijk van de politiek vóórdat mensen in uniform nodig zijn
Walker
Master
Abel1 schreef:
Nou weten we, dat de regering en het koningshuis dus al vluchtplannen hebben, zogenaamd om een regering in ballingschap te vormen, maar gewoon weg om hun eigen hachje te redden, in geval van oorlog.
De Orjanjes vliegen via Griekenland (om de boot in te laden) door naar Madagaskar?
Dikke Dakduif
Master
Lotus Omega schreef:
Als ze zo graag Nederland willen betrekken bij een militair conflict, eigen kinderen eerst sturen!
Die lelijke pot heeft geen kinderen
Dave
Webspecialist
Range Rover Teun schreef:
oorlog ingeluisd
komt omdat mensen denken dat het een computerspelletje is.
Ducantoni
Master
Blaataap schreef:
Prima, maakt het wat kansrijker dat het Rijk gaat investeren in bereikbaarheid per spoor
Het zou al heel wat zijn als Prorail de wacht aangezegd wordt aangaande de kaalslag die nu plaatsvindt.
Onder het mom van saneren worden her en der sporen opgeruimd en dat maakt dat zelfs het uitvoeren van de huidige dienstregeling er niet eenvoudiger op wordt.
(Als er geen calamiteiten zijn, merk je daar nog niet veel van, maar het spoor is behoorlijk kwetsbaar)
Aansluitingen bij Weert/Budel en Gilze zijn al weggehaald en hier en daar inhaalsporen verwijderd.
Range Rover Teun schreef:
ProRail-CEO John Voppen: “Er is een lange periode geweest dat militair transport op het spoor weinig aandacht kreeg. Er staat ons flink wat te doen. We moeten bruggen aanpassen en nauwe bochten verbreden. Dan kunnen we zware voertuigen zoals tanks beter vervoeren.”
Een verkapte manier om (meer) geld te vragen bij de overheid?
Blaataap
Master
Ducantoni schreef:
Een verkapte manier om (meer) geld te vragen bij de overheid?
Nauwelijks verkapt.
djee
Tour de France kenner '23
Raymond
Master
Walker schreef:
Abel1 schreef: Ze hadden toch een optrekje in mozambique?
Dat was het!
Dat was het!
Madagascar was een ander plan...
superwormjim
Pro
Range Rover Teun schreef:
transport op het spoor
Nou met die bereikbaarheid per spoor ging het inderdaad gierend hard de vorige keer.
We hebben de meeste van onze treinen nooit meer teruggezien om nog maar niet te spreken van de inzittenden...
Probleem is dat je dus ook nog eens moet zien te voorkomen dat al die kekke infrastructuur in vijandelijke handen valt. Daarom hebben verschillende tunnels in Nederland, waaronder de maastunnel dacht ik, een hele voorziening om 'm zo nodig onder water te zetten.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum