Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
  Bericht 
GSXR1000
Master
raivereniging schreef:
Afgelopen maandag kwam demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) op werkbezoek bij Koninklijke RAI Vereniging in Amsterdam. Tijdens dit werkbezoek stonden gemotoriseerde tweewielers als mobiliteitsoplossing voor stedelijk gebied en woon-werkverkeer centraal. Te vaak is beleid gericht op fietsen, openbaar vervoer en auto’s en blijven gemotoriseerde tweewielers onderbelicht als effectieve oplossing. “De politiek zou gemotoriseerde tweewielers serieuzer moeten nemen als mobiliteitsoplossing." aldus Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging.

RAI Vereniging heeft de demissionaire staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat uitgenodigd om de mogelijkheden van zowel motoren als scooters te verkennen en hun waarde te begrijpen in de Nederlandse mobiliteit. Motoren en scooters kunnen een grote bijdrage leveren aan toegankelijke en schonere steden. Met name de scooters lopen ver vooruit in elektrificatie en rijden steeds vaker schoon én stil door de binnensteden.

Duurzame mobiliteit met groot potentieel
In Nederland rijden er ruim 1,3 miljoen brom- en snorfietsen en meer dan 800 duizend motoren op de weg, waarmee ze dus een belangrijke rol kunnen spelen in betaalbare en milieuvriendelijke mobiliteit. De markt voor nieuwe brom- en snorfietsen is al grotendeels geëlektrificeerd (brom 35%, snor 56%). Bovendien komen de eerste motorfabrikanten met elektrische modellen op de markt voor stedelijke mobiliteit.

Belang van compacte tweewielers
"Compacte tweewielers zijn onmisbaar in de transitie naar schonere steden. Met de recordverkoop van nieuwe motoren, zijn we toch echt op het punt aangekomen om gemotoriseerde tweewielers maximaal te benutten," licht de voorzitter toe aan de staatssecretaris tijdens het werkbezoek. “Vergeet ook niet het aantal motorrijbewijzen, ruim 1,5 miljoen!”

Serieuze optie voor stedelijke gebieden
Auto’s moeten in steden steeds vaker plaatsmaken voor groenere alternatieven. Gemotoriseerde tweewielers zijn met hun compacte ontwerp uitermate geschikt voor navigatie door drukke stedelijke straten. Daarnaast draagt dit ook bij aan het minimaliseren van reistijd en heb je toegang tot autoluwe stadscentra. Maar ook voor kortere afstanden binnen de randstad, bieden ze uitkomst voor woon-werkverkeer. Het is betaalbare mobiliteit, onder andere door de aanschafprijs, lagere brandstof- en onderhoudskosten. Ook draagt de motorfiets positief bij aan de filedruk.

Staatssecretaris Heijnen moedigt verkenning aan
Staatssecretaris Heijnen: "Het liefst zie ik zoveel mogelijk mensen op de fiets stappen om naar het werk te gaan. Helaas is dit niet voor iedereen haalbaar, zeker niet voor mensen die een paar dagen per week een eind moeten forenzen. Ik pleit er al langer voor om de kracht van álle vormen van mobiliteit en de inzet hiervan op de juiste plaats en tijd te benutten.”

“Creatieve oplossingen om de CO2-uitstoot van woon-werkverkeer terug te dringen zijn hard nodig en juich ik toe. Vandaag zag ik welke bijdrage gemotoriseerde tweewielers kunnen bieden, zowel voor filedruk als voor verduurzaming. Een licht gemotoriseerd voertuig, het liefst natuurlijk ook nog elektrisch, wordt op dit moment niet vaak gezien als deel van een mogelijke oplossing. Het ministerie gaat in gesprek met werkgevers en werknemers om deze behoefte verder te verkennen. Dat doen we binnenkort tijdens een kennissessie met werkgevers."




Filedruk... Waarom mag je niet net als in Duitsland gewoon met B rijbewijs op een A1 motorfiets.


Bijlagen :


  Bericht 
zadkine
Master
GSXR1000 schreef:
RAI Vereniging heeft de demissionaire staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat uitgenodigd om de mogelijkheden van zowel motoren als scooters te verkennen en hun waarde te begrijpen in de Nederlandse mobiliteit. Motoren en scooters kunnen een grote bijdrage leveren aan toegankelijke en schonere steden. Met name de scooters lopen ver vooruit in elektrificatie en rijden steeds vaker schoon én stil door de binnensteden.


Leuk verzonnen...wel de staatssecretaris even overtuigen dat die belangrijker is dan de doelstelling 0 verkeersdoden.
Want je zit nogal onbeschermd op zo'n 2 wieler.
  Bericht 
bert65
Master
GSXR1000 schreef:
Motoren en scooters kunnen een grote bijdrage leveren aan toegankelijke en schonere steden.

Het rijden met de tweewieler zal niet zo'n probleem zijn. maar de beperkte ruimtes in binnensteden wel. Als er veel tweewielers bijkomen, waar wil je die dan parkeren?
Het is dus neit bepaald een oplossing maar, zoals gebruikelijk, het verplaatsen van een probleem.
  Bericht 
GSXR1000
Master
bert65 schreef:
Het is dus neit bepaald een oplossing maar, zoals gebruikelijk, het verplaatsen van een probleem.


Het is gewoon spartelen; als het slecht weer is gaat echt niet iedereen op de fiets/bromfiets of motorfiets.
  Bericht 
Walker
Master
 
bert65 schreef:
Het rijden met de tweewieler zal niet zo'n probleem zijn. maar de beperkte ruimtes in binnensteden wel. Als er veel tweewielers bijkomen, waar wil je die dan parkeren?


In de parkeergarage. Op 1 parkeerplek passen 4 motoren.
  Bericht 
Pen
Master
bert65 schreef:
Als er veel tweewielers bijkomen, waar wil je die dan parkeren?


Reden waarom Groningen deels gestopt is met de deelscooters of het aan banden heeft gelegd. Die dingen werden overal lukraak neergeplemd. Nu ze parkeerzones buiten het centrum hebben gemaakt, wil niemand meer op zo'n ding.
  Bericht 
18vti
Master
zadkine schreef:
doelstelling 0 verkeersdoden.


Dan moet je die electrische pis fietsen maar gaan verbieden....dat gaat me pas veel schelen.
  Bericht 
zadkine
Master
18vti schreef:
Dan moet je die electrische pis fietsen maar gaan verbieden...


Incorrect.....
Een fiets met trap ondersteuning limiteren op 15 km/h is net zo handig....dus niet sneller fietsen dan zonder zo'n batterij motor. Zodanig begrensd dat opvoeren technisch onmogelijk is zonder de gehele aandrijflijn te vervangen.

Dat zal het aantal ongevallen met E - fietsen ook drastisch omlaag brengen.

En wil je sneller met een e-bike....geen probleem mee maar dan wel verzekerd met snorfiets verzekering (tot 25 km/h) of brommer verzekering (tot 45 km/h). Uiteraard benodigde rijbewijs ook hebben/gaan halen.
Uiteraard is de snorfiets en brommer geen zwakke verkeersdeelnemer (dat is geen wets wijziging) ...dat wel heel goed bekend maken zodat ze ook weer beter gaan uitkijken.
En rood licht camera's voor brom/snor fietsen gaan installeren in met name Amsterdam , Utrecht en Nijmegen.

(Als echte E rijder heb ik dus GEEN e-fiets....maar een gewone stadsfiets, wel met dag en nacht een goede lamp aan mbv naafdynamo)
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
zadkine schreef:
Een fiets met trap ondersteuning limiteren op 15 km/h is net zo handig


:thumb:
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Een fiets met trap ondersteuning limiteren op 15 km/h is net zo handig....dus niet sneller fietsen dan zonder zo'n batterij motor


Kweenie hoor, maar ik rij (op mijn totaal gewone stadsfiets) echt wel wat harder dan 15 km/h. Daar is juist die 25 km/h limiet van elektrische fietsen voor bedacht.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Kweenie hoor, maar ik rij (op mijn totaal gewone stadsfiets) echt wel wat harder dan 15 km/h. Daar is juist die 25 km/h limiet van elektrische fietsen voor bedacht.


Het oorspronkelijke doel van de e-bike was om mensen met fysieke beperkingen (conditioneel, leeftijd ed) toch de gelegenheid te geven met de fiets erop uit te gaan en min of meer altijd meewind geven.

Juist die mensen hebben niet de mogelijkheid op eigen kracht die 25 te halen (over langer traject). En beschikken ook over minder reactie vermogen (gemiddeld) als de jongere generatie. En gaan met de e-bike toch dat soort snelheden rijden.
Ik zie het een beetje als een 17-18 jarige, net 1 week een rijbewijs en dan een supercar gaan uitproberen....bv bij een bruilofts stoet O:)

Gezonde mensen die gemiddeld 25 fietsen (zie ze overigens zelden als ze ook 25 km ver moeten) kunnen gewoonlijk wel omgaan met die snelheid....qua reactie etc.
En hebben geen batterij nodig.

En uiteraard belet niets je om met een begrensde e-bike op 15 op eigen kracht alsnog 25 te gaan rijden.
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Het oorspronkelijke doel van de e-bike was

Serieus? Die is met een specifiek doel ontwikkeld?
Denk het niet hoor.
  Bericht 
Griffin
Master
Welnee, dat is ook helemaal niet zo. De elektrische fiets was een logische stap in de ontwikkeling van gemotoriseerd verkeer zo aan het eind van de 19de eeuw. Met relatief weinig energie (in een veel te grote batterij) kon je toch best comfortabel een eind komen. Wel werd de elektrische fiets al vroeg populair in die doelgroep.
  Bericht 
Ducantoni
Master
zadkine schreef:
Een fiets met trap ondersteuning limiteren op 15 km/h is net zo handig....dus niet sneller fietsen dan zonder zo'n batterij motor. Zodanig begrensd dat opvoeren technisch onmogelijk is zonder de gehele aandrijflijn te vervangen.


Exact mijn gedachte.
Zo'n ding hoeft niet snel te gaan.
  Bericht 
bert65
Master
Walker schreef:
Op 1 parkeerplek passen 4 motoren.

maar een bromfiets moet op het voetpad geparkeerd worden.

zadkine schreef:
Het oorspronkelijke doel van de e-bike was om mensen met fysieke beperkingen (conditioneel, leeftijd ed) toch de gelegenheid te geven met de fiets erop uit te gaan en min of meer altijd meewind geven.

:lol: :lol: Leuk bedacht maar dat is niet waar.
https://www.vintagefiets.be/de-geschied ... che-fiets/
 Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy