Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
  Bericht 
GSXR1000
Master
LC schreef:
In totaal hebben drie bruggen een maand lang als gestremd te boek gestaan in navigatiesystemen en apps.

Naast de Harinxmabrug en de Woudvaartbrug ging het ook om de Koningsbrug, meldde Hylke Jellema van FvD donderdag in de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân. Volgens hem heeft de gemeente opensourcesystemen verstoord, wat bij hem de vraag oproept of Súdwest-Fryslân nog wel betrouwbaar is.

De ingrepen werden gedaan in het kader van de proef autoluwe binnenstad die sinds 2 januari in Sneek van kracht is. Al gauw bleek dat bepaalde straten volgens wethouder Michel Rietman ,,extreem ongemak ervoeren’’ omdat automobilisten deze wegen als sluiproutes gebruikten. Dit gold bijvoorbeeld voor de Harinxmakade en de Prinsengracht. In overleg met de politie is toen besloten ,,fictieve wegwerkzaamheden’’ in te voeren, aldus Rietman. ,,Zodat weggebruikers een alternatief zouden zoeken.’’

Uitzonderlijke situatie

De zogenaamde afsluiting van de Woudvaartbrug zorgde inderdaad voor minder verkeer over de Prinsengracht en datzelfde gold voor de Harinxmakade door de fictieve afsluiting van de Harinxmabrug. Sinds afgelopen zondag zijn de stremmingen uit de meeste routeplanners, apps en navigatiesystemen verdwenen. Dat merkten ze meteen op de Prinsengracht, vertelt Jellema. Het werd er weer drukker.

Volgens Rietman was er sprake van ,,een uitzonderlijke situatie’’ en heeft de gemeente daarom deze aanpassing gedaan. ,,Normaal zouden we dit niet doen en we gaan het ook niet vaker doen.’’ Hylkema neemt het de gemeente kwalijk dat er geen enkele extra beschrijving is gegeven bij de fictieve afsluitingen. ,,Dat het helemaal niet om wegwerkzaamheden ging maar een maatregel was in het kader van de autoluwe binnenstad. Navigatie-apps nemen aan dat je niet over een afgesloten brug kunt rijden.’’

Route-apps en navigatiesystemen als Waze en Google Maps maken gebruik van het meldsysteem Melvin dat bestemd is om storingen, wegwerkzaamheden en afsluitingen in verband met evenementen door te geven. Gemeenten voeren deze wijzigingen in. MELVIN meldt zelf dat actuele en correcte meldingen van cruciaal belang zijn omdat ze ook met nood- en hulpdiensten worden gedeeld. Volgens Rietman is de gemeente door geen enkele hulpdienst benaderd dat er onduidelijkheid was. Jellema denkt dat dit komt omdat de plaatselijke hulpdiensten bekend zijn met de situatie en wisten dat het niet om een echte afsluiting ging.

Data onbruikbaar

Rietman gaf toe dat het onderdeel navigatie meer voeten in de aarde heeft gehad dan de gemeente dacht bij de invoering van de autoluwe proef. Súdwest-Fryslân begon anderhalf jaar geleden met de voorbereidingen en had verwacht dat de navigatie op tijd in orde zou zijn. Jellema stelt dat het een illusie is om als gemeente te denken dat je de navigatiesystemen kunt sturen door alternatieve routes door te geven. ,,Het zijn concurrenten van elkaar en commerciële bedrijven. Ze willen zo goed mogelijk zijn en de gebruiker de snelste route aanbieden. Die gaat niet over de rondwegen waarlangs de gemeente het verkeer wil sturen.’

Volgens Jellema zijn door de ‘valse’ afsluiting ook alle data die de gemeente verzameld heeft over de proef tot nu toe onbruikbaar geworden. Ze zijn immers niet reëel nu velen misleid werden door de zogenaamde afsluitingen. Rietman beloofde een evaluatie van de manier waarop de gemeente met de navigatie is omgegaan. Verder beloofde hij met verschillende aanpassingen te komen als de gemeente woensdag met cijfers naar buiten komt over de proef. In ieder geval wordt de bebording aangepast.


Moet niet gekker worden :nah:
  Bericht 
RAH
Master
Moet inderdaad niet gekker worden. Mij bezwaar in NL is altijd dat de meeste werkzaamheden (in de steden) niet in de navigatie verschijnen. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld België waar elk lullig straatje en steegje wat is afgesloten op de navigatie als afgesloten verschijnt. Dus veel echte werkzaamheden worden niet aangekondigd in de navigatie, maar fictieve wel?
  Bericht 
GSXR1000
Master
GSXR1000 schreef:
Gemeente opensourcesystemen verstoord, wat bij hem de vraag oproept of Súdwest-Fryslân nog wel betrouwbaar is.


Dit dus; gewoon aftreden die handel. :dood:

Citaat:
Gemeenten voeren deze wijzigingen in. MELVIN meldt zelf dat actuele en correcte meldingen van cruciaal belang zijn omdat ze ook met nood- en hulpdiensten worden gedeeld. Volgens Rietman is de gemeente door geen enkele hulpdienst benaderd dat er onduidelijkheid was. Jellema denkt dat dit komt omdat de plaatselijke hulpdiensten bekend zijn met de situatie en wisten dat het niet om een echte afsluiting ging.


Maar goed dat er geen groot incident was met hulpdiensten uit andere regio's.
  Bericht 
Blaataap
Master
RAH schreef:
Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld België waar elk lullig straatje en steegje wat is afgesloten op de navigatie als afgesloten verschijnt


Dat komt doordat er minimaal 3 verschillende systemen worden gebruikt. De koppeling tussen die systemen is niet altijd even geweldig. En daarnaast zijn er sommige marktpartijen die willen dat je hen betaalt om dergelijke zaken door te voeren.
  Bericht 
RAH
Master
Tja, maar die Belgen kunnen het dus wel.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ja dat heb je al gezegd he.
  Bericht 
RAH
Master
Dat klopt. Maar het is toch even lekker om het er in te wrijven dat de Belgen waar we altijd grappen over maken dit wel goed kunnen regelen en dat voor die Nederlanders blijkbaar te moeilijk is en er dus maar weer een puinzooi van maken. O:)
  Bericht 
Blaataap
Master
Soms doen ze in België per ongeluk iets goed. :lol:
  Bericht 
Bussloo
Master
Bij Waze en FM kan iedere gebruiker aangeven dat de werkzaamheden er niet meer zijn. Zou dat ook werken om neppers weg te halen?
  Bericht 
Blaataap
Master
Als het goed is wel.
  Bericht 
zadkine
Master
Blaataap schreef:
En daarnaast zijn er sommige marktpartijen die willen dat je hen betaalt om dergelijke zaken door te voeren.


Zelfs al zou dat een paar euro zijn....wat is dat op de totale kosten van de werkzaamheden?
Het vastlopende verkeer wegens NIET gemelde afsluitingen veroorzaakt veel meer ellende en kosten.
  Bericht 
superwormjim
Pro
GSXR1000 schreef:
In overleg met de politie is toen besloten ,,fictieve wegwerkzaamheden’’ in te voeren

:roflol:

En dit is dus slechts ´é´én voorbeeld waarom ik in het algemeen de cloud steeds minder ga vertrouwen, en waar mogelijk overstap naar offline versies in eigen beheer. Alles van YouTube playlists (Kodi, LibreTube) tot wegkaarten (OsmAnd+) kun je immers offline opslaan. En liever een grote harddisk/geheugenkaart nodig, dan dat ik een mapsprovider live moet vertellen waar ik ben voor navigatie, en ze live dingen kunnen verwijderen/aanpassen in mijn playlists/wegkaarten... :schudnee:

In een paar jaar tijd van "U mag deze tweet niet lezen, ook niet om zelf te beoordelen of het misinformatie/racisme/terechte ban is" naar "U mag niet weten dat deze brug gewoon in gebruik is". Zelfs lokale overheden hebben de digitale crowd control nu wel ontdekt dus. :applaus: :duh:
  Bericht 
maarten28
Master
En dan kom je wel ergens uit waar het afgesloten is en moet je omrijden terwijl ze je er anders vrij makkelijk omheen hadden kunnen leiden.
Het is een afweging.
  Bericht 
BLikent
Master
Gemeentes Súdwest-Fryslân (w.o. Sneek) compleet digitaal afsluiten. Misbruik van dit soort systemen is natuurlijk ongewenst.
Er zijn wel tegenacties te bedenken, zoals alle verkeer langs de burgemeesterswoning leiden, of alle voetgangersgebieden open zetten voor navigatie, waardoor een chaos in de binnenstad ontstaat, maar ook dat is misbruik.
Stel eens voor dat allerlei gemeentes willekeurige wegen naar de binnenstad afsluiten, het hek is van de dam.

Bij de Tour de France doen (Franse) gemeenten dit ook. Ze stellen dan een eindtijd van de blokkade in, maar meestal ligt die ruim (uur/anderhalf uur) na de daadwerkelijke openstelling van de weg. Groot nadeel is dan dat mijn navigatie, die te lang afgesloten wegen niet gebruikt voor de exit-route.
  Bericht 
Walker
Master
 
De weg tussen Nunspeet en Epe is momenteel ook helemaal afgesloten, terwijl er niet gewerkt wordt. Wordt gedaan om het verkeer vanaf de snelweg ri Nunspeet beter af te kunnen wikkelen... :loco:

Citaat:
Afsluiting Eperweg (29 januari – 24 februari)

Werken met omleidingsroutes betekent dat we verder moeten kijken dan alleen de stationsomgeving. Om de verkeersveiligheid op het omliggende wegennet te garanderen, zijn we genoodzaakt om de N795 (Eperweg/Soerelseweg) van en naar Epe af te sluiten vanaf A28 – afslag 15 (tot rotonde N309/Elburgerweg). Dit betekent dat het vanaf de afslag 15 niet meer mogelijk is om van en naar Epe te rijden. Doorgaand verkeer vanuit Epe wordt omgeleid over de N309/Elburgerweg richting ’t Harde. Deze afsluiting is nodig om de verkeersintensiteit op het kruispunt te verlagen om zo te zorgen voor een veilige verkeerssituatie en opstopping op de snelweg te voorkomen. Deze afsluiting duurt in totaal vier werken (week 5 tot en met week 8 ). Het verkeer wordt omgeleid via de snelweg A28 – afslag 16 (’t Harde / Elburg / Oldebroek).


https://www.nunspeet.nl/nieuws/nieuwsbe ... ruari-2024
  Bericht 
maarten28
Master
Walker schreef:
Om de verkeersveiligheid op het omliggende wegennet te garanderen, zijn we genoodzaakt om de N795 (Eperweg/Soerelseweg) van en naar Epe af te sluiten


Moet ik dit lezen als "we denken dat de N795 te druk (lees onveilig) wordt en daarom sluiten we hem af"?
Ik hoop het niet, want met dit soort argumentatie kun je in de toekomst heel erg vervelende dingen krijgen.
  Bericht 
superwormjim
Pro
maarten28 schreef:
En dan kom je wel ergens uit waar het afgesloten is en moet je omrijden terwijl ze je er anders vrij makkelijk omheen hadden kunnen leiden.
Het is een afweging.

Naja, met eigen beheer/offline data doelde ik meer op: dan kan je zulk soort dingen in ieder geval makkelijker terugdraaien/overriden voor jezelf.
Maar dan moet je natuurlijk wel eerst weten dat je slechte informatie kreeg, en daarvoor...

BLikent schreef:
Gemeentes Súdwest-Fryslân (w.o. Sneek) compleet digitaal afsluiten. Misbruik van dit soort systemen is natuurlijk ongewenst.

...is het natuurlijk noodzakelijk dat de open source gemeenschap die slechte informatie gaat flaggen of geheel uit hun systemen houdt. Bij big tech is daar sowieso geen zicht op.

maarten28 schreef:
met dit soort argumentatie kun je in de toekomst heel erg vervelende dingen krijgen.

Ja zeg h`é, ambtenaren moeten wel vers bloed natuurlijk! :nono:
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Walker
Master
 
maarten28 schreef:
Moet ik dit lezen als "we denken dat de N795 te druk (lees onveilig) wordt en daarom sluiten we hem af"?


Nee, omdat er file verwacht wordt in Nunspeet zelf welke doorloopt tot aan de afrit vanaf de snelweg, wil men de doorstroom vanaf de snelweg voorrang geven op de N795. Dat kan alleen door de N795 over een lengte van een kilometer of 8 af te sluiten.
 Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy