Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
  Bericht 
Black98
Master
Telegraaf schreef:
Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor stoplicht dat veel info automobilist verzamelt

DEN HAAG - Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico’s met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).

De slimme verkeerslichten maken - veelal zonder mensen dat weten - contact met (verkeers)apps op smartphones van weggebruikers. De verkeerslichten meten niet alleen hoeveel verkeer er langsrijdt, maar kunnen „volledige ritten in kaart brengen, inclusief datum, tijd en snelheid.” Daardoor is het zelfs mogelijk personen te identificeren, waarschuwt de AP. „Dit kan waardevolle informatie zijn voor kwaadwillenden. De kans op zogenaamde hacks valt dan ook niet te onderschatten.”

Volgens de autoriteit is niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van de gegevens en met wie ze precies gedeeld worden. De toezichthouder heeft het ministerie in 2021 al eens gewezen op de gevaren en ziet nog altijd onzorgvuldigheden, terwijl de slimme verkeerslichten steeds vaker geplaatst worden.


Hebben dus weer wat ambtenaren zitten slapen daar :fp:
En ach, het gaat maar over gegevens van de burger, dus lekker belangrijk toch aangezien het al 3 jaar bekend is :[
  Bericht 
Christafari
Master
Flitsmeister geeft nu ook al een tijdje aan wat voor kleur de verkeerslichten op dat moment hebben. Vroeg me al een tijdje af hoe FM dat weet. Maar dat communiceert dus vrolijk met elkaar?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Christafari schreef:
Flitsmeister geeft nu ook al een tijdje aan wat voor kleur de verkeerslichten op dat moment hebben. Vroeg me al een tijdje af hoe FM dat weet. Maar dat communiceert dus vrolijk met elkaar?
Daar lijkt het wel op en er is volgens mij geen optie om het uit te zetten :|
  Bericht 
Kami
Master
Flitsmeister zal niet met het verkeerslicht zelf communiceren maar eerder met een centrale/cloud applicatie die de status van de verkeerslichten kan delen.
Denk dat dat een betaalde dienst zal zijn die Flitsmeister afneemt.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Inderdaad, dat is een betaalde overheidsservice.

Dat "slimme" verkeerslichten telefoons zou kunnen tracken is opzich waar. Middels bluetooth. Maar dan moet je dat wel aan hebben.

Geldt overigens voor alle slimme bluetooth sniffers. Was een keer sprake dat winkels dat ook gingen doen.
  Bericht 
Raymond
Master
Black98 schreef:
Hebben dus weer wat ambtenaren zitten slapen daar :fp:

Denk je? Ik denk van niet.
  Bericht 
Kami
Master
Bluetooth, of wireless probe request scannen (WiFi). En daarmee MAC-adres informatie en SSID's verzamelen.
Doen verkeerslichten gelukkig (nog) niet.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik vind dit eerlijk gezegd een kleiner probleem dan camera's die je voertuig binnenkijken wat je aan het doen bent, al dan niet in een later stadium ook voor voetganers en fietsers met gezichtsherkenning.

Het land hangt voor met camera's die gezichten herkennen en inschattingen maken. Weleens bij HikVision binnen geweest, ding categoriseert zelfs je leeftijd.



Dat FM de lampen van de VRI's toont vind ik wel tof, nog niet gezien, ik gebruik primair nog waze en FM op de achtergrond, maar ik begrijp dat FM de betere is nu?

Ik zit vooral met wat zijn de beste (sluip)routes, zelfs al is een route 10 sec sneller ik rijd liever over 1 of ander boerenweggetje...
  Bericht 
Walker
Master
 
snovvdog schreef:
zelfs al is een route 10 sec sneller ik rijd liever over 1 of ander boerenweggetje...


en 1 tractor voor je en je bent 5 minuten kwijt omdat er niet overheen kunt.
  Bericht 
Blaataap
Master
snovvdog schreef:
ik gebruik primair nog waze en FM op de achtergrond, maar ik begrijp dat FM de betere is nu?


Beide systemen kunnen praten met intelligente VRI’s. Dat is afhankelijk van hoe het is ingeregeld en welke software draait op (het netwerk van) de VRI’s.

Ik heb wel wat moeite met dit artikel. We moeten voor iedere scheet tegenwoordig een volledige DPIA doorlopen waarin juist dit soort risico’s in kaart wordt gebracht en mitigerende maatregelen worden opgelegd. Daarom hebben wij zelf ook nog geen intelligente VRI’s. Teveel gedoe op dit moment.
  Bericht 
Raymond
Master
Walker schreef:
en 1 tractor voor je en je bent 5 minuten kwijt omdat er niet overheen kunt.

Ze zijn inderdaad vaak vrij hoog.
  Bericht 
Raymond
Master
Blaataap schreef:
Ik heb wel wat moeite met dit artikel. We moeten voor iedere scheet tegenwoordig een volledige DPIA doorlopen waarin juist dit soort risico’s in kaart wordt gebracht en mitigerende maatregelen worden opgelegd. Daarom hebben wij zelf ook nog geen intelligente VRI’s. Teveel gedoe op dit moment.

Waarom zouden die regels er zijn denk je?
Black98 schreef:
Daardoor is het zelfs mogelijk personen te identificeren, waarschuwt de AP. „Dit kan waardevolle informatie zijn voor kwaadwillenden. De kans op zogenaamde hacks valt dan ook niet te onderschatten.”

Stel er breekt een oorlog uit in Europa, je verzint het niet, en de tegenpartij is in staat om via hacks in allerlei databases te komen. Zoals bijvoorbeeld gebeurd is met de app Strava, wat zo'n beetje elke serieuze sporter op z'n foon heeft staan, ook de beroepsmilitairen.
https://www.ictmagazine.nl/fitnessapp-s ... te-lekken/
Ze kunnen ieder belangrijk persoon in ons leger al om zeep helpen voordat er een oorlog uitbreekt. :x
Daarnaast hechten veel mensen toch wel aan hun privacy. Ik denk dat de meeste mensen nee zeggen als hun gevraagd wordt of elke stap van ze gevolgd mag worden. En toch doen nare mensen precies dat.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Walker schreef:
en 1 tractor voor je en je bent 5 minuten kwijt omdat er niet overheen kunt.

Hoeft niet eens een tractor te zijn.
  Bericht 
snovvdog
Master
1x pech en het verkeer staat 20 minuten stil op de a15 omdat iemand een ongeval heeft, gebeurt semi-dagelijks...

1x pech met verkeerde VRI en je staat 5 minuten voor hetzelfde licht.
Vooral als er een metro overweg in de buurt is zoals hieri n R'dam-oost...
Dan rijd ik liever om via een 30 zone/straatje.
  Bericht 
Blaataap
Master
Raymond schreef:
Waarom zouden die regels er zijn denk je?


Niet specifiek voor VRI's. De meeste VRI's draaien op een eigen dedicated glasvezelnetwerk zonder internetverbinding.
  Bericht 
Raymond
Master
Waar het mij om gaat is dat data de heilige graal lijkt te zijn voor elke bestuurder terwijl het een na het andere lek aantoont dat je maar beter niet in een database kan zitten. Het hoeft niet eens een lek te zijn, het aanpassen van de mogelijkheden is ook heel modern, kijk maar eens wat er met dat EPD gebeurd is. Vroeger moest je toestemming geven dat je medische gegevens gedeeld werden. Nu moet je aangeven dat het NIET mag gebeuren, anders liggen je gegevens op straat. Wat de fuk. Neem de trajectcontroles, de gegevens van niet-overtreders zouden niet opgeslagen worden, die andere 2 weken. Blijkt dat de politie alle gegevens direct doorsluist naar de Belastingdienst, zelf die gegevens wist, maar als ze ze na 2 jaar nodig hebben die gegevens doodleuk opvragen bij de Belastingdienst. Hoe lekker betrouwbaar ben je dan. Weg met die databases, die gaan je vroeg of laat nekken.
  Bericht 
superwormjim
Pro
Raymond schreef:
Vroeger moest je toestemming geven dat je medische gegevens gedeeld werden. Nu moet je aangeven dat het NIET mag gebeuren

Die arme dame aan de balie van het ziekenhuis was zó erg niet voorbereid op iemand die daadwerkelijk "nee" antwoordde, dat ze tot haar schrik ontdekte dat ze dat deel van het script nooit geoefend had. :lol:

Maar ik ben dan ook die ene idioot die (meestal) daadwerkelijk zin heeft om al die 20 cookieschuifjes uit te zetten...
  Bericht 
Raymond
Master
Herkenbaar. Toen ik in december mijn oren na liet kijken bij de KNO had ik hetzelfde. En je moet ook voor 3 verschillende dingen NEE zeggen. En dan kijken ze je aan of je een onbeleefd antwoord geeft.
  Bericht 
Blaataap
Master
Raymond schreef:
Waar het mij om gaat is dat data de heilige graal lijkt te zijn voor elke bestuurder terwijl het een na het andere lek aantoont dat je maar beter niet in een database kan zitten.


Dan moet je drastisch anders gaan leven Raymond. Zodra je een moderne telefoon meeneemt wordt je gevolgd. De data die wij inkopen van commerciële partijen zit een privacy obfuscatie overheen, maar die commerciële partijen kunnen je tot op de meter volgen en kennen je dagelijkse reisgedrag tot op de minuut.

Edit:
Ik bedenk me na posten dat bovenstaande ook geldt voor semi-moderne voertuigen. Eigenlijk ieder voertuig met ingebouwde navigatie (en dus voorzien van voertuiggps) stuurt reisdata en voertuiggegevens door naar de fabrikant. Bepaalde merken laten hun voertuigen dat zelfs doen in een straal van 10-20km rondom hun dealerbedrijven.
  Bericht 
Raymond
Master
Dat weet ik. Ik ga er morrend mee akkoord. Ik ben ook burgerhulpverlener, de meldkamer weet 24/7 waar ik uithang. Daar heb ik geen problemen mee, ik kan het uitzetten mocht ik dat nodig vinden.
Maar het gaat er mij om dat die data niet bij personen terecht komt die er geen fuk mee te maken hebben waar jij 24/7 uithangt en dat gebeurt dus aan de lopende band.
  Bericht 
RAH
Master
Blaataap schreef:
Eigenlijk ieder voertuig met ingebouwde navigatie (en dus voorzien van voertuiggps) stuurt reisdata en voertuiggegevens door naar de fabrikant.


Mijn BMW E92 uit 2007 heeft ingebouwde navigatie, maar ik zou niet weten hoe die gegevens naar de fabrikant kan sturen.
  Bericht 
Blaataap
Master
Gebeurt via de telecommunicatiemodule en/of tijdens beurten.

Maar lees vooral even dit artikel:
https://pointer.kro-ncrv.nl/autofabrika ... eten-komen

Of deze:
https://www.automotive-online.nl/manage ... taverkoop/ (over BMW maar vrijwel iedere fabrikant doet dit)
  Bericht 
superwormjim
Pro
Blaataap schreef:
Dan moet je drastisch anders gaan leven Raymond. Zodra je een moderne telefoon meeneemt wordt je gevolgd.

Hoewel je het hier best genuanceerd zegt, leiden dit soort uitspraken de _gemiddelde_ mens te snel tot de conclusie "privacy heeft toch pas zin als je in een plaggenhutje en een berenvel gaat leven". Met het gevolg dat mensen het streven naar privacy bij voorbaat laten varen.

Ik geloof eerder dat alle kleine beetjes helpen, en zo ben ik nu de afgelopen 10+ jaar bezig om er in ieder geval *bewust* mee om te gaan. Ook al ben ik nog niet op het punt waar ik wil zijn, heb ik een heleboel dingen bewust vermeden, zodat als ik morgen besluit dat ik radicale privacy wil, ik daar in veel minder stappen ben. 8)

Raymond schreef:
Ik ben ook burgerhulpverlener, de meldkamer weet 24/7 waar ik uithang. Daar heb ik geen problemen mee, ik kan het uitzetten mocht ik dat nodig vinden.

Maar dat is dan ook een heel specifiek doel, erg nuttig, en je houdt er zelf de autonome keuze in. :thumb:
 Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy