Postingstijd interval gedetecteerd van 184.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]
  Bericht 
matje
Nieuwkomer
 
Ik ben van de weg geplukt bij een algemene controle door een motoragent. Ik was mij van geen kwaad bewust, maar mijn voor en zijruit bleken bij controle te donker getint te zijn. Van geen kwaad bewust, want: ik had gezien dat de ruiten donker waren, de auto tweedehands een paar jaar geleden gekocht en aangenomen dat het wel in orde was. Eigen schuld, had ik niet klakkeloos moeten aannemen. Hoe dan ook:

Bij de meting bleek (zonder correctie) het meetapparaat 42% - 44% aan te geven. Er is op verschillende plekken gemeten. Het viel mij op dat de ramen niet zijn schoongemaakt voor het meten. Helaas heb ik daar geen bewijs van. Toch wil ik bezwaar aantekenen dat niet de juiste procedure is gevolgd. Mijn woord tegen dat van de agent zal het vast verliezen, maar ik wil het wel proberen.

Want ik lees in de meetinstructie hoe er gemeten moet worden en daarin staat dat het meetmiddel conform handleiding moet worden bediend.
In de handleiding staat dat het te meten oppervlak op het oog schoon en droog is.
Meetinstructie: https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... d-2015i002
Handleiding meetapparaat: https://www.politie.nl/binaries/content ... intman.pdf

De auto is uit 2003 en ik begrijp dat toen de lichtdoorlaatbaarheidsgrens 50% was en later is verhoogd naar 55%.

Mijn vraag: zijn er nog tips bij het schrijven van het bezwaar of andere dingen die ik zou kunnen doen?
  Bericht 
Walker
Master
 
Heb je de beschikking al binnen?

Vraag daarna het proces verbaal op.
  Bericht 
matje
Nieuwkomer
 
Super! Dank voor de tip. Ik heb nu even rondgelezen en het zonet opgevraagd.

Ik lees een vrij algemene instructie hoe je dat kan doen bij de politie.
https://www.politie.nl/informatie/hoe-v ... en-op.html

Bij de no cure no pay juristen die bezwaar kunnen indienen staan wat voorbeelden en een mooi stappenplan. Dat heb ik maar gebruikt en via om.nl/verkeer alleen de 'ik heb nog een andere reden' aangekruist en de stukken opgevraagd en gevraagd gehoord te mogen worden en om een nadere termijn gevraagd.

In de beschikking staat onder het kopje 'niet eens met de boete' om nog niet te betalen, maar in beroep te gaan. Online lees ik dat het juist wel verstandig is om alvast te betalen en dat je het terug krijgt als je in het gelijk wordt gesteld. Ik lees dat je dat verplicht bent 'in zekerheid stellen' als je in beroep gaat tegen de beslissing van de officer van justitie. Hier nog een specifieke tip bij?
  Bericht 
Walker
Master
 
matje schreef:
dat je dat verplicht bent 'in zekerheid stellen' als je in beroep gaat tegen de beslissing van de officer van justitie.


dat klopt.
  Bericht 
bruintje beer
Master
..als het een Muldersanctie betreft.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Het is -zoals gebruikelijk- een dure, maar wel een Mulderfeit:

Het boetebedrag wordt:
€280
https://boetebase.om.nl/?boete_tree=221 ... 2195721912
  Bericht 
matje
Nieuwkomer
 
Dank voor de reacties. Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst. Dat zal wel een tijdje duren vermoed ik zo.
  Bericht 
matje
Nieuwkomer
 
Ik heb het zaakoverzicht ontvangen met de vraag te reageren als ik een telefonische toelichting wil geven, voordat de officier een beslissing neemt. Dat is mooi, want ik heb bij het bezwaar een andere reden aangekruist en verzocht schriftelijk mijn bezwaar te mogen motiveren nadat ik het zaakoverzicht heb ontvangen. Dat schriftelijk is overigens niet op gereageerd/om gevraagd.

Ik lees in de toelichting van de verbalisant dat deze de meting op voorgeschreven werkwijze heeft verricht. Nu wordt het mijn woord tegen zijn woord, want ik heb geen filmopname van de meting gemaakt (stom natuurlijk achteraf, dure les voor een volgende keer bij contact met een handhaver) dat hij de ruiten niet heeft schoongemaakt.

De gecorrigeerde meting is 48%. De folie is, naar ik aanneem, want tweedehands auto zo gekocht, aangebracht toen het nog 50% mocht zijn en geen 55% lichtdoorlatendheid. Dan komt dit aardig overeen met hoe het bedoeld is als de ruit niet is schoongemaakt.

Feitelijk heb ik dus niets om het over oneens te zijn, maar het was mooi geweest een filmopname te hebben aangezien de werkwijze niet correct is uitgevoerd. Ik zie wel hoe het gesprek loopt als ik uberhaupt wordt gebeld.
  Bericht 
regiorunner
Master
matje schreef:
niet is schoongemaakt.


Is jouw auto dan zo :dood: vies dat het raamvuil nog eens extra zicht beneemt bovenop de folie?
  Bericht 
RAH
Master
Gaat niet om zicht, maar om lichtdoorlaatbaarheid. Een vieze koplamp geeft zomaar 20% minder licht dat een schone. Zou dus best kunnen zijn dat als TS een roker is, de aanslag aan de binnenkant van de ruiten de lichtdoorlaatbaarheid voor een paar procent beïnvloeden. Daarmee zou het net aan toegestaan kunnen zijn.
  Bericht 
regiorunner
Master
1,20*48 is inderdaad 57,6%. :lol: tja waarom niet. Kijk, een kantonrechter bezoek is heel erg leerzaam. Al verlies je, je leert beetje de gang van zaken, dat rechters en OvJ (in Mulder Zaken meestal slechts een gemachtigde hoor) gewoon mensen zijn. In toekomstige zaken sta je daarmee sterker.

Het kost niets behalve vrije tijd en de reis, en de termijnen zijn tegenwoordig zó lang dat je daarmee een korting kan vragen, als tweede argument. Dus good luck!

Maar: bereid je voor, gebruik argumenten die hout snijden, (zo gekocht dus kan ik niks aan doen niet) wees netjes en voorkomend, doe een colbertje aan en laat de Nike airmax effe thuis die dag.
  Bericht 
matje
Nieuwkomer
 
Dank weer voor het meedenken. Ik zal tzt wel weer laten weten hoe het vervolg is verlopen en eens goed nadenken over argumenten die wel relevant zijn. :)
  Bericht 
Bounty
Master
 
Kijk even voor de termijnen zie bericht

wet-mulder-m/oude-zaak-en-mogelijke-dwangsom-t100020.html
  Bericht 
matje
Nieuwkomer
 
Dank!

Ik heb 6+16+10 weken verder in de agenda genoteerd en sta alvast in de startblokken, maar gezien het briefje dat ze graag telefonisch contact willen, vermoed ik dat ze dit wel zullen halen (nog een paar weken te gaan).

Goede tip ook om online naar de status te kijken dat je in het andere topic gaf.
  Bericht 
BLikent
Master
In de wetgeving staat 'volgens een vriend' iets over het eerste zijraam dat niet getint mag zijn. Sommige auto's hebben zo'n klein driehoekje als eerst zijraam. Als je die onbedekt laat, zou het portierraam getint mogen zijn.
Hoe denken andere Fi-ers hierover?
Ik heb dit van een vriend O:)

Voorbeeld is zoals hier een Renault Espace

of een ander model Renault Espace
Afbeelding
Er zijn veel meer modellen met een klein eerste zijraam, alleen ken ik ze niet specifiek (en die vriend ook niet)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Rijksoverheid schreef:
Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?

Folies en coatings die het doorlaten van licht te sterk verminderen mag u niet aanbrengen op de autoruiten. De voorruit en de zijruiten mogen geen beschadigingen of verkleuringen hebben. Ook mogen er geen onnodige voorwerpen op het raam zitten die het zicht van de bestuurder belemmeren. Dit geldt ook voor de achterruit als de auto geen rechterbuitenspiegel heeft.

Lichtdoorlatendheid autoruiten
De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten moeten minimaal 55% van het licht doorlaten. De achterzijruiten en de achterruit mogen een lagere lichtdoorlatendheid hebben als de auto links en rechts een buitenspiegel heeft.

Boete bij te lage lichtdoorlatendheid autoruiten
De politie gebruikt tijdens controles een apparaat dat de hoeveelheid licht die de autoruit doorlaat meet. Is de gemeten lichtdoorlatendheid te laag, dan:

kunt u een boete krijgen;
kan de politie uw kentekenbewijs deel I (A) invorderen. U mag dan niet meer in uw auto rijden.
De voertuig gebonden verplichtingen blijven wel gewoon bestaan. Bijvoorbeeld de motorrijtuigenbelasting (mrb), wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) en de Algemene Periodieke Keuring (APK). Als u uw voertuig laat schorsen, hoeft u niet meer te voldoen aan deze verplichtingen.

Kentekenbewijs terugkrijgen
Nadat u de autoruiten in orde heeft gemaakt, kunt u de auto voor een keuring aanbieden op een door de politie aangegeven manier. Voldoen de autoruiten bij de keuring aan de eisen, dan krijgt u uw kentekenbewijs terug. U mag dan de weg weer op met uw auto.

Donkere autoruiten verkeersonveilig
Donkerder getinte autoruiten zijn niet veilig omdat ze het zicht van de bestuurder beperken. Bij regenachtig en donker weer kunnen te sterk getinte ruiten tot gevaarlijke situaties leiden.


Je "vriend" kent de wetgeving niet of hij leest niet goed. :honger: :honger:
  Bericht 
Walker
Master
 
:thumb:
  Bericht 
Suggestief
Master
  Bericht 
BLikent
Master
Suggestief schreef:

Uit bovenstaande link: De meetpunten voor de voorste zijruiten zijn (bij het plaatje van de zijruit)

Het is dus niet helemaal uit de lucht komen vallen...
 Pagina 1 van 1  [ 19 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy