Postingstijd interval gedetecteerd van 34.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
  Bericht 
David4
Eendagsvlieg
Hallo,

k ben onlangs voor de tweede keer aangehouden wegens rijden onder invloed van alcohol. De 1e keer was ik juli 2016 en destijds heb ik een cursus EMA moeten volgen bij het CBR en mijn rijbewijs snel weer teruggekregen.

Nu heb ik dus na 4,5 jaar na het 1e incident 580 ugl geblazen (1,33 promile). Ik ben nog net aan beginnend bestuurder.

Ik heb een brief gekregen van het CBR voor een onderzoek bij de Psychiater. Nu heb ik veel daarover gelezen en het lijkt erop dat 8 op de 10 mensen (zeker bij 2e keer in 5 jaar tijd) afgekeurd worden. Dus dat er alcoholmisbruik in ruime zin wordt vastgesteld.

Nu ben ik absoluut geen alcoholist, ik ben 31 jaar, sport intensief, ben fit, drink door de weeks nooit omdat ik fulltime werk en kan in het weekend wel een biertje of glaasje wijn drinken met vrienden / familie. Als ik drink dan is het meestal op zaterdag en gemiddeld zo tussen de 2 en 6 glazen. Dit gebeurd lang niet elk weekend.
Maar goed, ik ben dus gepakt met 6 pils op. Ik had niet gegeten savonds en daardoor voelde ik het wel aardig zitten. Toch naar huis gereden vanaf die vriend omdat het regende (is op loopafstand ook nog). Superslecht natuurlijk en heel dom.

Ik heb een advocaat gevonden die gespecializeerd in in CBR onderzoeken en die beweert dat bij hem 80% van zijn clienten door het onderzoek heen komt. Ook met mijn casus (te hard gereden, 580 ugl, 2e keer in 5 jaar tijd, EMA al gevolgd destijds). Ik vind het moeilijk geloven.

Maar goed, hebben mensen ervaring met het onderzoek en wil weten waar ik aan toe ben. Wordt dit gegarandeerd afkeur en volgend jaar opnieuw? Of is er wel een kans dat ik er toch nog doorheen kom?
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Gegarandeerd afkeur niet, maar een tweede incident spreekt natuurlijk niet in je voordeel. De betreffende advocaat zal vast kunnen instrueren wat je wel en niet moet zeggen en je daarmee kunnen helpen, maar daarmee ben je er nog niet. Bloedonderzoek op leverwaarden zou je wellicht nog kunnen helpen, maar acht die kans niet al te groot gezien je historie.

Oh, en reken erop dat je hier (en elders) afgefakkeld wordt. Het is net als met pedo's in de gevangenis: niets zo makkelijk als zelf allerlei zonden begaan maar collectief één groep uitkiezen die onderaan de pikorde staat en op wie je allemaal kunt bitchen.
  Bericht 
David4
Eendagsvlieg
Dat mensen mij afschieten, dat accepteer ik. Alcohol en rijden gaat gewoon niet. Ik heb een heel slechte keuze gemaakt en daar moet ik voor boeten.
Ik ga het ook niet goedpraten verder.

Wat mij alleen erg raakt, ik werk in de haven, heb een zware baan van vaak 55 of 60 uur per week. Met de auto is het prima te bereiken, met OV wordt de reistijd verdubbeld. Ik begin om 08.00. Met de auto moet ik dan om 07.00 weggaan, met OV wordt dit 06.15. En savonds ook weer. Ik ga dus dagen krijgen dat ik om 06.15 weg ga van huis en pas rond 20:00 weer thuis ben. Ik heb 2 kinderen, dit gaat enorme impact op mijn gezin hebben. Het CBR heeft daar schijt aan, wat ik ergens ook snap.

Nu is het alleen zo:

Ik krijg de politierechter achter mij aan. Ik wordt gedagvaard bij de rechter en zal hoogstwaarschijnlijk veroordeeld worden voor rijden onder invloed. Dit is 6 maanden rijontzegging + 600/1000 euro boete.

Naast de rechter krijg ik het CBR achter mij aan:
Onderzoek Alcohol. Kosten 1300 euro. Grote kans op afkeur, waardoor ik pas 12 maanden later weer opnieuw hetzelfde onderzoek moet doen (kosten weer 1300 euro).

Na een jaar kom je er vaak doorheen als je bloedwaarden goed zijn. Echter moet je geloof ik na 1 jaar , na 3 jaar en na 5 jaar nogmaals terug om herkeurd te worden.

Tot slot, omdat het de 2e keer in 5 jaar tijd is, val ik onder de "recidive-regeling". Dit betekend dat mijn rijbewijs puur om dit feit van rechtswege automatisch ongeldig wordt verklaard. Dus de rijontzegging van de rechter is straks voorbij, de CBR ellende achter de rug en dan wordt het rijbewijs alsnog ongeldig. Om een nieuw rijbewijs te halen moet ik opnieuw theorie en praktijk examen doen. Gezien de huidige achterstanden bij het CBR kan het zomaar zijn dat je hier ook nog een half jaar op moet wachten tot je aan de beurt bent. Hier zit ik niet op te wachten en het CBR denk ik ook niet.

Al met al kan dit hele proces zomaar 1,5 /2 jaar duren en 4000 euro kosten. Daarnaast zit ik ook nog eens 10 jaar vast aan het CBR.

Zijn dit niet heel buiten proportionele straffen? Eigen schuld, dikke bult, maar het is is echt dramatisch.
  Bericht 
Story
Master
 
David4 schreef:
Zijn dit niet heel buiten proportionele straffen? Eigen schuld, dikke bult, maar het is is echt dramatisch.

Nee, het zijn geen straffen, het is om vast te stellen of jij een rijbewijs waardig bent. Zelfs na de EMA waarschuwing kon je het niet laten. Dus nu moet jij flink je best doen om te laten zien dat je het nu echt toch wel ja heus, nee echt wel niet meer zult doen.

En weet je wat pas dramatisch is?

off-topic/nieuw-vennep-maaltijdbezorger-zwaar-gewond-na-aanrijding-t98469.html?hilit=Vennep
  Bericht 
maarten28
Master
David4 schreef:
Zijn dit niet heel buiten proportionele straffen? Eigen schuld, dikke bult, maar het is is echt dramatisch.

Als je het vergelijkt met iemand die daadwerkelijk iemand vermoord heeft misschien wel. Maar het is juist zo gedaan zodat je volgende keer misschien toch nog een keer nadenkt om met een slok op te gaan rijden.
  Bericht 
David4
Eendagsvlieg
snap ik allemaal. Waar ik alleen mee zit is dat het CBR onderzoek niet helemaal eerlijk lijkt te zijn, en je puur op basis van je aanhouding al afgekeurd kan worden. Ik wil hun bewijzen dat ik geen alcoholist ben. Ook blijkt het een "cash cow" van het CBR te zijn en zijn de psychiaters ZZP'ers die door het CBR zelf worden ingehuurd en betaald. Er zijn verschillende artikelen waarin er sprake is van onzorgvuldig onderzoek met als doel afkeur.

Lees dit maar eens:

https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskun ... onderzoek/

Mijn vraag op dit forum is, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
  Bericht 
Walker
Master
 
David4 schreef:
en het CBR denk ik ook niet.


Tip: probeer niet voor het CBR te denken. Je hebt al genoeg stof om over na te denken. Bijvoorbeeld dat je antwoord moet gaan vinden op de vraag waarom het Educatieve deel van de EMA bij jou niet heeft gewerkt.
  Bericht 
regiorunner
Master
En om positief te zijn; ja het kán nog goedkomen. Ik ken iemand die zijn tweede 130 procedure (in 8 jaar) heeft "overleefd"
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
David4 schreef:
snap ik allemaal. Waar ik alleen mee zit is dat het CBR onderzoek niet helemaal eerlijk lijkt te zijn, en je puur op basis van je aanhouding al afgekeurd kan worden. Ik wil hun bewijzen dat ik geen alcoholist ben. Ook blijkt het een "cash cow" van het CBR te zijn en zijn de psychiaters ZZP'ers die door het CBR zelf worden ingehuurd en betaald. Er zijn verschillende artikelen waarin er sprake is van onzorgvuldig onderzoek met als doel afkeur.

Lees dit maar eens:

https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskun ... onderzoek/

Mijn vraag op dit forum is, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Te weinig, denk ik. Er zijn casussen bekend maar hier op 't forum maar weinig.

CBR en de ingehuurde psychiaters kun je van alles van vinden, maar dat gaat je niet zomaar helpen. Dat is een fundamenteel probleem. In een individuele casus geldt meestal: keep your head down. Dus ga voor de tactiek die jou de beste kansen oplevert.

En ja, het is een dure maatregel die als straf voelt. Zo is het opgezet. En wees eerlijk: de volgende keer loop je wel door de stromende regen.
  Bericht 
bert65
Master
Citaat:
* Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op? En heeft u bij de tweede veroordeling meer dan 1,3 promille alcohol in uw bloed? Dan raakt u uw rijbewijs direct kwijt. Om een nieuw rijbewijs te krijgen moet u opnieuw rijexamen doen. Ook moet u aantonen dat u rijgeschikt bent.
* Wordt u binnen 5 jaar 2 keer veroordeeld voor rijden met teveel alcohol op? En heeft u bij de tweede veroordeling minder dan 1,3 promille alcohol in uw bloed? Dan gaat er een nieuwe periode in van 5 jaar. En heeft u weer 1 strafpunt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... srijbewijs
Ai, als ik het zo lees, kan je de EMA op je buik schrijven en ben je, met de 1,33 promille, net over de grens en ben je je rijbewijs kwijt. Ook al zou er een correctie plaatsvinden, val je onder punt 2 en zit je op 2 punten op je rijbewijs...
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Dat gaat heel erg veel pijn doen.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ja dit gaat niet prettig voor je worden.

Ik heb even je verhaal naast de richtlijnen en DSM-5 gehouden. Ik heb erg weinig moeite hoeven doen om je te classificeren als iemand met een stoornis in het gebruik van alcohol. Afhankelijk van tijdsduur en frequentie van je alcoholinname kan je er een aantal stickers op plakken (stoornis licht /mild / binge drinking disorder).

Als ik jou was zou ik goed naar de advocaat luisteren en kritisch nadenken over wat je bij de CBR Psychiater wel en niet vertelt. Het beste is wat mij betreft om ook eens kritisch naar je alcoholgebruik te kijken en zo nodig daarover met een professional te praten. Staat wellicht ook beter bij de zitting.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Blaataap schreef:
Ik heb even je verhaal naast de richtlijnen en DSM-5 gehouden. Ik heb erg weinig moeite hoeven doen om je te classificeren als iemand met een stoornis in het gebruik van alcohol. Afhankelijk van tijdsduur en frequentie van je alcoholinname kan je er een aantal stickers op plakken (stoornis licht /mild / binge drinking disorder).
Is dit een poging om TS die diagnose te geven, of is dit een waarschuwing voor de psychiater/het onderzoek?

Die DSM is een vreselijk onding, weg ermee. Idioterie en bij elkaar verzonnen boek, in een zoektocht naar grip.
  Bericht 
Blaataap
Master
Een diagnose geef je niet over het internet.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Ik dacht al. Had eerst iets anders geplaatst, maar toch maar even gecheckt.
Die hele diagnosecriteria voor een mogelijke stoornis gerelateerd aan alcohol slaan sowieso nergens op.
  Bericht 
Blaataap
Master
Mwah, er zit voldoende onderzoek achter. Ik denk alleen dat de gemiddelde Nederlander zich niet beseft hoe makkelijk het is om een sticker met iets van alcoholproblematiek te krijgen.
  Bericht 
JBHC
Master
 
David4 schreef:
Wat mij alleen erg raakt, ik werk in de haven, heb een zware baan van vaak 55 of 60 uur per week. Met de auto is het prima te bereiken, met OV wordt de reistijd verdubbeld. Ik begin om 08.00. Met de auto moet ik dan om 07.00 weggaan, met OV wordt dit 06.15. En savonds ook weer. Ik ga dus dagen krijgen dat ik om 06.15 weg ga van huis en pas rond 20:00 weer thuis ben. Ik heb 2 kinderen, dit gaat enorme impact op mijn gezin hebben.


Je wist toch dat dit kon gebeuren toen je achter het stuur kroop?
  Bericht 
maarten28
Master
Ik begrijp het ook niet zo. Natuurlijk is rijden onder invloed een probleem, maar ik ben ook opgegroeid in een periode dat iedereen in het weekend uit ging en goed zat werd en pa op zondagmorgen voor het eten 2 uur met de vrienden in het cafe zat. Ik zie dat niet als een probleem en snap ook niet waarom dat een probleem is.
Dan is een sticker plakken makkelijk ja. Ja, er wordt gedronken dus die sticker is makkelijk geplakt. Maar leg maar eens uit waarom dat een probleem is.

Maar goed, een beetje off-topic.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Blaataap schreef:
Mwah, er zit voldoende onderzoek achter. Ik denk alleen dat de gemiddelde Nederlander zich niet beseft hoe makkelijk het is om een sticker met iets van alcoholproblematiek te krijgen.
Die sticker is dus volkomen onterecht, vaak. Ik zal op een ander moment nog wel eens in gaan op de achterlijkheid van de DSM.
  Bericht 
Blaataap
Master
Hoeft niet hoor, daar gaan we het toch niet over eens worden. Voor TS is de meeneemboodschap dat hij goed moet opletten wat hij zegt een wat niet.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Het is ook niet voor jou. :P
Kan voor TS wel goed zijn om te weten. Als je zorgt dat je geen relatie hebt, geen werk/school en je vooral niet voorneemt om minder te drinken, kun je op een flinke stapel criteria al niet meer scoren. Da's wel hendig.
  Bericht 
Blaataap
Master
De criteria zijn openbaar, dus dat zou TS helemaal zelf kunnen bekijken O:)
  Bericht 
David4
Eendagsvlieg
Hmm, op basis van de DSM-5 criteria ziet het er niet best uit inderdaad.

Mochten er mensen op dit forum zijn die het onderzoek doorlopen hebben en eventueel de vragen en opmerkingen willen delen, dan houd ik mij aanbevolen.
  Bericht 
cocodee
Master
Er zijn wel wat medelotgenoten, maar die zijn niet actief, ik zou de zoekfunctie even proberen. :P
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
David4 schreef:
Hmm, op basis van de DSM-5 criteria ziet het er niet best uit inderdaad.
Dan leg je het wel negatief uit. Je weet in elk geval waar ze naar gaan zoeken. Doe er je voordeel mee.
  Bericht 
mistersvenson
Nieuwkomer
 
Trap aub niet in die sluwe advocaten die beweren dat ze je 'er wel doorheen manoeuvreren'. Ze weten maar al te goed dat jouw rbw je heilig is. Dat is hun verdienmodel.

Inhoudelijk: je gaat de recidive-regeling in. Maak je borst maar nat.
 Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy