Postingstijd interval gedetecteerd van 75.4 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
  Bericht 
Intelligence
Master
Hallo,

gisteren ben ik staandegehouden bij een grote controle. Ik rij een Dodge RAM van 2023.
Politie etc vond alles ok. De meneer van de belastingdienst niet.

Die was van mening, dat mijn auto, welke ik zakelijk rijd(op mijn BV tenaamgesteld ook), onterecht een grijs kenteken heeft. Ik zou hiervoor wel een beschikking ontvangen. De achterbank zou het probleem zijn.
Deze jongeman, leek mij vrij vers van school af te komen, en daardoor de regels niet goed te kennen.... maar goed, we zien wel wat er van komt.

De auto is nieuw gekocht, en bij de dealer, afgeleverd op grijs kenteken. Waar kan dit dan mis gaan nog voor mij? Ik zou een naheffing van de BPM ontvangen namelijk (á € 40.000,-).
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Autoweek schreef:
Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)

Dit is de categorie met de grootste waslijst aan vereisten. Het is op twee voertuigtypen toepasbaar. Voor de dubbele cabine geldt dat er slechts één extra rij zitplaatsen gemonteerd mag zijn. De achterwand van de cabine moet direct achter de achterbank zitten en de volle breedte en hoogte van de cabine beslaan. Wel mag deze wand ook weer een raam hebben volgens dezelfde voorschriften als bij de andere voertuigcategorieën. De laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en tenminste tweederde deel van de lengte beslaan die de laadruimte zou hebben als de achterbank er niet in zat. Nu wordt het echt ingewikkeld. Het meetpunt voor die 'volledige laadruimte' begint op 115 centimeter achter het achterste punt van het stuur. Daarnaast moet minimaal 40 procent van de werkelijke lengte van de laadruimte zich vóór het middelpunt van de achteras bevinden.

Bij de open laadbak is het net als bij de enkele cabine vereist dat deze geen vaste overkapping heeft. Voor de gesloten laadruimte geldt dat deze minimaal 130 centimeter hoog moet zijn over een lengte en breedte van minimaal 150 en 20 centimeter. Voor de zijruiten gelden dezelfde vereisten als de andere categorieën. Is de hoogte van de cabine lager dan 130 centimeter? Dan moet de overgebleven laadruimte minimaal twee keer de lengte van de cabine hebben. De lengte van die cabine wordt gemeten tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte.


Intelligence schreef:
naheffing van de BPM ontvangen namelijk (á € 40.000,-).


schappelijk
  Bericht 
adinsx
Master
Zie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto

En dan losklikken bij auto's met laadbak. Onder aanvullende eisen oid staat dat er geen bank aanwezig mag zijn achter de voorste stoelen.

Als er niets aan de auto gedaan is (lees weer teruggemonteerd), dan zou ik je leverende dealer maar eens raadplegen :-x
  Bericht 
Dave
Webspecialist
adinsx schreef:
losklikken bij auto's met laadbak.


dubbele cabine ;)
  Bericht 
Christafari
Master
Intelligence schreef:
grote controle

Arnhem/Wolfheze?
  Bericht 
bruintje beer
Master
Zijn er überhaupt zulke trucks in Nederland die niet op grijs kenteken staan?
  Bericht 
adinsx
Master
Dave schreef:
dubbele cabine ;)


Oh heeft zo'n ding een dubbele. Wellicht dat er daar een stukje verwarring zit bij de Belastingdiens-meneer. Dat is namelijk wel een van de belangrijke verschillen tussen beide.
Bij de een:
Citaat:
Aanvullende eisen
Er mogen geen klapstoeltjes of banken achter de voorste rij zittingen zijn aangebracht.


Bij de dubbele cabine:
Citaat:
Cabine
Er is maar 1 extra rij zitplaatsen geplaatst
  Bericht 
Suggestief
Master
Is een speerpunt het laatste jaar. Meerdere mensen gesproken die een naheffing BPM en MRB hebben gekregen. Meeste zijn in het gelijk gesteld na een hoop gedoe maar bij sommigen ook toch een niet juiste inrichting bij dealer geleverde auto. Zet je dealer maar aan het werk, die verkoopt met grijs kenteken.
Mocht hij er niet uitkomen dan bij hem aankloppen mbt kosten.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Achterruit van cabine kan niet open?

Hoelang is je laadbak?

Beide zijn ook van belang meen ik. Even uit mijn hoofd.
  Bericht 
bert65
Master
GSXR1000 schreef:
Hoelang is je laadbak

En hoe hoog? Ik denk dat hier de schoen wringt. Ik lees dat de laadruimte 1.30 hoog moet zijn. Bij veel RAM-Vans is de laadruimte afgesloten door een klep over de lengte van de laadbak. Dan kom je niet aan de 1.30 mtr O:)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
bert65 schreef:
Ik lees dat de laadruimte 1.30 hoog moet zijn.


Neh, open laadbak

bert65 schreef:
laadruimte afgesloten door een klep


afgesloten of gesloten zijn twee verschillende begrippen
  Bericht 
Suggestief
Master
Andere vraag; staat je auto als BE trekker geregistreerd?
  Bericht 
bert65
Master
Dave schreef:
Neh, open laadbak

Dat schrijft hij niet...
Dave schreef:
afgesloten of gesloten zijn twee verschillende begrippen

Als de laadbak niet open is, is hij dan 1.30 mtr hoog? Ligt er dan, voor Dave, een klep boven, die er voor zorgt dat de ruimte van de laadbak niet meer in verbinding staat met de buitenlucht? O:)
  Bericht 
Abel1
Master
bert65 schreef:
een klep boven


een vaste tonneau? met scharnier, of een canvas? daar zou idd het verschil wel eens in kunnen zitten met die 1.30 hoogte
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/kentekens/grijs-kenteken-dit-zijn-de-vereisten-in-nederland/
Citaat:
Dit was bijvoorbeeld het geval bij de Mercedes-X-klasse in deze test, die met achterbank en de standaard laadbak niet aan de eisen voldoet. Pick-ups moeten in zo'n geval ofwel hun achterbank verruilen voor een tussenschot, ofwel worden verlengd. Dat gebeurde dus ook met de X-klasse, nadat Volkswagen het eerder deed met de Amarok. Beide auto's krijgen speciaal voor Nederland een verlengde laadbak mee.

Voldoe je hieraan? Dan kan het alleen dit nog maar zijn:
Citaat:
Wel staat men een afdekzeil of een plat deksel toe. Die mag dan dus geen 'permanente' bevestiging hebben.

Autoweek doet helaas niet aan bronvermelding maar deksel mag dus volgens deze richtlijnen alleen bij een enkele cabine? Discriminatoire?
  Bericht 
Walker
Master
 
Ik lees het daar toch echt anders:

Citaat:
Bij de open laadbak is het net als bij de enkele cabine vereist dat deze geen vaste overkapping heeft. Voor de gesloten laadruimte geldt dat deze minimaal 130 centimeter hoog moet zijn over een lengte en breedte van minimaal 150 en 20 centimeter


Volgens mij geldt de regel van een deksel of gespannen doek hier ook gewoon.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
  Bericht 
Black98
Master
Nog even los van alle niet te doorgronden regeltjes: de RDW heeft toch dit kenteken aan je auto gegeven? Dan mag je er toch vanuit gaan dat dit klopt.
Als het dan al fout zou zijn, ligt de fout dan toch daar.
  Bericht 
Walker
Master
 
Zo werkt het helaas niet... Voor de RDW is het een grijs kenteken. Maar dat staat los van de BPM-regeling van de belastingdient.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Walker schreef:
Volgens mij geldt de regel van een deksel of gespannen doek hier ook gewoon.

Lijkt mij ook, maar het staat er niet bij. Vandaar mijn gedachte.
Maar zou het hierin zitten?
Dave schreef:
De laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en tenminste tweederde deel van de lengte beslaan die de laadruimte zou hebben als de achterbank er niet in zat. Nu wordt het echt ingewikkeld. Het meetpunt voor die 'volledige laadruimte' begint op 115 centimeter achter het achterste punt van het stuur. Daarnaast moet minimaal 40 procent van de werkelijke lengte van de laadruimte zich vóór het middelpunt van de achteras bevinden.

Voertuig 582 lang met 1.74 of 1.95 bak of 591,6 lang met 1.60 bak?




Maakt het wat uit hoelang de achterportieren zijn?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Mr.Cabdriver schreef:
Voertuig 582 lang met 1.74 bak


1.95 bak kan ook nog

https://www.sellesautos.nl/dodge-ram-1500/quad-cab
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
1.95 bak kan ook nog

Heb die erbij geplakt.
(Steeds als ik wat verander werkt die zwarte tekening niet meer, moet die steeds opnieuw plakken)

Nu kan iemand die handig is met linialen in plaatjes zichtbaar maken of die 40% overal voldoet. Maar mijn idee is dat het een voertuig met de grootste cabine betreft.
Die 2/3 en 1.15 achter het stuur.
  Bericht 
Walker
Master
 
De positie van het stuur is niet bekend...
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Walker schreef:
De positie van het stuur is niet bekend...

Stuur zal ook nog verstelbaar zijn. Halverwege het portierraam?

  Bericht 
Walker
Master
 
Voor [~Intelligence] gewoon weer kut: Omdat een nitwit denkt dat het fout is, komt er een hoop ellende op hem af. Ik vraag me toch echt af of je (bij het krijgen van je gelijk) de gemaakte kosten (en gederfde inkomsten) kunt verhalen.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Walker schreef:
Omdat een nitwit denkt dat het fout is

Of denkt dat het goed is, in dit geval de dealer.

Iets zegt mij dat die jongeman van de fiscus precies weet waar hij op moet letten. Quad cab, crew cab of mega cab.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Nog maar even een keer navragen bij Sami dan 8)
  Bericht 
regiorunner
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Iets zegt mij dat die jongeman van de fiscus precies weet waar hij op moet letten. Quad cab, crew cab of mega cab.


Dat denk ik eigenlijk ook.

Komt bij dat dealers van dit soort voertuigen een kenteken aanvragen en daarna "spontaan" wat aanpassingen doen.
  Bericht 
Intelligence
Master
Hele topic vergeten; tot op heden niets vernomen van de belastingdienst!

Het is geen BE trekker.

Het is inderdaad een RAM met open laadbak.

Foto van dezelfde auto ter info;
  Bericht 
Intelligence
Master
Laadbak lengte volgens het internet: 171,2 cm
Wielbasis: 368,6 cm
Totale lengte: 591,6 cm
  Bericht 
Walker
Master
 
Belangrijk: Wat is de positie van het stuur (of beter: De afstand tot de vaste achterwand)?
  Bericht 
bruintje beer
Master
Mag je het stuur zo gunstig mogelijk verstellen?
  Bericht 
Suggestief
Master
begint op 115 centimeter achter het achterste punt van het stuur


Lijkt mij duidelijk.
  Bericht 
Arieb
Master
Walker schreef:
Belangrijk: Wat is de positie van het stuur

Dat doet er niet toe. De laadruimte moet, inclusief het deel van de cabine dat meer dan 115 cm achter het stuur ligt, minstens 150 cm zijn. Dat is het al zonder die ‘virtuele’ extra ruimte, want die is 174 cm bij Intelligence.

Wat wel belangrijk is: ligt minimaal 40% van de daadwerkelijke laadruimte (die 174 cm x 40% = 69,6 cm) vóór het hart van de achteras.
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Arieb schreef:
Dat doet er niet toe.

Jazekerwel.
Arieb schreef:
De laadruimte moet, inclusief exclusief het deel van de cabine dat meer dan 115 cm achter het stuur ligt, minstens 150 cm zijn. Dat is het al zonder die ‘virtuele’ extra ruimte, want die is 174 cm bij Intelligence.

Intelligence schreef:
171,2 cm

Maar los daarvan..
Mr.Cabdriver schreef:
De laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en tenminste tweederde deel van de lengte beslaan die de laadruimte zou hebben als de achterbank er niet in zat.

Dus bij bak 150cm: 150/2 = 75 virtueel deel. Virtuele bak = 225.

Bij bak 171,2cm: 171,2/2=85,6 virtueel deel. Virtuele bak 256,8.

Die moet je dan 115 achter het stuur minimaal hebben.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Wat een gedoe. Rij even langs de RDW in Almelo, die zullen er toch wel iets over kunnen zeggen?
  Bericht 
Arieb
Master
Pak een meetlint :lol:
  Bericht 
adinsx
Master
bruintje beer schreef:
Wat een gedoe. Rij even langs de RDW in Almelo, die zullen er toch wel iets over kunnen zeggen?


Moet wel op afspraak. Kom ik meteen even een bakkie doen daar [~Intelligence] :lol:
  Bericht 
Suggestief
Master
Ramen in zijwanden laadruimte
Niet van toepassing.

Laadvloer
Het voertuig moet zijn voorzien van een laadruimte die niet is ingericht voor het vervoer van personen en die is voorzien van een vlakke laadvloer, waarbij enige profilering in het gebruikte materiaal is toegestaan. Er mogen geen zitplaatsen in de laadruimte aanwezig zijn. Als de ruimte onder de laadvloer of de ruimte voor het reservewiel toegankelijk moet zijn voor servicedoeleinden, dan is dit toegestaan mits er een (scharnierende) afdekking op zit.

Fiscaal blok
Het fiscale blok is een denkbeeldig blok dat aan de volgende eisen moet voldoen.
Afmetingen:
Lengte x Hoogte x Breedte
150 cm x n.v.t. x 20 cm

Als de inwendige hoogte van de cabine minder is dan 130 cm moet voldaan worden aan de extra eis dat de lengte van de laadruimte minimaal tweemaal de lengte van de cabine moet zijn. Daarom worden hieronder de eisen onderverdeeld in inwendige hoogte cabine . 130 cm (onder 1) en inwendige hoogte cabine < 130 cm (onder 2).
1. De inwendige hoogte van de cabine (Hc) is . 130 cm.
De hoogte van 130 cm moet ergens in de cabine voor de achterwand aanwezig zijn over een breedte van ten minste 20 cm. Er zijn geen nadere eisen gesteld aan de plaats waar wordt gemeten.
De lengte van de laadvloer (L) moet:
a. . 150 cm zijn; en
b. minimaal 2/3 deel van de lengte van de laadvloer (Le) zijn, die ontstaat alseen fictieve scheidingswand wordt geplaatst op 115 cm achter achterzijde stuurwiel; en
c. voor ten minste 40% van de lengte (L) voor het hart van de achterste as zijn gelegen. Het gaat daarbij om 40% van de werkelijke lengte (L) van de laadbak.
2. De inwendige hoogte van de cabine (Hc) is < 130 cm.
De lengte van de laadvloer (L) moet:
a. ≥150 cm zijn; en
b. minimaal 2/3 deel van de lengte van de laadvloer (Le) zijn, die ontstaat alseen fictieve scheidingswand wordt geplaatst op 115 cm achter achterzijde stuurwiel; en
c. voor ten minste 40% van de lengte (L) voor het hart van de achterste as zijn gelegen; en
d. minimaal tweemaal de lengte van de cabine (Lc) zijn. Deze lengte wordt gemeten van de achterzijde stuurwiel tot het meest naar voren gelegen deel van de binnenzijde van de achterwand.
Bij de controle van de afmetingen is het van belang dat de volgorde volgens bovengenoemde voorwaarden wordt gevolgd.

Om te kunnen voldoen aan de eis dat 40% van de lengte van de laadruimte vóór de achterste as moet liggen, wordt soms de laadruimte aan de achterzijde ingekort. Dit is toegestaan mits het gaat om een daadwerkelijke en permanente inkorting over de volle breedte van de laadruimte. Wanneer om deze reden een verdikking op de laadklep wordt aangebracht moet dus de laadruimte ook worden ingekort aan weerszijden van de laadklep. Als tegen de laadklep een losse of eenvoudig te verwijderen constructie is bevestigd, of een constructie die is weg of uit te klappen, is er geen sprake van het inkorten van de laadruimte.

Plaatsingseisen fiscaal blok
– De lengte en breedte moeten worden gemeten op de laadvloer van het voertuig. Laat voor het bepalen van de lengte vanaf het achterste punt van de cabine een loodlijn neer op de bodem van de laadruimte. Meet de lengte vanaf het punt waar de loodlijn de bodem van de laadvloer raakt. Ditzelfde punt wordt gebruikt om te bepalen of ten minste 40% van de lengte (L) voor de achterste as is gelegen.
– De laadklep mag worden verwijderd om aan de afmetingen van het fiscale blok te voldoen. Het blok mag niet buiten de laadvloer uitsteken. Op de aanvraagkaart voor het verkrijgen van een kentekenbewijs wordt vermeld dat de laadklep is verwijderd om te voldoen aan de fiscale inrichtingseisen.
Scheidingswand tussen zit- en laadgedeelte
De scheidingswand tussen het zit- en laadgedeelte wordt gevormd door de achterwand van de cabine. Een pick-up die geen vaste achterwand heeft, bv. Chevrolet SSR, wordt aangemerkt als fiscale P en moet naar de Belastingdienst worden verwezen.

Raam in achterwand cabine
De achterwand mag zijn voorzien van een vast raam met een maximale hoogte van 40 cm dat op geen enkele manier kan worden geopend. Het gaat in dit geval om de hoogte van het doorzichtige deel van het raam. De raamrubbers dan wel andere voorzieningen waarin het raam is vervat, worden voor het bepalen van de hoogte van het raam buiten beschouwing gelaten. Een maximale breedte van het raam is niet voorgeschreven (twee of meer ramen of een raam waarin een spijltje is aangebracht is ook acceptabel.) Als meer ramen boven elkaar worden aangebracht mag de som van de hoogte van het glas van de afzonderlijke ramen niet meer bedragen dan 40 cm. Het raam mag in raamrubbers zijn gemonteerd.


Bijlagen :


  Bericht 
Walker
Master
 
Duidelijk plaatje. Daarmee moet je eea goed kunnen bepalen.
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Ja of de dealer van de auto regelt het maar lekker met de RDW/belastingdienst , is origineel geleverd op grijskenteken dus niet TS zijn probleem lijkt mij ;)
 Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy