Postingstijd interval gedetecteerd van 119.7 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]
  Bericht 
kalemafkees
Eendagsvlieg
 
Hallo mensen.

vorig jaar ben ik gesnapt met te veel alcohol op achter het stuur.
ik ben aan de kant gezet en moest blazen. te veel..
naar het bureau gebracht om te blazen... rijbewijs ingevorderd.
na ongeveer 4/5 maanden kreeg ik een brief van het CBR, jawel een verplicht onderzoek en EMA cursus.
tot op heden nog niet gedaan. ik heb een deadline gekregen. ik moet hem binnen 3 jaar na dagtekening van een brief alsnog doen.
wat ik ook van plan ben. maar hier komt mijn probleem.

ik ben sinds de dag van staande houding volledig alcoholvrij . ruim 1 jaar.

het probleem is dat ik nog medicijnen gebruik waardoor ik (denk ik) hoogst waarschijnlijk niet door dat onderzoek ga komen.
het gaan om een benzodiazepine(lorazepam).
dit heb ik geprobeerd te staken na een helse afbouw periode van 7 weken. ik zat een paar dagen op 0,0 miligram. maar daarna was het niet meer te doen qua ontwenningsverschijnselen.

ik zit nu op een onderhoudsdosis van 0,75 mg per dag.
nu lees ik in officiële documenten van het CBR dat je met sommige benzodiazepines wél mag rijden.
in andere documenten staat weer dat er géén rijbewijs word afgegeven bij gebruik van deze middelen .

ik heb ergens gelezen dat je een bepaalde waarde in je bloed mag hebben van deze medicijnen.

wie kan mij meer vertellen over dit soort medicijnen en het onderzoek naar de rijgeschiktheid ?
het is mij niet duidelijk waar de grenzen liggen op dit gebied.

p.s ik had 6 maanden nádat mijn rijbewijs ingevorderd was een brief van het OM gehad dat mijn rijbewijs strafrechtelijk niet langer zou worden ingehouden,maar dat het CBR een vordering had staan en het dus niet terug zou krijgen.
  Bericht 
Schoenzool
Master
Gebruik je lorazepam op doktersvoorschrift?
Dan zou ik hem wat op papier laten zetten waarom je ze nodig hebt. Lorazepam is geen gele sticker. Je mag x tijd na inname even niet rijden maar daarna, wonderbaarlijk, genoeg wel. Scheelt dat je ze al lang gebruikt dus er is gewnning. En de dosis is laag.
  Bericht 
no justice
Master
Schoenzool schreef:
Lorazepam is geen gele sticker


Niet? Volgens mij wel hoor. Lorazepam werkt versuffend en is sterker dan oxazepam en daar mag je al niet mee autorijden. Ik denk dat volledig stoppen het beste is. Maar of dat haalbaar is?
  Bericht 
Schoenzool
Master
no justice schreef:
Niet?


Op mijn werk zag ik ze nooit die gele stickers, maar die mensen rijden ook niet meer.
Kan best dat als je ze in ons geval idd stickeren.

Dit zijn de regels omtrent dit soort medicatie aldus aptoheek.nl
Citaat:
Slaapmiddelen en kalmeringsmidelen
Bijvoorbeeld temazepam, oxazepam, nitrazepam, diazepam, alprazolam, lorazepam, zolpidem en zopiclon.
Soms schrijft een arts zo'n medicijn voor als spierverslapper of bij epilepsie.
U mag in ieder geval niet (auto)rijden tot 8 uur nadat u deze medicijnen heeft ingenomen. En bij veel medicijnen is dat nog een stuk langer. Als u het medicijn elke dag slikt, mag u vaak helemaal niet meer rijden.


In TS zijn geval slikt hij dagelijks, dus rijden zou niet meer mogen.

Stoppen zou inderdaad het beste zijn, of dat haalbaar is weet ik niet.
Ik weet wel dat TS dit niet moet doen zonder overleg met een arts.
Mogelijk volgt er een afbouwschema.
  Bericht 
kalemafkees
Eendagsvlieg
 
bedankt voor de reacties.

lorazepam is zeer zeker met gele sticker helaas.
mij was nooit verteld dat je er absoluut NIET mee mocht rijden.
wél dacht ik te weten dat ik niet mocht rijden in de beginfase van het gebruik,en dat vond ik heel logisch want ik was net een zombie!
maar op den duur is er geen werking meer en slik je het alleen nog maar omdat je niet meer zonder kan :thumb_d:

ik denk dat een dokterverklaring weinig uithaalt bij het CBR .

ik heb ergens gelezen dat je wanneer je onder een bepaalde waarde zit weer wél mag rijden. alleen weet ik dus niet of dat ook politiek correct is zeggggggg maaaaarrrrrrrrr( volgens CBR standaarden)
CBR is één grote bak ellende. dat weet ik wél!

ik hoopte dat iemand ervaring had met die waardes i.c.m. een onderzoek.

de lorazepam begon ik te gebruiken i.v.m. spanningsklachten en nu wil ik er van af maar dat bleek afgelopen zomer nog niet zo eenvoudig..
heel raar ook want de één stopt er zo mee zonder problemen. de ander gaat door een hel en die hel kan lang duren.
er valt gewoon geen touw aan vast te knopen omdat ieder mens anders reageert op medicijnen en de afbouw/afkick er van.

nogmaals dank voor de snelle reacties en ik hoop dat er nog iemand meer weet over die waardes benzodiazepinen in bloed.

fijne dag allemaal
  Bericht 
Schoenzool
Master
kalemafkees schreef:
ik hoop dat er nog iemand meer weet over die waardes benzodiazepinen in bloed


Hiervoor moet je bij de apotheek zijn.
Het ligt ook aan gewenning, gewicht, gebruik etc.
Apotheker (niet de assistente) kent je medicatie geschiedenis.

kalemafkees schreef:
maar dat bleek afgelopen zomer nog niet zo eenvoudig


Kamp je met een benzo verslaving?
Dan kun je daar via je huisarts hulp voor zoeken.
Er is medicatie die je rustig kan houden maar dan zit je niet op de benzo tour.
Denk aan anti depressie middelen op lage dossering, maar ook daar mag je niet gelijk mee auto rijden. Is meer voor je eventuele verslaving.

kalemafkees schreef:
heel raar ook want de één stopt er zo mee zonder problemen. de ander gaat door een hel en die hel kan lang duren


Nee is heel normaal.
De een heeft een verslavingsgen en de ander niet.
Als je dat niet hebt krijg je misschien hooguit wat lichamelijke of kortdurende mentale afkickverschijnselen.
Iemand met het geactiveerd gen gaat door een hel.
Daarom stopt de een ook zo met roken drugs of drank, en de ander gaat jaar in jaar uit de afkick kliniek in.

Succes [~kalemafkees]
  Bericht 
kalemafkees
Eendagsvlieg
 
benzo verslaving inderdaad.
ik slik nu zo'n hoeveelheid dat ik precies niet té veel ontwenningsverschijnselen krijg.
ik ben nog aan het bijkomen van die verschrikkelijke periode afgelopen zomer. man man wat leefde ik in een duistere wereld zeg op dat moment!
anti depressiva heb ik al, dat gaf me aan het begin wat ondersteuning bij depressie en paniekklachten.
achteraf heeft het er juist voor gezorgd dat ik nog verder ben afgegleden dan voorheen.

ik sta echt alleen in dit verhaal.
hulpverlening is niet toereikend, al verschillende artsen gezien.. allen met gebrek aan (afbouw) ervaring.

tips voor alle mensen die dit lezen : denk heel goed na voordat je een pil in je strot duwt want het helpt je van de regen in de drup!
ik vertel niet alleen mijn verhaal maar van vele met mij.

ik heb dat verkeerde gen vrees ik..

ik ga eens naar de huisarts. al heb ik daar ook weinig vertrouwen meer in dat hij/zij weet wat te doen.
  Bericht 
Schoenzool
Master
kalemafkees schreef:
benzo verslaving inderdaad.


Mooi klote.
Zijn pittige verslavingen.

kalemafkees schreef:
achteraf heeft het er juist voor gezorgd dat ik nog verder ben afgegleden dan voorheen


De vraag is of die pil dat heeft gedaan of een situatie.
Maar kan wel. Als je er iets naast gebruikt of botweg verkeerd valt.

kalemafkees schreef:
ik sta echt alleen in dit verhaal.
hulpverlening is niet toereikend, al verschillende artsen gezien.. allen met gebrek aan (afbouw) ervaring


Welke regio woon je?
Ik werk in de verslavingszorg. Weet dus ook dat er heel veel mogelijkheden zijn.
Je moet ook niet naar een huisarts om af te bouwen.
Dat is hetzelfde als je naar de gynaecoloog gaat omdat je als man last hebt va uitpuilende aambeien bv.

Tip:
Zoek een verslavingskliniek in je buurt. Afkicken medicatie zit meestal wel in het programma. Is net als drugs alcohol gokken vrij standaard.
Hun kunnen het dan verder regelen met je huisarts en verzekering als ze noodzaak zien dat je behandeld moet worden.
Helaas gaat het zo krom in Nederland. Maar dat kun je niet weten, want iedereen wijst maar naar de huisarts.
Maar dat is juist de rede dat mensen van de regen in de drup komen. Zowel op drugs, benzo als alcohol gebied. Mensen lopen véél te lang door.

De hoeveelheid die jij zit is echt heel goed af te bouwen in een maandje of twee.
Alleen niet thuis op de bank waar je mogelijkerwijs alleen zit of met doktersbegeleiding op afstand (helaas is dat de mode wel anno 2023).
Daar hoort 24/7 professionele hulp bij kortdurend. Mensen die je observeren en ondersteunen bij de afkick en je medisch in de gaten houden.

kalemafkees schreef:
tips voor alle mensen die dit lezen : denk heel goed na voordat je een pil in je strot duwt want het helpt je van de regen in de drup!
ik vertel niet alleen mijn verhaal maar van vele met mij


Goeie tip.
Wordt vaak veel te makkelijk voorgeschreven maar vaak ook door de foute mensen (> niet door de juiste artsen).
Zelfde geldt voor die anti depressie. Die behoort niet een huisarts maar bv een psychiater uit te schrijven officieel.

kalemafkees schreef:
ik heb dat verkeerde gen vrees ik..


Denk ik ook.
Dat is heel vervelend maar helemaal niet erg.
We moeten in Nederland af dat "mensen gek zijn" die verslaafd zijn.
Het is net als iemand die kanker of ms of parkinson heeft. Je kan er niks aan doen, het overkomt je.

Terug naar beginpost:
Eerst afkicken van alle middelen. Tijdje clean blijven als je weer klaar bent met behandelen, want dan is de kans op terugval groot.
Want hoe kom je bv aan die pillen? Van je huisarts? Of van een dealer?
Als dat laatste het geval is moet daar ook nog een mentale knop om. Echt verslaafden kunnen beste verhuizen naar een andere regio.
Dan kom je die dealers ook niet meer tegen.

Voorlopig zit je niet in de auto. Klinkt hard.
Maar kan ook wel weer rust geven in je hoofd.
Rust om weer te herstellen van deze rotverslaving.

Succes [~kalemafkees]
En bij vragen hoor ik het
  Bericht 
zadkine
Master
kalemafkees schreef:
ik ga eens naar de huisarts. al heb ik daar ook weinig vertrouwen meer in dat hij/zij weet wat te doen.


Schoenzool schrijft het juiste antwoord.
Een (goede) huisarts verwijst je door naar een verslavings centrum.
Toch kan het nuttig zijn die verwijzing te krijgen...iets met zorgkosten vergoedingen.

ps Mijn echtgenote is huisarts.....
  Bericht 
Ivo1
Eendagsvlieg
Ben je ook tijdens je aanhouding op medicijnen gecontroleerd (of heb je dat in je verhoor gezegd)?

Als ze je alleen onderzoeken voor alcoholgebruik (mededelingenprocedure alcohol) prikken ze je bloed op 2 waarden: Gamma GT en CDT. Gamma GT zal mogelijk verhoogd zijn door het gebruik van medicijnen (Gamma GT verhoogd vrij snel als je lever aan het werk moet om stoffen als alcohol en medicijnen af te breken) CDT is vooral een indicator voor alcoholgebruik over een langer periode ( ca. 4 weken lang meer dan 7 alcoholische eenheden per dag). Een verhoging van één van deze 2 waarden alleen is geen indicatie voor alcoholmisbruik op zichzelf staand. Als beide verhoogd zijn dan is dat een zeer sterke indicatie. CDT verhoging weegt zwaarder dan de Gamma GT.

Overigens krijg je de EMA pas opgelegd als je je rijbewijs terugkrijgt van het CBR (dus na het onderzoek)

Veel sterkte met het herstellen van je benzoverslaving.
  Bericht 
kalemafkees
Eendagsvlieg
 
sorry voor de late reactie [~Ivo1] .

toen ik ben staande gehouden moest ik een blaastest doen.
ik ben niet gecontroleerd op medicijnen/drugs.
ik heb wel gezegd tijdens het verhoor dat ik anti depressiva gebruik,niet dat ik benzo's slik.

die Gamma GT zal in mijn geval wel verhoogd zijn door medicijnen vermoed ik.
CDT zou dan in orde moeten zijn.

die EMA zou ik zo door moeten komen zonder problemen .

ik lees op de website van het CBR dat je in bepaalde gevallen en doseringen wél mag rijden met (therapeutische ) dosereringen benzodiazepinen ( lorazepam staat aangegeven).
ik vraag mij sterk af waar ze die grens trekken. dit verschilt denk ik ook per onderzoeksarts.

het nadeel van zo'n onderzoek is de prijs.
als ik de gok waag en vervolgens faal ben ik én mijn geld kwijt én mijn kans om het rijbewijs te houden waarschijnlijk.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Dan ga erover praten met mensen die er verstand van hebben en aan jouw kant staan. Het zal een flinke stap zijn om een gesprek aan te gaan bij een verslavingskliniek. Maar het is om te beginnen maar een gesprek.
  Bericht 
Schoenzool
Master
kalemafkees schreef:
ik lees op de website van het CBR dat je in bepaalde gevallen en doseringen wél mag rijden met (therapeutische ) dosereringen benzodiazepinen ( lorazepam staat aangegeven).
ik vraag mij sterk af waar ze die grens trekken. dit verschilt denk ik ook per onderzoeksarts.


Soms mag je met een gele sticker een paar dagen niet rijden.
Bijvoorbeeld oxazepam kan de eerste dagen flink inslaan als je het niet gewend bent.
Met sommige gele medicatie sticker mag je alleen rijden als je aantoonbaar kan rijden (therapeutische dosering).
Dan slik je dit vaak allang en is je lichaam eraan gewend.
Je moet dan bij het CBR dit invullen; https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... laring.htm en hun nemen dan een beslissing of je mag rijden ja of nee.

Medicatie gebruik is aantoonbaar in het bloed.
Dat moet sowieso overeenkomen met je doktersrecept.
Klopt dit al niet kan er sowieso een streep door die CBR test.
  Bericht 
Forcia
Eendagsvlieg
 
Ivo1 schreef:
Als ze je alleen onderzoeken voor alcoholgebruik (mededelingenprocedure alcohol) prikken ze je bloed op 2 waarden: Gamma GT en CDT.


Dat klopt niet, ze prikken op:
- Hb
- Ht
- GGT
- ALAT
- ASAT
- MCV
- Ethanol
- CDT
- Leukocyten
- Trombocyten

Binnenkort krijg ik keuring voor verlenging van 5 jaar, de afgelopen keuringen heb ik telkens dit moeten prikken.
  Bericht 
Forcia
Eendagsvlieg
 
kalemafkees schreef:
ik hoop dat er nog iemand meer weet over die waardes benzodiazepinen in bloed.


Beetje late reactie maar heb bewust een account aangemaakt om alsnog antwoord op je vragen te geven. Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten en kan me voorstellen hoe hopeloos je je voelt.

Wat wil je weten?
 Pagina 1 van 1  [ 15 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy