Pagina 1 van 1  [ 5 berichten ]
  Bericht 
Raf_construct
Eendagsvlieg
 
Wie kan mij wat nuttige informatie geven, of mij een indicatie geven waar ik me aan kan verwachten ??

Ik heb in België een mechanisatiebedrijf en heb hiervoor Belgische handelaarskentekens, verzekerd en wegentaks op betaald tot 44 ton MTM.
1 van mijn bedrijfsvoertuigen die ik al tien jaar op mijn naam heb, heb ik laten schorsen. Ik rijd hier sporadisch mee, zolang die gekeurd is en ik kan aantonen dat die mijn eigendom is (mijn naam staat gewoon op het geschorste kentekenbewijs) mag ik dit gewoon. Wegentaks en verzekering betaal ik via de handelaarskentekens, in België ben ik hiermee tot dusver in orde.

Word ik net in Nederland aan de kant gezet, en mijn kentekens zijn prompt in beslag genomen. Geen verhaal mogelijk. Volgens de bekeurende agent is dit oneigenlijk gebruik en wordt dit in Nederland gelijkgesteld aan rijden zonder kenteken. Boete wordt achteraf bepaald, auto moet ik laten ophalen op een ambulance of wordt mee inbeslag genomen. Op het originele kenteken zetten mag ook, maar in België worden die vernietigd bij het schorsen.
  Bericht 
Joël D.
Master
Kenteken in beslag genomen lijkt me vreemd, is toch bezit van de Belgische overheid?
  Bericht 
Scaniafan
Master
Raf_construct schreef:
Ik rijd hier sporadisch mee, zolang die gekeurd is en ik kan aantonen dat die mijn eigendom is (mijn naam staat gewoon op het geschorste kentekenbewijs) mag ik dit gewoon.


Sporadisch 'gewoon' mee rijden is sowieso niet toegestaan. Afhankelijk van de categorie van de plaat (proefrit (met letter Y), handelaar (met letter Z) of beroep (met letter V)) gelden verschillende regels wanneer de plaat gebruikt mag worden.
Het internationaal gebruik is verschillend tussen een beroepsplaat of proefrit- / handelaarsplaat. De beroepsplaat mag in de Benelux gebruikt worden, de proefrit- en handelaarsplaat sowieso niet.

De belangrijkste vraag is dus welk type plaat het is. Als dit geen beroepsplaten zijn reed je inderdaad met een ongeldig kenteken rond en zijn de platen terecht ingenomen.
Zijn het wel beroepsplaten, zul je moeten aantonen dat je (maximaal 8 dagen per jaar voor dit voertuig) bezig was met:

- de levering van dit voertuig;
- de verplaatsing van het voertuig met het oog op een herstelling;
- de controle van het voertuig na een herstelling;
- het voorrijden van het voertuig met het oog op het verkrijgen van een individuele goedkeuring;
- het voorrijden van het voertuig bij een instelling belast met de technische keuring van de in het verkeer gebrachte voertuigen;
- de demonstratie van dit voertuig (presentatie aan het publiek).

Was je hier niet mee bezig, is het inderdaad oneigenlijk gebruik en zijn de platen terecht ingenomen.

Joël D. schreef:
Kenteken in beslag genomen lijkt me vreemd, is toch bezit van de Belgische overheid?


Bij rijden met niet-geldige platen worden de platen altijd ingenomen. Bijvoorbeeld bij de z.g.n. spookauto's
  Bericht 
Kwibus
Master
Raf_construct schreef:
1 van mijn bedrijfsvoertuigen die ik al tien jaar op mijn naam heb, heb ik laten schorsen. Ik rijd hier sporadisch mee, zolang die gekeurd is en ik kan aantonen dat die mijn eigendom is (mijn naam staat gewoon op het geschorste kentekenbewijs) mag ik dit gewoon. Wegentaks en verzekering betaal ik via de handelaarskentekens, in België ben ik hiermee tot dusver in orde.
Is dat zo? Dat haal ik niet uit deze Belgische informatie

Oude post hier zegt dat het niet mag. Je mag alleen naar het buitenland rijden met een handelaarskenteken om de auto te verkopen en achter te laten. Niet om ermee rond te rijden.
  Bericht 
Scaniafan
Master
 Pagina 1 van 1  [ 5 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy