Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Bellen achter het stuur, geen richting aangeven of te hard rijden: vanaf vrijdag gaan die verkeersovertredingen je fors meer geld kosten. Op 1 maart 2024 worden de boetebedragen namelijk met zo'n 10 procent verhoogd.

De verhoging van de boetes werd in april vorig jaar bekendgemaakt in de voorjaarsnota van het kabinet. De stijging van 10 procent bestaat voor 5,7 procentpunt uit inflatiecorrectie. De overige 4,3 procentpunt moet gaan bijdragen aan het dekken van het overheidstekort.

'Not amused'

Het besluit om de verkeersboetes te verhogen is genomen door demissionair minister Dilan Yeşilgöz, tot grote verbazing van haar collega's van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Die waren volgens NRC 'not amused' door de verhoging, mede omdat de boeteverhoging van vorig jaar zowel politiek als maatschappelijk niet lekker viel.

Volgens oppositiepartijen is het ongehoord om "ten tijde van een ernstige koopkracht- en armoedecrisis" de boetes te laten meestijgen met de inflatie. En ook het OM is kritisch, omdat de verhoudingen tussen overtredingen en de hoogte van de boetes is zoekgeraakt. Zo is de boete voor het parkeren op een invalideparkeerplaats hoger dan voor mishandeling.

Dit gaat het je kosten

Hieronder hebben we de meest voorkomende verkeersovertredingen en de daaraan gekoppelde boetebedragen (nu en vanaf 1 maart) voor je op een rijtje gezet:

De onderstaande boetebedragen zijn exclusief €9 administratiekosten.

Geen gordel dragen - van €160 naar €180
Telefoon in de hand tijdens het rijden - van €380 naar €420
Door rood rijden - van €280 naar €300
Onnodig links rijden - van €240 naar €270
Onnodig over de vluchtstrook rijden - van €280 naar €300
Rechts inhalen - van €280 naar €300
Afslaan zonder richting aangeven - van €110 naar €120
Kenteken slecht leesbaar - van €160 naar €300
Rijden zonder APK - van €160 naar €180
Parkeren op invalideparkeerplaats - van €350 naar €490


kenteken slecht leesbaar wordt even ge-100% :lol: ;(
  Bericht 
Dave
Webspecialist
NRC schreef:
Verkeerd parkeren zwaarder beboet dan mishandeling: hoe het boetestelsel uit balans raakte
Het besluit van minister Yesilgöz , een boeteverhoging van 10 procent, staat haaks op de conclusies van het door haar aangevraagde onderzoek.

„Ik weet van niks. Heel erg onhandig dit zeg”, mailt een Justitie-ambtenaar collega’s, nadat hij eind april op nu.nl heeft gelezen dat verkeersboetes in 2024 met 10 procent omhooggaan. „Schijnt van minister zelf te komen”, reageert een collega. „Nogal ongelukkig.”

Ambtenaren op het ministerie van Justitie en Veiligheid reageren hoogst verbaasd als hun vorig jaar lente ter ore komt dat hun minister Dilan Yesilgöz (VVD) tijdens de jaarlijkse voorjaarsbegrotingsgesprekken met het kabinet heeft toegezegd om de verkeersboetes in 2024 met 10 procent te verhogen. Financiële tegenvallers zijn de reden.

De verhoging komt boven op de 8,7 procent stijging van 2023. Verkeersboetes hebben daarmee een recordhoogte bereikt. Zo is de autobestuurder die betrapt wordt terwijl hij een telefoon vasthoudt vanaf vrijdag – wanneer de nieuwe boetetarieven van kracht worden – 429 euro kwijt.

NRC onderzocht de totstandkoming van de verkeersboeteverhogingen en putte daarbij onder meer uit interne documenten die openbaar werden na een beroep op de Wet open overheid. Daaruit blijkt dat de minister ogenschijnlijk niet in lijn handelde met een Kamermotie om met boetes geen begrotingstekorten te dekken, een door haar ‘besteld’ kritisch onderzoek naar de risico’s van een boeteverhoging niet afwachtte én het Openbaar Ministerie onder druk zette om de boetes voor strafbeschikkingen eveneens fors te verhogen. Intussen raakte de balans tussen de Nederlandse boetesystemen nóg verder zoek.

Torenhoge inflatie

Dat Yesilgöz’ ambtenaren afgelopen voorjaar not amused reageren op de verkeersboeteverhoging, heeft alles te maken met de voorgeschiedenis van de vorige verhoging, die dan net van kracht is. Die stijging met 8,7 procent per maart 2023 is politiek en maatschappelijk niet lekker gevallen. Yesilgöz besloot namelijk de boetes – zoals gebruikelijk – mee te laten stijgen met de inflatie. Aangezien die exceptioneel hoog is, komt de minister vanuit verschillende hoeken onder vuur te liggen. PvdA-Kamerleden Songül Mutluer en Barbara Kathmann vinden het bijvoorbeeld ongehoord dat „ten tijde van een ernstige koopkracht- en armoedecrisis” de verkeersbekeuringen met de torenhoge inflatie meestijgen.

Niet alleen de oppositie is die mening toegedaan. Ook het OM is bijzonder kritisch over de boeteverhoging, leren interne documenten. Het College van procureurs-generaal laat Yesilgöz weten „ernstige bezwaren” te hebben. Naast de kosten voor burgers hebben die bezwaren ook een fundamentele reden: het verband tussen de hoogte van een sanctie en de ernst van het strafbare feit is zoekgeraakt.

Ter illustratie geeft het OM het voorbeeld van ten onrechte parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Dat levert op het moment van schrijven een bekeuring op van 410 euro (en vanaf vrijdag van 490 euro). Dit terwijl de standaardboete voor mishandeling – de ‘droge klap’ die pijn doet, maar geen letsel oplevert – 400 euro bedraagt.

Het OM is binnen het Nederlandse boetestelsel verantwoordelijk voor de tariefstijgingen van strafbeschikkingen: boetes voor zwaardere verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed, maar ook delicten als mishandeling en vandalisme. Jaarlijks worden via strafbeschikkingen zo’n 300.000 boetes opgelegd. Die vallen weg tegen het aantal boetes voor lichtere vergrijpen, zoals te hard of met een telefoon in de hand rijden. Jaarlijks worden zo’n acht miljoen van dit soort bekeuringen uitgedeeld, goed voor 800 miljoen euro in de schatkist. Over de verhoging van deze zogeheten Mulder-boetetarieven gaat de minister van Justitie.

Vanwege de uitzonderlijk hoge inflatie wil het OM de eigen strafbeschikkingen niet indexeren aan het inflatiecijfer, maar slechts met 2 procent verhogen. Dat nieuws valt niet goed bij Yesilgöz en het ministerie. Het verschil met de eigen 8,7 procent verhoging vindt men „maatschappelijk en politiek moeilijk uitlegbaar”, leert een nota die ambtenaren opstellen voor de minister. Vandaar dat Yesilgöz een afspraak met dan OM-topman Gerrit van der Burg laat inplannen waarin ze hem met klem verzoekt de strafbeschikkingen óók met 8,7 procent te laten stijgen. Van der Burg weigert, maar komt Yesilgöz wel enigszins tegemoet. Na het gesprek met de minister besluit het OM de strafbeschikkingen met 3 procent te verhogen, de helft meer dan aanvankelijk beoogd.



‘Legitimering ontbreekt’

De verhoging van de tarieven van de verkeersboetes zit het College van procureurs-generaal al langere tijd dwars. Het stuurt Yesilgöz in 2022 twee bezorgde brieven. Enerzijds over eerdergenoemde balans tussen de hoogte van boetes en de ernst van de strafbare feiten; anderzijds over de verhoudingen tussen verkeersboetes zelf. Omdat het ministerie van Justitie de verkeersboetes verhoogt, dreigt de situatie te ontstaan dat een ‘lichte’ Mulderboete voor een snelheidsovertreding van bijvoorbeeld 22 kilometer per uur hoger uitvalt dan de ‘zware’ strafbeschikking die men bij 23 kilometer per uur te hard rijden ontvangt.

Vanwege „de ernst van dit signaal” verzoekt de minister het College begin 2023 onderzoek te laten uitvoeren naar disbalans in het boetestelsel en haar te adviseren over hoe die te herstellen.

Dat adviesrapport Boetestelsels in balans is eind mei gereed en liegt er niet om. De onderzoekers constateren dat de verhoudingen tussen de boetecategorieën zoek zijn en pleiten voor het ongedaan maken van alle verhogingen die verder gaan dan inflatiecorrectie. Gebeurt dat niet, of zet Justitie eigenhandig verdere verhogingen in, dan leidt dat tot een „onhoudbaar toekomstbeeld” waarbij discrepanties in het sanctiestelsel voor de burger „steeds duidelijker merkbaar worden, terwijl een legitimering daarvoor ontbreekt”.

Aan dit onderzoek refereren Justitie-ambtenaren als ze eind april 2023 via nu.nl vernemen dat de boetes wéér worden verhoogd, wat ze dus „heel erg onhandig” noemen. Yesilgöz wacht het door haar verzochte Boetestelsels in balans namelijk niet af en gaat zelfs over tot een boeteverhoging van 10 procent, die volledig haaks op de conclusies staat. Deze keer is niet alleen sprake van een inflatiecorrectie (van 5,7 procent), maar ook van een losse verhoging (van 4,3 procent). De disbalans wordt daardoor alleen maar groter.

Maatschappelijk draagvlak

De verhoging krijgt nog meer maatschappelijke kritiek dan die van het jaar daarvoor. Zo laat wetgevingsadviseur de Raad van State in niet mis te verstane bewoordingen zijn afkeuring blijken. De Raad benadrukt dat de minister het – nota bene door haar verzochte – advies Boetestelsels in balans niet opvolgt, er überhaupt niet aan refereert en juist maatregelen neemt die „de nu al aanwezige disbalans” tussen boetes vergroot. Dit heeft „negatieve gevolgen voor het maatschappelijk draagvlak” van boetes.

Daar komt bij dat de verhoging om volstrekt verkeerde redenen wordt ingevoerd. „Het doel van boetes is het sanctioneren van strafwaardig gedrag en het vergroten van de verkeersveiligheid. Het verhogen van de tarieven van verkeersboetes dient dan ook uitsluitend in relatie te staan tot dat doel”, aldus de Raad van State die geen andere reden voor de tariefsverhoging kon ontdekken dan het dichten van gaten in de begroting.

Die financiële drijfveer zien ook ambtenaren op het ministerie van Justitie. Het zorgt voor een flashback naar 2016. Toen dienden fractievoorzitters Diederik Samsom (PvdA) en Halbe Zijlstra (VVD) een door de voltallige Tweede Kamer gesteunde motie in dat de opbrengsten van verkeersboetes voortaan in de schatkist zouden moeten belanden, in plaats van op de bankrekening van het ministerie van Justitie.

Zo kan de perverse prikkel worden voorkomen dat verkeersboetes worden verhoogd om de justitiebegroting rond te krijgen. Immers: „Verkeershandhaving is er om de verkeersveiligheid te waarborgen en verhogen”, aldus de indieners.

De autobestuurder die tijdens het rijden een telefoon vasthoudt, is vanaf vrijdag 429 euro kwijt
Toenmalig minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur (VVD) laat de Kamer vervolgens weten dat de motie vanaf 2017 wordt uitgevoerd. „Voor zover er sprake was van een budgettaire prikkel bij het verkeershandhavingsbeleid is die prikkel nu weggenomen.”

Yesilgöz’ voorganger Ferd Grapperhaus (CDA) bestendigt dat nieuwe beleid. In reactie op het verzoek om extra bezuinigingen schrijft hij de Kamer eind 2021 dat het verhogen van verkeersboetes juist vanwege die Kamermotie geen optie is. „De redenering daarvoor was juist te voorkomen dat intensivering van handhaving of verhoging van boetebedragen ingegeven werd door financiële overwegingen in plaats van beleidsmatige.” Volgens de minister is dat ook van belang „voor de maatschappelijke acceptatie van het systeem van verkeersboetes”.

De boeteverhoging met 10 procent waartoe Yesilgöz in 2023 besluit, in het bijzonder de 4,3 procent verhoging die geen inflatiecorrectie betreft, lijkt haaks op het nieuwe beleid te staan, mailt een ambtenaar aan diverse collega’s. Doel van het beleid was immers te voorkomen dat gaten in de Justitiebegroting met hogere boetes zouden worden gedekt. „Dat is exact wat nu lijkt te gebeuren”, hetzij „via een omweg”: door de verhoging van de verkeersboetes hoeft Justitie niet op de eigen begroting te bezuinigen.

In de staatskas

Yesilgöz, zo laat haar woordvoerder desgevraagd weten, ziet dat anders. Volgens de minister wordt nog steeds in lijn met de Kamermotie gehandeld, omdat de boeteopbrengsten in de staatskas belanden en de financiële ruimte voor het ministerie niet afhankelijk is van mee- of tegenvallers in de opbrengsten.

De verkeersboeteverhoging vindt Yesilgöz „verre van ideaal”, maar deze is doorgevoerd „om pijnlijke bezuinigingen te voorkomen”. Om de staatsbegroting sluitend te krijgen, moesten veel ministeries een bijdrage leveren. Tegen die achtergrond had Yesilgöz volgens haar woordvoerder de keus: bezuinigen op organisaties als politie en OM – en dus op misdaadbestrijding – of het verhogen van boetes.

Mogelijk is de kous nog niet af. Uit de interne documenten blijkt dat het ministerie van Justitie in de clinch lag met het ministerie van Financiën over de precieze boeteverhoging. De uitkomst van dit financiële geschil is dat Justitie nog 25 miljoen euro aan structurele bezuinigingen of inkomsten moet ‘leveren’. Een nieuwe boeteverhoging voor komend jaar, die verder dan alleen de indexatie van inflatie gaat, sluit de minister niet uit. „Ja, dat is mogelijk. Hierover moet nog een definitief besluit worden genomen.”


NRC artikel waar naar verwezen wordt
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
kenteken slecht leesbaar wordt even ge-100% :lol: ;(


Ja dat komt de verkeersveiligheid wel ten goede :loco: :loco:
  Bericht 
Abel1
Master
Dus omdat ambtenaren gewoon weg niet met geld om kunnen gaan, en niet efficient kunnen werken, onnodig duur materiaal nodig denken te hebben, etc etc, moet de burger nog meer uitgeperst worden om de begrotings gaten op te vullen? Echt flikker de helft van de ambtenaren er uit, en de burger zal geen verschil merken in dienstbaarheid van de overheid.

Je kan dus goedkoper die invalide persoon in elkaar meppen, dan dat je op hun parkeerplaats gaat staan, pfff gaat toch nergens over.
  Bericht 
no justice
Master
Moet je je maar aan de regels houden :lol: O:)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Rupsje nooit genoeg. :boos: :boos:
  Bericht 
Speedy J
Master
Ik denk eerder dat de bewindslieden niet met geld kunnen omgaan Abel.
Maar goed, de steun aan Oekraïne moet ergens vandaan komen dus tja.
  Bericht 
zadkine
Master
no justice schreef:
Moet je je maar aan de regels houden


:[

En los daarvan...zelfs dat helpt niet tegen het krijgen van een verkeersboete.
Want de BOA's kennen zelf de regels niet die ze handhaven of passen ze verkeerd toe.

Is zelfs de reden dat ik ooit op fs terecht gekomen ben...

Maar misschien doet justitie er goed aan om voortaan bij elk beroep waarbij de klager in het gelijk gesteld wordt (op afwijzingen van bezwaarschriften) waarbij GEEN nieuwe gronden worden aangedragen gewoon standaard 1000 euro kosten vergoeding te verstrekken voor ongemak, verspeelde uren aan de beroeps gang etc.
Iemand die een advocaat heeft kan dan daarvan ook de advocaat betalen.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Onnodig links rijden


Als ze hier eens wat meer op gaan schrijven is de staatsbegroting zo weer op orde.
* kan ik tenminste weer fatsoenlijk doorrijden* :D
  Bericht 
Dave
Webspecialist
JonnyJohnson schreef:
komt de verkeersveiligheid wel ten goede :loco:


nee ik begrijp wel waar het om draait, geen of slecht leesbaar kenteken en dit hele graaisysteem stort in elkaar
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
ik begrijp wel waar het om draait,


Ja duhhhh :lol: :lol:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dave schreef:
Onnodig links rijden - van €240 naar €270
.....
Rechts inhalen - van €280 naar €300

Ikke nie begrijp :loco:
  Bericht 
DidbeZ
Master
Bestuurders, ministers, bewindslieden... Die gasten zijn allemaal uit de boom gevallen...

En de ambtenaren mogen de klappen opvangen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Ikke nie begrijp :loco:
Onnodig links rijden is slechts slordig/onoplettend, rechts inhalen geeft een gevaarzetting omdat men dat op links niet verwacht. Ofzo :[
  Bericht 
dvdouden
Master
Zolang bumperkleven meer kost dan rechts inhalen ga ik er vanuit dat het de wens is dat ik er rechts langs ga O:)
  Bericht 
Broadie
Master
You will be stuck behind a slow driver on the left lane, and you will be happy :-?
  Bericht 
Bounty
Master
 
Straks gaat iedereen zich aan de regels houden en hebben ze echt een gat in de begroting.
  Bericht 
Blaataap
Master
Bounty schreef:
Straks gaat iedereen zich aan de regels houden en hebben ze echt een gat in de begroting.


Dat wordt nog wat met ISA en geofencing over een paar jaar O:)
  Bericht 
MustangMach1
Respect
Straks gaat iedereen standaard in beroep bij de rechter en vallen de inkomsten in het niet bij de extra uitgaven aan het OM. Maarja dat zal wel te optimistisch zijn :lol: :duh:
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Blaataap schreef:
Dat wordt nog wat met ISA en geofencing over een paar jaar


lekker in die oldtimer blijven rijden (of dat wordt straks ook verboden)
  Bericht 
Blaataap
Master
VTEC_Driver schreef:
lekker in die oldtimer blijven rijden (of dat wordt straks ook verboden)


Rijdende milieudelicten.... :[ :lol: :lol:
 Pagina 1 van 1  [ 21 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy