▼
[ 20 berichten ]
Te duur.
Ik verwacht niet dat het over 4 jaar goedkoper zal zijn. Ondertussen moet er ook nog meer onderhoud gepleegd worden.
Dus word het zeker al duurder, extra onderhouds kosten plus renovatie kosten die dan idd ook wel hoger dan die van dit moment zullen zijn.
Ze hebben gewoon nu of het budget niet, of hopen dat er nog andere bedrijven zich inschrijven.
Het lijkt wel een attractie
Niet voor al die Itil tijgers, dat zien ze niet.
Blijkbaar zitten er veel te veel risico's in deze aanbesteding, en wil geen consortium zijn vingers hier aan branden. Of enkel tegen de hoofdprijs...
Nou, niet meer open doen dan
Negen van de tien keer wil dat zeggen dat prijs en de gevraagde kwaliteit niet bij elkaar in de buurt liggen en RWS graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Er zal dan wel een nieuwe aanbestedingsronde komen en dan wint een bedrijf met de laagste prijs. Tijdens de renovatie zal dan (verrassing, verrassing) een bugetoverschrijding van zeker 300% "plots" bekend worden....
Er wordt nog zelden alleen naar de laagste prijs gekeken. Je wilt niet weten wat voor een papierwerk je vooraf in moet leveren over hoe je lopende het project de boel gaat aan pakken. Die documenten bepalen voor een groot deel wie het uiteindelijk mag gaan uit voeren.
▲
[ 20 berichten ]
Range Rover Teun
Medewerker
Rijnmond schreef:
Renovatie Van Brienenoordbrug vier jaar uitgesteld en de automobilist gaat dat flink merken
Het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug, de drukste brug van Nederland, wordt vier jaar uitgesteld. Dat maakt Rijkswaterstaat maandag bekend. De huidige vernieuwingsplannen zouden te veel risico's met zich meebrengen en te duur zijn. In de zomer van dit jaar moet er een nieuw plan liggen.
De Van Brienenoordbrug is al meer dan een halve eeuw oud en zit aan het einde van zijn levensduur. Ook wordt de brug door zwaarder verkeer steeds meer belast. Daardoor zijn de boogbruggen, de oudste brugklep en het bedieningssysteem aan grondig onderhoud toe. Met 230.000 voertuigen per dag is het drukstbezochte brug van Nederland.
Eind 2022 begon Rijkswaterstaat met een aanbesteding voor de renovatie van de brug. Daarvoor meldde zich maar één partij. Volgens Rijkswaterstaat is in de loop van het aanbestedingsproces 'duidelijk geworden dat de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is.'
Dat alles heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat heeft besloten om de brug niet te vernieuwen in 2026, 2027 en 2028, maar dat herstel vier jaar op te laten schuiven. "Een flinke tegenvaller", zegt Rijkswaterstaat.
Grote gevolgen voor het verkeer
Het uitstellen van het onderhoud betekent onder meer dat de brug de komende jaren gevoeliger is voor storingen en andere vormen van verkeershinder. "Des te langer je dat grote onderhoud uitstelt, des te groter de kans dat er problemen ontstaan", zegt een woordvoerder.
Denk bij die hinder bijvoorbeeld storingen bij het bedienen van de brug, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten. Of de invoer van verkeersmaatregelen, zoals het afsluiten van rijstroken en invoeren van snelheidsverlagingen. "Er zullen steeds meer herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. De brug wordt frequent gemonitord."
Rijkswaterstaat zegt er alles aan te doen om de overlast te beperken en "belanghebbenden, waaronder weggebruikers en regionale en lokale overheden, op de hoogte te houden van werkzaamheden, hinder en de vorderingen van de vernieuwing van de brug."
Het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug, de drukste brug van Nederland, wordt vier jaar uitgesteld. Dat maakt Rijkswaterstaat maandag bekend. De huidige vernieuwingsplannen zouden te veel risico's met zich meebrengen en te duur zijn. In de zomer van dit jaar moet er een nieuw plan liggen.
De Van Brienenoordbrug is al meer dan een halve eeuw oud en zit aan het einde van zijn levensduur. Ook wordt de brug door zwaarder verkeer steeds meer belast. Daardoor zijn de boogbruggen, de oudste brugklep en het bedieningssysteem aan grondig onderhoud toe. Met 230.000 voertuigen per dag is het drukstbezochte brug van Nederland.
Eind 2022 begon Rijkswaterstaat met een aanbesteding voor de renovatie van de brug. Daarvoor meldde zich maar één partij. Volgens Rijkswaterstaat is in de loop van het aanbestedingsproces 'duidelijk geworden dat de huidige aanpak grote risico’s met zich meebrengt en er een prijs aan vastzit die voor het Rijk niet te bekostigen is.'
Dat alles heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat heeft besloten om de brug niet te vernieuwen in 2026, 2027 en 2028, maar dat herstel vier jaar op te laten schuiven. "Een flinke tegenvaller", zegt Rijkswaterstaat.
Grote gevolgen voor het verkeer
Het uitstellen van het onderhoud betekent onder meer dat de brug de komende jaren gevoeliger is voor storingen en andere vormen van verkeershinder. "Des te langer je dat grote onderhoud uitstelt, des te groter de kans dat er problemen ontstaan", zegt een woordvoerder.
Denk bij die hinder bijvoorbeeld storingen bij het bedienen van de brug, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten. Of de invoer van verkeersmaatregelen, zoals het afsluiten van rijstroken en invoeren van snelheidsverlagingen. "Er zullen steeds meer herstelwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. De brug wordt frequent gemonitord."
Rijkswaterstaat zegt er alles aan te doen om de overlast te beperken en "belanghebbenden, waaronder weggebruikers en regionale en lokale overheden, op de hoogte te houden van werkzaamheden, hinder en de vorderingen van de vernieuwing van de brug."
Te duur.
Ik verwacht niet dat het over 4 jaar goedkoper zal zijn. Ondertussen moet er ook nog meer onderhoud gepleegd worden.
Abel1
Master
Range Rover Teun schreef:
Ondertussen moet er ook nog meer onderhoud gepleegd worden.
Dus word het zeker al duurder, extra onderhouds kosten plus renovatie kosten die dan idd ook wel hoger dan die van dit moment zullen zijn.
Ze hebben gewoon nu of het budget niet, of hopen dat er nog andere bedrijven zich inschrijven.
Suggestief
Master
Te duur voor het budget dat ze nu hebben gereserveerd en toegekend hebben gekregen vanuit de regering.
Ze gaan nu dus een berg extra geld regelen en de scope opknippen in verschillende contracten. Zo werkt dat helaas, kost uiteindelijk meer en jaren vertraging.
Ze gaan nu dus een berg extra geld regelen en de scope opknippen in verschillende contracten. Zo werkt dat helaas, kost uiteindelijk meer en jaren vertraging.
basjuh1981
Master
Range Rover Teun schreef:
Met 230.000 voertuigen per dag is het drukstbezochte brug van Nederland.
Het lijkt wel een attractie
wellproc
Master
Knippen betekent dat je later ook moet plakken. Kost beide geld en tijd (lees: nog meer geld).
Maar ja: de overheid legt alle risico's bij de markt en gaat dan op een afstandje bijdehand doen en het proces vertragen. Daar hebben de aannemers steeds minder zin in. Zeker omdat er bij RWS vooral tutjes met een alfaopleiding rondwandelen. Die kunnen goed hun bek een douw geven, maar van techniek hebben ze vrij weinig verstand.
Dus 1 inschrijving boven budget is een wake-up-call. Denk ik...
Maar ja: de overheid legt alle risico's bij de markt en gaat dan op een afstandje bijdehand doen en het proces vertragen. Daar hebben de aannemers steeds minder zin in. Zeker omdat er bij RWS vooral tutjes met een alfaopleiding rondwandelen. Die kunnen goed hun bek een douw geven, maar van techniek hebben ze vrij weinig verstand.
Dus 1 inschrijving boven budget is een wake-up-call. Denk ik...
JonnyJohnson
F1 kenner '21
wellproc schreef:
boven budget is een wake-up-call.
Niet voor al die Itil tijgers, dat zien ze niet.
Walker
Master
Range Rover Teun schreef:
Eind 2022 begon Rijkswaterstaat met een aanbesteding voor de renovatie van de brug. Daarvoor meldde zich maar één partij.
Blijkbaar zitten er veel te veel risico's in deze aanbesteding, en wil geen consortium zijn vingers hier aan branden. Of enkel tegen de hoofdprijs...
Dikke Dakduif
Master
Walker schreef:
Blijkbaar zitten er veel te veel risico's in deze aanbesteding, en wil geen consortium zijn vingers hier aan branden. Of enkel tegen de hoofdprijs...
Of ze spreken het zo af op de golfbaan.
Karbargenbok
Master
Range Rover Teun schreef:
Het uitstellen van het onderhoud betekent onder meer dat de brug de komende jaren gevoeliger is voor storingen en andere vormen van verkeershinder.
(…)
Denk bij die hinder bijvoorbeeld storingen bij het bedienen van de brug, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten.
(…)
Denk bij die hinder bijvoorbeeld storingen bij het bedienen van de brug, waardoor weg- en vaarweggebruikers moeten wachten.
Nou, niet meer open doen dan
Bussloo
Master
Op enig moment wordt het wellicht goedkoper een nieuwe brug te bouwen, eentje die hoger en breder is.
Of een tunnel?
Of een tunnel?
Robert1
Master
Dat is voor een deel het idee. Het oudste brugdeel wordt vervangen door een nieuwe. De ander gerenoveerd. Blijft er eentje over, die (dacht ik) bedoelt is als vervanging voor de A27 bij Raamsdonksveer…
Los daarvan … dat de aanbesteding te duur werd met 1 partij, kon men eind 2022 al wel bedenken … (maar die deur was al open getrapt)
Los daarvan … dat de aanbesteding te duur werd met 1 partij, kon men eind 2022 al wel bedenken … (maar die deur was al open getrapt)
racefiets
Die hard
Gebeurt wel vaker hoor dat er 1 partij over blijft aan het eind van het traject. Hier ook voor een groot onderhoudscontract. Wij zijn de enige die over gebleven zijn maar wel 20% boven het bedrag wat RWS voor ogen had. minimaal 2 andere partijen zijn lopende de aanbesteding af gehaakt. Momenteel nog niet bekend wat RWS gaat doen hiermee.
bert65
Master
racefiets schreef:
minimaal 2 andere partijen zijn lopende de aanbesteding af gehaakt.
Negen van de tien keer wil dat zeggen dat prijs en de gevraagde kwaliteit niet bij elkaar in de buurt liggen en RWS graag voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Er zal dan wel een nieuwe aanbestedingsronde komen en dan wint een bedrijf met de laagste prijs. Tijdens de renovatie zal dan (verrassing, verrassing) een bugetoverschrijding van zeker 300% "plots" bekend worden....
Walker
Master
Het is al jaren zo dat aanbestedingen eerst langs de juristen gaan voordat een techneut het dossier mag bestuderen...
Kunnen we de opdrachtgever een poot uitdraaien? Zo ja, laag inschrijven en met procedures het geld binnenharken. Zo nee, dan hoog inschrijven, en als je het werk krijgt verdien je in ieder geval nog iets.
Kunnen we de opdrachtgever een poot uitdraaien? Zo ja, laag inschrijven en met procedures het geld binnenharken. Zo nee, dan hoog inschrijven, en als je het werk krijgt verdien je in ieder geval nog iets.
wellproc
Master
Niet bij alle partijen, maar die gaan vanzelf op de fles als ze niet meedoen aan het creatief inschrijven. Dus uiteindelijk doen alle partijen het...
racefiets
Die hard
bert65 schreef:
en dan wint een bedrijf met de laagste prijs
Er wordt nog zelden alleen naar de laagste prijs gekeken. Je wilt niet weten wat voor een papierwerk je vooraf in moet leveren over hoe je lopende het project de boel gaat aan pakken. Die documenten bepalen voor een groot deel wie het uiteindelijk mag gaan uit voeren.
Abel1
Master
Zou met trouwens ook niks verbazen dat als er wel een partij gevonden is die het kan en mag doen, dat er weer 1 of ander clubje een rechtzaak begint over de mogelijke stikstof uitstoot van de renovatie. En dat het daardoor nog veel meer vertraging op loopt
NoCashCow
Master
Dit land heeft zich al aardig aangepast aan de Afrikanen die we hier massaal importeren. De overheid is er voor zichzelf, de brutaalste hebben het er voor het zeggen, de buitenlandse bedrijven gaan er met de poen vandoor en de rest van de bevolking mag het uitzoeken. Verder is nergens geld voor, behalve voor de hobby's van de politiek.
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum