▼
[ 22 berichten ]
Ja, goh. Meer milieuzones en helmplicht voor snorfietsers.
De opbrengsten van boetes staat gewoon genoemd in de jaarbegroting. Moet 800 of 900 miljoen opbrengen. Dat is het doel, niet om te voorkomen dat ome Jaap met 4 Grolsch beugels achter de kiezen Sanne van 14 van de fiets kegelt.
AI checkt een foto, recent nog ene artikel gelezen van iemand die zijn oor krabte maar bekeurd werd voor telefoon vasthouden terwijl dat absoluut niet te zien was op de foto.
Ik heb inmiddels ook maar een ''boetefonds'' rekening, spaarrekening waar 50 eu/mnd naartoe gaat, valt het mee valt het mee en heb ik wat zakgeld voor een vakantie of gadget, maar op die manier deze overheidsellende vast ingecalculeerd in mijn maandelijkse lasten. De bedragen slaan echt helemaal nergens meer op... Soms denk je gewoon thuis te willen blijven of de auto te laten staan door dit soort kosten.
Dus weer voor de luie optie gegaan. Aan de andere kant, appers en bellers mogen van mij aangepakt worden.
4 Km/u te snel rijden is kennelijk levensgevaarlijk.
Volgens mij staan de vaste flitscamera's zo krap afgesteld; een flitsbus of agent met een lasergun hebben regelmatig een andere grens.
En zo hoort dat ook. Dat zal iedere boekhouder bevestigen.
Als je een 'normaal' bedrijf hebt, zal je (afhankelijk van de tak waarin je opereert) ook standaard het betalen van boetes moeten meenemen.
Oh, dus dáárom zijn die voorrijkosten van die afgeragde busjes zo hoog...
Overigens zie ik dat in de jaarcijfers van het CJIB (spreadsheets tot 5 jaar terug) op het tabje "Per feitcode" ook keurig gesorteerd staat van hoogste naar laagste opbrengsten. Hoef ik dat niet eens meer zelf te doen. Ben benieuwd, 's even kijken wat er in 2023 de eerste helft van het totaalbedrag dekte (en ca. 5,7 miljoen van de 8,7 miljoen = ca. 65 % van de uitgedeelde boetes)... Nou ja in ieder geval brengen roodrijders/apprijders/zonderpapierenrijders individueel de hoogste bedragen in het laatje, maar de grootste groep zijn "hard"rijders.
▲
[ 22 berichten ]
GerbiE
Master
NU.nl schreef:
Politie deelde 8,5 miljoen verkeersboetes uit in 2023, aantal gepakte 'bellers' stijgt
De politie heeft in 2023 bijna 8,5 miljoen verkeersboetes uitgedeeld. Dit zijn er méér dan in 2019, het laatste pre-coronajaar. Er werden opvallend meer boetes uitgedeeld voor bellen in de auto of op de fiets en voor rijden in verboden gebieden, zoals een milieuzone.
Dat heeft het CJIB, dat de boetes int voor de overheid, donderdag bekendgemaakt. Het merendeel van alle boetes werd uitgeschreven op kenteken, dus nadat iemand werd geflitst. In bijna 620.000 gevallen hield de politie fysiek iemand staande.
Het gros van de boetes werd uitgeschreven voor snelheidsovertredingen, verkeerd parkeren of door rood licht rijden. Met 6,5 miljoen bekeuringen is de snelheidsovertreding de koploper in de lijst. Maar de grootste stijging zat in de zogenoemde categorie overig. Zo reden fors meer mensen een gebied in waar ze niet mochten komen, zoals een autoluwe binnenstad of een milieuzone. Ook steeg het aantal bekeuringen voor het niet dragen van een helm.
Het aantal bellers in het verkeer dat werd bekeurd nam flink toe. In totaal steeg het aantal bekeuringen met ruim 21 duizend naar bijna 200 duizend. Ruim 62 duizend waren voor bellen op de fiets. De politie heeft het afgelopen jaar fors ingezet op de opsporing van het bellen achter het stuur en op de fiets.
De politie heeft in 2023 bijna 8,5 miljoen verkeersboetes uitgedeeld. Dit zijn er méér dan in 2019, het laatste pre-coronajaar. Er werden opvallend meer boetes uitgedeeld voor bellen in de auto of op de fiets en voor rijden in verboden gebieden, zoals een milieuzone.
Dat heeft het CJIB, dat de boetes int voor de overheid, donderdag bekendgemaakt. Het merendeel van alle boetes werd uitgeschreven op kenteken, dus nadat iemand werd geflitst. In bijna 620.000 gevallen hield de politie fysiek iemand staande.
Het gros van de boetes werd uitgeschreven voor snelheidsovertredingen, verkeerd parkeren of door rood licht rijden. Met 6,5 miljoen bekeuringen is de snelheidsovertreding de koploper in de lijst. Maar de grootste stijging zat in de zogenoemde categorie overig. Zo reden fors meer mensen een gebied in waar ze niet mochten komen, zoals een autoluwe binnenstad of een milieuzone. Ook steeg het aantal bekeuringen voor het niet dragen van een helm.
Het aantal bellers in het verkeer dat werd bekeurd nam flink toe. In totaal steeg het aantal bekeuringen met ruim 21 duizend naar bijna 200 duizend. Ruim 62 duizend waren voor bellen op de fiets. De politie heeft het afgelopen jaar fors ingezet op de opsporing van het bellen achter het stuur en op de fiets.
maarten28
Master
Citaat:
Maar de grootste stijging zat in de zogenoemde categorie overig. Zo reden fors meer mensen een gebied in waar ze niet mochten komen, zoals een autoluwe binnenstad of een milieuzone. Ook steeg het aantal bekeuringen voor het niet dragen van een helm.
Ja, goh. Meer milieuzones en helmplicht voor snorfietsers.
dvdouden
Master
GerbiE schreef:
Maar de grootste stijging zat in de zogenoemde categorie overig. Zo reden fors meer mensen een gebied in waar ze niet mochten komen, zoals een autoluwe binnenstad of een milieuzone.
Automatische boetes, verrassend.
Dave
Webspecialist
Ja klopt wel, het gaat om gedragsmaatregelen. Miljoenen nee duizenden, tientallen nouja op zn minst een wordt gered.
Bussloo
Master
Ik mis informatie:
- Wat is de totale opbrengst?
- Hoeveel boetes zijn succesvol aangevochten?
- Hoeveel boetes zijn verlaagd?
- Wat is de totale opbrengst?
- Hoeveel boetes zijn succesvol aangevochten?
- Hoeveel boetes zijn verlaagd?
Mdw
Ultimate Master
Alles voor het plaatselijke AZC ehhhh bedoel natuurlijk de staatskas , heeft helemaal niks meer met 'verkeersveiligheid' te maken
Ze kunnen er beter 'staatskasaanvulling' van maken.
Ze kunnen er beter 'staatskasaanvulling' van maken.
Bussloo
Master
Zijn er dan zoveel meer boetes uitgeschreven dat de verhoging van de bedragen ongedaan gemaakt kan worden?
Raymond
Master
Bussloo schreef:
Zijn er dan zoveel meer boetes uitgeschreven dat de verhoging van de bedragen ongedaan gemaakt kan worden?
De opbrengsten van boetes staat gewoon genoemd in de jaarbegroting. Moet 800 of 900 miljoen opbrengen. Dat is het doel, niet om te voorkomen dat ome Jaap met 4 Grolsch beugels achter de kiezen Sanne van 14 van de fiets kegelt.
Karbargenbok
Master
Aan de andere kant: 200.000 bonnen voor bellen, da’s niet verkeerd voor bekeuringen die je op de persoon moet uitschrijven. Of heb ik iets gemist en is dat tegenwoordig ook geautomagiseerd?
snovvdog
Master
Karbargenbok schreef:
dat tegenwoordig ook geautomagiseerd?
AI checkt een foto, recent nog ene artikel gelezen van iemand die zijn oor krabte maar bekeurd werd voor telefoon vasthouden terwijl dat absoluut niet te zien was op de foto.
Ik heb inmiddels ook maar een ''boetefonds'' rekening, spaarrekening waar 50 eu/mnd naartoe gaat, valt het mee valt het mee en heb ik wat zakgeld voor een vakantie of gadget, maar op die manier deze overheidsellende vast ingecalculeerd in mijn maandelijkse lasten. De bedragen slaan echt helemaal nergens meer op... Soms denk je gewoon thuis te willen blijven of de auto te laten staan door dit soort kosten.
Dikke Dakduif
Master
Karbargenbok schreef:
Of heb ik iets gemist en is dat tegenwoordig ook geautomagiseerd?
Ja je hebt iets gemist.Lotus Omega schreef:
Zijn toch speciale camera's voor?
Ja.Dus weer voor de luie optie gegaan. Aan de andere kant, appers en bellers mogen van mij aangepakt worden.
dvdouden
Master
Bussloo schreef:
Ik mis informatie:
Ja zeg, nieuwsartikelen zijn er niet om jou van informatie te voorzien zodat je een eigen mening kunt vormen hoor
bruintje beer
Master
snovvdog schreef:
Soms denk je gewoon thuis te willen blijven of de auto te laten staan door dit soort kosten.
Wow.. Snovv staat op breken
Abel1
Master
Range Rover Teun
Medewerker
AD schreef:
Automobilisten die vier kilometer te hard reden betaalden samen voor 16 miljoen aan boetes
Automobilisten hebben afgelopen jaar voor ruim 16 miljoen euro aan boetes moeten betalen, omdat ze vier kilometer per uur te hard reden binnen de bebouwde kom. Daarmee levert die boete 1,2 miljoen euro meer op dan in 2022, terwijl hij wel minder vaak werd uitgedeeld.
Van de in totaal 8,5 miljoen verkeersboetes die vorig jaar zijn uitgeschreven — hetzelfde aantal als voor de coronapandemie — waren er iets meer dan 506.000 voor een kleine snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom, blijkt uit het jaaroverzicht dat het CJIB donderdag heeft gepubliceerd. Dit was daarmee, net als in 2022, de meest gegeven bekeuring. Maar hij werd wel minder vaak uitgedeeld; in 2022 gebeurde dat nog bijna 508.000 keer.
Alles bij elkaar lopen de verkeersboetes op tot 835 miljoen euro op, bijna 110 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De kans is groot dat dit bedrag dit jaar nog hoger uitvalt, omdat de boetebedragen opnieuw zijn verhoogd.
<knip>
Automobilisten hebben afgelopen jaar voor ruim 16 miljoen euro aan boetes moeten betalen, omdat ze vier kilometer per uur te hard reden binnen de bebouwde kom. Daarmee levert die boete 1,2 miljoen euro meer op dan in 2022, terwijl hij wel minder vaak werd uitgedeeld.
Van de in totaal 8,5 miljoen verkeersboetes die vorig jaar zijn uitgeschreven — hetzelfde aantal als voor de coronapandemie — waren er iets meer dan 506.000 voor een kleine snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom, blijkt uit het jaaroverzicht dat het CJIB donderdag heeft gepubliceerd. Dit was daarmee, net als in 2022, de meest gegeven bekeuring. Maar hij werd wel minder vaak uitgedeeld; in 2022 gebeurde dat nog bijna 508.000 keer.
Alles bij elkaar lopen de verkeersboetes op tot 835 miljoen euro op, bijna 110 miljoen euro meer dan een jaar eerder. De kans is groot dat dit bedrag dit jaar nog hoger uitvalt, omdat de boetebedragen opnieuw zijn verhoogd.
<knip>
4 Km/u te snel rijden is kennelijk levensgevaarlijk.
Dikke Dakduif
Master
Range Rover Teun schreef:
4 Km/u te snel rijden is kennelijk levensgevaarlijk.
Tot en met 3 km te hard is gratis moet je maar denken.
bert65
Master
Range Rover Teun schreef:
4 Km/u te snel rijden is kennelijk levensgevaarlijk.
Volgens mij staan de vaste flitscamera's zo krap afgesteld; een flitsbus of agent met een lasergun hebben regelmatig een andere grens.
Masterdam
Master
Raymond schreef:
De opbrengsten van boetes staat gewoon genoemd in de jaarbegroting.
En zo hoort dat ook. Dat zal iedere boekhouder bevestigen.
Als je een 'normaal' bedrijf hebt, zal je (afhankelijk van de tak waarin je opereert) ook standaard het betalen van boetes moeten meenemen.
superwormjim
Pro
Masterdam schreef:
Als je een 'normaal' bedrijf hebt, zal je (afhankelijk van de tak waarin je opereert) ook standaard het betalen van boetes moeten meenemen.
Oh, dus dáárom zijn die voorrijkosten van die afgeragde busjes zo hoog...
Overigens zie ik dat in de jaarcijfers van het CJIB (spreadsheets tot 5 jaar terug) op het tabje "Per feitcode" ook keurig gesorteerd staat van hoogste naar laagste opbrengsten. Hoef ik dat niet eens meer zelf te doen. Ben benieuwd, 's even kijken wat er in 2023 de eerste helft van het totaalbedrag dekte (en ca. 5,7 miljoen van de 8,7 miljoen = ca. 65 % van de uitgedeelde boetes)... Nou ja in ieder geval brengen roodrijders/apprijders/zonderpapierenrijders individueel de hoogste bedragen in het laatje, maar de grootste groep zijn "hard"rijders.
Dave
Webspecialist
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum