Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]
  Bericht 
snovvdog
Master
Nu schreef:
Ook de fiets steeds verder geweerd in Nijmegen

Nijmegenaren horen het al jaren: in de binnenstad van de toekomst is voor de auto geen plaats. Nu blijkt dat ook de fiets de komende tien jaar steeds minder welkom wordt in het centrum. Maar hoe gaan we dan shoppen of een drankje doen?
Dit artikel is afkomstig uit de Gelderlander. Elke dag verschijnt een selectie van de beste artikelen uit de kranten en tijdschriften op NU.nl. Daar lees je hier meer over.

Het hele simpele antwoord: wandelend.

Als het aan het stadsbestuur van Nijmegen ligt, verandert de binnenstad de komende tien jaar in een paradijs voor mensen die te voet komen. De winkelstraten tussen Waal en singels transformeren meer en meer in oases met volop groen, speelruimte en plekjes om een drankje of broodje te scoren. En zónder het gevaar om van je sokken te worden gereden door automobilisten of fietsers.

Dat het stadshart de komende jaren autoluw moest worden, was al bekend. De gemeente zet de snoeischaar in het aantal parkeerplaatsen in het centrum. Maar ook fietsliefhebbers moeten ruimte inleveren, zo blijkt nu. In de binnenstad staat de voetganger straks centraal. Fietsers laten hun voertuig bij voorkeur achter in een van de vele stallingen aan de rand van het centrum. In een aantal straten komt zelfs een volledig fietsverbod.

Alleen voetgangers kunnen overal terecht

Dat is tenminste de droom die burgemeester en wethouders presenteren in hun nieuwe toekomstvisie voor de binnenstad. Daarin schetsen ze het beeld van een centrum dat groener, gezelliger en bruisender moet worden. En dat heeft gevolgen voor bezoekers. Automobilisten moeten hun voertuig aan de randen van de stad stallen bij garages en P&R's. Fietsers kunnen dichter bij het centrum parkeren. Alleen voetgangers kunnen óveral terecht.

Concreet is het idee dat een groot gebied rond Grote Markt, Marikenstraat en Plein 44 een voetgangerszone wordt. Fietsen is dan verboden in onder meer Stikke Hezelstraat, Grotestraat, Broerstraat, Marikenstraat en Koningstraat. Op andere wegen (Lange Hezelstraat, Molenstraat) mag je alleen binnen nog te bepalen zogenoemde venstertijden fietsen.

Daarnaast komt er waarschijnlijk één vaste fietsroute door het centrum. Die staat voorlopig ingetekend via Burchtstraat, Grote Markt, Augustijnenstraat, Plein 44 en Ziekerstraat.

Maar hoe dat traject exact gaat lopen en welke straten precies verboden terrein voor fietsers worden, onderzoekt het stadsbestuur nog, zo stelt een woordvoerder. Dat geldt ook voor de eerder genoemde venstertijden. "We streven ernaar om deze zo aan te laten sluiten dat op drukke tijdstippen in de binnenstad vooral het wandelend publiek alle rust en ruimte krijgt."

Want dat is helder, benadrukt ook mobiliteitswethouder Cilia Daemen: "De voetganger komt op één te staan in de binnenstad. Nu kun je daar nog overal fietsen, maar dat kan straks niet meer overal in het centrum. We willen de fietser meer via de ringstraten en de Waalkade laten fietsen, zodat het op straat rustiger en aantrekkelijker wordt. We investeren in fietsparkeren in garages en willen op alle hoeken fietsparkeerplekken."

Nog geen groen licht gemeenteraad

Wanneer de grote veranderingen exact worden ingevoerd is nog onbekend. De gemeenteraad moet eerst nog groen licht geven voor de binnenstadsvisie die het stadsbestuur heeft gepresenteerd. Daarna moeten de plannen verder worden uitgewerkt in concrete voorstellen. Wanneer en waar de fietsvrije zones dus bijvoorbeeld precies worden ingevoerd is op dit moment nog niet te zeggen.


Nou weer zo'n GroenLinks brainfart.

Hoe kunnen mensen dit goede ideeën vinden? Hoe kan je achteruitgang in mobiliteit als iets positiefs zien?
  Bericht 
Blaataap
Master
Ik lees hier geen achteruitgang in mobiliteit, alleen een nieuwe prioritering. Lopen is ook mobiliteit namelijk.
  Bericht 
snovvdog
Master
Lopen is afname van mobiliteit tov fietsen.
  Bericht 
Blaataap
Master
:lol: :lol: :lol:
  Bericht 
Raymond
Master
Ik heb geen probleem met een auto- en fietsluwe winkelstraat, maar aangezien uit de GL hoek komt zal het wel weer een extreme variant worden.
  Bericht 
Christafari
Master
Op naar de 15-minutensteden.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Kan het nog erger dan Amsterdam ja? Knap!
  Bericht 
Bussloo
Master
En straks is men weer verontwaardigd als bezoekers met stepjes (zonder motor) de voetgangersgebieden onveilig maken.
  Bericht 
Walker
Master
 
[~snovvdog] : Die post is toch niet te lezen man. Past even de tekst aan voordat je op 'plaats reactie' drukt. Jij kunt toch alles vanaf je telefoon?
  Bericht 
Bambi killer
Master
Walker schreef:
kunt toch alles vanaf je telefoon?


Kan ook maar op de computer is het makkelijker en overzichtelijker.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
modedit: lichtjes aangepast

telefoon is afname van functionaliteit!
  Bericht 
zadkine
Master
Bussloo schreef:
En straks is men weer verontwaardigd als bezoekers met stepjes (zonder motor) de voetgangersgebieden onveilig maken.


Om eerlijk te zijn.
Toen ik nog in Rotterdam werkte (ja voor 2000 dus) had ik als alternatief vervoer...bij lekke band bv...mijn inline skates (en rug laptop tas) . 7 km in 24 minuten...ipv 21 minuten met de fiets. Inclusief verkeers oponthoud bij beiden.
Officieel is een inline skater een voetganger....

Ik zie die dingen weer populair worden daar in Nijmegen...
En ik zie ook een technische student ervoor aan om een aandrijving in inline skates in te gaan bouwen.

Wat betreft veiligheid...Ik weet zeker dat de gemiddelde fietser beter kan remmen als de gemiddelde (zeker beginnende) inline skater.
  Bericht 
Christafari
Master
Ja, maak je zin eens af?!
  Bericht 
Suggestief
Master
Ik!
  Bericht 
Ducantoni
Master
Blaataap schreef:
Lopen is ook mobiliteit namelijk.


De mensen zijn lui, willen alles in een gehaast tempo doen.
Het zou wat zijn als winkeliers in het beoogde gebied massaal vertrekken naar een andere locatie.
  Bericht 
superwormjim
Pro
Voetgangersgebied in winkelstraten, in uitgaansgebied of op pleinen met terrassen is niets nieuws, al zou je haast anders denken als je het artikel leest.

Want het moet dus weer allemaal in een grote allesomvattende "visie" "van de toekomst" en er moeten kennelijk weer hoge ogen mee gegooid worden (of die van conculega's mee uitgestoken). En dan wordt er niet meer gekeken naar het totaalplaatje, maar alleen nog naar de prioriteit die op dat moment het meeste aanzien geeft. Tegenwoordig is dat leefbaarheid, vroeger was dat mobiliteit.

Dat die twee samenhangen snapt alleen iemand die er daadwerkelijk moet wonen.
  Bericht 
Scaniafan
Master
Ducantoni schreef:
De mensen zijn lui, willen alles in een gehaast tempo doen.


Niet allemaal. Lekker door de winkelstraat naar de de markt stappen, over de markt slenteren, bij alle marktkramers waar ik moet zijn een gesprekje, daarna door de winkelstraat terug richting huis stappen, onderweg bij een van de vaste stekjes een kopje koffie of 2 drinken.
  Bericht 
snovvdog
Master
superwormjim schreef:
Tegenwoordig is dat leefbaarheid, vroeger was dat mobiliteit.


Ik begrijp niet dat er mensen zijn die anders denken dat dat 1 van de primaire behoefdes voor leefbaarheid een hoge mobiliteit is.

De drempel voor vooral mensen die slecht ter been zijn, maar ook iedereen die ''lui'' is, om ergens heen te gaan, is hoger als je nog 300m te voet moet gaan lopen, voor mij in elk geval wel, ik wijk dan liever uit naar een plek waar ik wel de auto of fiets voor de deur kan pleuren. Mobiliteitshatende gebieden gewoon mijden als de pest.

En een hoge mobiliteit zorgt ook dat bewoners sneller van hun drukke/''bruisende'' gebieden weg kunnen naar een rustig gebied zoals en park of buiten de stad.

En voordat iemand gaat zeggen dat meer beweging goed voor mij is, ik heb vorige maand ruim 150 km te voet afgelegd, dat is gemiddeld 5 km per dag, ik heb genoeg beweging...
Maar ook 3000km per auto, en enkele tientallen per fiets... Voor mij is wonen in een appartement (kutgalerij en liften) al een no-go puur doordat je zo lang onderweg bent naar je auto, vuilnis, etcetc... Kost allemaal veel te veel tijd, nee gewoon een plek waar de auto 2 meter voor de deur staat.
  Bericht 
Walker
Master
 
Havanna aan de Waal. Is al decennia een verloren toestand.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
De grap is dat er op dit moment al voetgangerszones zijn in Nijmegen. Tenminste, de laatste keer dat ik er was wel. Die gaan ze dus wat uitbreiden. Ik vind het zo gek nog niet als je kijkt hoe je af en toe ook door fietsers van je sokken gereden wordt.
  Bericht 
Raymond
Master
Studentenstad, wat verwacht je dan.
  Bericht 
snovvdog
Master
Piet_Piraat schreef:
k vind het zo gek nog niet als je kijkt hoe je af en toe ook door fietsers van je sokken gereden wordt.

:huh:

Ik vind dit maar raar, zoiets heb ik nog nooit ervaren, en voetgangerszones zijn sowieso raar. De meeste voetgangerszones hier in de buurt mag je ook buiten bepaalde tijden gewoon op fietsen.

Gelukkig sterft de klassieke winkelstraat sowieso een langzame dood en wordt dat steeds minder, maar dan zou je denken dat deze ruimte wordt terug gegeven aan mensen die van A naar B willen op een normaal tempo.
  Bericht 
basjuh1981
Master
snovvdog schreef:
Gelukkig sterft de klassieke winkelstraat sowieso een langzame dood en wordt dat steeds minder


Want?
  Bericht 
snovvdog
Master
Failissementen van winkelketens, mensen kopen liever online ivm ellende met in persoon shoppen (drukte, parkeren/kosten etc).

Het enige wat wel lijkt te werken zijn zaakjes gericht op vrijetijd en horeca/eten/drinken. ''Stenen'' winkels staan steeds vaker leeg of gaan failliet dankzij dit geweldige beleid.

Ik snap het ook heel goed, waarom moeilijk doen en extra betalen ipv makkelijker en goedkoper.
  Bericht 
Blaataap
Master
Grappig genoeg is de levensvatbaarheid van een traditioneel winkelcentrum sterk gerelateerd aan of je er met de auto mag komen of niet. Spoiler: alle standscentra die autoluw of autovrij zijn gemaakt doen het beter dan de centra waar je met de auto voor de deur mag komen. Zowel qua harde economische cijfers (simpelweg meer euro's binnenharken) als in diversiteit in winkelaanbod.
  Bericht 
basjuh1981
Master
snovvdog schreef:
''Stenen'' winkels staan steeds vaker leeg of gaan failliet dankzij dit geweldige beleid.


Dat idee heb ik niet.
  Bericht 
superwormjim
Pro
snovvdog schreef:
De drempel voor vooral mensen die slecht ter been zijn, maar ook iedereen die ''lui'' is, om ergens heen te gaan, is hoger als je nog 300m te voet moet gaan lopen

Klopt. Vaak genoeg met mijn opa en oma op stap geweest vroeger, naar de markt enzo, die konden echt nog "uit de voeten" doordat ze een auto en een gehandicaptenkaart hadden. Mijn moeder was aanvankelijk redelijk milieuhippie, maar ze vertelde zelf dat ze milder was geworden over de auto toen ze zag wat een lifeline het kan zijn.
Oma heeft uiteindelijk tot haar 92e gereden, toen liet ze zich toch maar overtuigen om hem niet meer te verlengen. :lol: Overigens was ze niet eens zo'n traag fossiel, dat viel me nog op de laatste keer dat ik naast haar zat. Kruising vrij? Gas d'r op. :woop:

Piet_Piraat schreef:
hoe je af en toe ook door fietsers van je sokken gereden wordt

snovvdog schreef:
Ik vind dit maar raar, zoiets heb ik nog nooit ervaren

Ik doe even een gokje, maar ik denk dat dat komt omdat waar jij woont niet zoveel ruimte aan de voetganger gegeven wordt (en *dus* aan de asofietser). In Amsterdam merk je in ieder geval heel duidelijk dat overal waar trottoirs verbreed worden *voor de voetganger*, die ruimte direct gepakt wordt *door de asofietser*. Die fietst kennelijk liever op de stoep dan te gaan spookrijden (of een keer extra over te steken) op duurzaam veilige fietspaden. :fp: Vooral op plekken waar veel ouderen lopen, maakt dit beleid het dus ironisch genoeg minder voetgangervriendelijk.
En dat is dan meteen ook een beetje mijn voorspelling voor wat betreft de plannen in Nijmegen.

Met die ervaring geloof ik dan ook meer in het gewoon "ouderwets" evenredig verdelen en duidelijk scheiden van de ruimte met lijnen, trottoirbanden, en waar nodig paaltjes of hekjes, zodat iedereen weet waar die aan toe is - en *naleving van die norm* afdwingen. Alleen weer niet zo ver erin gaan dat je alles ongelijksvloers gaat scheiden (= sociaal onveilig) zoals in de Bijlmer (juist ja, de tegengestelde "stad van de toekomst", ooit gebracht met zo'n zelfde toontje :roflol:).

Uitersten zijn zelden goed. Steden van de toekomst zijn gewoonlijk uitersten.
  Bericht 
snovvdog
Master
Blaataap schreef:
Grappig genoeg is de levensvatbaarheid van een traditioneel winkelcentrum sterk gerelateerd aan of je er met de auto mag komen of niet. Spoiler: alle standscentra die autoluw of autovrij zijn gemaakt doen het beter dan de centra waar je met de auto voor de deur mag komen. Zowel qua harde economische cijfers (simpelweg meer euro's binnenharken) als in diversiteit in winkelaanbod.

Ik ben wel nieuwsgierig, is dat echt zo?

Ik zie vooral drukte in winkelcentra waar men met de auto komt: Westfield Mall bijvoorbeeld waar hele files naar ontstonden, maar dat is bijvoorbeeld ook bij andere winkelcentra zo.

https://customerfirst.nl/nieuws/2023/07 ... 20versneld.

Citaat:
Bijna een derde (32%) van de Nederlandse consumenten, winkelt nu al het liefst online. Hiermee is online shoppen voor het eerst de favoriete winkelmethode in Nederland. 30% geeft momenteel nog de voorkeur aan fysiek winkelen.

Dat blijkt uit onderzoek van Klarna's Shopping Pulse.Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat. Vrouwen geven echter nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen (31%) in plaats van online (28%). Door de pandemie is de digitale transformatie met een ongekend tempo versneld. De effecten daarvan zijn nog steeds te merken: consumenten hebben hun shopping gewoontes noodgedwongen moeten aanpassen en zijn daardoor gewend geraakt aan de digitale winkelstraat. Veel retailers hebben hun online aanwezigheid flink uitgebreid om aan de nieuwe verwachtingen van het winkelend publiek te voldoen. De enorme verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (45% winkelt het liefst online tegenover 21% in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (40% winkelt het liefst online, 29% in de winkel). Interessant is dat onder Generatie X (28% online, 32% in fysieke winkels) en de Baby Boomers (18% versus 41%) de voorkeur nog andersom is, maar wel aan het verschuiven.

Volgens mij een kwestie van tijd, de fysieke winkel gaat het echt nog wel lastig krijgen.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
snovvdog schreef:
Ik vind dit maar raar, zoiets heb ik nog nooit ervaren, en voetgangerszones zijn sowieso raar. De meeste voetgangerszones hier in de buurt mag je ook buiten bepaalde tijden gewoon op fietsen.
Daar zit dus een verschil in. Ik vertrouw mijn medemens in de basis niet zo op hun fietscompetenties (omdat ze met van alles bezig zijn behalve opletten) dus ben altijd bezig met m'n omgeving.

Plus ik loop er met kinderen. Die zijn onvoorspelbaar. En ja, die heb ik echt wel in de hand maar dan nog doen ze niet altijd 100% wat je wil. En dat is maar goed ook. Maar daar lijkt niemand rekening mee te houden. Ze jekkeren met hun e-bike met 25km/h op een halve meter langs een kleuter. Dan heb je geen idee wat je doet.
  Bericht 
snovvdog
Master
Daar kan ik mij dan nog wel wat van voorstellen, zelfs ik doe rustig aan bij kinderen (en dieren), op de fiets of in de auto...

Maar ik zie ook mensen weleens fietsers aanspreken die echt wel ruimte om zich heen hebben en dan zeuren dat je er niet mag fietsen, leef en laat leven, laat mensen lekker fietsen denk ikdan.
 Pagina 1 van 1  [ 30 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy