Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]
  Bericht 
Scaniafan
Master
L1nieuws schreef:
Mooi weer en met (race)fiets op pad: 'Geef complimenten'

De lente staat voor de deur, dat betekent voor de liefhebber dat de (race)fiets uit de schuur, garage of gang wordt gehaald. Tijd voor een mooie tocht. Alleen zijn de fietspaden en wegen met mooi weer vaak overvol en dat wil nog wel eens leiden tot irritaties tussen de verschillende weggebruikers.
Daarom roepen alle organisaties uit de Alliantie Samen Fietsen (dat zijn onder andere de wielersportbond NTFU, Fietsersbond en de ANWB) mensen op om zoveel als mogelijk complimenten op het fietspad uit te delen.

Fietsbingo
Zo hebben ze de 'fietsbingo' bedacht waarop 23 complimenten staan. Complimenteer iemand bijvoorbeeld als hij of zij een helm draagt of als iemand 'blitse sokken' aan heeft. Naast je mede weggebruiker een compliment maken is het belangrijk dat je elkaar de ruimte geeft, ver vooruit kijkt en even wacht wanneer inhalen niet gaat.

Goed voorbereid op pad als wielrenner
De Wielersportbond NTFU (Nederlandse Toer Fiets Unie) adviseert daarnaast om goed voorbereid de weg op te gaan als wielrenner. Volgens de NTFU is het verstandig als je met een groep op pad gaat om vooraf een aantal afspraken te maken. "Ons advies is om met maximaal 14 personen de weg op te gaan, en op te splitsen in kleinere groepen als dat nodig is", aldus de wielersportbond. Fiets je door stedelijk gebied of op drukke wegen en paden, dan is het handig om op te splitsen. Dat geldt ook als je nieuwe mensen in je groep hebt of als je route bestaat uit slingerende fietspaden met weinig zicht. "De meeste groepen realiseren zich dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid én die van de mensen om zich heen. Daarom rijden ze in een groep met een wegkapitein", aldus de bond. De NTFU leidt deze wegkapiteins op.

Communiceren
Communiceren in het verkeer is ook belangrijk. "Dit kun je binnen een groep zowel verbaal als non-verbaal, met tekens doen. Tekens worden altijd van voor naar achter (of bij achteropkomend verkeer andersom) verbaal doorgegeven. De voorste rij fietsers en de laatste rij fietsers geeft de tekens ook non-verbaal door, zodat de overige weggebruikers weten wat de groep van plan is. Overdrijf niet met tekens en blijf consequent. Anders gebeuren er ongelukken", zo laat de NTFU weten.

Tegen
Marc Senden, voorzitter van de Valkenburgse wielerclub beaamt dat het heel belangrijk is om elkaar te waarschuwen en op de hoogte te houden. "Als wij 'tegen' roepen bijvoorbeeld, dan bedoelen wij dat er verkeer voor ons nadert. Het is heel belangrijk dat de persoon die achteraan rijdt, dit ook hoort. Daarnaast delen wij onze groepen in op fitheid en houden wij ons aan de route die wij van te voren hebben bepaald. Dan kan het dus niet gebeuren dat iemand links afslaat terwijl de rest rechts afslaat."
En wat mag nou eigenlijk wel of niet volgens de wet? Wielrenners vinden het vaak niet fijn wanneer mensen naast elkaar fietsen. 'Het is aardig als mensen voor je opzijgaan, maar ze zijn zeker niet wettelijk verplicht dat te doen' zo schrijft de Fietsersbond op haar website. 'Ook op een smal fietspad ben je niet verplicht achter elkaar te fietsen om wielrenners te kunnen laten passeren. Wielrenners mogen dus ook gewoon naast elkaar rijden. Maar in een waaier rijden wat sommige groepen graag doen, is niet toegestaan', zo staat er te lezen. Ondanks dat adviseert de bond wel om rekening te houden met je mede weggebruikers en aan de kant te gaan waar je kan.

Race
Een race houden naar een plaatsnaambord of Strava-wedstrijdjes zijn volgens de wet wel verboden. En voetgangers op het fietspad? 'Voetgangers mogen gewoon op het fietspad lopen als er geen trottoir of voetpad is. Ze hoeven ook niet in de berm te stappen om fietsers erlangs te laten', aldus de Fietsersbond.
Om het gezellig te houden op de fietspaden vindt de voorzitter van de Valkenburgse wielerclub dat wederzijds begrip het belangrijkste is. "Als wij naast elkaar fietsen kunnen automobilisten dat nog wel eens als vervelend ervaren, maar op deze manier zorgen wij ervoor dat ze minder lang hoeven in te halen. Ik moet hier wel bij zeggen dat in Limburg het op de meeste plekken niet mogelijk is om naast elkaar te fietsen. De wegen zijn hier vaak 'vol'." De wielerclub wijkt daarom meestal uit naar Wallonië (België). "De meeste tochten maken wij daar. Het is er een stuk rustiger en ik moet zeggen dat automobilisten daar heel veel geduld hebben met wielrenners. In onze provincie is het vaak erg druk", aldus Senden.

Gemeenten en provincie
De NTFU laat weten dat het niet alleen aan de weggebruikers ligt om 'vredig' op pad te gaan. Ze doen ook een oproep aan de Limburgse overheid. "Investeer in een betere fietsinfrastructuur. De huidige infrastructuur is niet meer van deze tijd", zo laat een woordvoerder weten.
"Want wij fietsen niet alleen méér, we doen dat ook op steeds meer verschillende soorten fietsen. Denk aan elektrische fietsen, hybride fietsen, speed pedelecs, racefietsen en gravelbikes. En dan zijn er nog eens (deel-)scooters en fietsen, steps, bakfietsen en auto’s. Veel fietspaden en wegen zijn niet berekend op de toenemende drukte en snelheidsverschillen. Zo zijn er in het buitengebied (zoals in Zuid-Limburg) nauwelijks gescheiden fietspaden, maar meestal rode suggestiestroken. Dat er dus betere (fiets)infra moet komen, lijkt ons een van de belangrijkste oplossingen. De Limburgse overheid kan daar wat aan doen", sluit de wielersportbond af.


Het zal wel uit een subsidiepotje komen? :roll: :loco:
  Bericht 
maarten28
Master
:fp:
  Bericht 
Karbargenbok
Master
“Je ligt er mooi bij, zo in de greppel”
  Bericht 
Christafari
Master
“Mooie tanden. Ik zou er zuinig op zijn”.
  Bericht 
no justice
Master
Spandexnichten :fp:
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Scaniafan schreef:
Strava-wedstrijdjes

Ik nomineer hem voor woord van het jaar :applaus:
  Bericht 
Kanariespeed
Tour de France kenner '14
"Mooi pak men, jammer van al dat bloed"
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik ga het ook op dit forum invoeren denk ik.

Wat zit je haar leuk Christafari

dit werkt alleen als je weet dat iemand nog haar op het hoofd heeft


Bijlagen :


  Bericht 
vw-driver
Master
Dave schreef:
Wat zit je haar leuk


Weer fijn buiten de lijntjes geparkeerd Dave :flower:
  Bericht 
Bambi killer
Master
Wat goed dat je door rood reed :[
  Bericht 
lorat
Master
Vanmiddag ook op de racefiets gezeten. Geen mooi weer, en gelukkig ook geen complimenten. :[
  Bericht 
Ducantoni
Master
Bambi killer schreef:
Wat goed dat je door rood reed


Die is erg bruikbaar voor sommige medelanders.
Opvallend vaak gesignaleerd in ruftende Golfjes of Mercedessen die ze eigenlijk niet kunnen betalen.
  Bericht 
Robert1
Master
‘Lekker kontje’
‘Goed uit je doppen gekeken!’

Mogelijkheden zijn eindeloos … zeker richting de fietsende buur :D :D :D
  Bericht 
basjuh1981
Master
Robert1 schreef:
‘Goed uit je doppen gekeken!’


Als tie al op je motorkap ligt :lol:
  Bericht 
Robert1
Master
basjuh1981 schreef:
Als tie al op je motorkap ligt :lol:


:kniktja: :kniktja: :kniktja: :lol: :lol:
  Bericht 
superwormjim
Pro
Bambi killer schreef:
Wat goed dat je door rood reed :[

Karbargenbok schreef:
“Je ligt er mooi bij, zo in de greppel”

Ondertussen aan de andere kant van het land (video + foto's in bron)
https://www.at5.nl/artikelen/225583/voetganger-en-fietser-op-de-vuist-op-odebrug-er-moeten-verkeerslichten-komen schreef:
Voetganger en fietser op de vuist op Odebrug: "Er moeten verkeerslichten komen"

14 maart 2024, 07.00 uur · Aangepast 14 maart 2024, 10.33 uur · Door Stefan Bunschoten

Bewoners van het Oosterdokseiland in het centrum trekken aan de bel over het fietspad op de Odebrug. Volgens hen is het zebrapad daar levensgevaarlijk omdat een groot deel van de fietsers niet voor de voetgangers stopt. Dat leidt soms zelfs tot fysiek geweld.

Een voetganger die op het zebrapad loopt geeft tijdens de ochtendspits uit irritatie een duw aan een fietser die hem geen voorrang geeft. De fietser gaat daardoor onderuit, maar staat al snel weer op. Daarna slaat hij de voetganger in het gezicht.

Het is volgens bewoners niet de eerste slaande ruzie. "Ik hoorde een van mijn buren zeggen, waar maak je je druk om. Want ik sla ze gewoon van de zebra af", vertelt bewoner Ineke van der Ouderaa, die ook bestuurslid bij een Vereniging van Eigenaren van een appartementencomplex is. "Ik doe dat niet. Maar ja, natuurlijk gaan mensen dat doen. Dat is juist niet waar we als gemeente op uit zijn, denk ik."

Van der Ouderaa vindt dat de gemeente verkeerslichten moet plaatsen bij het zebrapad op het fietspad. Verkeerexpert Walther Ploos van Amstel is het met haar eens. Hij wijst op dit gemeentelijke document (PDF) uit 2021, waarin staat dat er 'een veilige en duidelijke oversteek voor voetgangers van Amsterdam Centraal naar Oosterdokseiland en vice versa met verkeerslichten en zebrapad' zou komen.

"Tot mijn grote verbazing komen er nu geen verkeerslichten", zegt Ploos van Amstel. "Wat is dat nou voor afspraak die je maakt als gemeente met bewoners? Dit is gewoon heel onfatsoenlijk."

Een woordvoerder van stadsdeel Centrum zegt dat er met die passage alleen op de autoweg gedoeld werd. Het deel van het zebrapad dat op het fietspad ligt krijgt inderdaad geen verkeerslichten. Hij stelt dat het inmiddels in heel de gemeente beleid is om voorrangssituaties tussen voetgangers en fietsers alleen te regelen met zebrapaden.

Citaat:
Reactie stadsdeel Centrum
"Er komen wel verkeerslichten om het autoverkeer te stoppen zodat fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken, net als in de oude situatie. Op het fietspad is er voor voetgangers alleen een zebrapad. Dat is beleid in heel Amsterdam.

Als de werkzaamheden klaar zijn, is de kruising bij de Odebrug veiliger en overzichtelijker geworden voor alle verkeersdeelnemers. Het fietspad is verbreed en de Odebrug wordt eenrichtingsverkeer voor auto’s. Fietsers hoeven de rijbaan niet meer over te steken omdat het fietspad is omgelegd. Het blijft Amsterdam, maar je wordt als voetganger straks echt minder snel van de sokken gereden."

Van der Ouderaa vindt het onbegrijpelijk. Ze benadrukt dat er voordat de werkzaamheden begonnen wel verkeerslichten voor fietsers stonden. Die zaten wel iets anders in elkaar dan zij nu wil, omdat het fietspad toen aan de andere kant van de autoweg lag en naast de voetgangers ook de fietsers die autoweg toen moesten oversteken.

"Toen was het ook niet superveilig, maar het was in ieder geval een stuk veiliger dan nu", zegt ze. "Dus waarom krijgen we die gewoon niet terug? En dan is dit onder het mom van, we gaan het hier veiliger maken. En dan halen ze de stoplichten weg. Ja, leg het mij maar uit."

Verkeerslichten bij iedere zebra bibeko, complimentjes bubeko, zullen we ook maar gaan bidden...? :roll: Denk dat dat allemaal even verandert aan het voorrangsgedrag van fietsers.
Alles om maar niet te hoeven geloven aan het idee dat ook fietsers zouden kunnen worden bekeurd.
  Bericht 
Arieb
Master
Kan gewoon :lol:
  Bericht 
gurb
Master
Als ze zich aan de wielercode houden, dan vind ik het wel oké.
https://hetiskoers.nl/wielercode/
  Bericht 
Robert1
Master
‘Wat fijn dat je me niet doodreed door je superman rijopleiding’ 😅

En weer mooie bevestiging dat MAMIL’s niet altijd even goed uitkijken …

https://www.vkmag.com/magazine/motorage ... -landsmeer
  Bericht 
Christafari
Master
Fietst die gast nou tegen het verkeer in en gaat ie zonder te kijken de rijbaan op?
  Bericht 
Robert1
Master
Daar lijkt het idd wel op …
  Bericht 
Karbargenbok
Master
Nee, dat is een fietspad in twee richtingen. Wielrenner rijdt zonder te kijken de rijbaan op, waar die agent net de auto’s voor hem op de linker weghelft aan komt rijden omdat er een vrachtauto geparkeerd staat.
 Pagina 1 van 1  [ 22 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy