Pagina 1 van 1  [ 1 bericht ]
  Bericht 
Bussloo
Master
LC schreef:
„Rollerbanken, heel eenvoudig”, zei wethouder Michel Rietman van mobiliteit in gemeente Súdwest Fryslân vorig jaar al tegen de camera van nieuwssite GrootFryslân. „Zoals het vroeger eigenlijk ook ging. Dat je daar je brommer of scooter op ging zetten en dan kon je gewoon meten: deze gaat harder dan eigenlijk mag.”

Tussen de 250 en 300 rollerbanken
Alleen was het toen een 1 aprilgrap van de gemeente. Nu rolt demissionair minister Dillan Yeşilgöz van justitie en veiligheid landelijk tussen de 250 en 300 nieuwe rollentestbanken uit, bedoeld om de elektrische fiets te controleren.
Met de oude rollerbank kan de politie alleen brom- en snorfietsen controleren. Met dit nieuwe model kan de politie kijken of de fietser daadwerkelijk moet trappen om vooruit te komen. Ook kan gecontroleerd worden of de ondersteuning wel ophoudt als je sneller gaat dan 25 kilometer per uur.

‘Veiligheid van fietsers is een grote zorg’
De politie gaat handhaven op opgevoerde e-bikes, omdat ‘de veiligheid van fietsers in het verkeer een grote zorg is’, schrijft Yeşilgöz aan de Tweede Kamer. ‘Dit blijkt uit cijfers over het aantal verkeersdoden en -gewonden onder fietsers. Een van de zaken die hier negatief aan bijdraagt is het opvoeren van elektrische fietsen.’

‘Probleem is ontstaan door de fatbikes’
„Het probleem is ontstaan door de fatbikes”, vindt Kees Mourits, voorzitter van Fietsersbond Fryslân. De fatbike, een elektrische fiets met dikke banden die op een brommer lijkt, zijn populair onder jongeren. „Die willen wel snel. Ouderen hebben niet de behoefte om sneller te gaan dan bijvoorbeeld zeventien kilometer per uur.”

„Daarbij is de fatbike technisch makkelijk op te voeren”, zegt Mourits. „Dat kan gewoon met een app. Dan is het meer een brommer, die wil je niet op het fietspad. De gewone, klassieke e-bike voer je niet zomaar op. Door de invoering van de helmplicht zijn veel jongeren overgestapt op de fatbike. Al valt de overlast in Friesland nog mee.”

Verkeersongevallen
In Friesland kwamen vorig jaar elf fietsers om bij een verkeersongeval. Uit cijfers van Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Fryslân blijkt dat acht van de verkeersdoden op de fiets minstens 70 jaar oud waren. Vijf daarvan zaten op een elektrische fiets.

Mourits kijkt daar anders naar. „We moeten het succes van de e-bike niet vergeten. Ouderen fietsen nu veel meer recreatief. Er worden nu veel meer kilometers gefietst door ouderen, dan is de kans op een ongeval ook groter. We moeten niet te makkelijk wijzen en zeggen dat er te hard wordt gefietst. Laten we van de e-bike geen zondebok maken.”

‘Veel te krap fietspad’
Volgens Mourits is het belangrijker om de fietspaden te verbreden. „We zitten met allemaal verschillende fietsen opgepropt op een veel te krap fietspad. Daar moeten we naar kijken. De fietsroute langs de Dokkumer Ee bijvoorbeeld. Enorm populair, hartstikke druk en veel te smal.”

Een woordvoerder van Noord-Nederland en van de landelijke politie weet niet wanneer de rollerbanken in Friesland gebruikt gaan worden en hoeveel. Yeşilgöz heeft in haar kamerbrief over ‘voor de zomer.’

Blij verrast
Wethouder Rietman zegt blij verrast te zijn dat er nu daadwerkelijk rollerbanken voor e-bikes komen. ‘Zeker voor onze uitgestrekte gemeente waar veel gefietst wordt. Destijds gaven we al aan dat het opvoeren van elektrische fietsen geen grap is, en onder de aandacht is gebracht bij het rijk’, schrijft zijn woordvoerder.


Mourits heeft gelijk als hij zegt dat fietspaden te smal zijn.
Eerst iedereen de auto uitjagen en dan de capaciteit van de fietspaden daar niet op aanpassen. Enige analogie met bevolkingsgroei en meer auto's en niet meer wegcapaciteit valt niet te ontkennen.
 Pagina 1 van 1  [ 1 bericht ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy