Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
rtvutrecht schreef:
Hoe krijg je mensen zover dat ze hun auto niet meer voor de deur zetten? Utrecht start een test
Gisteren, 18:19

Utrecht - De gemeente Utrecht start een experiment met parkeren op afstand. Bewoners van Rivierenwijk en het gebied Europalaan-Noord kunnen vanaf 1 mei hun auto met korting parkeren in P+R Westraven. Deelnemers aan de test leveren tijdelijk hun parkeervergunning of plek op de wachtlijst in. In ruil daarvoor ontvangen ze een tegoed van 240 euro dat een jaar lang kan worden ingezet voor deelmobiliteit en openbaar vervoer. Na de test kunnen ze hun parkeervergunning weer terugvragen.
Het Utrechtse college wil minder (geparkeerde) auto's in de stad en meer ruimte creëren voor "groen, ontspanning, spelen en duurzamer vervoer". Via de test wil de gemeente achterhalen onder welke voorwaarden het voor mensen aantrekkelijk is om hun auto op afstand te parkeren. Zo wordt gekeken naar de tarieven, welke eisen bewoners aan de parkeergarage stellen en hoe zij reizen van en naar de garage.

De test met parkeren op afstand duurt een jaar. Gelijk met de start op 1 mei wordt in het westelijk deel van Rivierenwijk betaald parkeren ingevoerd. "Deelname aan de test kan interessant zijn voor bewoners die bijvoorbeeld hun (tweede) auto weinig gebruiken of bewoners die op de wachtlijst staan voor een parkeervergunning", aldus de gemeente.
De gemeente wil ongeveer vijftig deelnemers werven in Rivierenwijk en het parkeerrayon Europalaan Noord, ten noorden van de Beneluxlaan. Er is voor deze gebieden gekozen vanwege de beperkte afstand tot de P+R Westraven, de invoering van betaald parkeren in het westelijk deel van Rivierenwijk en de verkeershinder op de wegen naar Rivierenwijk door wegwerkzaamheden.
Bewoners van ontvangen eind februari een wijkbericht over de test. Op donderdag 16 maart organiseert de gemeente online een bijeenkomst over de test.
Wat krijg je ervoor terug en wat moet je ervoor doen?

- Een P+R-abonnement voor 2 euro per maand. De gemeente wijst erop dat dit ruim 10 euro goedkoper is dan een parkeervergunning (12,39 per maand).

- Een tegoed van 240 euro per jaar in een app voor het plannen en betalen van deelvervoer, de bus of de tram.

- Per maand 4 uur gratis voor de deur parkeren, naast venstertijden die het mogelijk maken om alsnog een deel van de dag te parkeren zonder te betalen.

- Deelnemers moeten drie keer aanwezig zijn bij een gesprek dat de gemeente organiseert met andere deelnemers en bewoners. De gesprekken vinden plaats vóór, tijdens en na de test.


Ze zijn echt knettergek daar in Utrecht he. WTF? Als ik me auto niet gratis voor de deur kan parkeren dan wil ik er helemaal niet wonen. Utrecht wordt al net zo'n kut stad als 020.
  Bericht 
mr. mcduc
Master
Even grof rekenen:
200 werkdagen per jaar
een haf uurtje per dag extra reistijd = 100 uur
€240,- voor 100uur 'extra' werktijd lijkt me slecht betaald.
(En eigenlijk is die €240,- niet eens voor jezelf)

Dus welk voordeel haalt iemand hieruit?
  Bericht 
FocusWagon
Master
Ik heb veel geld extra betaald om op eigen erf te kunnen parkeren, dus voor €240,- per jaar ga ik mijn auto niet ergens ver weg neerzetten :fp:
Leuk als je alles binnen de stad met fiets of bus/tram kan doen, maar zodra je iets verder moet is dat meestal geen optie meer…
  Bericht 
Superkoe
Master
Ik zie wel mogelijkheden. Spotgoedkoop parkeren voor je oldtimer.
  Bericht 
Abel1
Master
Blij dat ik niet in een stad woon, en al helemaal niet in die achterlijke randstad dingen, met dit soort praktijken.
En je parkeer vergunning "tijdelijk" inleveren, nou ik zou er niet op vertrouwen dat je het terug krijgt, want ze zeggen straks gewoon, je kan prima in een parkeer garage op km afstand parkeren, kon tijdens die test toch ook?
  Bericht 
GSXR1000
Master
Mja is natuurlijk een melkkoe.

Stap 1 bied een goedkoop alternatief
Stap 2 sloop de resterende parkeervakken bij huizen weg
Stap 3 hanteer woekerprijzen bij het goedkope alternatief
.
.
.
Buiten dat; wat een dom gedoe dat je niet eens thuis je auto kan parkeren :loco:
  Bericht 
dvdouden
Master
no justice schreef:
Via de test wil de gemeente achterhalen onder welke voorwaarden het voor mensen aantrekkelijk is om hun auto op afstand te parkeren
Ik vind meer dan 100 meter vanaf de voordeur al te ver :nothanks:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Abel1 schreef:
En je parkeer vergunning "tijdelijk" inleveren,


In Nederland is niets zo definitief als een tijdelijke maatregel.
  Bericht 
no justice
Master
tijdelijke maatregel.


Kwartje van kok :jaja:
  Bericht 
Ducantoni
Master
no justice schreef:
Het Utrechtse college wil minder (geparkeerde) auto's in de stad en meer ruimte creëren voor "groen, ontspanning, spelen en duurzamer vervoer"


Nijmegen is ook bezig met zo'n wijk, in de nieuwbouw van/ bij Lent. Mag je je auto ergens aan de buitenrand van de wijk zetten.
Lijkt me erg fijn als je zware spullen moet in- of uitladen.

no justice schreef:
"Deelname aan de test kan interessant zijn voor bewoners die bijvoorbeeld hun (tweede) auto weinig gebruiken


Misschien is er wel een zeer valide reden dat er twee auto's voor de deur staan?
Dat de gemeente kantoortijden kent, wil niet zeggen dat dat voor eenieder van toepassing is. Leve de 24-uurseconomie.
  Bericht 
no justice
Master
Zeker ook een linkschstaat?
  Bericht 
GSXR1000
Master
dvdouden schreef:
Ik vind meer dan 100 meter vanaf de voordeur al te ver


Volgens mij gaan de meeste mensen hun auto verplaatsen als er een plekje voor de deur vrijkomt :lol:

Ik heb 2 auto's op de oprit en 1 voor de deur. Bevalt me prima :lol:

Word nog wat anders met boodschappen, kinderen naar de bso brengen etc.... En ja ik rijdt dan direct door . Oh wacht in deze linksch staat hoef ik geen verantwoording af te leggen :lol:
  Bericht 
zadkine
Master
En toen gebeurde er een ongevalletje, even naar de arts/spoedpost toe .
Je kan huisgenoot niet alleen laten op dat moment, en die kan dus eventjes niet meer lopen .

En dan staat je auto verderop.....zou de buurman/vrouw thuis zijn?

Toch blij dat ik de stad ruim 22 jaar gelden verlaten heb en nu 2 auto's kwijt kan op eigen terrein plus een motor en wa fietsen.
Voordeel van het wonen in een dorpje.
  Bericht 
Olds 76
Master
En dan roepen veel mensen, ja, je moet in de stad wonen. Heb je alles lekker bij de hand en zo..........ja, behalve je auto dan.
Heerlijk, zo'n dorp.
  Bericht 
wildplasser
Die hard
Ik kan 20 + auto's kwijt op eigen terrein. Laat ze lekker doodvallen in Utrecht. Ik loop geen meter meer dan nodig.
  Bericht 
Ducantoni
Master
zadkine schreef:
En toen gebeurde er een ongevalletje, even naar de arts/spoedpost toe .
Je kan huisgenoot niet alleen laten op dat moment, en die kan dus eventjes niet meer lopen .


Dat zijn al voorbeelden van waarom niet kunnen parkeren voor de deur onhandig is, wat dacht je bijvoorbeeld van een installateur die zich met zulke idioterie geconfronteerd ziet?
Er schijnen er te zijn die bepaalde wijken in Utrecht nu al niet meer bedienen omdat de anti-autobrigade er heeft huisgehouden.

Olds 76 schreef:
En dan roepen veel mensen, ja, je moet in de stad wonen. Heb je alles lekker bij de hand en zo..........ja, behalve je auto dan.
Heerlijk, zo'n dorp.


Op zich wel, nadeel is dat je dan ook bijna helemaal afhankelijk bent van een auto en als je eens in een stad moet zijn, je meteen de wagen nergens kan parkeren of tegen een idioot tarief.
Want gratis parkeren wordt steeds minder aangeboden.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ducantoni schreef:
Want gratis parkeren wordt steeds minder aangeboden.


Parkeergarage onder het winkelcentrum hier is eerste uur gratis.
  Bericht 
dvdouden
Master
Ducantoni schreef:
en als je eens in een stad moet zijn, je meteen de wagen nergens kan parkeren of tegen een idioot tarief.
daar hebben inwoners van de stad zelf dan gelukkig net zo goed last van :flower:
  Bericht 
Walker
Master
 
no justice schreef:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/354087 ... t-een-test schreef:Hoe krijg je mensen zover dat ze hun auto niet meer voor de deur zetten?


Met de wortel en stok methode...
  Bericht 
zadkine
Master
Ducantoni schreef:
Er schijnen er te zijn die bepaalde wijken in Utrecht nu al niet meer bedienen omdat de anti-autobrigade er heeft huisgehouden.


Ik ken iemand die , zzp ér, geen opdrachten aanneemt in bv Amsterdam......of een afschriktarief hanteert waarin de parkeerkosten dubbel zijn opgenomen.
  Bericht 
Ducantoni
Master
basjuh1981 schreef:
Parkeergarage onder het winkelcentrum hier is eerste uur gratis.


Dan mag je er nog flink de vaart in zetten om alles binnen dat uur gedaan te krijgen..

dvdouden schreef:
daar hebben inwoners van de stad zelf dan gelukkig net zo goed last van


Of dat zijn juist die bakfietsfiguren...
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ducantoni schreef:
Dan mag je er nog flink de vaart in zetten om alles binnen dat uur gedaan te krijgen..


Hangt er van af wat je allemaal nodig hebt. Ik doe daar een keer in de maand boodschappen en ben binnen drie kwartier klaar.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Ik was laatst in de buurt van het winkelcentrum van Leidschendam. Wat een gekkenhuis, verkeersregelaars omdat er ogenschijnlijk te weinig parkeerplaatsen zijn.
Daar ben je nog meer tijd kwijt aan je auto ergens neerplempen dan aan de boodschappen zelf.
Is Leidschenhage trouwens opeens een vies woord geworden? Staat zeker weer interessant, een Engelse naam? :|
  Bericht 
033er
Die hard
 
zadkine schreef:
Ik ken iemand die , zzp ér, geen opdrachten aanneemt in bv Amsterdam......of een afschriktarief hanteert waarin de parkeerkosten dubbel zijn opgenomen.


Zeg ik (ZZP'er) ook tegen klanten in Amsterdam. "Ik sta in de file, dat kost tijd en geld. En een dagkaart bij de Bijenkorf is 55 euro." Reactie: "Ok, prima. Zet maar op de factuur." Best, prima.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Ik snap echt niet dat jullie je hier nou zo druk om maken. Mensen die zo nodig in de krappe centrumstraatjes van een stad, die ontworpen zijn voor 3 fietsen en een paard, willen wonen en hierop stemmen doen dat toch zelf? En mensen die in zo'n wijk in Nijmegen of op Zeeburg 2 gaan wonen, doen dat toch ook zelf. Lekker belangrijk als zij hun auto nergens kwijt kunnen, had je maar ergens anders moeten gaan wonen. En dat je loodgieter niet komt? Jouw probleem.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
lacheisleuk schreef:
En mensen die in zo'n wijk in Nijmegen of op Zeeburg 2 gaan wonen, doen dat toch ook zelf.


Ja want de keuze op de woningmarkt is ook zo reuze :thumb:
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
djee schreef:
Ja want de keuze op de woningmarkt is ook zo reuze :thumb:
Als je op zo'n plek een huis kunt betalen kun je er wel twee betalen op een plek waar wel parkeergelegenheid is. Daar wil je niet wonen, maar het kán wel.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Ducantoni schreef:
Is Leidschenhage trouwens opeens een vies woord geworden?
Als je het oude Leideschenhage nog voor de geest kan halen, snap je best waarom ze die naam liever niet meer gebruiken. Wat een droevigheid was dat.

Ik vind het nieuwe winkelcentrum prachtig en kom er graag. Maar dan ga ik wel op de fiets.

lacheisleuk schreef:
En mensen die in zo'n wijk in Nijmegen of op Zeeburg 2 gaan wonen, doen dat toch ook zelf. Lekker belangrijk als zij hun auto nergens kwijt kunnen, had je maar ergens anders moeten gaan wonen.
Grote nieuwbouw projecten worden structureel met autohaat ontworpen. De keuze is nog langer bij je ouders wonen of leeglopen op de huur of toch maar genoegen nemen met een woning in een parkeer terreur zone. Niet iedereen heeft een baan waarbij je thuis kan werken en een huis in Scheemda voldoet.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dikke Dakduif schreef:
Grote nieuwbouw projecten worden structureel met autohaat ontworpen. De keuze is nog langer bij je ouders wonen of leeglopen op de huur of toch maar genoegen nemen met een woning in een parkeer terreur zone. Niet iedereen heeft een baan waarbij je thuis kan werken en een huis in Scheemda voldoet.
Dan ga je erbuiten wonen. Dat soort wijken vind je vooral in de stad. Even een kijkje op het Zeeburgereiland in Funda: goedkoopste appartement, 2 kamers met 48m2, is 365.000, gebouwd in 2020. Dan heb je er nog eentje in dezelfde straat van 445 en daarna gaat het naar ruim boven de 5 ton.
Zet ik Funda op 350.000 tot 450.000, bouwjaar vanaf 2011,straal van 15 km, dan heb ik 264 koopwoningen gevonden, waarvan dus twee op het Zeeburgereiland en de rest erbuiten. Amstelveen, Almere, Weesp, Hilversum, Krommenie, Zaandam. Zegt niet dat je overal even goede parkeermogelijkheden hebt, maar in zo'n wijk als Zeeburgereiland gaan wonen doe je echt vrijwillig.
Het duurste op het Zeeburgereiland is anderhalf miljoen. Het duurste op 1 km rondom Krommenie is 1,15 miljoen... En daarvoor heb je dan een complete boerderij met bijna 23.000 vierkante meter grond erbij. En nog ruim 300m2 aan garage/staloppervlakte. Daar kan jij echt jouw auto wel parkeren. En die boerderij is nog van 2013 ook, dus redelijk jong. Op het Zeeburgereiland heb je voor die anderhalf miljoen een of ander lelijk rijtjeshuismodern herenhuis van 217m2 voor, met een perceeltje van 145m2.

Piet_Piraat schreef:
Als je op zo'n plek een huis kunt betalen kun je er wel twee betalen op een plek waar wel parkeergelegenheid is. Daar wil je niet wonen, maar het kán wel.
Als jij in de reuring van de stad wilt wonen, horen daar inderdaad consequenties bij. Tenzij je miljonair bent, dan koop je gewoon parkeerplekken bij, maar dat zijn de meeste van ons niet. Net als met werken: Als je bij een bedrijf gaat werken dat zich helemaal in het stadscentrum van Amsterdam, Utrecht o.i.d. bevindt, weet je vooraf dat parkeren moeilijk gaat en je van het OV afhankelijk gaat zijn voor je woon-werk. Wil je dat niet, dan moet je een baan zoeken waar je wel kan parkeren.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Grote nieuwbouw projecten worden structureel met autohaat ontworpen.


Dat is het communisme 2.0 van D66. 15 minuten steden.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dikke Dakduif schreef:
Grote nieuwbouw projecten worden structureel met autohaat ontworpen. De keuze is nog langer bij je ouders wonen of leeglopen op de huur of toch maar genoegen nemen met een woning in een parkeer terreur zone. Niet iedereen heeft een baan waarbij je thuis kan werken en een huis in Scheemda voldoet.
Je doet net alsof die mensen nergens terecht kunnen. Die parkeerterreur is een gevolg van ruimtegebrek en dat is er vooral in en om het centrum. Ga je wat verder weg wonen, is er steeds minder aan de hand.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Piet_Piraat schreef:
Ga je wat verder weg wonen, is er steeds minder aan de hand.
Ga er maar van uit dat nieuwe wijken ver van het centrum ook met 0,5 parkeerplek per woning ontworpen gaan worden.

lacheisleuk schreef:
Als jij in de reuring van de stad wilt wonen, horen daar inderdaad consequenties bij. Tenzij je miljonair bent, dan koop je gewoon parkeerplekken bij,
Ik woon 10 minuten fietsen van het centrum van Den Haag en heb een eigen parkeerplaats onder mijn woning. Kan dus gewoon, of moet ik zeggen kon dus gewoon? Toen ik 20 jaar geleden verhuiskriebels kreeg, was parkeren een cirterium voor mij en ik heb flink gespeurd voordat ik iets vond dat aan mijn eisen voldeed. Ik ben bang dat het er tegenwoordig gewoon niet meer in zit dat je een betaalbare woning met eigen parkeerplek vindt tenzij je buiten gaat wonen.

basjuh1981 schreef:
Dat is het communisme 2.0 van D66. 15 minuten steden.
Alleen met de juiste reispapieren mag je je zone uit :nothanks:
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dikke Dakduif schreef:
Alleen met de juiste reispapieren mag je je zone uit :nothanks:


Je mag tot een kwartier fietsen van je huis vandaan. Waarom ontwerpen ze anders wijken zonder auto?
  Bericht 
Karbargenbok
Master
In dit specifieke geval is het een mooi staaltje ‘voorsorteren op de toekomst’, want tussen de Europalaan-Noord (Transwijk) en Rivierenbuurt ligt straks die enorme nieuwbouw (Merwedekanaalzone) waar bewust helemaal geen parkeerplaats is voorzien. Volgens de marketing omdat de mensen die daar gaan wonen helemaal geen auto hebben, want niet nodig. In de praktijk zijn die auto’s er natuurlijk wel degelijk en worden ze gewoon in de omliggende wijken geparkeerd.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Karbargenbok schreef:
Volgens de marketing omdat de mensen die daar gaan wonen helemaal geen auto hebben, want niet nodig.
Die project jongens weten precies wat de wethouder graag hoort. Zelf hoeven ze er niet te wonen en de wethouder woont ook ergens anders.
  Bericht 
Walker
Master
 
Tja, als straks die sneltram de enige toegestane en beschikbare vorm van vervoer (naast je fiets) is, zal het aantal gebruikers wel toenemen.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Dikke Dakduif schreef:
Die project jongens weten precies wat de wethouder graag hoort. Zelf hoeven ze er niet te wonen en de wethouder woont ook ergens anders.
Maar niemand wordt toch verplicht om daar te gaan wonen?
  Bericht 
zadkine
Master
Karbargenbok schreef:
Volgens de marketing omdat de mensen die daar gaan wonen helemaal geen auto hebben, want niet nodig.


En nu de onderhouds busjes met gereedschap....mogen die er wel staan tijdens klussen/reparaties?
Indien niet maak dan je borst maar nat als je iets wilt laten repareren....zeker nu er toch al een tekort is aan bouw/installateurs personeel.
  Bericht 
vw-driver
Master
zadkine schreef:
En nu de onderhouds busjes met gereedschap....mogen die er wel staan tijdens klussen/reparaties?


Ontheffing vragen bij de gemeente .
  Bericht 
Walker
Master
 
Piet_Piraat schreef:
Maar niemand wordt toch verplicht om daar te gaan wonen?


Zoals eerder gezegd: Als de schaarste aan woningen maar groot genoeg is (gemaakt), gaan mensen als makke schaapjes hun hok in...
  Bericht 
Abel1
Master
vw-driver schreef:
Ontheffing vragen bij de gemeente .


Waarom zou zo een bedrijf die moeite gaan doen, als die 10 andere klussen op wel bereikbare plaatsen heeft?
  Bericht 
zadkine
Master
vw-driver schreef:
Ontheffing vragen bij de gemeente .


waarom zou je moeilijk doen als het werk elders voor het oprapen ligt (zoals in deze tijd)
Lijkt me dat velen niet eens die moeite willen nemen en gewoon opdrachten in zo'n wijk niet aannemen. Nog los van de kosten van ontheffingen.
 Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: dvdouden en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy