Pagina 1 van 1  [ 49 berichten ]
  Bericht 
Black98
Master
Telegraaf schreef:
Grote onrust om hoge parkeerkosten voor politie: ’Hierdoor zal deel agenten vertrekken’
GERDA FRANKENHUIS
58 min geledenin BINNENLAND

UTRECHT - De politie worstelt met parkeerkosten voor agenten in Nederland. Politiebonden spreken van een groot probleem. In Utrecht, waar naar verwachting in mei betaald parkeren in de hele stad wordt geïntroduceerd, heerst grote onrust. „Uit eigen onderzoek blijkt dat 30% van de agenten aangeeft Utrecht te willen verlaten en elders bij de politie te gaan werken”, zegt Harrie Dijkhuizen (politie Midden-Nederland).

In Rotterdam merkte burgemeester Aboutaleb vorig jaar op dat het lastig is om een wijkagent te werven voor het Noordereiland, mede vanwege de hoge werkdruk en de relatief hoge parkeerkosten die een drempel kunnen vormen. Rotterdam heeft een oplossing gevonden door specifieke parkeerlocaties aan te wijzen voor agenten.
Agenten in Utrecht moeten, als de gemeenteraad daarmee akkoord gaat, straks vijf euro per uur betalen tijdens parkeervenstertijden om hun auto in de buurt van het politiebureau in Kanaleneiland te zetten. „Dat kost een agent 20 tot 25 euro per dag. Als dat gebeurt, vertrekt een deel van de agenten en we hebben veel vacatures openstaan bij de recherche, de meldkamer en voor wijkagenten”, legt Harrie Dijkhuizen namens de politie Midden-Nederland uit.

Onregelmatige diensten
Met name de medewerkers met onregelmatige diensten, zoals agenten op straat en meldkamerpersoneel, worden hier volgens de politiebonden door gedupeerd. „Deze mensen zijn vaak afhankelijk van eigen vervoer en kunnen niet altijd gebruik maken van het openbaar vervoer.”
Parkeerkosten zijn een zorgenkind voor de Nederlandse politie. De werkgever vergoedt dit niet in alle gevallen. Daarnaast is er een aanmoedigingsbeleid om met het openbaar vervoer of op de fiets naar het werk te komen. „Agenten die op straat werken, kunnen niet met hun dienstwapen of ME-tenue in de bus stappen”, zegt Dijkhuizen.
Op het parkeerterrein van de politie is geen plek omdat die vol staat met dienstvoertuigen. Agenten wonen vaak uit veiligheidsredenen niet in het gebied waar ze werken, of omdat ze met hun salaris een huis in de stad niet kunnen betalen.

De Nederlandse politie erkent de parkeerproblematiek. „We doen op dit moment een pilot in Oost-Nederland en in Amsterdam om het reisgedrag van agenten in beeld te brengen. We doen verder onderzoek naar hoe woon- en werkverkeer er in de toekomst uit moet zien. Daarin speelt ook parkeerproblematiek een rol, naast uiteraard ook hoe het vervoer in de toekomst duurzamer kan”, stelt woordvoerder Hessel Koster. De gemeenten gaan over het parkeerbeleid. „Het is voor ons als politie, maar zeker ook voor gemeentes zelf belangrijk om aantrekkelijk te blijven voor politiemensen.”

Uit een rondgang blijkt dat de politie in samenwerking met gemeenten oplossingen voor het parkeerprobleem bedenkt, zoals bijvoorbeeld een gereduceerd tarief in de parkeergarages of dat medewerkers voor bepaalde tijden een parkeerkaart krijgen. Of ze krijgen ruimte op politiebureaus om bijvoorbeeld hun ME-tenue te bewaren.
„Op sommige plekken worden politiebusjes ingezet om agenten die hun voertuig op een afgelegen plek parkeren op te halen”, zegt Ramon Meijerink namens de vier politiebonden. „Het zijn vaak hap-snap-oplossingen waarbij mensen buiten de boot vallen. Het moet geen loterij zijn of je wel of niet in aanmerking komt voor je parkeerprobleem en wel of niet duur betaald moet parkeren.”
Dijkhuizen: „Utrecht laat agenten betalen voor hun aanwezigheid. De werkdruk in Utrecht is hoger dan in andere gemeentes en de politie heeft hier al een waslijst aan vacatures die ze niet vervuld krijgt. Utrecht is een dure stad, dus veel agenten wonen buiten de stad. Ze komen dagelijks met hun auto naar Utrecht, vooral in de wijken Kanaleneiland en Overvecht, waar parkeren nu nog gratis is.”

Uitzondering
De politie Midden-Nederland ziet graag dat de Utrechtse gemeenteraad een uitzondering voor politiepersoneel maakt. „Dit in het belang van de veiligheid en leefbaarheid van de stad.”
Op 21 maart bespreekt een raadscommissie van de gemeenteraad het voorstel, waarna het ter stemming naar de raad gaat. De gemeente wil vooruitlopend hierop niet reageren.


Uh, zal dit niet voor iedereen gelden die geen fatsoenlijke plekken heeft bij zijn werk? Agenten zijn hierin echt geen uitzondering :roll:
Denk dat je niet wil weten hoeveel mensen de 1e paar uur per dag werken om feitelijk hun parkeerkosten te betalen.
Daarom gewoon afschaffen die onzin.
  Bericht 
dvdouden
Master
Black98 schreef:
Rotterdam heeft een oplossing gevonden door specifieke parkeerlocaties aan te wijzen voor agenten.
Hoe moet ik dat voor me zien? Een bordje "alleen parkeren politie"? Dan weet je bijna zeker dat je vaste klant wordt bij de schadehersteller :roll:
  Bericht 
maarten28
Master
Je kunt agenten toch ook een parkeervergunning geven? Of is dat te lastig.

Citaat:
„Agenten die op straat werken, kunnen niet met hun dienstwapen of ME-tenue in de bus stappen”, zegt Dijkhuizen.

Waarom niet? Ik zou me een stuk veiliger voelen als er eens een gewapende agent in de bus zit. Houdt het tuig zich ook rustig. Zichtbaar zijn en zo.
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Walker
Master
 
Blijkbaar zijn dat er genoeg... Vraag maar eens na bij bij het personeel van al die multinationals. OV wil men nog wel eens vergoeden, en km-vergoeding voor de brandstof ook, maar parkeerkosten niet.
  Bericht 
Blaataap
Master
Black98 schreef:
Agenten zijn hierin echt geen uitzondering :roll:


Agenten zijn in zoverre de uitzondering dat zij een randvoorwaarde voor een veilige maatschappij zijn.
De parkeerkosten op zichzelf zijn voor meer beroepsgroepen een probleem.
  Bericht 
no justice
Master
Blaataap schreef:
Agenten zijn in zoverre de uitzondering dat zij een randvoorwaarde voor een veilige maatschappij zijn.


Zo ken ik nog meer beroepsgroepen. Hoor je daar wat over? Juist. Niet dus.
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
no justice schreef:
Zo ken ik nog meer beroepsgroepen. Hoor je daar wat over? Juist. Niet dus.


Bij ons in de stad wel, daar klagen de medewrkers van het ziekenhhuis ook over parkeerkosten, die zij nietvergoed krijgen. Iets wat ik zeer onterecht vind.
politie hoor je daar niet zo veel over, terwijl het bureau naast het ziekenhuis ligt.
  Bericht 
no justice
Master
Ik bedoelde meer dat er zat cruciale beroepen zijn die met hetzelfde kampen alleen daar hoor je niets over in het nieuws.
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Pen
Master
Ja jammer dan. Ik werk ook in een andere gemeente omdat ik daar gratis bij kantoor kan parkeren.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Krijgen ze dat niet vergoed?
  Bericht 
no justice
Master
Vroeger kregen agenten in Amsterdam standaard een OV jaarkaart van de baas en ze kregen voorrang bij (huur) woningen in de stad. Of dat nog zo is weet ik niet. Met vroeger bedoel ik begin 2000.
  Bericht 
zadkine
Master
no justice schreef:
Hoor je daar wat over? Juist. Niet dus.


Klopt dat je die niet hoort...in ieder geval deels.
Want een parkeerkaart voor het terrein waar de huisartsenpost gevestigd is (voor de dienstdoende huisartsen tenminste). Dit is hier tevens het ziekenhuis parkeer terrein trouwens.

VTEC_Driver schreef:
Bij ons in de stad wel, daar klagen de medewrkers van het ziekenhhuis ook over parkeerkosten, die zij nietvergoed krijgen. Iets wat ik zeer onterecht vind.


Ik snap niet dat die geen in en uitrij kaart krijgen...maar daar is heel snel een mouw aan te passen ...ook zij hebben diensten dus geen OV beschikbaar op EN aankomst EN vertrektijd...
Kwestie van koppen bij elkaar steken en vuist op tafel....bij geen resultaat hardere actie....
Die discussie is er wel geweest mbt huisartsen bij de start van de huisartsen posten....dit was een rand voorwaarde om de artsen sowieso mee te krijgen. Bedenk daar wel bij dat het hier onmogelijk is om per OV naar huis te komen a 23:00...of de post te bereiken.
  Bericht 
basjuh1981
Master
no justice schreef:
Vroeger kregen agenten in Amsterdam standaard een OV jaarkaart van de baas en ze kregen voorrang bij (huur) woningen in de stad. Of dat nog zo is weet ik niet. Met vroeger bedoel ik begin 2000.


Dat is nu alleen voor asielzoekers.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
357kurt schreef:
parkeerkosten


was laatst bij de Jumbo in fuckin Haren. Wat denk je? Betalen!

Loopt echt de spuigaten uit met gemeentes die een slaatje uit autogebruik willen slaan
  Bericht 
Pen
Master
Dave schreef:
Jumbo in fuckin Haren


Leuk hè, dat samentrekken van gemeenten. Groningen is er niet meer voor de autobezitter.
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Die kunnen niet harder.
  Bericht 
bert65
Master
no justice schreef:
Vroeger kregen agenten in Amsterdam standaard een OV jaarkaart van de baas

Ik weet niet of ze dat nog doen in Amsterdam maar toen was het OV betrouwbaar. Toen, als de diender om wat voor reden, in de avond later klaar was of vroeg moest beginnen, kon hij/zij met de nachtbus. Van de 9 lijnen die 's nachts reden, is er na corona nog maar 1 over. Het overige OV is zo onbetrouwbaar geworden dat de meeste reizigers het OV de rug hebben toegekeerd.
  Bericht 
snovvdog
Master
Ik vind dat we teveel geld uitgeven aan bullshit (stikstof, natuur, energietransitie) maar ook verkeerde doelen (defensie/oorlog/EU/Ontwikkelingssamenwerking).
Verhoudingsgewijs zou gratis OV een stuk goedkoper zijn (en overigens ook vanuit milieuoogpunt een mooi doel).

Ik vind dat er 5-10 miljard pj extra naar OV zou mogen: met 4 miljard maak je het OV gratis.
De overige miljarden investeer je in extra (OV) infra (los van uitbreiding van het wegennet).
Ik ben ook van mening dat het mes in sociale zekerheid mag....

Dit zou zich zo goed terugbetalen in verbeterde mobiliteit voor iedereen, verbeterde vrijheid en wellicht gaan alle cheapskates nu met OV waardoor er meer ruimte is voor de automobilisten op de wegen die wel willen betalen voor nog betere mobiliteit , flexibiliteit en comfort. Ik vind het belachelijk dat in een land waar zo met geld wordt gesmeten aan onzin er vervoersarmoede bestaat.

En OV in de grote steden zou gewoon 24/7 moeten rijden (al is het maar eens per 30 min).
  Bericht 
Blaataap
Master
snovvdog schreef:
De overige miljarden investeer je in extra (OV) infra


Je houdt 6 miljard over. Daar leg je bijna niks van aan qua OV :lol:
  Bericht 
snovvdog
Master
Daar houd je echt wel de bestaande trein, metro en buslijnen wat langer van rijdende... Als 4 miljard het OV gratis maakt. Gebruik je de rest niet perse voor nieuw spoor of infra, maar wel voor extra capaciteit: langere treinen en metro's en langer hogere frequenties volhouden buiten de spitsen.

Tussen 1 en 5 uur is het drama, zelfs als je naar/van het grootste vliegveld wilt... En nog veel te vaak kom je in provol OV. Als je OV gratis maakt gaan meer mensen reizen, dus heb je sowiezo meer geld voor materieel en personeel nodig.
Qua infra, w.m.b. komt er 20 miljard per jaar extra bij voor nieuwe wegen, spoor, elektriciteit en datanetwerken. Dat is belangrijker m.i. dan de huidige vorm van sociale zekerheid, de landbouwsubsidies (aldanniet via EU), of het huidige klimaatbeleid (of beter gezegd volledig doelloze verspilling).
  Bericht 
Blaataap
Master
snovvdog schreef:
Gebruik je de rest niet perse voor nieuw spoor of infra, maar wel voor extra capaciteit


Ehhhh. Ik wacht wel tot je door hebt waar dit fout gaat.
  Bericht 
snovvdog
Master
Jij ziet de problemen op de piekmomenten, ik zie de mogelijkheden buiten de piekmomenten. We moeten af van die onzinnige 9-5 mentaliteit. Als iemand gewoon elke dag van 14 tot 22 wil werken moet dat ook gewoon kunnen, door het extra aantrekkelijk te maken dat je rond die tijden ook dezelfde capaciteit hebt in het OV als rond 9 en 17...

Het spoor (metro en trein) draait echt niet op piekcapaciteit het overgrote deel van de dag, juist in de latere uren rijdt er helemaal niks.
  Bericht 
Masterdam
Master
Een agent kan prima in het OV zitten. Dat je dat in je ME-pakkie niet doet, soit. Dan parkeer je dus op een parkeerterrein buiten de stad, samen met je collega's en haalt dat ME-bussie je op. Die ene collega die dat ME-bussie moet rijden, zet zijn eigen auto op de plek van het ME-busje.

Als een agent op een tijdstip moet werken dat ie niet met het OV kan, zet de ene collega zijn auto op de plek van de dienstauto en haalt de andere op op datzelfde parkeerterrein buiten de stad.

Echt vet knap van mij dat ik dit heb bedacht. Kan me goed voorstellen dat niet iedereen hiertoe in staat is. Ik ben gewoon in te huren he.
  Bericht 
Blaataap
Master
snovvdog schreef:
ziet de problemen op de piekmomenten


Los daarvan, de “rustige” momenten vwb reizigersvervoer worden nu anders ingevuld (goederen, rangeren, onderhoudsritten etc). Je kunt niet meer ritten toevoegen op het spoor zonder extra investeringen te doen in infra, materieel en mensen.
  Bericht 
regiorunner
Master
snovvdog schreef:
4 miljard maak je het OV gratis.


Heb je daar een bron van? Want alleen de opbrengsten van de kaartjes en abonnementen ( en vooruit de ov studentenreisproduct, al zijn die per definitie verlieslatend) is niet genoeg.

Je moet ook de capaciteit meer dan verdubbelen, want de aanzuigende werking is enorm. Zie de aantallen in Duitsland. (En dan ook nog hopen dat de automobilisten niet en masse overstappen)
  Bericht 
Raymond
Master
snovvdog schreef:
ik zie de mogelijkheden buiten de piekmomenten. We moeten af van die onzinnige 9-5 mentaliteit.

Jij hebt zeker geen kinderen he. Onze hele samenleving is daar op ingesteld man. Heb ik het nog niet eens over de gezondheidsproblemen bij mensen met een omgekeerd dag- en nachtritme. De sport- en cultuursector draai je dan ook volledig de nek om. Het probleem hier is betaald parkeren als melkkoe. Daar hoeft de samenleving niet voor in de nachtploeg. Hier hebben de bureau's overigens een eigen afgesloten parkeerterrein.
Black98 schreef:
In Rotterdam merkte burgemeester Aboutaleb vorig jaar op dat het lastig is om een wijkagent te werven voor het Noordereiland, mede vanwege de hoge werkdruk en de relatief hoge parkeerkosten die een drempel kunnen vormen.

Nee vriend Ab. Het probleem dat je geen agent kan vinden is omdat de beste kandidaat geen blanke man mag zijn, maar ook niemand met een strafblad.
  Bericht 
Masterdam
Master
Raymond schreef:
omdat de beste kandidaat geen blanke man mag zijn

Als ik zo eens naar het gemiddelde korps kijk, zal dat het probleem niet zijn. Ik ken de wijk niet, maar de kans is aanwezig dat men niet specifiek daar wil werken door de samenstelling van 'de klanten'.
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
Raymond
Master
Masterdam schreef:
Als ik zo eens naar het gemiddelde korps kijk, zal dat het probleem niet zijn.

Het zwaartepunt in de selectieprocedure man. Kennis en ervaring van andere culturen. En daar bedoelen ze geen cultureel antropoloog mee.
  Bericht 
snovvdog
Master
regiorunner schreef:
Heb je daar een bron van? Want alleen de opbrengsten van de kaartjes en abonnementen ( en vooruit de ov studentenreisproduct, al zijn die per definitie verlieslatend) is niet genoeg.


https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ructuur-en

Citaat:
"Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spreekt van interessante initiatieven, maar kijkt ook naar wat zulke kortingen op zullen leveren en wat een eventuele prijsverlaging de belastingbetaler zal kosten. "Gaan er bijvoorbeeld meer mensen die al met het ov reisden of zijn het vooral mensen die al met het ov reisden die meer kilometers met het ov gaan afleggen. Met andere woorden: is het een manier om mensen vanuit de auto het ov in te krijgen?"

Heel globaal uitgerekend zou gratis openbaar vervoer in heel Nederland ongeveer 4 miljard kosten", legt het ministerie uit. "Dat is de kale inschatting op basis van gemiste reizigersinkomsten en nog zonder eventuele kosten voor extra materiaal en personeel dat nodig zou zijn als er meer mensen met het ov gaan reizen."


regiorunner schreef:
(En dan ook nog hopen dat de automobilisten niet en masse overstappen)

Dat hoop ik juist wel.

Raymond schreef:
Jij hebt zeker geen kinderen he. Onze hele samenleving is daar op ingesteld man.

Yep... En dat is een groot probleem, samenleving zou om de vrijheid van het individu moeten draaien, een 24/7 maatschappij. Die structuur verpest van alles voor de meesten.
Raymond schreef:
Heb ik het nog niet eens over de gezondheidsproblemen bij mensen met een omgekeerd dag- en nachtritme.

Bron? En geen overheidstaak/eigen keuze.
Raymond schreef:
De sport- en cultuursector draai je dan ook volledig de nek om.

Want? Vele sportscholen zijn al 24/7. Cultuur trekt al meer naar de avond. Vorig weekend hier Museumnacht, veel drukker dan doordeweeks...


Raymond schreef:
Het probleem hier is betaald parkeren als melkkoe. Daar hoeft de samenleving niet voor in de nachtploeg. Hier hebben de bureau's overigens een eigen afgesloten parkeerterrein.

Nee, het probleem is betaald parkeren überhaupt, de uit de hand gelopen kosten voor forenzen met de auto (vooral in de stad want betaald parkeren), en veel te weinig capaciteit op alle vervoersmodi.

Masterdam schreef:
Ik ken de wijk niet,

Ik wel, mijn kantoor zat er enkele jaren anno 2015, Noordereiland was altijd gratis parkeren tot enkele jaren terug. Door enkele jankerds en autohaters heel dat eiland betaald parkeren, terwijl het eiland grote kades heeft die prima dienst deden als parkeerterrein. Is een eiland wat tussen Rotterdam en Zuid in ligt en met Willemsbrug aan R'dam verbonden was en met een andere brug aan zuid, en ook de Hef is hier te vinden :).

regiorunner schreef:
e moet ook de capaciteit meer dan verdubbelen,

Je kan denk ik een hoop verbeteren met ander materieel, traject R'dam<>Utrecht hier wordt nog steeds door grotendeels Koplopers (ICMm) gereden, en ook niet met maximale lengte. Maak daar VIRM van (al lijken ze dit op enkele werkdagen/tijden nu te doen sinds vorig jaar pas, hiervoor reden ze altijd met ICM) en je kan meer mensen in die trein kwijt.
  Bericht 
no justice
Master
OV hoort gratis te zijn. Betalen voor veevervoer is zo jaren 40. Parkeren hoort ook gratis te zijn. Betaald parkeren? Dan kom ik er niet. Zo simpel is het.
  Bericht 
Masterdam
Master
snovvdog schreef:
samenleving zou om de vrijheid van het individu moeten draaien, een 24/7 maatschappij. Die structuur verpest van alles voor de meesten.


snovvdog schreef:
veel te weinig capaciteit op alle vervoersmodi.
Je kunt een vierkante meter maar 1x gebruiken. Je kunt niet álles willen. En natuurlijk, je kunt ook de hoogte (of diepte) in, maar ook een euro kun je maar 1x uitgeven.

snovvdog schreef:
en ook niet met maximale lengte.
Zou zomaar kunnen zijn dat Regiorunner hier nóg meer over kan zeggen, maar als je met een extra treinstel rijdt, moet je die ook bemannen. En ook NS zit met personeelsgebrek.

no justice schreef:
Betaald parkeren? Dan kom ik er niet. Zo simpel is het.
Ben benieuwd of je dat je hele leven vol gaat houden. Kan het me niet voorstellen.
  Bericht 
no justice
Master
Masterdam schreef:
Ben benieuwd of je dat je hele leven vol gaat houden. Kan het me niet voorstellen.


Gaat prima. Ik bestel wel online. ;)
  Bericht 
Raymond
Master
snovvdog schreef:
Bron? En geen overheidstaak/eigen keuze.

Serieus? Je kan ook zelf even op zoek he. https://www.thuisarts.nl/nachtdiensten- ... -ik-gezond
snovvdog schreef:
Want? Vele sportscholen zijn al 24/7.

Prachtig, Basic Fit. Ik heb het over sportverenigingen. De voetbal, hockey etc. De clubs die draaien op vrijwilligers: scheidsrechters, coaches, bardiensten, schoonmaken. Het sociale gebeuren.
snovvdog schreef:
Cultuur trekt al meer naar de avond.

Jah. En als die mensen moeten werken 's avonds vallen culturele verenigingen dood he.
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
snovvdog schreef:
Raymond schreef: De sport- en cultuursector draai je dan ook volledig de nek om.
Want? Vele sportscholen zijn al 24/7. Cultuur trekt al meer naar de avond. Vorig weekend hier Museumnacht, veel drukker dan doordeweeks...


Er bestaat ook nog zoiets als teamsporten.

Buiten randstad draait er nog veel op het verenigingsleven.
Dat is voor een heel groot gedeelte in de avond.
Ik merk dat dat in de Randstad een stuk minder het geval is. van al mijn collega's op kantoor is er maar 1 lid van een vereniging.
Hier is bijna iedereen wel lid van 1 of meerdere verenigingen.
  Bericht 
maarten28
Master
no justice schreef:
OV hoort gratis te zijn. Betalen voor veevervoer is zo jaren 40. Parkeren hoort ook gratis te zijn. Betaald parkeren? Dan kom ik er niet. Zo simpel is het.


Hmm. Niets is gratis. De inkomsten die gehaald worden uit OV en parkeren moeten dan op een andere manier worden gehaald. Dat wordt dan over elke Nederlander uitgespreid dus de belastingen moeten omhoog.
Daarbij kun je je afvragen of het wel goed is om bepaalde dingen "gratis" te laten zijn. Een parkeergarage bouwt zich ook niet zelf, dat kost geld. Is het beter alle mobiliteit die mogelijk is faciliteren of is het misschien beter (en/of goedkoper) om bepaalde dingen te ontmoedigen?
  Bericht 
snovvdog
Master
maarten28 schreef:
Dat wordt dan over elke Nederlander uitgespreid dus de belastingen moeten omhoog.

Nee, de uitgaven elders moeten omlaag.
Mobiliteit is w.m.b. een eerste levensbehoefde net zoals een baan en een huis.

Er stroomt nu te veel geld vanuit automobisten ( BPM, MRB, Accijnzen, BTW over peut, milieutoeslagen, verwijderingstoeslagen, etc) naar niet automobilisten, want de uitgaven aan infra zijn veel lager dan de opbrengsten.

Ik had er al veel meer vrede mee als dat allemaal naar ten minste OV ging, i.p.v. nutteloze geldverspilling aan zaken die niet zo belangrijk zijn.

Je zou kunnen stellen dat gratis en goed OV in het belang van automobilisten is, want mensen die dan met OV kunnen/willen zullen de wegen niet verstoppen, terwijl autorijden beter wordt voor diegenen die het echt willen of niet anders kunnen.
  Bericht 
no justice
Master
Eensch met snovvdog. Ik betaal al wegenbelasting. Bezuinig maar op cultuur, asiel, ontwikkelingshulp en uitkeringen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
snovvdog schreef:
Door enkele jankerds en autohaters heel dat eiland betaald parkeren, terwijl het eiland grote kades heeft die prima dienst deden als parkeerterrein.


Prima plekje onder de Willemsbrug :thumb:

Wimken schreef:
Buiten randstad draait er nog veel op het verenigingsleven.


Binnen de Randstad ook hoor ;)
  Bericht 
Abel1
Master
Masterdam schreef:
maar als je met een extra treinstel rijdt, moet je die ook bemannen.


Er zijn oa in frankrijk en canada lokale verhoogde treinen, waar dus geen machinist voor nodig zijn, volledig geautomatiseerd, maar ja ook volledige scheiding van overig verkeer. Maar voor je zoiets in nederland zou kunnen bouwen, ben je met alle procedures, onderzoeken etc 25 jaar verder.
  Bericht 
regiorunner
Master
Abel1 schreef:
. Maar voor je zoiets in nederland zou kunnen bouwen, ben je met alle procedures, onderzoeken etc 25 jaar verder.


Nou overal zijn er experimenten met onbemande railvoertuigen. Maar eigenlijk alleen de Lijn 1 van de Parijse Metro is echt succesvol. Wat meer besloten zie je wat vervoer op luchthavens, zoals op Dusseldorf en Zurich (Kloten). Maar de echt lange afstanden zijn tot nu toe onoverbrugbaar gebleken. En.... al zou het kunnen dan nog blijf je de "bakkilometers" houden. Dat wil zeggen elk rijtuig extra levert inderdaad capaciteit; maar kost ook weer geld. Energie, afschrijving schoonmaak en onderhoud.

snovvdog schreef:
Je zou kunnen stellen dat gratis en goed OV in het belang van automobilisten is, want mensen die dan met OV kunnen/willen zullen de wegen niet verstoppen, terwijl autorijden beter wordt voor diegenen die het echt willen of niet anders kunnen.


Tja daar is in de brede spitsen echt de capaciteit niet voor. Zeker niet als je gratis gaat vervoeren, wat een enorme aanzuigende werking teweeg bracht en de "vervoerswende" bleef uit. Ofwel zeer weinig autokilometers minder, VEEL meer vervoersbewegingen. Hoeven we zelf niet eens uit te proberen :lief:

https://aha24x7.com/het-duitse-9-euro-ticket-hoe-nu-verder/

https://www.tagesschau.de/inland/neun-euro-ticket-129.html

oftwel heel Duitsland kwam in een soort volksverhuizing terecht.
  Bericht 
regiorunner
Master
snovvdog schreef:
"Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spreekt van interessante initiatieven, maar kijkt ook naar wat zulke kortingen op zullen leveren en wat een eventuele prijsverlaging de belastingbetaler zal kosten. "Gaan er bijvoorbeeld meer mensen die al met het ov reisden of zijn het vooral mensen die al met het ov reisden die meer kilometers met het ov gaan afleggen. Met andere woorden: is het een manier om mensen vanuit de auto het ov in te krijgen?"

Heel globaal uitgerekend zou gratis openbaar vervoer in heel Nederland ongeveer 4 miljard kDat is de kale inschatting op basis van gemiste reizigersinkomsten en nog zonder eventuele kosten voor extra materiaal en personeel dat nodig zou zijn als er meer mensen met het ov gaan reizen kosten", legt het ministerie uit. ""


En laten die kosten nou juist......
  Bericht 
Masterdam
Master
maarten28 schreef:
Niets is gratis. De inkomsten die gehaald worden uit OV en parkeren moeten dan op een andere manier worden gehaald. Dat wordt dan over elke Nederlander uitgespreid dus de belastingen moeten omhoog.
Die 'dus' vind ik te snel. Je bespaart vrij veel doordat wegen leger raken. Wegen hoeven niet, of later verbreed te worden. Spitsstroken zouden misschien permanent dicht kunnen, waardoor je enorme kosten bespaart. En die extra kosten voor het OV, zou je bij bijvoorbeeld de weggebruiker weg kunnen halen. Dus niet iedere Nederlander hoeft per se meer belasting te betalen.

snovvdog schreef:
Nee, de uitgaven elders moeten omlaag.
Minder wegverbredingen dus. Raakt mij in de portemonnee, maar soit.

snovvdog schreef:
Mobiliteit is w.m.b. een eerste levensbehoefde net zoals een baan en een huis.
Ah, 'wat jou betreft'... Nou, mobiliteit en een baan zijn géén eerste levensbehoeften. Ongeacht wat jouw mening is.

snovvdog schreef:
Ik had er al veel meer vrede mee als dat allemaal naar ten minste OV ging, i.p.v. nutteloze geldverspilling aan zaken die niet zo belangrijk zijn.
Je woont in een democratie. En dan zeg ik heel simpel en kinderachtig: meeste stemmen gelden. Blijkbaar is men van mening dat die zaken wel belangrijk zijn. En als je daaraan twijfelt, stel ik voor dat je een politieke partij opricht en dan ongetwijfeld erg hoog in de peilingen komt te staan.

snovvdog schreef:
Je zou kunnen stellen dat gratis en goed OV in het belang van automobilisten is, want mensen die dan met OV kunnen/willen zullen de wegen niet verstoppen, terwijl autorijden beter wordt voor diegenen die het echt willen of niet anders kunnen.
Helemaal mee eens. Ben alleen bang dat de inkomsten, gegenereerd uit autogebruik, er altijd zullen moeten zijn. Dus gaan de belastingen voor de autogebruikers omhoog. En fors ook.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Masterdam schreef:
Je woont in een democratie.


Je hebt de afgelopen jaren niet opgelet? :lol:

Masterdam schreef:
En die extra kosten voor het OV, zou je bij bijvoorbeeld de weggebruiker weg kunnen halen.


De weggebruiker betaalt al niet zo veel aan belasting.

Masterdam schreef:
Je bespaart vrij veel doordat wegen leger raken. Wegen hoeven niet, of later verbreed te worden. Spitsstroken zouden misschien permanent dicht kunnen, waardoor je enorme kosten bespaart.


Ik denk dat je er te rooskleurig over denkt. "Gratis" OV zal wat automobilisten overhalen om met het OV te gaan, maar niet zoveel dat spitstroken permanent dichtkunnen. De spitstroken van de A12 tussen Gouda en Zoetermeer staan 24x7 open.
  Bericht 
Raymond
Master
basjuh1981 schreef:
De weggebruiker betaalt al niet zo veel aan belasting.

Nee, slechts 10x zoveel als diezelfde weggebruiker in Duitsland.
  Bericht 
superwormjim
Pro
snovvdog schreef:
dat in een land waar zo met geld wordt gesmeten aan onzin er vervoersarmoede bestaat.

En OV in de grote steden zou gewoon 24/7 moeten rijden

Net zoals de enorme period poverty in ons land ja :nothanks:, tampons zouden gewoon gratis moeten zijn :nono: (maar gaat toch nooit gebeuren in onze verschrikkelijke patriarchale rape culture :boos: )! :kniktja:

:[


Bijlagen :


 Pagina 1 van 1  [ 49 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy