Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nuarchief schreef:
De politie heeft vorig jaar meer dan 1500 75-plussers naar het CBR gestuurd vanwege gevaarlijk rijgedrag, 10 procent meer dan een jaar eerder. Ze moeten daar een verplichte, dure test doen om hun rijbewijs te behouden. Ouderen en hun advocaten spreken van leeftijdsdiscriminatie.

In 2023 moesten 1589 75-plussers zo'n rijvaardigheidstest afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), blijkt uit nieuwe cijfers van dat instituut. Bijna 600 van hen waren ouder dan 85 jaar. Een jaar eerder waren nog 10 procent minder 75-plussers de klos: 1436 mensen. Zij zijn door de politie doorgestuurd omdat een agent twijfelde of de senior 'wel in controle was'. Dat kan gebeuren na een aanrijding of ander, opvallend verkeersgedrag.

De ouderen die worden doorgestuurd naar het CBR kunnen kiezen: hun rijbewijs inleveren (waardoor ze hun auto de rest van hun leven moeten laten staan) of twee testen afleggen. Een test is een theoretische toets van de verkeersregels, in de tweede test wordt de rijvaardigheid gecontroleerd. Kosten voor de 75-plusser: meer dan 400 euro.

Niet 'in controle' in het verkeer

Het CBR heeft geen directe verklaring voor de stijging van het aantal opgelegde rijvaardigheidstesten. "Het gaat om mensen die bij de politie de indruk hebben gewekt dat ze niet 'in controle' zijn in het verkeer. Dan kunnen ze bij ons laten zien dat ze dat wel zijn", stelt een woordvoerder. De politie kon dit weekend niet aangeven wanneer een agent besluit iemand door te sturen.

Het aantal ouderen neemt in Nederland snel toe. In het jaar 2000 was 13 procent van de Nederlanders ouder dan 65 jaar, inmiddels is dat al meer dan 20 procent.

Ouderen en verkeersrechtadvocaten zien leeftijdsdiscriminatie bij de doorverwijzingen naar het CBR. Ria van Veldhoven (83) veroorzaakte zes jaar lang geen ongeluk maar botste eind vorig jaar tegen een fietsende pizzakoerier op een rotonde. Ze is boos dat ze nu voor honderden euro's een test moet doen. "Ik moest rechtsaf slaan. Hij kwam van links, vanachter een auto en fietste heel hard. Ik heb hem niet gezien. Hij fietste later ook gewoon weer weg, was niet gewond. Maar iemand had de politie gebeld." Van Veldhoven kan niet zonder haar rijbewijs zegt ze. "Voor mijn sociale leven en mijn vrijwilligerswerk heb ik de auto nodig."

Verkeersrechtadvocaat Joris van 't Hoff kan zich wel wat bij de boosheid van Van Veldhoven voorstellen. Hij ziet dat in de praktijk ouderen vaker worden verplicht een test te doen. "De politie lijkt er zich steeds meer bewuster van te zijn dat ze op basis van wegenverkeerswet een melding kunnen doen, als ze twijfelen aan de rijgeschiktheid.''

Onlangs maakte verkeersrechtadvocaat Van 't Hoff mee dat een oudere cliënt van hem per ongeluk op het fietspad belandde. "Het was een erg regenachtige dag, en het stormde. Dat fietspad oogde net als een rijweg, de man had een verkeersbord gemist. Dat is ook wat hij aan de politie vertelde. Op basis van dat ene zinnetje werd het rijbewijs ingenomen, en moest er een oogtest worden afgelegd. Maar de politie keek niet naar andere omstandigheden, zoals het weer en zicht.''

Van 't Hoff vraagt zich of een jongere bestuurder dezelfde behandeling had gekregen. "Gemeen, want iemand is wel meteen zijn rijbewijs kwijt, terwijl dat bij een dertiger waarschijnlijk niet was gebeurd.''

Er zijn meerdere gronden waarop mensen kunnen worden verplicht een rijvaardigheidstest af te leggen. Dat kan onder meer als de politie twijfelt of een bestuurder nog wel de vaardigheden heeft om veilig te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld over veel te langzaam rijden op de snelweg of om spookrijden. Het onderzoek bestaat uit een deel theorie, en uit de rijvaardigheidstest, waar wordt gekeken naar weggedrag en beheersing van het voertuig.

Advocaat Van 't Hoff: "Ik zou de politie adviseren meer naar alle omstandigheden te kijken. En kijk ook in het politiesysteem of iemand nog andere mutaties op zijn of haar naam heeft staan. Bij één incident hoeven ze echt niet meteen een melding te doen bij het CBR. Zeker als je niet direct echt twijfelt aan iemands rijgeschiktheid."

Ria van Veldhoven, de 83-jarige vrouw die een lichte aanrijding veroorzaakte, heeft inmiddels een brief binnen dat ze half maart 470 euro moet betalen voor de rijstest. "Daarna hoor ik wanneer ik moet komen. Als ik te laat ben, ben ik mijn rijbewijs kwijt." Ze oefent inmiddels dagelijks op de computer al op haar af te leggen theorie-examen. "Na zes keer oefenen was ik 'geslaagd'. Maar door al het gedoe voel ik me net een misdadigster."


Citaat:
Het was een erg regenachtige dag, en het stormde. Dat fietspad oogde net als een rijweg,


tuurlijk

Sorry meneer het was zo mooi weer, het leek alsof ik op het circuit was
  Bericht 
dvdouden
Master
Dave schreef:
In 2023 moesten 1589 75-plussers zo'n rijvaardigheidstest afleggen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), blijkt uit nieuwe cijfers van dat instituut. Bijna 600 van hen waren ouder dan 85 jaar. Een jaar eerder waren nog 10 procent minder 75-plussers de klos: 1436 mensen.
En hoeveel waren na het afleggen van de test hun rijbewijs definitief kwijt?
  Bericht 
GSXR1000
Master
Dave schreef:
het leek alsof ik op het circuit was


Dan betaal ik graag 400,- euro.

In plaats van een cursus a 1200 ? + diverse boetes en maanden zonder rbw....
  Bericht 
bruintje beer
Master
nunl schreef:
Ria van Veldhoven (83) veroorzaakte zes jaar lang geen ongeluk maar botste eind vorig jaar tegen een fietsende pizzakoerier op een rotonde.
6 jaar lang ongelukvrij :applaus: :[
Opoe schreef:
en fietste heel hard. Ik heb hem niet gezien.
Hoe weet je dan dat 'ie "heel hard" fietste?
Opoe schreef:
Na zes keer oefenen was ik 'geslaagd'
Conclusie: mevrouw had aardig wat oefening nodig om de verkeersregels weer machtig te worden.

Ik durf wel te voorspellen dat als er flink in het bejaardenbestand wordt gesneden qua rijbewijzen, dat dat de doorstroming ten goede komt. Zelfs als ze wel "in controle" zijn.
  Bericht 
zadkine
Master
Op zich niet tegen die testen mits uitsluitend als de politie daadwerkelijk er een goede reden voor heeft. (Ook ik zie wel eens iemand die ik graag zou willen aanmelden voor zoiets)
Alleen je jaagt iemand op kosten.

Als de regel zou worden: In 1 keer geslaagd dan krijg je de kosten terug dan lijkt het me best zinvol.

Hierbij verplichte integrale opname van de praktijktest met 360 graden camera zodat ook de examinator gecontroleerd kan worden op zijn beoordeling.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Eigenlijk zou iedereen om de 5 jaar een test moeten doen. Dat zou heel wat klunzen van de weg halen. In de eerste jaren wellicht zelfs jaarlijks. Want daar zitten wat brokkenpiloten bij. Gecombineerd met wat verkeerseducatie is dat geen slecht idee. Het rare is dat het voor professionele chauffeurs is het al ingevoerd, terwijl die doorgaans veel ervaring opbouwen en ook affiniteit met rijden hebben.
Uitslag van de test is dan gezakt, voor beperkte tijd goedgekeurd (bij beperkingen) of 5 jaar.
  Bericht 
snovvdog
Master
Dave schreef:
Ouderen en hun advocaten spreken van leeftijdsdiscriminatie.

Wat te zeggen van jongeren: hogere premies, beginnersrijbewijs, etc...

NoCashCow schreef:
Eigenlijk zou iedereen om de 5 jaar een test moeten doen.

Maar eigenlijk opteer ik voor dit, 5 jaar is misschien wat rap maar elke 10 jaar zou m.i. echt geen kwaad kunnen, iedereen jong oud klein groot...

Ik moet zeggen dat ik Bibeko steeds milder word voor traagzaad gedrag, minder gehaast dan vroeger.

Maar Bubeko en Snelweg, daar blijf ik mij dood ergeren aan vooral rimpelsauriërs. 60@80 gebeurt veel te vaak, idem met alvast 1 km van tevoren naar links komen met nihil snelheidsverschil. Die laatste soort kom je gelukkig in de spits bijna niet tegen.
  Bericht 
superwormjim
Pro
Dave schreef:
Van 't Hoff vraagt zich of een jongere bestuurder dezelfde behandeling had gekregen. "Gemeen, want iemand is wel meteen zijn rijbewijs kwijt, terwijl dat bij een dertiger waarschijnlijk niet was gebeurd.''

Nee, die kreeg ik als eind twintiger niet, maar dat komt misschien ook weer omdat ik beide keren dat ik iets doms deed voor het oog van de politie wel overduidelijk in controle ´was/mijn fout direct al aan het corrigeren was. Die fouten (bij werkzaamheden een paar meter spookgereden toen ik het doorhad, en een keer met slecht zicht een rijbaanscheiding over het hoofd gezien :oops:) waren wel in de categorie dat een agent had kunnen twijfelen. Maar misschien ook omdat het beruchte plekken waren (rijbaanscheiding zonder kantstreep en vol sporen :roflol:) werd er een vriendelijk praatje gemaakt.

Een kennis daarentegen die 70+ ´én koppiger dan ik is (en dat zegt heel wat :lol:) moet nu geloof ik inderdaad naar het CBR voor zo'n test. Dat begon met een kapotte richtingaanwijzer, maar met een tussenstop via het ego van de agent (en dat van mijn kennis) eindige dat in een rijontzegging van meer dan een maand en een doorverwijzing naar het CBR. :loco:
  Bericht 
basjuh1981
Master
snovvdog schreef:
Maar Bubeko en Snelweg, daar blijf ik mij dood ergeren aan vooral rimpelsauriërs. 60@80 gebeurt veel te vaak


Dat zijn niet alleen ouderen die langzaam rijden...
  Bericht 
maarten28
Master
snovvdog schreef:
Maar eigenlijk opteer ik voor dit, 5 jaar is misschien wat rap maar elke 10 jaar zou m.i. echt geen kwaad kunnen, iedereen jong oud klein groot...


Gewoon koppelen aan de verlenging van het rijbewijs. 10 jaar, en vanaf je 70e elke 5 jaar. Leg bij de aanvraag voor verlenging maar een briefje neer dat je geslaagd bent voor je rijtest.
  Bericht 
Walker
Master
 
maarten28 schreef:
Leg bij de aanvraag voor verlenging maar een briefje neer dat je geslaagd bent voor je rijtest.


De wachtlijsten bij het CBR zijn al zo lang...
  Bericht 
357kurt
Master
l.f.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Hier is het standaard 50/60@80:





En dan worden mensen boos als je ze inhaalt :lol: :fp:
  Bericht 
Scaniafan
Master
maarten28 schreef:
Leg bij de aanvraag voor verlenging maar een briefje neer dat je geslaagd bent voor je rijtest.


En dan komt er zo'n lekkere onafhankelijke examinator naast je zitten. Moet je ineens links knipperen op een rotonde terwijl dat nergens wettelijk verplicht is en naar mijn mening alleen maar voor verwarring zorgt. Of bij het oprijden van de invoegstrook al richting aangeven en je plek op de hoofdrijbaan claimen i.p.v. een geschikte plek zoeken, richting aan geven en invoegen. Moet je je aan zelfbedachte verkeersregels van een CBR en rijinstructeurs gaan houden om je rijbewijs te mogen houden...
  Bericht 
maarten28
Master
Scaniafan schreef:
Moet je je aan zelfbedachte verkeersregels van een CBR en rijinstructeurs gaan houden om je rijbewijs te mogen houden...


Hoe is dat anders dan de eerste keer dat je afrijdt?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
basjuh1981 schreef:
worden mensen boos als je ze inhaalt


liggen wel nieuwe lijntjes sinds een jaar of zeven hee
  Bericht 
Scaniafan
Master
Dus, beginnen bij het begin. Kent een examinator de wet-/ regelgeving zodanig dat deze correct wordt toegepast.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Dave schreef:
liggen wel nieuwe lijntjes sinds een jaar of zeven hee


Ik ben nog van de oude stempel O:)
  Bericht 
regiorunner
Master
357kurt schreef:
60km want verkeersbordenherkenning op moderne auto's :fp:


Nooit geweten dat de pittige Getz en de hoog zittende Atos dat al hadden aan het begin van deze eeuw zeg. :devil:
  Bericht 
zadkine
Master
regiorunner schreef:
Nooit geweten dat de pittige Getz en de hoog zittende Atos dat al hadden aan het begin van deze eeuw zeg.


Misschien een moderne tomtom of garmin (met dashcam ingebouwd)
  Bericht 
regiorunner
Master
zadkine schreef:
M


Die hadden ze al wel ja. In de dagstand (vooral bij nacht) en midden voor de neus geplakt. Kan me niet meer herinneren dat die de actuele maximumsnelheid aangaven eigenlijk.... Wel dat je minstens 20% van de reistijd kon wegstrepen :lol:
  Bericht 
zadkine
Master
regiorunner schreef:
Kan me niet meer herinneren dat die de actuele maximumsnelheid aangaven eigenlijk...


Mijn Garmin had sowieso de vmax volgens de kaart in de weergave.En dat is al ruim 10 jaar geleden.(ook de motor garmin).
  Bericht 
Walker
Master
 
RTV Drenthe schreef:
Klaas (87) raakt rijbewijs kwijt na gezakte rijtest: 'Zonder auto ben ik niks'


De autosleutel van zijn Peugeot zit nog altijd in zijn broekzak. Hoewel Klaas Akkerman uit Oosterhesselen al meer dan een jaar niet in de wagen mag rijden. Het laat maar zien hoe graag de 87-jarige weer de weg op wil. "Zonder auto ben ik niks. Dat klinkt heel vreemd, maar dat is gewoon zo." Deze week deed hij een rijtest om zijn rijbewijs te behouden.

Bijna 70 jaar lang legde Akkerman vele kilometers af in zijn bolide. Naar eigen zeggen altijd zonder brokken te maken. Maar toen hij op 14 januari 2023 wilde parkeren bij het EDS-plein in Coevorden, ging het mis. Een politieagent die daar toevallig ook was, zag dat hij scheef parkeerde. Ook rapporteerde de agent dat de auto bij het parkeren veel toeren maakte en op een gegeven moment ook tegen een andere auto aan rolde.

'Door een hel gegaan'

Akkerman bestrijdt dat niet, maar hekelt de werkwijze van politie. "De politieagent die mij gepakt heeft, daar heb ik nooit mee gesproken. En dat is niet goed." Hij had graag willen uitleggen dat hij een paar dagen daarvoor een andere auto had gekocht en daar even aan moest wennen.
Sinds het incident mag de Hesseler niet meer met de auto op pad. En dat valt hem zwaar. "Ik ben een jaar door een hel gegaan. Je zit in huis. Ik kan niet naar buiten, want ik loop slecht."

Meer rijtesten

En Akkerman is niet de enige die dit overkomt. In 2023 moesten meer dan 1500 75-plussers naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vanwege gevaarlijk rijgedrag. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van 2022. Als deze mensen hun rijbewijs wilden houden, moesten ze een verplichte rijtest doen bij het CBR. Zo ook Akkerman.

In onderstaande grafiek is te zien dat het aantal ouderen in Drenthe met een rijbewijs stijgt. Nu zijn er in onze provincie ongeveer 40.000 75-plussers met een rijbewijs. Tien jaar geleden waren dat er iets meer dan 22.000. Dit lijkt te maken te hebben met vergrijzing.

De 87-jarige moest eerst een medische keuring ondergaan. Daaruit kwam het advies om een rijtest uit te voeren. De eerste keer heeft Akkerman die niet gehaald. Deze keer is de laatste keer dat hij het mag proberen. Als het nu niet lukt, raakt hij zijn rijbewijs definitief kwijt. De kosten zijn voor rekening van Akkerman.
Vlak voor de test bij het CBR krijgt Akkerman nog een laatste rijles. Met rijinstructeur Janet Mensinga van Opleidingscentrum DIBO heeft hij zich de afgelopen weken voorbereid door weer te gaan lessen. Mensinga: "Hij moest vooral dingen afleren, het kijken weer wat beter doen en zijn snelheid moest constanter."

'Je wordt lui'

Hij geeft toe dat hij in de afgelopen jaren wat minder netjes is gaan rijden. "Ik heb 70 jaar autogereden en dan word je een beetje lui bij bepaalde handelingen."
"Je maakt je door de jaren heen dingen eigen en het ziet er allemaal wat minder netjes uit", beaamt Mensinga. Ze vindt het dan ook lastig om in te schatten of Akkerman het gaat halen. "Tijdens zo'n rijtest kijken ze of het veilig is dat hij met de auto bij de weg is. En als hij een goede dag heeft, dan heeft hij wel een kans. Maar hij heeft er ook mindere dagen bij."

Vanachter het stuur maakt Akkerman een zelfverzekerde indruk: "We gaan ervoor!"

Maar de dag van de rijtest bleek voor Akkerman toch geen goede dag te zijn. Hij is gezakt. Zelf vond Akkerman het redelijk gaan, maar de examinator zag te veel verbeterpunten om Akkerman te laten slagen. Zo zou hij te veel links rijden en soms te laat reageren.

Voor Akkerman is het een strop. "Nu ben ik in de aap gelogeerd. Want ik kan niks meer. Het is verschrikkelijk." Hij kijkt stuurs voor zich uit. Komt even woorden tekort. "Ik ben kapot. Zonder auto ben ik niks."


Zo te lezen een goede beslissing van de examinator. Want je wilt deze man niet als bestuurder tegenkomen als hij een slechte dag heeft.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Walker schreef:
"Ik ben kapot. Zonder auto ben ik niks."


Doet mij denken aan:

Youtube video
  Bericht 
Lotus Omega
Master
Walker schreef:
Peugeot

Dat is al voldoende reden om iemand zijn rijbewijs in te nemen :[
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Walker schreef:
Ik kan niet naar buiten, want ik loop slecht."

Dus op de rem stampen wordt ook lastig.
Heel lullig voor hem, maar aan alles komt een eind.
  Bericht 
snovvdog
Master
Toch snap ik dat door de leeftijd ouderen zich gediscrimineerd kunnen voelen. Een enkel parkeerincident mag geen reden zijn om gelijk iemand op de kosten te jagen, ik heb ook weleens een parkeerfoutje gemaakt. Of weggetrokken met 6000 toeren O:).

De oplossing is iedereen periodiek een examen laten doen, filtert ook veel debieltjes van jongere leeftijd: knipper aan=gaan figuren, overige linksplakkers, etc...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
RTV Drenthe schreef:
Een politieagent die daar toevallig ook was, zag dat hij scheef parkeerde.


:huh: :inlove:
  Bericht 
Walker
Master
 
  Bericht 
BLikent
Master
Ik parkeer vaak over twee vakken (soms 4 vakken), valt mij mee dat ik nog niet bij de furr parels sta!

Mag ik asjeblieft mijn rijbewijs houden... :x
  Bericht 
Raymond
Master
Walker schreef:
bloemetje kan naar hier:

Mogen ze niet aannemen.
 Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy