Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
at5 schreef:
Coentunnel voor derde jaar op rij gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland
26 januari 2024, 22.06 uur · Aangepast 26 januari 2024, 22.22 uur · Door AT5

De Coentunnel was vorig jaar opnieuw het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. In de tunnel tussen hectometerpaal 30,0 en 30,9 gebeurden op de linkerbaan het afgelopen jaar 72 ongelukken. Dat is het op een na hoogste aantal ongelukken dat ooit in een jaar op een kilometer snelweg voorkwam. In de top 10 van gevaarlijkste wegvakken komt de A10 nog een keer voor en is ook knooppunt Holendrecht te vinden.

Dat blijkt uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland (SIMN). Het stuk Coentunnel is nu voor de vierde keer in vijf jaar tijd het gevaarlijkste stuk snelweg van het land. In 2022 gebeurden er 57 ongelukken op het stuk.

Hoogste meting ook bij Coentunnel
De 72 ongelukken is het op een na hoogste aantal ooit gemeten, alleen in 2013 lag de piek hoger. Dat was destijds ook op hetzelfde stuk van de Coentunnel. De westbuis werd toen gerenoveerd waardoor het verkeer naar het zuiden tijdelijk over versmalde rijstroken door de oostbuis van de tunnel moest rijden.

Dat de Coentunnel zo vaak het meest gevaarlijke stuk snelweg van Nederland is geweest komt volgens SIMN doordat automobilisten vaak verrast worden door de abrupte overgang van daglicht naar het duister van de tunnel, of ineens verblind worden door zonlicht als ze eruit rijden. Dat gebeurt bij meer tunnels, maar bij de Coentunnel zouden de rijstroken smaller zijn.

Het andere stuk A10 dat in de top 10 staat ligt tussen hectometerpaal 14,0 en 14,9. Dat is op de ringweg-Zuid ter hoogte van Duivendrecht. Dit jaar gebeurde daar 43 ongelukken en daarmee komt de kilometer op een zesde plaats. Vorig jaar stond het stuk op de derde plek met 47 ongevallen.

Knooppunt Holendrecht
Vorig jaar stonden er nog drie stukken op de A10 in de lijst, maar het gedeelte tussen hectometerpaal 15,0 en 15,9 is uit de lijst verdwenen. Toch staat wel een Amsterdamse nieuwkomer in de top tien: het viaduct van de A9 naar de A2 richting Utrecht bij het Knooppunt Holendrecht. Het stuk weg bestaat uit twee viaducten die bij elkaar komen. Vorig jaar stond het punt nog op plek 198, dit jaar op plek 8 met 40 ongelukken. In oktober en november gebeurden hier in beide maanden tien aanrijdingen, bijna allemaal op de plek waar de twee rijbanen van de A9 bij elkaar komen.

Volgens SIMN komt de stijging in het aantal ongelukken door de toegenomen verkeersdruk. "Het verkeer dat hier rijdt is afkomstig van de Gaasperdammerweg. Dit stuk snelweg werd in 2020 verbreed van drie naar vijf rijstroken. Mede door de coronamaatregelen duurde het even voordat weggebruikers deze weelde aan vers asfalt ontdekten. Maar in 2023 draaide de nieuwe verbinding voor het eerst op volle toeren. En dat zorgde in de scherpe bocht naar Utrecht voor veel brokken."


Amsterdam heeft het :lol: :applaus: O:) :biertje:
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Bewijst gewoon dat de meeste mensen niet kunnen rijden.
  Bericht 
Blaataap
Master
Bewijst vooral dat oude tunnels onvoldoende rekening hielden in het ontwerp met het menselijke lichaam en gedrag. Overigens voorspel ik dat de Ring Zuid bij Groningen rap omhoog zal komen in deze statistieken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Oud? 2013 :-?
  Bericht 
Blaataap
Master
Ja, dat is oud. Betekent dat die tunnel ergens midden tot eind jaren 90 is ontworpen.
  Bericht 
bert65
Master
djee schreef:
Bewijst gewoon dat de meeste mensen niet kunnen rijden

Dit dus!
no justice schreef:
omt volgens SIMN doordat automobilisten vaak verrast worden door de abrupte overgang van daglicht naar het duister van de tunnel, of ineens verblind worden door zonlicht als ze eruit rijden. Dat gebeurt bij meer tunnels, maar bij de Coentunnel zouden de rijstroken smaller zijn.

Wat heeft een smalle rijstrook met zonlicht te maken? De ongevallen gebeuren ook met grijs weer. Het komt, zoals Djee schreef, omdat mensen niet kunnen rijden. Ze rijden de tunnel in, gaan naar beneden en gaan daardoor harder dan mag; men laat dan het gas los, of erger, remmen maar vergeten daarna weer gas te geven om de tunnel uit te komen. De achterligger wel....
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Oud? 2013

Het gaat volgens mij over de oude Coentunnel (1966) en niet over de 2e Coentunnel die in 2013 is geopend.
no justice schreef:
alleen in 2013 lag de piek hoger. Dat was destijds ook op hetzelfde stuk van de Coentunnel. De westbuis werd toen gerenoveerd

Dit stukje, renovatie was in de oude tunnel.



Blaataap schreef:
Ja, dat is oud.

Welnee joh, 2e Coentunnel is net zoals bv. de Leidsche Rijntunnel (2012) een prima tunnel voor deze tijd.
Heeft wel net de invoering van de LTS gemist maar die is vooral ingrijpend op brandveiligheid. De Gaasperdammertunnel is daardoor jaren uitgelopen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Suggestief schreef:
Dit stukje, renovatie was in de oude tunnel.


daarom en dus gaat het over de nieuwe

at5 schreef:
door de abrupte overgang van daglicht naar het duister van de tunnel, of ineens verblind worden door zonlicht als ze eruit rijden


de oude heeft een gebroken dak waardoor de overgang van donker naar licht minder heftig is. Waardoor die ouwe tekenaars wel weten wat goed is, denk ik dan.

Verder interesseert het me niet zoveel, al te vaak te lang voor stilgestaan teveel energie aan verspild. Werd er op bepaalde momenten zelfs agressief van op zo'n manier dat ik half uitgestapt was om iemand achter het stuur vandaan te trekken. Het veroorzaakte altijd 'chaos' bij Sloterdijk.





hebben er nu een rotonde van gemaakt zie ik en de spoorwegovergang is weg.





een spoortunnel geworden.

dat idee heeft ook dertig jaar geduurd dan. Manmanman.

Zal wel een keer echt iemand op zn bek geslagen zijn. 8)
  Bericht 
regiorunner
Master
Dave schreef:
een spoortunnel geworden.


Verrek. Eindelijk. Heeft ook heel wat auto's gekost die een buffer van zon goederentrein terugkopten.

Edit: deze maatregel is genomen omdat dat emplacement nu schoonmaak en opstel is voor reizigerstreinen.
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
daarom en dus gaat het over de nieuwe

Maar even wat verder doorgezocht want ik wist het niet zeker.
Citaat:
Alleen in 2013 lag de piek hoger. Toen gebeurden er op hetzelfde wegvak 82 ongevallen. De westbuis van Coentunnel werd in dat jaar gerenoveerd, waardoor het verkeer naar het zuiden tijdelijk over versmalde rijstroken door de oostbuis van de tunnel moest rijden.






Bijlagen :


  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ye die westbuis was dus dicht daardoor niet dezelfde situatie maar zo;

Afbeelding


Youtube video
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
Ye die westbuis was dus dicht daardoor niet dezelfde situatie maar zo

Daarom zo verwarrend. De tabel geeft weghelft links aan en dat is de Coentunnel (zie streetview in mijn vorige bericht).

De 2e Coentunnel is weghelft rechts.





En de middelste is wegdeel "Z"






Dat artikel zit er dus naast. De piek van ongelukken in 2013 was bij de 2e Coentunnel omdat de Coentunnel was afgesloten voor renovatie.
De cijfers van 2023 zijn bij de Coentunnel.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Suggestief schreef:
artikel zit er dus naast


we zijn er :P ;)
 Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy