Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
RTL Nieuws schreef:
We stonden dit jaar weer vaker en langer in de file dan vorig jaar. De zogenoemde filezwaarte (lengte keer de duur van de file) nam toe met 17 procent. De filezwaarte is daarmee terug op het niveau voor corona, blijkt uit cijfers van de ANWB.

2024 wordt niet beter
Aansluiten maar: aantal files dit jaar fors toegenomen
30 december 2023 08:31
Aangepast 30 december 2023 08:31
Beeld © ANP
We stonden dit jaar weer vaker en langer in de file dan vorig jaar. De zogenoemde filezwaarte (lengte keer de duur van de file) nam toe met 17 procent. De filezwaarte is daarmee terug op het niveau voor corona, blijkt uit cijfers van de ANWB.

De filezwaarte is het aantal kilometers file vermenigvuldigd met het aantal minuten dat een file er staat. Tijdens de ochtendspits groeide de filezwaarte met 10 procent, in de avondspits met 18 procent. Overdag nam het aantal files ook toe, met 23 procent. Volgens de ANWB is het effect van thuiswerken en buiten de spits om reizen nauwelijks meer zichtbaar.

Traditiegetrouw zijn dinsdag en donderdag de drukste dagen op de weg. Dat is dit jaar ook het geval. Ging je vrijdagmorgen de weg op, dan reed je waarschijnlijk redelijk vlot door. Daar staat tegenover dat het aantal files op vrijdag overdag juist flink steeg.

Bijna in alle provincies drukker
In de drukste provincies Zuid-Holland en Brabant werd het nóg drukker. In Zuid-Holland nam de filezwaarte toe met 18 procent, in Brabant met 22 procent. Alleen in Overijssel en Drenthe nam de filezwaarte af in 2023. In Friesland bleef het even druk.

De drukste spits van het jaar was op 6 april, de donderdagmiddag voor Pasen. Op die regenachtige dag stond er 1491 kilometer file.

2024 wordt niet beter
De vooruitzichten voor het komende jaar zijn niet hoopgevend, zegt Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie. "Natuurlijk zou ik aan de vooravond van het nieuwe jaar een mooiere boodschap willen brengen, maar het is niet anders. Zeker als je bedenkt dat volgens de cijfers van het CBS het wagenpark het afgelopen jaar met 90.000 voertuigen is toegenomen."

Op het ANWB-kantoor in Den Haag zegt de verkeersspecialist dat er meer auto's dan ooit op het vaderlandse wegennet rijden. "Dat terwijl er de afgelopen jaren vrijwel geen stukje nieuw asfalt bij is gekomen. Dan hoef je natuurlijk geen professor te zijn om te weten wat dat betekent. Vaker stilstaan en meer oponthoud. En dat is waar we het afgelopen jaar ook weer veelvuldig mee te maken hebben gehad."

File top 10 van 2023
1. A27 Utrecht richting Breda (deeltraject Lexmond - Werkendam)
2. A27 Breda richting Utrecht (deeltraject Geertruidenberg - Gorinchem)
3. A58 Breda richting Eindhoven (deeltraject Moergestel - Oirschot)
4. A2 's-Hertogenbosch richting Utrecht (deeltraject knooppunt Empel - Kerkdriel)
5. A2 Utrecht richting ‘s-Hertogenbosch (deeltraject Culemborg - Zaltbommel)
6. A4 Den Haag richting Rotterdam (deeltraject Den Haag-Zuid - Ketheltunnel)
7. A4 Amsterdam richting Den Haag (deeltraject Roelofarendsveen - Zoeterwoude)
8. A15 Rotterdam richting Gorinchem (deeltraject Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht)
9. A50 Arnhem richting Eindhoven (deeltraject knooppunt Valburg - knooppunt Bankhoef)
10. A1 Apeldoorn richting Amsterdam (deeltraject Voorthuizen - Hoevelaken)
  Bericht 
no justice
Master
Dit jaar 2 x echt in de file gestaan. Lang leve onregelmatig werken. 1 x omdat die kut wijkertunnel dicht was en de hele a22 vast stond en 1 x op de n208 richting die kut velsertunnel rond 1730 uur. Waarom is het altijd gezeik bij tunnels?


Bijlagen :


  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Dat 100 rijden werkt ook niet echt bevorderlijk voor de doorstroming.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Mdw schreef:
"Dat terwijl er de afgelopen jaren vrijwel geen stukje nieuw asfalt bij is gekomen.


Die opmerking heeft dan louter betrekking op snelwegen?
Want elke woonwijk die opgeleverd wordt, maakt dat er toch wat kilometers aan het wegennet worden toegevoegd.

Mr.Cabdriver schreef:
Dat 100 rijden werkt ook niet echt bevorderlijk voor de doorstroming.


Voor zover je overdag nog de kans krijgt dat tempo aan te houden...

Ik mis de A12 in het overzicht. Wordt vrijwel dagelijks genoemd, o.a. Zevenaar- Oud-Dijk vv, het deel tussen knp, Grijsoord en Waterberg en de A50 Apeldoorn-Arnhem is ook een regelmatig terugkerend fenomeen.
Waarom de filelezers in plaats van Amersfoort altijd 020 noemen, blijft een raadsel.

Mdw schreef:
4. A2 's-Hertogenbosch richting Utrecht (deeltraject knooppunt Empel - Kerkdriel)
5. A2 Utrecht richting ‘s-Hertogenbosch (deeltraject Culemborg - Zaltbommel)


Hier wordt die stad immers ook niet genoemd...
  Bericht 
basjuh1981
Master
Ducantoni schreef:
Voor zover je overdag nog de kans krijgt dat tempo aan te houden...


Dat gaat redelijk. De links- en middenstrookplakkers zijn echt een plaag. Gister had ik een Captur voor me. Die had genoeg mogelijkheden om naar rechts te gaan. Ik had een Golf GTI achter me. Beetje ongeduldig. Dus even laten zien dat het verschrikkelijk lage tempo niet aan mij lag, door rechts in de strook te rijden. Uiteindelijk kon ik er rechts voor bij en ik zie dat de Golf zowat op de bumper van de Captur parkeert. Nog een beetje groot licht er bij.

In mijn binnenspiegel zie ik de Golf naar rechts komen, maakt nog een paar keer een stuurbeweging naar links richting Captur, en geeft wat gas. Captur gaf nog een paar keer groot licht.

Dit was op de A12 tussen Arnhem en Veenendaal bij knooppunt Grijsoord.
  Bericht 
Robert1
Master
Type Captur … wat wil je …
  Bericht 
Walker
Master
 
Ducantoni schreef:
A50 Apeldoorn-Amersfoort is ook een regelmatig terugkerend fenomeen.


:huh:

Ik rij regelmatig Apeldoorn-Amersfoort. Maar dan wel via de A1.
  Bericht 
Walker
Master
 
Ducantoni schreef:
Ik mis de A12 in het overzicht


Mdw schreef:
File top 10 van 2023


Blijkbaar staat de A12 op plek 11 of lager.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Robert1 schreef:
Type Captur … wat wil je …


Zat een gozer in van een jaar of 30...
  Bericht 
Robert1
Master
En dan al bejaard …
  Bericht 
basjuh1981
Master
Nee, blind.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Walker schreef:
Apeldoorn-Amersfoort


:oops: Even aangepast. Moet zijn Apeldoorn-Arnhem..
  Bericht 
18vti
Master
Ze lossen ook NIKS op qua meer asfalt waar dat nog kan.

Rampstad is sowieso verloren, Leiden centrum - Den Haag centrum 30 km/h gemiddeld... never again.
 Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy