Pagina 1 van 10  [ 481 berichten ]
  Bericht 
Grande
Master
Iedereen die in de regio komt/werkt even opletten op het nieuws, het schijnt nogal los te gaan daar.

Citaat:
AMSTERDAM - In het Brabantse Moerdijk woedt woensdagmiddag een zeer grote brand in chemicaliënbedrijf Chemie Pack aan de Vlasweg. Vanwege de rookontwikkeling is voor Zuid-Holland Zuid de hoogste alarmfase afgekondigd. Bij het bedrijf zijn gevaarlijke stoffen opgeslagen.
Grote brand Moerdijk Fotoserie
Het ministerie van Justitie heeft ook het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) in werking gesteld. Dat is een landelijk coördinatiecentrum voor de inzet van brandweer en overige hulpdiensten.

Ook een Regionaal Operationeel Team van de regio Zuid-Holland Zuid is woensdag bijeengekomen. Die bestaat uit vertegenwoordigers van de hulpdiensten.

Rookontwikkeling

Brandweer, politie en andere hulpdiensten zijn massaal aanwezig op de rampplek. De politie meldt aan NU.nl dat er geen gewonden bekend zijn. De brand gaat gepaard met een grote rookontwikkeling.

Enorme zwarte rookwolken worden momenteel door de wind naar het zuiden van Zuid-Holland gedreven.

In delen van de gemeente Dordrecht en van het Zuid-Hollandse eiland Hoeksche Waard is het luchtalarm afgegaan. Daarmee wordt de waarschuwing verspreid dat mensen de deuren en ramen gesloten moeten houden. In Moerdijk zelf rijden geluidswagens door het dorp.

Stoffen
Chemie Pack is een bedrijf dat brandbare, giftige en bijtende chemische stoffen verpakt en opslaat. Welke risico's dat precies met zich meebrengt kon een politiewoordvoerder nog niet zeggen. De zegsman laat weten dat de brand "in ieder geval de hoogste prioriteit heeft".
Bij Omroep Brabant spreekt een brandweerman van "levensgevaarlijk spul in de rook". De regionale omroep is uitgeroepen tot rampenzender.
Ruim honderd brandweermensen van alle korpsen uit de regio zijn ingezet om de brand onder controle te krijgen. Ook de brandweer van Shell is ter plaatse. De vlammen slaan hoog uit het pand
De brandweer houdt de loodsen van het bedrijf waarin geen brand woedt, nat om overslaan te voorkomen. Het vuur zelf wordt bestreden met vooral schuimkanonnen.
Veertig meter
Volgens een ooggetuige reiken de vlammen tot wel veertig meter hoog. De rookwolken zijn van verre zichtbaar, aldus getuigen.
''Een grote wolkpluim'', aldus een. De rook waait naar het noorden, aldus een andere getuige, richting het Hollands Diep. Bij naastgelegen bedrijven zijn ontruimingen aan de gang.


http://www.nu.nl/binnenland/2415853/gro ... rdijk.html

Citaat:
VandaagGigantische chemische fik in Moerdijk
Woont u in de omgeving Moerdijk? Sluit dan ramen en deuren. Het bedrijf Chemie-Pack heeft boem gedaan. (lokatie) Ooggetuigen spreken van vlammen van 40 meter. Brandweerkorpsen uit de hele buurt rukken uit. Zelfs defensie helpt blussen. Luchtalarm, GRIP 4, nou dan weet u het wel. Omroep Brabant is de rampenzender. Pics & Vids. De enorme rookontwikkeling is zelfs te zien op satellietbeelden. Uchekuche!
UPDATE: Onbekend hoeveel giftige stoffen zijn vrijgekomen. Wind staat richting noorden. Rookpluim is onderweg naar Hoeksche Waard.
UPDATE: HOOGSTE ALARMFASE VOOR ZUID-HOLLAND ZUID
UPDATE: Poep heeft de ventilator flink geraakt. Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) is in werking gesteld.
UPDATE: Explosies te horen. Twitteraar NinoSonneveld is ter plaatse.
UPDATE: De vetbruutcoole Crashtender van vliegbasis Gilze-Rijen is ook onderweg.


http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments
  Bericht 
beemer318TD
Master
 
Volgens hun bedrijfsfilmpje is het er erg veilig: http://www.chemiepack.nl/film/index.html
Vooral zoals die vrouw erbij loopt. :x
  Bericht 
Grande
Master
Ik woon zelf in die regio...(feitelijk ook)

Ben er niet gerust op, vooral de uitspraak van de brandweerman "er zit levensgevaarlijk spul in die rook" geeft kriebels.
  Bericht 
ElNino
Respect
Ik moet zometeen over de Moerdijk, maar de politie kijkt nu of de A16 ook afgesloten zal worden.
Blijf nog maar 'hangen' op kantoor om onnodig filerijden te voorkomen.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Grande schreef:
Ben er niet gerust op, vooral de uitspraak van de brandweerman "er zit levensgevaarlijk spul in die rook" geeft kriebels.

Dan weet je wat je moet doen, de boel goed dichthouden.
Als je het echt niet vertrouwt met de auto (op recycle) gezellig op bezoek gaan bij die vrienden die zo ver weg wonen en je daardoor eigenlijk niet zo vaak meer ziet ;)
  Bericht 
Tweebel
Master
Industrieterrein zit stampvol met bedrijven die zogenaamd veilig zijn. In werkelijkheid zit het vol met afvalverwerkers die spul verwerken wat zo giftig is dat het nergens anders kan worden verwerkt (oa champignonaarde, vetrycling, giftig slib en een normale vuilverbrander). Het grootste probleem daarbij is dat soms bedrijven die extreem gevaarlijk spul hebben zich dan wel aan de regels houden, maar de buren weer niet. Dus dat haalt niets uit.

Op zich prettig voor de omwonenden dat er nu een keer een bedrijf goed in fik gaat. Misschien gaan ze dan eens serieus werk maken van het veiligheids- en vestigingsbeleid op het terrein.
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
Hoezo zwarte rook :x

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste update is nog wel de meest ernstige:
Citaat:
UPDATE: Er zou 400.000 liter zwaar kankerverwekkende chemisch spul bij Chemie-pack opgeslagen liggen.
  Bericht 
Robin2
Master
 
Gaat niet richting Breda gelukkig. Wel heftig! Luchtalarm hier niet gehoord. Denk dat dit na Enschede het 2e luchtalarm is dat ik heb meegemaakt in 20 jaar.

EDIT: Bijlmer misschien, maar toen was ik nog jong.
  Bericht 
beemer318TD
Master
 
Mr. Bean schreef:
Hoezo zwarte rook


:o
crisis! Sterkte aan degene die daar in de buurt wonen!
  Bericht 
leevlaardingen
Laat zich horen
 
Naastgelegen bedrijf staat nu ook in de fik.
Die werken voornamelijk met diesel en gas dus ook geen fijne!
  Bericht 
Grande
Master
Sandeman schreef:
Grande schreef:
Ben er niet gerust op, vooral de uitspraak van de brandweerman "er zit levensgevaarlijk spul in die rook" geeft kriebels.

Dan weet je wat je moet doen, de boel goed dichthouden.
Als je het echt niet vertrouwt met de auto (op recycle) gezellig op bezoek gaan bij die vrienden die zo ver weg wonen en je daardoor eigenlijk niet zo vaak meer ziet


Ik slaap in een hotel in Groningen vanavond, maar mijn vader + vriendin en 2 jonge kinderen, mijn vriendin, oma van 87, oom en tante wonen allemaal in Rotterdam of net iets zuidelijker...vandaar
  Bericht 
Sander
Medewerker
Ok, duidelijk. Mooi klote :x

Enige wat je kan doen is ze adviseren binnen te blijven en de boel goed potdicht te houden. Zeker die 400 kuub kankerverwekkende zooi (die ongetwijfeld op aan het fikken is) klinkt niet erg prettig. Better safe than sorry.
  Bericht 
ElNino
Respect
Ik hoor net dat de scheepvaart is stilgelegd, maar dat het wegverkeer alsnog kan doorgaan, evenals het treinverkeer.

Ik hoop maar niet dat die rook (vol met zwavelzuur) de snelweg overtrekt.

Er zijn intussen ook 3 crashtenders aanwezig.
  Bericht 
Tweebel
Master
Ik ben benieuwd of die troep gaat neerslaan en hoe gevaarlijk het dan is. Dat kan een vervuilingsschandaal van ongekende omvang worden.

EDIT:
Citaat:
Volgens weerinstituut KNMI bevond de bovenste laag van de rookwolk zich omstreeks kwart voor vijf al boven het Groene Hart. ''Daar hangt de wolk op ongeveer 500 meter hoogte", aldus een woordvoerder van het KNMI.


Via nu.nl
Serieuze bende.
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
ElNino schreef:
maar dat het wegverkeer alsnog kan doorgaan

:kniktja: Alleen de afrit naar het industrieterrein van Moerdijk is afgesloten, zoals HIER te volgen is.
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
beemer318TD schreef:
Sterkte aan degene die daar in de buurt wonen!

+1 !!!

Doe wat je zelf veilig acht ........

Edit: RTL7 zit erbovenop (indien je TV hebt)
  Bericht 
Hercules
Die hard
Dat filmpje is echt te goed.
Maar je bent mooi fucked als je onder die mushroom cloud woont.
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
Citaat:
UPDATE: Brand is amper te controleren en slaat over op ander panden. Rook gaat richting Amsterdam en IJmuiden.
  Bericht 
Tweebel
Master
Hercules schreef:
Dat filmpje is echt te goed.
Maar je bent mooi fucked als je onder die mushroom cloud woont.



Woont gelukkig bijna niemand daar. Sterker nog, op het industrieterrein zelf mag niemand zelfs maar overnachten.

RTL7 heeft live verslag.
  Bericht 
meranto
Master
Hercules schreef:
Maar je bent mooi fucked als je onder die mushroom cloud woont.

Ah bedankt :thumb:

Groeten van onder de paddenstoelwolk vandaan :D
  Bericht 
Hercules
Die hard
Nu is de beer los.
Ik pak 'The Stand' er vanavond maar bij.
Eerst vallen er overal dode vogels uit de lucht en komen er vissen boven drijven, nu brandt NL uit.
Als zoiets in Pernis zou gebeuren heb je echt een probleem.
Gelukkig weinig naastliggende opslagtanks op de sat:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 9&t=h&z=17
  Bericht 
Grande
Master
Hercules schreef:
Nu is de beer los.
Ik pak 'The Stand' er vanavond maar bij.
Eerst vallen er overal dode vogels uit de lucht en komen er vissen boven drijven, nu brandt NL uit.
Als zoiets in Pernis zou gebeuren heb je echt een probleem.
Gelukkig weinig naastliggende opslagtanks op de sat:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 9&t=h&z=17


Denk dat Pernis beter beveiligd is dat Moerdijk...en het schijnt dat wat er nu brand echt de ergste van de ergste troep is.
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
Grande schreef:
het schijnt dat wat er nu brand echt de ergste van de ergste troep is.

Die 400.000 liter zou K13 zijn, geen idee wat het is. Behalve dat het dus zwaar kankerverwekkend chemisch spul is.
  Bericht 
Tweebel
Master
Hercules schreef:
Gelukkig weinig naastliggende opslagtanks op de sat:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 9&t=h&z=17


Het bedrijf ernaast (Wartsila) staat ook al in brand. Daarnaast ligt ATM (http://www.atmmoerdijk.nl/web/show) Dat ligt vol met gevaarlijke rotzooi. Die wil je ook niet in brand hebben. Daar doen ze dit bv:
http://www.atmmoerdijk.nl/web/Over-ATM/ ... rolyse.htm

RTL7 meldt net dat bij controles in de afgelopen jaren e.e.a. mis was.
  Bericht 
meranto
Master
Ik heb zojuist uit betrouwbare bron vernomen dat er her en der al mutaties zijn opgetreden. In Papendrecht lopen de eerste zombies al op straat willekeurige burgers aan te vallen en op te eten.

"I am Legend, Dordrecht edition" morgen :kniktja:

Blij dat ik vanavond naar het hoge Noorden rij 8)
  Bericht 
Sander
Medewerker
meranto schreef:
Blij dat ik vanavond naar het hoge Noorden rij 8)

Zolang je maar niet besmettelijk bent vind ik het prima.
  Bericht 
Tweebel
Master
Sjonges d'r gaat me net een vuurbal de lucht in op de live-beelden

Edit: en nog 1 en nog 1 en een immense grote vuurbal niet normaal dit.
  Bericht 
Cygnum
Die hard
Tweebel schreef:
RTL7 meldt net dat bij controles in de afgelopen jaren e.e.a. mis was.

In 2008 was niet geheel voldaan aan de veiligheidseisen, in 2009 weer wel.

Nu vuurbal :o
  Bericht 
meranto
Master
Mr. Bean schreef:
Die 400.000 liter zou K13 zijn, geen idee wat het is. Behalve dat het dus zwaar kankerverwekkend chemisch spul is.

Tsja, met dat spul vraag je erom!

Afbeelding
  Bericht 
Sander
Medewerker
:lol:
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
meranto schreef:
Tsja, met dat spul vraag je erom!

:roflol:
  Bericht 
esgigt
Master
structuur ziet er redelijk brandbaar uit... :huh:
  Bericht 
JayJay
Master
 
Holy f*ck... Die steekvlam zojuist.
  Bericht 
Cweepz
Master
Hemelsbreed 15km hier vandaan. Geen luchtalarmen gehoord hier of in Hendrik Ido Ambacht. Ziet er allemaal niet best uit
  Bericht 
Black98
Master
Net m'n ouders in Dordt gesproken, maar daar is geen alarm geweest.
Wel hebben ze voor alle zekerheid maar alles dichtgedaan, je weet maar nooit....

Hier in Dinteloord geen last, wel 'het rookpluimpje' gezien toen ik over de haringvliet reed op weg naar huis.
  Bericht 
maarten22
Master
meranto schreef:
Ik heb zojuist uit betrouwbare bron vernomen dat er her en der al mutaties zijn opgetreden. In Papendrecht lopen de eerste zombies al op straat willekeurige burgers aan te vallen en op te eten.

"I am Legend, Dordrecht edition" morgen

Blij dat ik vanavond naar het hoge Noorden rij


:o
  Bericht 
Warmaster
Master
Hercules schreef:
Gelukkig weinig naastliggende opslagtanks op de sat:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 9&t=h&z=17


Die foto is uit 2005, je weet niet wat er in de tussentijd bij is gebouwd.
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Fijn als je nu op de A16 of A17 in de file staat....
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
Vanaf de moerdijkbrug kun je de brand goed zien :kniktja: :o :o
  Bericht 
GerbenT
Master
Zit een dorp verder (Barendrecht) en ruik nog niet veel, mutaties heb ik ook nog niet gezien
Afbeelding

Vraag me alleen af of de politie nog een boete gaat uitdelen
wegens illegaal vuurwerk :woop:
  Bericht 
djroadstar
Master
ik snap niet waarom ze niet gewoon uit volks veiligheid de a16 dicht geknalt hebben. iedereen gaat er voor afremmen waardoor je ongelukken en files krijgt en men alleen maar langer in die troep zit.
ja het wordt rondom r'dam chaos omdat het verkeer dan a15/a27 moet nemen en het is spits tijd maar dat heb je toch wel over voor je bevolking?
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Het gaat zo regenen in de regio Moerdijk... Dan slaan die giftige stoffen snel neer....
  Bericht 
yup
Die hard
 
Leuk wolk komt richting Amsterdam.

We gaan allemaal in zombies veranderen. Als we allemaal zombies zijn mogen jullie ons opblazen, deal? :[
  Bericht 
djroadstar
Master
yup schreef:
We gaan allemaal in zombies veranderen. Als we allemaal zombies zijn mogen jullie ons opblazen, deal?


moet ik ff mn speelgoedtje halen uit de wapen kamer en om munutie gaan bietsen bij munutie beheerder
Afbeelding
  Bericht 
Kenji
Master
Hier op R'dam Zuid nog niet te zien of te ruiken. Heb voor de zekerheid toch de ramen maar ff dichtgedaan.

Schoonouders in Puttershoek hebben ook nog geen luchtalarm gehad, terwijl Strijen (3 km verderop) dat wel gehad scheen te hebben.
  Bericht 
Wimken
Tour de France kenner '22
In Zwijndrecht hoorde ik het alarm in Dordrecht wel afgaan :kniktja:
  Bericht 
InsecureThreat
Master
Citaat:
Bij het NOS nieuws was zojuist een woordvoerder van de bedrijfsbrandweer Afval Terminal Moerdijk. De CT van Gilze Rijen worden ingezet als waterscherm voor dat bedrijf, aangezien ook daar veel gevaarlijke stoffen liggen opgeslagen.

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.p ... =34637.210

ff snel gekeken: is een bedrijf gespecificeerd in gevaarlijk afval :x
  Bericht 
onewheeldrive
Master
Ik hoop dat die wolk naar IJsland gaat.... Die hebben ze nog te goed!
  Bericht 
Mr. Bean
Tour de France kenner '13
InsecureThreat schreef:
is een bedrijf gespecificeerd in gevaarlijk afval

Dat is zo ongeveer ieder bedrijf op dat terrein volgens die man van RTL7. De saajt www.crisis.nl ligt er in ieder geval uit :D
 Pagina 1 van 10  [ 481 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy