▼
[ 4922 berichten ]
Yup. Even wachten op subsidie
Da's mooi. Dat doet vast wat met de prijs.
Mei was de beste maand dit jaar, ik had toen 1063kWu, aug. had ik 885 kWu. Maar volgens mij heb ik in de tussentijd nog wat panelen bijgelegd en er is een boom omgehakt, anders was het in mei nog hoger geweest.
Dat klopt, maar daarom heb ik die BMS's erop, die schakelen bij onder of over voltage de pack uit. Verder heb ik iedere cel apart gezekerd met een 1,5 amp glaszekering.
Alle cellen heb ik getest op oververhitting en zelfontlading.
Ik laad de cellen ook nooit helemaal vol (4v max, ze mogen tot 4,2)
Verder heb ik een ir camera gekocht zodat ik kan kijken of er nog cellen zijn die, na verloop van tijd, te warm worden.
Zelf meegemaakt, gelukkig waren we net aan het lunchen en roken we het (wat een stank) anders was het kantoor + werkplaats afgefikt.
+1
Vind het er wel gaaf uit zien
, gaaf
't Was nauwelijks serieus bedoeld, maar het gaat in de (nabije) toekomst wel komen.
Emotion heeft al een V2X laadpaal die geoptimaliseerd is voor dit doel. Kosten weet ik niet maar zullen idd nog niet mals zijn. Voor een VVE of een buurt-initiatief zal het wel effectief kunnen zijn denk ik. van Alfen heb ik er nog niet over gehoord maar zal er vast mee bezig zijn. EVbox idem.
Precies, dat dus. En dan ook nog eens dat de salderingsregeling teruggeschroefd wordt... het kan bijna niet meer uit om (tijdelijke) overproductie op je dak te leggen.
Ik heb er ook verschillende gezien, bij zelfbouw gebeurde het omdat ze geen BMS hadden aangesloten.
Bij laptops omdat de BMS(van 2 kwartjes) kapot gaat.
Als bij mij een BMS kapot gaat heb altijd nog de active balancer. Zodra van een cel de spanning hoger wordt gaat hij de spanning verlagen door de cel ernaast te laden.
Ook laad ik de cellen nooit tot 4,2 volt, zoals bij een laptop.
Cellen worden alleen gloeiend heet bij overladen, als er door een lege cel (in serie) nog stroom loopt en als de inwendige weerstand te hoog wordt. (ik heb 10cellen parallel dus de stroom zal dan door de andere cellen gaan)
Dan hebben we natuurlijk nog kortsluiting.....
Zoals ik al zei, iedere cel is apart gezekerd.
De BMS gaat ook uit bij 35amp.
Er zit nog een 60amp. hoofdzekering tussen packs en omvormer.
Ik heb er alles aan gedaan om het zo veilig mogelijk te maken. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor het misgaat, maar dat kan met alle elektronica gebeuren.
Dat is niet veel. Ik heb er wel eens aan zitten rekenen hoe veel opslag je zou moeten hebben om helemaal niets meer van het net te trekken. Afhankelijk van de overcapaciteit van je panelen is dat best veel.
Ik heb nu 4,8 kWp en maakte in december nog geen 3 kWh per dag (gemiddeld over de laatste drie jaar gemeten) bij een verbruik van grofweg 10 kWh/dag (zonder elektrische auto's...). Dat is een tekort dus van dik 7 kWh per dag. Mijn idee was toen om een hele maand te kunnen "overleven"... 210 kWh opslag. Gaat voorlopig niet gebeuren ben ik bang
Voor de opslag van 1 week heb je dan dus al minimaal een 50 kWh powerwall nodig.
Dan vraag ik me eerder af waarom je onafhankelijk van het net wil zijn (in Nederland) en of je nog wel goed bij je hoofd bent als je dat überhaupt wil.
Gewoon, omdat het kan? Nou ja, realistisch kan het dus niet - maar het was wel aardig om er eens aan te rekenen.
Ik ben wel nieuwsgierig naar die week van zadkine. Waar komt die vandaan?
Daar ben ik dus ook naar op zoek. Helaas is mijn historisch verbruik over de vorige jaren verdwenen, maar net even snel gekeken hoe dat over 2020 uitgepakt zou hebben in mijn geval. Dan ga ik er van uit dat ik mijn huidige elektrische auto altijd thuis oplaad (dik 10 kWh per werkdag, uitsluitend woon-werk verkeer). Gebaseerd op de historische data over 2020 zou ik dan 166 kWh lokale opslag nodig hebben en had ik netto alsnog 849 kWh uit het net getrokken (vanaf 11 mei t/m vandaag).
Voor in totaal 1373 kWh komt dat op conto van de auto. De werkelijke cijfers wijken af omdat ik eigenlijk altijd op de zaak kan laden. De Mrs krijgt echter ook een elektrische auto... en die moet thuis laden. Die rijdt nu zo'n 20.000 km/jaar, dus dat tikt wel wat harder door...
Mwoah, 160 Wh/km haalt ze al niet, maar bij het opladen gaat er ook nog wel een procentje of 10 verloren.
Daar is mijn berekening ook op gebaseerd. Er moet voldoende capaciteit zijn om de overproductie op te vangen, maar die loopt dus iedere dag een stukje voller in het voorjaar. Spreadsheetje gemaakt, ik heb informatie per dag van verbruik en teruglevering die ik uit de meter trek. Aan het eind van de dag moet er voldoende in de buffer zitten om de auto weer op te laden. Zodra die berekening negatief uitpakt, is de buffer dus leeg en trek ik wat uit het net, vandaar die 849 kWh opname uit het net. De teruglevering komt met die 166 kWh precies op 0 uit. Op basis van de metingen van dit jaar sinds 11 mei (de blauwe lijn is wat er in de opslag zou zitten):
Bijlagen :
Niet (want die hebben we dit jaar niet gehad). Dat wordt dan alsnog terugleveren . Mijn conclusie is dus dat 50 kWh opslagcapaciteit echt veel te weinig is en dat ik toch zeker 200 kWh nodig zou hebben als we niet willen salderen. Dat gaat voorlopig niet lonen ben ik bang... gelukkig betaalt de leasemij van de Mrs straks een kWh vergoeding op basis van de consumentenprijs (rond de 0,21/kWh), dus qua financiën loopt het wel los.
Volgens ev-database verbruikt het ding 173 Wh/km gemiddeld en dat lijkt mij ook niet heel erg raar. Ik rijd zelf een Hyundai iONIC die er gespecd wordt op 153 Wh/km en dat komt verdraaid goed overeen met wat ik op het moment verbruik (heb 'm nog niet zo lang dus zal van de winter wel slechter worden). Ik rij een vergelijkbaar traject woon-werk, dus ik verwacht dat ze die 173 Wh/km niet eens gaat redden.
Er staat nu nog een Vlo V40 D2 voor de deur (werkt thuis...), maar dat wordt een kia e-Niro per 1-1-2021. Ze rijdt meestal aardig door, zonder op verbruik te letten. Geen fan van regeneratie (ik wel... heerlijk, dat one-pedal rijden!). Over de wisselbaan A1 meestal 120 op de klok. Ik denk dat het verbruik van dat ding aanzienlijk hoger gaat liggen .
Het verlies wordt juist kleiner bij laden met hogere vermogens.
Overigens, als je snelheidsmeter 5% afwijkt zal die dagtrip teller ook 5% afwijken (te veel aangeven t.o.v. de werkelijk gereden afstand). In jouw berekening betekent dat dus dat je 5% onzuiniger bent dan je berekent op basis van dagtripteller x verbruik. Dat dagverbruik/km zal dus ook 5% te laag zitten. Afhankelijk van de werkelijke implementatie van dat ding kan dat ook van invloed zijn op het totaalverbruik en dus ook het laadverlies.
Op basis van diverse documentatie: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4217303730
Overigens hoorde ik laatst nog het verhaal van iemand die altijd op openbare palen laadt (hij heeft een 64 kWh Kona). Die constateerde een verschil van grofweg 20% tussen wat de energieleveranciers in rekening brengen en wat de auto zelf aangeeft. Een energie-aanbieder zal geen 20% te veel in rekening mogen brengen - de kWh meter in een paal moet geijkt zijn. Dat verschil is dan toch echt uitsluitend te verklaren als gevolg van de laadefficiency...
Geven jullie nooit gas?
Bijlagen :
Dat schiet helemaal niet op in zo'n trage iONIQ met een bijbehorend slecht (bijna Amerikaans) vaargedrag. Vol gas van stilstand in ECO mode resulteert al in doorslippende wielen - zitten van die idiote Michelin energysavers onder. Er is echt geen lol aan om "sportief" mee te (proberen te) rijden.
Maar als je er rustig mee rijdt is 't een prima ding om dagelijks woon-werk verkeer mee te tokkelen. Het kreng is belachelijk stil, je wordt er als vanzelf helemaal Zen van. Ik rij er mee van A naar B en 's avonds weer naar A. Muziekje op, DCC op 110, klaar. Je zit droog en warm met voldoende luxe aan boord en stoelen die goed genoeg zijn, wat maakt mij het uit?
Zo te lezen veel. Heb je hem zelf gekocht of auto van de zaak?
▲
[ 4922 berichten ]
Ton.
Master
Zeker interessant. Nu heb ik nog niet zo veel panelen, en dus is dat nog niet zo relevant. Maar wie weet...
Fpsdoug
Master
Ze liggen op het dak van de garage, dus daar kan prima een grote accu in. Waar dan t.z.t. de auto / motor weer mee opgeladen kan worden. Komt wel goed. Volgens mij zijn die powerwalls nu nog schrikbarend duur.
Dion
Tour de France kenner '18
Fpsdoug schreef:
Volgens mij zijn die powerwalls nu nog schrikbarend duur.
Yup. Even wachten op subsidie
WNS2.0D
Master
Mooie van die rare salderingsregeling hier is dat we lekker af kunnen wachten. In andere landen is men al veel meer met powerwalls bezig.
maarten28
Master
Fpsdoug
Master
WNS2.0D schreef:
In andere landen is men al veel meer met powerwalls bezig.
Da's mooi. Dat doet vast wat met de prijs.
Griffin
Master
28 kWh, klinkt als het battery-pack van een Hyundai iONIQ?
Net vandaag besloten om er nog een 5-tal panelen bij te leggen. Meer wordt meteen een heel stuk duurder omdat de hoofdzekering dan naar 3x35A moet...
Net vandaag besloten om er nog een 5-tal panelen bij te leggen. Meer wordt meteen een heel stuk duurder omdat de hoofdzekering dan naar 3x35A moet...
zerty
Master
Heeft me zo'n 2000€ gekost en heel veel uren solderen. 3500 lithium 18650 cellen zitten erin.
Dit is een beetje het idee zoals ik het gemaakt heb
▶ Youtube video
Dit is een beetje het idee zoals ik het gemaakt heb
▶ Youtube video
zerty
Master
Zo ziet het er bij mij uit. 25 packs in 14s10 configuratie (48v) met ieder zijn eigen BMS en actieve balancer.
Zijn parallel aangesloten op een Goodwe hybride omvormer.
Bijlagen :
Zijn parallel aangesloten op een Goodwe hybride omvormer.
Bijlagen :
zerty
Master
Toontje schreef:
Mijn recordmaand was afgelopen mei met 852kWh
Mei was de beste maand dit jaar, ik had toen 1063kWu, aug. had ik 885 kWu. Maar volgens mij heb ik in de tussentijd nog wat panelen bijgelegd en er is een boom omgehakt, anders was het in mei nog hoger geweest.
Dave
Webspecialist
zerty
Master
Dave schreef:
maar als de boel in de fik vliegt dan vliegt het ook goed in de fik. Dat vind ik het enge hiervan.
Dat klopt, maar daarom heb ik die BMS's erop, die schakelen bij onder of over voltage de pack uit. Verder heb ik iedere cel apart gezekerd met een 1,5 amp glaszekering.
Alle cellen heb ik getest op oververhitting en zelfontlading.
Ik laad de cellen ook nooit helemaal vol (4v max, ze mogen tot 4,2)
Verder heb ik een ir camera gekocht zodat ik kan kijken of er nog cellen zijn die, na verloop van tijd, te warm worden.
Dave
Webspecialist
Toch gaan ze alle 3500 als er eentje faalt, ik vind het eng.. Hebben lithium ion packs niet minimaal een temperatuursensor vraag ik me af? IR camera is leuk maar je bent altijd te laat of niet thuis wanneer een ramp toeslaat.
Misschien denk ik te negatief ( ) hoor, dat weet ik niet. Maar heb iets teveel video's met lithium batterijen en vlammen gezien. Als je huis afbrandt en de verzekering komt erachter dat je zelf hebt zitten rommelen dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.
( https://www.dumpert.nl/zoek/laptop?sele ... 7_fc235c1a )
Misschien denk ik te negatief ( ) hoor, dat weet ik niet. Maar heb iets teveel video's met lithium batterijen en vlammen gezien. Als je huis afbrandt en de verzekering komt erachter dat je zelf hebt zitten rommelen dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.
( https://www.dumpert.nl/zoek/laptop?sele ... 7_fc235c1a )
djee
Tour de France kenner '23
Dave schreef:
Maar heb iets teveel video's met lithium batterijen en vlammen gezien.
Zelf meegemaakt, gelukkig waren we net aan het lunchen en roken we het (wat een stank) anders was het kantoor + werkplaats afgefikt.
Fpsdoug
Master
Dave schreef:
Ik vind het heel mooi hoor (serieus) maar als de boel in de fik vliegt dan vliegt het ook goed in de fik. Dat vind ik het enge hiervan.
Ergens in de tuin prima, maar niet binnen in de hoofdwoning
Ergens in de tuin prima, maar niet binnen in de hoofdwoning
+1
Vind het er wel gaaf uit zien
Piet_Piraat
Master
Ik heb afgelopen jaar denk ik nog geen kwart direct gebruikt, de rest allemaal later. Dan kun je er dus wel grofweg vanuit gaan dat je tvt ruimschoots maal drie gaat in de loop der tijd. Zo'n powerwall is dan geen slecht idee, maar het moet wel even betaalbaar worden. Wie duikt erop?
Griffin
Master
Elektrische auto kopen, schorsen en in de garage parkeren 😇
Of een elektrische auto gaan rijden en dan thuiswerken.
Of een elektrische auto gaan rijden en dan thuiswerken.
zadkine
Master
Elektrische auto laders zijn hier (nog) niet voor geoptimaliseerd. Moet dan een lader op de markt komen , betaalbaar , die direct de opbrengst van de panelen de auto inpompt. Tot de accu vol is. En dus variabele snelheids van laden.
Uiteraard vis de DC laad ingang.
Uiteraard vis de DC laad ingang.
Mdw
Ultimate Master
zerty schreef:
Zo ziet het er bij mij uit. 25 packs in 14s10 configuratie (48v) met ieder zijn eigen BMS en actieve balancer.
Zijn parallel aangesloten op een Goodwe hybride omvormer.
Zijn parallel aangesloten op een Goodwe hybride omvormer.
, gaaf
Piet_Piraat
Master
Griffin schreef:
28 kWh, klinkt als het battery-pack van een Hyundai iONIQ?
Net vandaag besloten om er nog een 5-tal panelen bij te leggen. Meer wordt meteen een heel stuk duurder omdat de hoofdzekering dan naar 3x35A moet...
Dat is niet zinvol inderdaad. Dan moeten die panelen eerst al iets van 500-1000 euro extra vastrecht terugverdienen. Ouch.
Net vandaag besloten om er nog een 5-tal panelen bij te leggen. Meer wordt meteen een heel stuk duurder omdat de hoofdzekering dan naar 3x35A moet...
Griffin
Master
zadkine schreef:
Elektrische auto laders zijn hier (nog) niet voor geoptimaliseerd. Moet dan een lader op de markt komen , betaalbaar , die direct de opbrengst van de panelen de auto inpompt. Tot de accu vol is. En dus variabele snelheids van laden.
't Was nauwelijks serieus bedoeld, maar het gaat in de (nabije) toekomst wel komen.
Emotion heeft al een V2X laadpaal die geoptimaliseerd is voor dit doel. Kosten weet ik niet maar zullen idd nog niet mals zijn. Voor een VVE of een buurt-initiatief zal het wel effectief kunnen zijn denk ik. van Alfen heb ik er nog niet over gehoord maar zal er vast mee bezig zijn. EVbox idem.
Piet_Piraat schreef:
Dat is niet zinvol inderdaad. Dan moeten die panelen eerst al iets van 500-1000 euro extra vastrecht terugverdienen. Ouch.
Precies, dat dus. En dan ook nog eens dat de salderingsregeling teruggeschroefd wordt... het kan bijna niet meer uit om (tijdelijke) overproductie op je dak te leggen.
zadkine
Master
Voorlopig geen overproductie op jaarbasis. Wel op dag basis. En ook op basis huis verbruik.
Alleen is het totaal van verbruik huis en auto’s hoger dan de opbrengst.
Bij afbouw salderen zou ik ca 1 week verbruik in een powerwall kwijt moeten kunnen. Desnoods via DC laden en de Kona accu.
In de zomer kan ik de stroom misschien net op krijgen momenteel. Daarnaast zou ik een airco gaan overwegen. maar wel 1 die ook kan verwarmen.
Hiermee gasverbruik omlaag halen en stroom verbruik omhoog in voor en najaar.
Alleen is het totaal van verbruik huis en auto’s hoger dan de opbrengst.
Bij afbouw salderen zou ik ca 1 week verbruik in een powerwall kwijt moeten kunnen. Desnoods via DC laden en de Kona accu.
In de zomer kan ik de stroom misschien net op krijgen momenteel. Daarnaast zou ik een airco gaan overwegen. maar wel 1 die ook kan verwarmen.
Hiermee gasverbruik omlaag halen en stroom verbruik omhoog in voor en najaar.
zerty
Master
Dave schreef:
Toch gaan ze alle 3500 als er eentje faalt, ik vind het eng.. Hebben lithium ion packs niet minimaal een temperatuursensor vraag ik me af? IR camera is leuk maar je bent altijd te laat of niet thuis wanneer een ramp toeslaat.
Ik heb er ook verschillende gezien, bij zelfbouw gebeurde het omdat ze geen BMS hadden aangesloten.
Bij laptops omdat de BMS(van 2 kwartjes) kapot gaat.
Als bij mij een BMS kapot gaat heb altijd nog de active balancer. Zodra van een cel de spanning hoger wordt gaat hij de spanning verlagen door de cel ernaast te laden.
Ook laad ik de cellen nooit tot 4,2 volt, zoals bij een laptop.
Cellen worden alleen gloeiend heet bij overladen, als er door een lege cel (in serie) nog stroom loopt en als de inwendige weerstand te hoog wordt. (ik heb 10cellen parallel dus de stroom zal dan door de andere cellen gaan)
Dan hebben we natuurlijk nog kortsluiting.....
Zoals ik al zei, iedere cel is apart gezekerd.
De BMS gaat ook uit bij 35amp.
Er zit nog een 60amp. hoofdzekering tussen packs en omvormer.
Ik heb er alles aan gedaan om het zo veilig mogelijk te maken. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor het misgaat, maar dat kan met alle elektronica gebeuren.
Griffin
Master
zadkine schreef:
Bij afbouw salderen zou ik ca 1 week verbruik in een powerwall kwijt moeten kunnen.
Dat is niet veel. Ik heb er wel eens aan zitten rekenen hoe veel opslag je zou moeten hebben om helemaal niets meer van het net te trekken. Afhankelijk van de overcapaciteit van je panelen is dat best veel.
Ik heb nu 4,8 kWp en maakte in december nog geen 3 kWh per dag (gemiddeld over de laatste drie jaar gemeten) bij een verbruik van grofweg 10 kWh/dag (zonder elektrische auto's...). Dat is een tekort dus van dik 7 kWh per dag. Mijn idee was toen om een hele maand te kunnen "overleven"... 210 kWh opslag. Gaat voorlopig niet gebeuren ben ik bang
Voor de opslag van 1 week heb je dan dus al minimaal een 50 kWh powerwall nodig.
maarten28
Master
En vooral dat laatste beetje "volledig onafhankelijk" is natuurlijk erg duur. Volgens mijn berekeningen met mijn opbrengst uit een niet heel geweldig jaar moet je met 50 kWh opslag al gauw zoveel panelen neerleggen dat je 6x je jaarverbruik opwekt.
En daar hebben ook niet veel mensen de ruimte voor.
En het is natuurlijk ook stervensduur. Dat ga je nooit terugverdienen.
En daar hebben ook niet veel mensen de ruimte voor.
En het is natuurlijk ook stervensduur. Dat ga je nooit terugverdienen.
wellproc
Master
[~zerty] Wat zijn de kosten (ongeveer) van jouw zelfbouwonderdelen?
En hoeveel uur (ongeveer) zit er in om het te bouwen?
En hoeveel uur (ongeveer) zit er in om het te bouwen?
zadkine
Master
@griffin. Die week is gebaseerd op huidige opbrengst en verbruik rnndan zo weinig mogelijk tot niets terugleveren.
Ik pretendeer niet dat ik daarmee zonde net aansluiting kan.
Jouw huis verbruik lijkt aardig in overeenstemming met mijn huisverbruik. Dus voor volledig onafhankelijk zou ik ook een vermogen extra kwijt zijn.
Zou ik liever opvangen met een dieselgenerator waarvan ik de restaurateur dan voor heet water en verwarming zou moeten kunnen inzetten.
Goedkoper dan 600- 1000KWh aan accu.
Ik pretendeer niet dat ik daarmee zonde net aansluiting kan.
Jouw huis verbruik lijkt aardig in overeenstemming met mijn huisverbruik. Dus voor volledig onafhankelijk zou ik ook een vermogen extra kwijt zijn.
Zou ik liever opvangen met een dieselgenerator waarvan ik de restaurateur dan voor heet water en verwarming zou moeten kunnen inzetten.
Goedkoper dan 600- 1000KWh aan accu.
Alexander_B
Master
Ik vraag me af of een generator + brandstof een logische keuze is tov vastrecht of enorme overcapaciteit aan panelen om de laatste paar % van grotendeels onafhankelijk naar volledig onafhankelijk te gaan..
zadkine
Master
Is ook een politieke keuze voor jezelf. Onafhankelijk zijn bedoel ik. Financieel zal het vastrecht en 2 maanden stroom van het net op dit moment goedkoper zijn.
De generator is alleen zinvol als je hem ook als verwarming kan inzetten.
Ik ken echter wel het verhaal van iemand die 10 maanden met de zon energie heeft en 2 maanden met diesel. Alleen woonde die boer ver buiten de “beschaving “. Dus dan gaat in de vergelijking ook de aanleg van een stuk grid alleen voor jezelf ( en op eigen kosten) meespelen. Was uiteraard ergens op het Noord-Amerikaanse vasteland.
De generator is alleen zinvol als je hem ook als verwarming kan inzetten.
Ik ken echter wel het verhaal van iemand die 10 maanden met de zon energie heeft en 2 maanden met diesel. Alleen woonde die boer ver buiten de “beschaving “. Dus dan gaat in de vergelijking ook de aanleg van een stuk grid alleen voor jezelf ( en op eigen kosten) meespelen. Was uiteraard ergens op het Noord-Amerikaanse vasteland.
maarten28
Master
Alexander_B schreef:
Ik vraag me af of een generator + brandstof een logische keuze is tov vastrecht of enorme overcapaciteit aan panelen om de laatste paar % van grotendeels onafhankelijk naar volledig onafhankelijk te gaan..
Dan vraag ik me eerder af waarom je onafhankelijk van het net wil zijn (in Nederland) en of je nog wel goed bij je hoofd bent als je dat überhaupt wil.
Alexander_B
Master
Nja, inderdaad 'wat als je in de rimboe woont'. Dan zijn de cijfers natuurlijk anders.
En qua politiek, omdat de overheid nogal onbetrouwbaar is, het ene moment stimuleren ze iets, het volgende moment is het verboden of komt er extra belasting op, en je zoekt zelf maar uit hoe je het oplost. Wordt het allemaal niet gezelliger van.
En qua politiek, omdat de overheid nogal onbetrouwbaar is, het ene moment stimuleren ze iets, het volgende moment is het verboden of komt er extra belasting op, en je zoekt zelf maar uit hoe je het oplost. Wordt het allemaal niet gezelliger van.
Griffin
Master
maarten28 schreef:
Dan vraag ik me eerder af waarom je onafhankelijk van het net wil zijn (in Nederland) en of je nog wel goed bij je hoofd bent als je dat überhaupt wil.
Gewoon, omdat het kan? Nou ja, realistisch kan het dus niet - maar het was wel aardig om er eens aan te rekenen.
Ik ben wel nieuwsgierig naar die week van zadkine. Waar komt die vandaan?
zadkine
Master
Wekelijks ongeveer 1,5 autobatterij laden. In de zomer is dat net (niet? bij extreem lang mooi weer) genoeg om mijn opbrengst, samen met thuis verbruik, op te maken. En ja, ik rij niet dagelijks evenveel, maar wel een vast werkstromen.
En in de mooie tijd vh jaar kan ik er een paar slechtere dagen qua opbrengst mee overbruggen.
Maar was geen rekenwerk, meer een schatting van wat ik ongeveer nodig denk te hebben om grotendeels en legaal mijn “saldering”. te behouden. Anders gezegd : minimaal terug te leveren maar nog niet 0 terugleveren.
En dat is dan bij 3500 kWh thuisverbruik ca 70 kWh opslag. Dus exclusief auto verbruik.
Ps installatie is 5,3 kw piek, door de ligging en gemeente bomen ca 4250 kwh per jaar.
En in de mooie tijd vh jaar kan ik er een paar slechtere dagen qua opbrengst mee overbruggen.
Maar was geen rekenwerk, meer een schatting van wat ik ongeveer nodig denk te hebben om grotendeels en legaal mijn “saldering”. te behouden. Anders gezegd : minimaal terug te leveren maar nog niet 0 terugleveren.
En dat is dan bij 3500 kWh thuisverbruik ca 70 kWh opslag. Dus exclusief auto verbruik.
Ps installatie is 5,3 kw piek, door de ligging en gemeente bomen ca 4250 kwh per jaar.
wellproc
Master
Griffin
Master
zadkine schreef:
was geen rekenwerk, meer een schatting van wat ik ongeveer nodig denk te hebben om grotendeels en legaal mijn “saldering”. te behouden
Daar ben ik dus ook naar op zoek. Helaas is mijn historisch verbruik over de vorige jaren verdwenen, maar net even snel gekeken hoe dat over 2020 uitgepakt zou hebben in mijn geval. Dan ga ik er van uit dat ik mijn huidige elektrische auto altijd thuis oplaad (dik 10 kWh per werkdag, uitsluitend woon-werk verkeer). Gebaseerd op de historische data over 2020 zou ik dan 166 kWh lokale opslag nodig hebben en had ik netto alsnog 849 kWh uit het net getrokken (vanaf 11 mei t/m vandaag).
Voor in totaal 1373 kWh komt dat op conto van de auto. De werkelijke cijfers wijken af omdat ik eigenlijk altijd op de zaak kan laden. De Mrs krijgt echter ook een elektrische auto... en die moet thuis laden. Die rijdt nu zo'n 20.000 km/jaar, dus dat tikt wel wat harder door...
zadkine
Master
20000 km/ jaar zal ca 3200 kWh zijn uitgaande van 160 wh / km. Reken op gemiddeld 9 kWh/ dag.
De vraag was voor mij dus niet hoe ik voorkom stroom uit het net te trekken maar hoe ik voorkom stroom aan het net terug te leveren. Meer opslag dan dat ik zou kunnen vol krijgen met de panelen heeft derhalve sowieso geen zin. En mijn meerverbruik tov panelen opbrengst is aanzienlijk gegeven de 2 stroom auto’s.
De vraag was voor mij dus niet hoe ik voorkom stroom uit het net te trekken maar hoe ik voorkom stroom aan het net terug te leveren. Meer opslag dan dat ik zou kunnen vol krijgen met de panelen heeft derhalve sowieso geen zin. En mijn meerverbruik tov panelen opbrengst is aanzienlijk gegeven de 2 stroom auto’s.
Griffin
Master
zadkine schreef:
20000 km/ jaar zal ca 3200 kWh zijn uitgaande van 160 wh / km. Reken op gemiddeld 9 kWh/ dag.
Mwoah, 160 Wh/km haalt ze al niet, maar bij het opladen gaat er ook nog wel een procentje of 10 verloren.
zadkine schreef:
hoe ik voorkom stroom aan het net terug te leveren
Daar is mijn berekening ook op gebaseerd. Er moet voldoende capaciteit zijn om de overproductie op te vangen, maar die loopt dus iedere dag een stukje voller in het voorjaar. Spreadsheetje gemaakt, ik heb informatie per dag van verbruik en teruglevering die ik uit de meter trek. Aan het eind van de dag moet er voldoende in de buffer zitten om de auto weer op te laden. Zodra die berekening negatief uitpakt, is de buffer dus leeg en trek ik wat uit het net, vandaar die 849 kWh opname uit het net. De teruglevering komt met die 166 kWh precies op 0 uit. Op basis van de metingen van dit jaar sinds 11 mei (de blauwe lijn is wat er in de opslag zou zitten):
Bijlagen :
zadkine
Master
Leuk berekend dan.
En idd is de spreadsheet goed voor dit soort uitzoekwerk.
Maar hoe ga je dan met een verbruiksarme zomervakantie?
En jammer dat je april er niet bij had, dat was mijn beste maand, vergelijkbaar met de juni van 2019.
In 2019 had ik dus dus zomaar 130 kWh meer in juni dan dit jaar (20% meer)
Rijdt ze dan alleen snelweg? Of rijdt ze zonder regenereren?
En zelfs dan zit ik in Nederland onder de 160 wh ( met constant 105 op de snelheidsmeter, wat 100@gps is, zat ik daar zelfs fors onder, 135-145 wh/ km afh van het weer enneagram wind van de zomer, in de winter 155 zolang het niet vriest)
En ja, ik rij liefst boete vrij .zonder constant te moeten beenspieren. Tevens Kamil regelmatig zelfs die 105 al niet aanhouden op de meest Kinkerstraat.
O ja, mijn laadstation geeft 6,5% hoger verbruik op als de auto via berekening dagverbruik per km vermenigvuldigd met dagtrip teller. Dat is kennelijk mijn laadverlies, waarbij mijn laadvermogen ingesteld staat op 4 ,1 Kw. Verlies is uiteraard wat groter als je sneller gaat laden, voor mijn versie Max 7 kw.
En idd is de spreadsheet goed voor dit soort uitzoekwerk.
Maar hoe ga je dan met een verbruiksarme zomervakantie?
En jammer dat je april er niet bij had, dat was mijn beste maand, vergelijkbaar met de juni van 2019.
In 2019 had ik dus dus zomaar 130 kWh meer in juni dan dit jaar (20% meer)
Rijdt ze dan alleen snelweg? Of rijdt ze zonder regenereren?
En zelfs dan zit ik in Nederland onder de 160 wh ( met constant 105 op de snelheidsmeter, wat 100@gps is, zat ik daar zelfs fors onder, 135-145 wh/ km afh van het weer enneagram wind van de zomer, in de winter 155 zolang het niet vriest)
En ja, ik rij liefst boete vrij .zonder constant te moeten beenspieren. Tevens Kamil regelmatig zelfs die 105 al niet aanhouden op de meest Kinkerstraat.
O ja, mijn laadstation geeft 6,5% hoger verbruik op als de auto via berekening dagverbruik per km vermenigvuldigd met dagtrip teller. Dat is kennelijk mijn laadverlies, waarbij mijn laadvermogen ingesteld staat op 4 ,1 Kw. Verlies is uiteraard wat groter als je sneller gaat laden, voor mijn versie Max 7 kw.
Griffin
Master
zadkine schreef:
Maar hoe ga je dan met een verbruiksarme zomervakantie?
Niet (want die hebben we dit jaar niet gehad). Dat wordt dan alsnog terugleveren . Mijn conclusie is dus dat 50 kWh opslagcapaciteit echt veel te weinig is en dat ik toch zeker 200 kWh nodig zou hebben als we niet willen salderen. Dat gaat voorlopig niet lonen ben ik bang... gelukkig betaalt de leasemij van de Mrs straks een kWh vergoeding op basis van de consumentenprijs (rond de 0,21/kWh), dus qua financiën loopt het wel los.
zadkine schreef:
Rijdt ze dan alleen snelweg? Of rijdt ze zonder regenereren?
Volgens ev-database verbruikt het ding 173 Wh/km gemiddeld en dat lijkt mij ook niet heel erg raar. Ik rijd zelf een Hyundai iONIC die er gespecd wordt op 153 Wh/km en dat komt verdraaid goed overeen met wat ik op het moment verbruik (heb 'm nog niet zo lang dus zal van de winter wel slechter worden). Ik rij een vergelijkbaar traject woon-werk, dus ik verwacht dat ze die 173 Wh/km niet eens gaat redden.
Er staat nu nog een Vlo V40 D2 voor de deur (werkt thuis...), maar dat wordt een kia e-Niro per 1-1-2021. Ze rijdt meestal aardig door, zonder op verbruik te letten. Geen fan van regeneratie (ik wel... heerlijk, dat one-pedal rijden!). Over de wisselbaan A1 meestal 120 op de klok. Ik denk dat het verbruik van dat ding aanzienlijk hoger gaat liggen .
zadkine schreef:
Verlies is uiteraard wat groter als je sneller gaat laden, voor mijn versie Max 7 kw
Het verlies wordt juist kleiner bij laden met hogere vermogens.
Overigens, als je snelheidsmeter 5% afwijkt zal die dagtrip teller ook 5% afwijken (te veel aangeven t.o.v. de werkelijk gereden afstand). In jouw berekening betekent dat dus dat je 5% onzuiniger bent dan je berekent op basis van dagtripteller x verbruik. Dat dagverbruik/km zal dus ook 5% te laag zitten. Afhankelijk van de werkelijke implementatie van dat ding kan dat ook van invloed zijn op het totaalverbruik en dus ook het laadverlies.
zadkine
Master
Dagtellers staan los van snelheid meters bij de meeste auto’s. De dagteller wijkt niet veel af va de afstand die de navigatie aangeeft voor een traject.
Verbruik van de Niro ( zelfde techniek als mijn KonaE) zal met 120 km/ h ca 35-40% hoger liggen als bij 100 km/h.Is in iedergeval mijn ervaring.
Vraag me wel af waarom je denkt dat hoger vermogen laden efficiënter zou zijn.
Warmte ontwikkeling is I^2*R. waarbij R de inwendige weerstand van de accu is.
Bij 2 keer zo snel laden wordt je warmte ontwikkeling, verlies dus, 4 keer groter, de laadtijd halveert slechts.
Laadverlies in de accu zelf verdubbelt.
Hoe de efficiëntie in het laadapparaat is hangt af van het ontwerp daarvan. Dat kan dus behoorlijk verschillen.
Verbruik van de Niro ( zelfde techniek als mijn KonaE) zal met 120 km/ h ca 35-40% hoger liggen als bij 100 km/h.Is in iedergeval mijn ervaring.
Vraag me wel af waarom je denkt dat hoger vermogen laden efficiënter zou zijn.
Warmte ontwikkeling is I^2*R. waarbij R de inwendige weerstand van de accu is.
Bij 2 keer zo snel laden wordt je warmte ontwikkeling, verlies dus, 4 keer groter, de laadtijd halveert slechts.
Laadverlies in de accu zelf verdubbelt.
Hoe de efficiëntie in het laadapparaat is hangt af van het ontwerp daarvan. Dat kan dus behoorlijk verschillen.
Griffin
Master
zadkine schreef:
Vraag me wel af waarom je denkt dat hoger vermogen laden efficiënter zou zijn.
Op basis van diverse documentatie: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4217303730
Measurement of power loss during electric vehicle charging and discharging schreef:
It is common, however, for both AC to DC (charging) and DC to AC (discharging) topologies to exhibit highest efficiency at the top region of their rated power – and conversely, to exhibit low efficiencies at power levels less than half of their rated power. Based on both general principles and on the cursory comparison of other charger specifications, the general findings should hold over many or most EVs.
Overigens hoorde ik laatst nog het verhaal van iemand die altijd op openbare palen laadt (hij heeft een 64 kWh Kona). Die constateerde een verschil van grofweg 20% tussen wat de energieleveranciers in rekening brengen en wat de auto zelf aangeeft. Een energie-aanbieder zal geen 20% te veel in rekening mogen brengen - de kWh meter in een paal moet geijkt zijn. Dat verschil is dan toch echt uitsluitend te verklaren als gevolg van de laadefficiency...
maarten28
Master
Er zijn volgens mij geen geijkte DC vermogensmeters en zie je ergens een ijkstickertje voor de AC-lader zitten?
20% is wel erg veel.
20% is wel erg veel.
zadkine
Master
YouTube Chanel van TeslaBjorn geeft aan dat ionity ca 10% meer levert dan in de accu komt.
Het artikel dat je aanhaalt gaat idd niet om accu verliezen maar om laadpaal efficiency. Bij een werkelijk goed ontwerp zijn die verliezen klein, kleiner dan de accu verliezen zelf.
Het artikel dat je aanhaalt gaat idd niet om accu verliezen maar om laadpaal efficiency. Bij een werkelijk goed ontwerp zijn die verliezen klein, kleiner dan de accu verliezen zelf.
zerty
Master
zadkine schreef:
En zelfs dan zit ik in Nederland onder de 160 wh ( met constant 105 op de snelheidsmeter, wat 100@gps is, zat ik daar zelfs fors onder, 135-145 wh/ km afh van het weer enneagram wind van de zomer, in de winter 155 zolang het niet vriest)
Griffin schreef:
Ik rijd zelf een Hyundai iONIC die er gespecd wordt op 153 Wh/km en dat komt verdraaid goed overeen met wat ik op het moment verbruik (heb 'm nog niet zo lang dus zal van de winter wel slechter worden). Ik rij een vergelijkbaar traject woon-werk, dus ik verwacht dat ze die 173 Wh/km niet eens gaat redden.
Geven jullie nooit gas?
Bijlagen :
zadkine
Master
@zerty. Gaat om gemiddeld. En als je je houdt aan de vmax ter voorkoming snelheids belastingen dan kom je daarop uit. Mijn verbruik ligt ongeveer op wltp niveau.
Hoogste verbruik, net na vertrek , staat bij mij op ca 500 wh per km. Meteen na start doortrekken naar 100. Alleen neemt did waarde snel af als je dan constant die 100 aanhoudt.
En er zijn er nog steeds erg weinig die bij een verkeerslicht sneller zijn. Snel optrekken verhoogt nu eenmaal niet meetbaar mijn lange termijn gemiddelde, regelmatig hard remmen ipv regenereren wel.
Ps Hoogste langere afstand gemiddelde buiten Nederland is 215 wh/ km.
Hoogste verbruik, net na vertrek , staat bij mij op ca 500 wh per km. Meteen na start doortrekken naar 100. Alleen neemt did waarde snel af als je dan constant die 100 aanhoudt.
En er zijn er nog steeds erg weinig die bij een verkeerslicht sneller zijn. Snel optrekken verhoogt nu eenmaal niet meetbaar mijn lange termijn gemiddelde, regelmatig hard remmen ipv regenereren wel.
Ps Hoogste langere afstand gemiddelde buiten Nederland is 215 wh/ km.
Griffin
Master
zerty schreef:
Geven jullie nooit gas?
Dat schiet helemaal niet op in zo'n trage iONIQ met een bijbehorend slecht (bijna Amerikaans) vaargedrag. Vol gas van stilstand in ECO mode resulteert al in doorslippende wielen - zitten van die idiote Michelin energysavers onder. Er is echt geen lol aan om "sportief" mee te (proberen te) rijden.
Maar als je er rustig mee rijdt is 't een prima ding om dagelijks woon-werk verkeer mee te tokkelen. Het kreng is belachelijk stil, je wordt er als vanzelf helemaal Zen van. Ik rij er mee van A naar B en 's avonds weer naar A. Muziekje op, DCC op 110, klaar. Je zit droog en warm met voldoende luxe aan boord en stoelen die goed genoeg zijn, wat maakt mij het uit?
zerty
Master
Griffin schreef:
wat maakt mij het uit?
Zo te lezen veel. Heb je hem zelf gekocht of auto van de zaak?
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum