Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
  Bericht 
flitsgevaar
Master
 
Niet voor nu nog. Maar wellicht ga ik over 1-2 jaar mijn CV vervangen voor een Warmtepomp+boiler. Ik wil nu alvast het eea verzamelen aan informatie, zodat de ruimte waar hij komt optimaal is ingericht, en niet dat ik niet zou KUNNEN switchen ivm ruimtegebrek.

Lang verhaal kort:

Naast een lucht/water warmtepomp zou ik dan denken aan een warmtepompboiler. Ik zie dat ze vaak een diameter hebben van rond de 65cm.

Je hebt ze vaak in de inhoud 150, 200 of 270 liter.
Warm kraanwater keuken gaat via de Quooker.

Het is verder dus puur voor het douchen.

4 personen. Zeg het maar 150, 200 of 270 volgens jullie?

Twee badkamers, wel elk met een waterbesparende douchekop, die max 5-6 liter per minuut doet.

Zelf dacht ik dan:

200Liter. Worst case, alle 4 douchen na elkaar (nou ja 2*2). 50 liter per persoon. Dat is dan ieder 10 minuten douchen. Water uitstroom is 55 graden, je doucht met zeg 40 graden. Dus 50 liter wordt nog meer. Maar goed.

Of is dit te krap? Kan niet goed zien hoe snel er weer warm water wordt bijgemaakt. Of gaan voor 270L? Heeft als nadeel natuurlijk dat ie wat meer water gedurende de dag warm houdt, terwijl je het enkel in de ochtend tegelijk nodig hebt...
  Bericht 
vassago
Nieuwkomer
 
Je rekensommetje zal redelijk kloppen, alleen kan je nooit 100% van het warme water gebruiken. Hoeveel is afhankelijk van de boiler maar ik dacht zo'n 80% in de regel.

Douchen met 5-6 liter p/m is wel heel gierig, blij dat ik daar vanaf ben.
  Bericht 
zerty
Master
Ik heb met 4 personen een 90L warmtepompboiler met daarachter in serie een 50L gewone boiler.
Ik heb nog geen last gehad van koud water.

flitsgevaar schreef:
Kan niet goed zien hoe snel er weer warm water wordt bijgemaakt


Ligt eraan of je alleen met WP of WP+ element verwarmt. Alleen WP duurt veel langer maar is natuurlijk goedkoper.

flitsgevaar schreef:
Dus 50 liter wordt nog meer.


Juist minder, je voegt koud water toe dus minder warm water nodig.
  Bericht 
Abel1
Master
Misschien eerst een watermeter er tussen zetten om te zien hoeveel water je nou ochtends verbruikt met douchen 4 personen? https://www.homewizard.com/watermeter/ en dan kijken welke capaciteit boiler je nodig hebt.
  Bericht 
Suggestief
Master
Abel1 schreef:
watermeter er tussen zetten om te zien hoeveel water je nou ochtends verbruikt met douchen 4 personen? https://www.homewizard.com/watermeter/ en


Dat ding is geen watermeter maar een digitaal oog dat het totaalverbruik aan koud water dat door de watermeter gaat, afleest.
Je zou willen weten hoeveel warm water je gebruikt.
  Bericht 
maarten28
Master
Als ik 10 minuten onder de douche sta en de watermeter geeft aan dat er 100 liter water doorheen is gegaan, dan heb ik 100 liter warm water verbruikt.
Het enige wat je bij een boiler moet doen is omrekenen hoeveel douchewater je krijgt van een liter water van 50 graden.
  Bericht 
dvdouden
Master
Uitgaande van douchewater van 37 graden, aanvoer koud water van 10 graden (winter) en heet water 50 graden, is de mengverhouding 0.32:0.68, dus voor 50 liter douchewater heb je 16 liter koud water en 34 liter heet water nodig.
Bij een heter douche is de verhouding uiteraard anders:
38gr: 35L
39gr: 36,25L
40gr: 37,5L

In de zomer is de koud water aanvoer warmer (zeg 15 graden), dan is de verhouding 0.37:0.63 en heb je dus maar 31.5 liter heet water nodig voor dezelfde douchebeurt.
38gr: 32,9L
39gr: 34.3L
40gr: 35,7L

Als je boilertemperatuur hoger of lager is heb je uiteraard minder cq meer heet water nodig

https://rechneronline.de/chemie-rechner ... atures.php
T1, T2, T en m invullen en op "calculate" rammen
  Bericht 
R
Master
Emmertje en seconden meter voor den Ouderwetschen.
  Bericht 
maarten28
Master
dvdouden schreef:
Uitgaande van douchewater van 37 graden, aanvoer koud water van 10 graden (winter) en heet water 50 graden, is de mengverhouding 0.32:0.68, dus voor 50 liter douchewater heb je 16 liter koud water en 34 liter heet water nodig.

En waar komt die 34 liter heet water vanaf? Van de watermeter. Dus voor die 50 liter douchewater heb je 16+34=50 liter water van de waterleiding nodig.

Dus als je bij de watermeter meet weet je hoeveel water je per douchebeurt verbruikt.
  Bericht 
dvdouden
Master
De vraag was toch hoeveel water de boiler moet leveren bij een douchebeurt, niet hoeveel water de douchebeurt totaal nodig heeft?
  Bericht 
maarten28
Master
Volgens mij niet:
Abel1 schreef:
Misschien eerst een watermeter er tussen zetten om te zien hoeveel water je nou ochtends verbruikt met douchen 4 personen?


Daarmee weet je hoeveel water je nodig hebt en kun je met jouw methode bepalen hoeveel daarvan uit een boiler moet komen.
  Bericht 
dvdouden
Master
flitsgevaar schreef:
4 personen. Zeg het maar 150, 200 of 270 volgens jullie?
[~adinsx] heeft toch een boiler en drie dames in huis? Had hij niet een all-electric warmtepomp met 200 liter boiler en een extra 100 liter boiler of zo?

edit: 150L extra zelfs: post5037612.html#p5037612
  Bericht 
IsIkke
Master
Hmm twijfel nieuw topic openen of niet.. ik hou het op: niet, minder vervuiling van het forum

Anyway: ik ga maandag ook verhuizen en was ook een beetje rond aan het kijken naar verwarming voor mijn huis. Hierin vergelijkbaar scenario als met flitsgevaar. Ik, partner en kleine (7)

Ik wil het liefst van gas af maar iedereen zegt dat een goede HR ketel ook genoeg zou besparen. Ik heb in mijn huidige (huis waaruit ik vertrek) doorstroomboilers gebruikt voor douche en keuken. Dit zou ook ideaal zijn in het nieuwe huis, maar mag ik daar ook weer apart stroom voor moeten trekken. Op zich geen groot issue, keuken heeft al een elektrische kookplaat, dus er zou al een keukengroep zijn, dit zou kwestie zijn van die groep te upgraden naar krachtstroom. Douche iets lastiger maar ook niet echt: waar nu de CV hangt is de kamer direct boven de groepenkast.

Dus hierin een beetje de vraag: Wat zijn mijn opties en wat zou het meest voordelige zijn? Ik denk dus aan:
- Kleinere boiler (elektrisch?) voor CV, wellicht ipv met boiler te werken een andere optie zoals infrarood?
- 2 doorstroomboilers voor beide keuken en douche.

Is dit handig/zinnig? Iemand andere ideeën? Ik heb een verduurzamingsbudget van 12k, hiervan gaat ongeveer 6 naar zonnepanelen (er liggen er al 8, dus ik vul die aan)
  Bericht 
maarten28
Master
IsIkke schreef:
maar iedereen zegt dat een goede HR ketel ook genoeg zou besparen


Hm, dat weet ik niet. Een VR ketel heeft 89% rendement, een goede HR ketel 107%, en alleen als je op lage temperatuur kunt stoken. Als je vindt dat je 's morgens de hut in een kwartier warm moet hebben dan lukt dat niet met 50 graden.
Bovenwaarde van aardgas is 9,8 kWh/m3 (dus dat is de theorie bij HR++ ketels), onderwaarde is 8,79 kWh en met 89% rendement krijg je daar 7,82 kWh warmte van. Dus in het beste geval bespaar je 25% gas.

Met een warmtepomp met een gemiddelde COP van 3,5 gebruik je 2,8 kWh om die 9,8 kWh van een kuub gas te halen.

Als we de prijzen van het energieplafond als richtlijn nemen kost je 1 kWh aan warmte dan met:
VR: € 1,45 / 7,82 = € 0,185
HR++: € 1,45 / 9,8 = € 0,148
WP: € 0,40 / 3,5 = € 0,114

Als je zonnepanelen hebt kun je eerder van € 0,10 / kWh uitgaan, en zelfs met een variabel contract kom je de laatste maanden niet op € 0,40 / kWh uit.

Maar een warmtepomp is duur.
Ja, stel dat je 1000 m3 gas verstookt, dat kost je dat € 21,750 over 15 jaar, plus een ketel van € 1,500 en € 150 / jaar onderhoud is € 25.500.
1.000 m3 gas = 9.800 kWh energie / 3.5 = 2.800 kWh = € 16,800 over 15 jaar. Heb je € 8.700 budget voor je warmtepomp om break-even te spelen.

Maar een gasketel ophangen is zeker makkelijker.
  Bericht 
IsIkke
Master
Ok dus gewoon wachten op WP. Technisch gezien heb ik daar ook budget voor denk ik, gezien in mijn bouwdepot ook geld zit voor HR ketel, tzt (wanneer pompen weer leverbaar worden) kijken naar een samenoplossing die in dat budget valt denk ik?
  Bericht 
zerty
Master
maarten28 schreef:
plus een ketel van € 1,500 en € 150 / jaar onderhoud is € 25.500.


Vergeet de +/-200€ p/j vastrecht niet. (die je trouwens bespaart als je gasloos gaat.)
  Bericht 
maarten28
Master
:thumb: Scheelt je ook een paar K ja.
  Bericht 
zadkine
Master
En een cop van 3,5 is al relatief laag geschat....bij 4.0 extra besparing van nog eens ca 1,5K euro.
ps Levensduur stel ik ook vraagtekens bij, zowel voor gas als warmtepomp overigens. Beiden kunnen mi. langer mee gaan. Wat het variabele deel nog groter maakt in de TCO.
  Bericht 
adinsx
Master
COP is hier zelfs 6. Een goede 1700 kwh was nodig in het eerste jaar om.de hut warm te houden en het tapwater.

dvdouden schreef:
[~adinsx] heeft toch een boiler en drie dames in huis? Had hij niet een all-electric warmtepomp met 200 liter boiler en een extra 100 liter boiler of zo?

edit: 150L extra zelfs: post5037612.html#p5037612


Klopt, 350 liter in totaal en inmiddels 1,5 jaar ervaring en nog geen koud water uit de regendouche gehad. Ook niet na twee volle badkuipen (+ bijvullen), en daarna douchen.
  Bericht 
Griffin
Master
adinsx schreef:
COP is hier zelfs 6

Op een lucht-lucht WP? Bij 25 graden of zo, dan haal je dat. Maar bij -2 kan je dat wel vergeten. Wat is de SCOP van die WP?
  Bericht 
dvdouden
Master
Griffin schreef:
Op een lucht-lucht WP?
bodemwarmte toch?
  Bericht 
IsIkke
Master
Hmm dan de volgende vraag. Welke wp wil ik? Haha

Ik zit een beetje te struinen op de warmteservice website (goh ook zonnepanelen, hmm wellicht één offerte bij hun aanvragen, wie weet dat ze een mooie deal kunnen doen)... Maar is best wel bomen bos verhaal voor mij.

Duidelijk dus cop belangrijk... Maar verder? https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/W ... p/03602800 zoiets?
  Bericht 
zadkine
Master
Griffin schreef:
Op een lucht-lucht WP?


en lucht water pomp is al beter dan lucht-luct in gemiddelde cop....alleen al omdat je op de warmste uren van de dag je buffervat warm kunt maken...

die 6 haal ik trouwens in Polen ook, maar inderdaad geothermisch (bodem warmte). Per slot zijn de winters te koud aldaar om met buitenlucht te werken.
  Bericht 
dvdouden
Master
IsIkke schreef:
Hmm dan de volgende vraag. Welke wp wil ik? Haha
Hangt van een hoop factoren af, waar moet de buitenunit komen, hoe belangrijk is geluid, hoeveel ruimte heb je, split of monoblock, enz enz
Let ook op de COP bij andere temperaturen dan alleen A7/W35
  Bericht 
IsIkke
Master
dvdouden schreef:
Hangt van een hoop factoren af, waar moet de buitenunit komen, hoe belangrijk is geluid, hoeveel ruimte heb je, split of monoblock, enz enz


Ik neem aan dat dit reactie op mij is. Ik heb een plat dak, dus die kan er bovenop komen. Maar ik wil natuurlijk ook zo veel mogelijk panelen,dus dat is de enige afweging die ik heb daarvoor.

Geluid, ik neem aan voor de binnenunit? Ik heb een vrij grote ruimte voor de binnenunit, met niets omheen wat echt last zou hebben van geluid (tenzij het natuurlijk zo veel geluid maakt dat het hele huis het hoort)

Split/monoblok heb ik geen idee van wat de impact is.

Heb jij wat aan plattegronden voor een beeldvorming?
  Bericht 
adinsx
Master
Griffin schreef:
Op een lucht-lucht WP? Bij 25 graden of zo, dan haal je dat. Maar bij -2 kan je dat wel vergeten. Wat is de SCOP van die WP?


Citaat:
COP bij 10/35°C (W10/W35) volgens EN 14511: 6.2
COPd bij Tj=+7°C: 7.5


Wij hebben deze van Itho met een individuele bron van 168m diep
https://www.ithodaalderop.nl/nl-NL/cons ... t/03-00357

Scop noemen ze er niet helaas, al herinner ik me wel dat die ergens staat.
  Bericht 
dvdouden
Master
IsIkke schreef:
Geluid, ik neem aan voor de binnenunit?
Buitenunit vooral, icm met buren en zo.

IsIkke schreef:
Split/monoblok heb ik geen idee van wat de impact is.
Monoblock heeft een grotere (en zwaardere) buitenunit, zit de binnen en buitenunit eigenlijk in 1 apparaat. Voordeel is dat je installateur geen F-gassen certificeren nodig heeft omdat het een gesloten systeem is. Gaat alleen maar water door de leiding tussen de binnen en buitenunit. Binnenunit kan dan ook een stuk kleiner zijn, zit alleen maar een circulatiepomp en wat elektronica in. Hoewel dat bij een full-electric opstelling weinig uit zal maken want die krengen zijn toch al groot door de boiler.
Voordeel van een monoblock is dat de buitenunit wat stiller is dan bij een split unit.
Bij een split unit heb je net als bij een airco leidingen met koudemiddel tussen je binnen en buitenunit. Je buitenunit is een stuk kleiner en kan ook aan een gevel gehangen worden. Maakt over het algemeen wel meer herrie en heeft een iets lagere COP.

IsIkke schreef:
Heb jij wat aan plattegronden voor een beeldvorming?
Heb ik verder geen verstand van dus nee. Ik heb alleen ervaring met een monoblock hybride systeem en dat bevalt tot nu toe prima. Geluid valt me alles mee. Binnenunit maakt helemaal weinig geluid (CV ketel is een stuk luidruchtiger).
  Bericht 
IsIkke
Master
Hmm duidelijk thanks. Ik denk dan inderdaad wat meer aan een split unit,gezien ik dan blijkbaar ook de zijkant van het huis kan gebruiken. Eens babbelen met de warmteservice, altijd fijn om net iets meer te weten dan absoluut niets.

Het nieuwe huis zit trouwens in een rare hoek, waardoor overlast door geluid enorm te beperken is
  Bericht 
Griffin
Master
adinsx schreef:
Wij hebben deze van Itho met een individuele bron van 168m diep

Dat is geen lucht/lucht heh. Een geotherm oplossing is ongebruikelijk bij retrofit en kan of mag in veel gevallen niet eens (hier in de buurt bijvoorbeeld: "verboten!").
  Bericht 
adinsx
Master
Griffin schreef:
Dat is geen lucht/lucht heh. Een geotherm oplossing is ongebruikelijk bij retrofit en kan of mag in veel gevallen niet eens (hier in de buurt bijvoorbeeld: "verboten!").


Klopt, het is een beetje valsspelen. In onze nieuwbouwwijk (zo'n 90 woningen, rij en tweekappers) hebben de 28 woningen van ons project allemaal een bodemlus WP. De anderen een lucht-water unit van Nibe.
Overburen met een Tweekapper (iets kleiner van formaat en HR++ ipv +++ glas) verbruiken met vorst 2,5x meer stroom dan wij gemiddeld over een week. 10-12 kwh voor ons per dag, rond de 30 bij hen. Dat loopt dan toch aardig in de papieren. Maar, de installatie van individuele bron is een stuk kostbaarder en moeilijker te realiseren, zeker waar.
  Bericht 
flitsgevaar
Master
 
adinsx schreef:
Klopt, 350 liter in totaal en inmiddels 1,5 jaar ervaring en nog geen koud water uit de regendouche gehad. Ook niet na twee volle badkuipen (+ bijvullen), en daarna douchen.


Waarom 200 plus 150 en niet 1 boiler. Heeft dat voordelen? En weet je of je aan 200 ook genoeg had?

En hier zou lucht/ water komen. MaR 30kwh is behoorlijk wat. Dan is gas niet eens heel veel duurder….
 Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy