Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
  Bericht 
GerbiE
Master
iets met google, bomen, bos....

Mijn appartement (bouwjaar 2005, 125m² / 300m³) is voorzien van mechanische ventilatie met afzuigpunten in de open keuken, toilet en badkamer. De huidige motorbox van StorkAir begint lawaaiig te worden, en de nieuwere zijn ook zuiniger - interessant voor een apparaat dat 24/7 draait.



Ik kom er niet echt uit welke nu de beste vervanger zou zijn. Het model dat ik nu heb lijkt niet meer te bestaan, dus 1-op-1 vervangen gaat hem niet worden. En als ik toch nieuwe montagegaten moet boren heb ik meer keuze.
De huidige heeft een perilex aansluiting en een 3-standenschakelaar in de keuken. Dat voldoet prima, ik hoef geen extra schakelaars en sensoren. Op de box zijn drie 125mm aansluitingen in gebruik, 2 in en 1 uit neem ik aan. Waar ik vooral over twijfel is de capaciteit, die loopt uiteen van 200 tot 600 m³/h. Heeft het zin om een hogere capaciteit te kiezen, of is dat overkill? De merken die ik vooral tegenkom zijn ITHO, Duco, Zehnder en Orcon.
Deze van Orcon lijkt een goede en voordelige keuze met hoge capaceit.
Anders zou ik ook voor Duco kunnen kiezen, schijnt erg stil te zijn.

Iemand nog tips of do's & dont's ??
  Bericht 
bruintje beer
Master
Die van Duco heb ik ooit toegepast, beviel me prima. Met een draadloze 'driestandenschakelaar' te bedienen, maar dat was in de praktijk niet nodig. Je kunt er ook een luchtvochtigheids- of een CO2-sensor bij kopen, ik had de luchtvochtigheidssensor.
  Bericht 
Walker
Master
 
Koop een Itho CVE met Perilex bij de Hornbach. Kost je 190 piek.
https://www.hornbach.nl/s/itho%20ventilatie

Waarschijnlijk moet je zowel bij Duco als bij Itho de bedrading even aanpassen. Hier zijn schema's voor.

"Is iedere mechanische ventilator met perilex stekker één op één te vervangen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. De reden is dat iedere fabrikant/ merk (bijvoorbeeld Itho, Zehnder Stork, Orcon en Duco) zelf bepaald waar de fase (constante spanning, veelal de bruine draad) op wordt aangesloten. Dit kan op de L1, L2 of L3 zijn. Ofwel de kabel ziet er hetzelfde uit alleen de bedrading is anders aangesloten. Veelal dient u twee draden om te wisselen (fase/bruine met een zwarte of grijze). Met als uitgangspunt dat de bruine (constante spanning op de juist L zit aangesloten)."

https://www.ventilatieland.nl/blog/22/p ... latie.html

Losse afstandsbediening erbij kopen (bv voor de badkamer) kan ook.

Wat betreft capaciteit: Hoger hoeft niet voor jouw appartement. In de MV-box zit een potmeter waarmee je het maximale debiet instelt.
  Bericht 
Sander
Medewerker
Tweede keer in korte tijd dat ik deze op dit forum plak :lol:
Deze heb ik 2 maanden geleden geïnstalleerd. Bevalt prima. Lekker stil en klein.
https://www.ventilatieland.nl/artikel/1 ... rilex.html

De winkel is wel een beetje ruk trouwens, levertijd werd niet waargemaakt en matige communicatie. Maar uiteindelijk wel goed gekomen.
  Bericht 
R
Master
Best klein winkeltje, anders dat de naam doet vermoeden maar dat is de internet-tijd. Wel meer voorraad dan vergelijkbare zaken.

Ik geloof dat hij mij daar vertelde dat de nieuwste Duco op de laagste stand 7 Watt verbruikt. Die 12 Watt van die Orcon van Sander is ook niet slecht.
  Bericht 
GerbiE
Master
Dank. Die Orcon is een grotere kanshebber geworden :D

Walker schreef:
"Is iedere mechanische ventilator met perilex stekker één op één te vervangen?
Nee, dat is helaas niet mogelijk.

Aha, altijd handig als iets net-niet-standaard is :loco: , maar dank voor de link.

Is ergens te berekenen wat het optimale debiet is voor een woning, en hoe je de plafondventielen in moet stellen ??
  Bericht 
Raymond
Master
Minimaal 0,9 liter per seconde per vierkante meter. Ik zou hoog aanhouden en de ventilator terugtoeren ipv een klein ding kopen en die op maximaal zetten. Geluid van zo'n kreng wil je niet.
  Bericht 
Walker
Master
 
Ruimte Ventilatiecapaciteit
Woonkamer - 1 dm³/s per m² netto vloeroppervlak met een
minimum van 21 dm³/s.
Keuken - 21 dm³/s.
Badruimte - 14 dm³/s.
Wasruimte - 14 dm³/s.
Droogruimte - 14 dm³/s.
Toiletruimte - 7 dm³/s.
Keuken in open verbinding met andere ruimte(n)* - 1 dm³/s per m² netto vloeroppervlak met eenminimum van 21 dm³/s.
Slaapkamer, hobbykamer, studeerkamer, bergruimte, zolder - 1 dm³/s per m² netto vloeroppervlak met een minimum van 7 dm³/s.


Aan onze Itho hangt nu een kWh-meter.
stand 1: 3 watt
stand 2: 9 watt
stand 3: 24 watt
  Bericht 
wellproc
Master
Wat je nu koopt zal flink stiller zijn dan die StorkAir. Tenminste: ik had in ons appartement (>8 jaar geleden) ook een StorkAir en die was op de laagste stand nog hoorbaar. Daarnaast hing een Agpo Ferroli cv-ketel. Dan weet je zeker dat er bespaard is bij de bouw :kniktja: :[.
Ik kreeg al heel snel het advies om beide apparaten te vervangen door iets wat zuiniger, stiller en betrouwbaarder is. Niet gedaan, appartement stond toch in de verkoop.

Ofwel: staar je niet blind op de huidige herrie.
En wat Raymond zegt: een hogere capaciteit kopen, zodat de fan op de laagste stand wat teruggeschroefd kan worden en nog steeds voldoende debiet levert. Dat is heel prettig omdat je dan nog minder geluid/ruis hebt.
  Bericht 
R
Master
wellproc schreef:
nog minder geluid/ruis hebt.


En meestal meer (doordruk)kracht van de motor.
  Bericht 
GSXR1000
Master
Ongehinderd door enige vorm van kennis. Ik heb ook zo'n storkair, zijn die aansluitbuizen normaal dezelfde diameter?
  Bericht 
GerbiE
Master
125mm is aardig standaard voor dit soort systemen dacht ik, ben vrijwel geen andere diameters tegen gekomen
  Bericht 
R
Master
:thumb:
  Bericht 
Walker
Master
 
125 mm is de standaard.
  Bericht 
Bussloo
Master
De oude hebben vaak een wisselstroom motor en de nieuwe een gelijkstroom motor. Die zijn een stuk stiller en zuiniger (20-40%).
  Bericht 
Raymond
Master
En aansluiten met een flink stuk akoestische flexibele slang. Niet met flexibel afzuigkapmateriaal.
  Bericht 
GerbiE
Master
Het is de Orcon MVS 15P geworden, wordt begin volgende week geleverd.
Qua capaciteit waarschijnlijk overkill, maar dan kan-ie rustig op lagere snelheden zijn werk voldoende doen.

Ik verwacht weinig issues met het ophangen (hoe moeilijk kan het zijn :P ), maar inregelen van motor en plafondventielen zonder het juiste meetgereedschap is misschien een ander verhaal....
 Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy