Postingstijd interval gedetecteerd van 817.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 2  [ 52 berichten ]
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Security.nl schreef:
Politie kan straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen

De politie, het openbaar ministerie, de Belastingdienst en andere opsporingsdiensten kunnen straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens bij banken opvragen. Een wetsvoorstel dat dit mogelijk maakt is nu ter consultatie aangeboden. Het was al mogelijk voor de opsporingsdiensten om via het verwijzingsportaal geautomatiseerd bankgegevens op te vragen.

Dat gebeurde voorheen meestal handmatig en op individuele basis, maar dat voldeed volgens het kabinet niet meer. Met de wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens wordt het straks ook mogelijk voor opsporingsdiensten om geautomatiseerd bij banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders de saldo- en transactiegegevens op te vragen. Dit is volgens het kabinet mogelijk voor het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit.

"Het opvragen en verstrekken van deze gegevens vindt nu nog plaats op handmatige wijze en op individuele basis. Een belangrijk nadeel hiervan is dat deze wijze zorgt voor vertraging in de verstrekking van deze gegevens door banken aan opsporingsdiensten, terwijl door digitalisering van het betalingsverkeer geld snel kan worden weggesluisd en geldstromen steeds moeilijker te achterhalen zijn", zo stellen de ministeries van Financiën en Justitie en Veiligheid in een verklaring voor het wetsvoorstel.

Straks kunnen opsporingsambtenaren van de Nationale Politie, het openbaar ministerie, de Koninklijke Marechaussee, de Rijksrecherche, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de directie Opsporing van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid of de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport, de officier van justitie, de Financiële inlichtingen eenheid, het CJIB en de douane via het verwijzingsportaal volledig geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen.

Daarnaast moet het wetsvoorstel het mogelijk maken om via het verwijzingsportaal bankgegevens te vorderen en te verstrekken van vermiste personen die zich verplicht moeten laten behandelen. Verder moet de Belastingdienst het verwijzingsportaal kunnen gebruiken voor het vaststellen van de inningsstrategie, waarbij de betalingsvordering een mogelijk instrument is.

Burgers, bedrijven en organisaties kunnen via Internetconsultatie.nl tot 29 november op het wetsvoorstel reageren. De verwachte effecten voor de banken die het opvragen van saldo- en transactiegegevens met zich meebrengt zullen aan de hand van deze consultatie in kaart worden gebracht.


Sarcasme mode aan.

Dit wordt natuurlijk gelogd en geaudit om te voorkomen dat een opsporingsambtenaar even de gegevens van zijn buurman/vrouw gaat opvragen ?

Natuurlijk mogen alleen bepaalde opsporingsambtenaren gegevens opvragen en niet niet bijvoorbeeld een secretaresse ?

Sarcasme mode uit
  Bericht 
BLikent
Master
Teun de kop van het artikel klopt niet!!

Het moet zijn:
Opsporingsambtenaren van de Nationale Politie, het openbaar ministerie, de Koninklijke Marechaussee, de Rijksrecherche, de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de directie Opsporing van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid of de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport, de officier van justitie, de Financiële inlichtingen eenheid, het CJIB en de douane kan kunnen straks geautomatiseerd saldo- en transactiegegevens opvragen. Denk wel dat die te lang is voor de titel boven dit stukje.

Dat zijn nogal een hoop instanties. Er ontbreekt nog wel iets: de Belastingdienst en buurvrouw Janssen. Dan heeft zo'n beetje iedereen toegang .
  Bericht 
zadkine
Master
Ik stel voor dat de bankgegevens van alle rekeningen van alle burgers die een openbare functie vervullen....Alle ambtenaren, gekozen volks vertegenwoordigers , bestuurders en allen die leveren aan de rijks overheid dus ( zoals bv leden van het OMT, alle financiele mensen en directie van grote bouwbedrijven en dus ook anderen)....voor een ieder inzichtelijk worden gemaakt.
Te beginnen voor journalisten.

Ook het kadaster moet kunnen worden benaderd op raadplegen van welke bezittingen deze mensen hebben evenals alle andere registers van goederen op naam (RDW , verzekeringspolissen met omschrijvingen erop van bezittingen ed)


Dit om omkoperij en beïnvloeding van deze mensen lastiger te maken.
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
zadkine schreef:
Ik stel voor dat de bankgegevens van alle rekeningen van alle burgers die een openbare functie vervullen....Alle ambtenaren, gekozen volks vertegenwoordigers , bestuurders en allen die leveren aan de rijks overheid dus ( zoals bv leden van het OMT, alle financiele mensen en directie van grote bouwbedrijven en dus ook anderen)....voor een ieder inzichtelijk worden gemaakt.
Te beginnen voor journalisten.
Ik ben voor :honger:
  Bericht 
dvdouden
Master
Maserati Teun schreef:
Het opvragen en verstrekken van deze gegevens vindt nu nog plaats op handmatige wijze en op individuele basis
Dus straks automatisch en en masse? :duh:
  Bericht 
Christafari
Master
zadkine schreef:
Ik stel voor dat de bankgegevens van alle rekeningen van alle burgers die een openbare functie vervullen....Alle ambtenaren, gekozen volks vertegenwoordigers , bestuurders en allen die leveren aan de rijks overheid dus ( zoals bv leden van het OMT, alle financiele mensen en directie van grote bouwbedrijven en dus ook anderen)....voor een ieder inzichtelijk worden gemaakt.
Te beginnen voor journalisten.


:respect:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
BLikent schreef:
Teun de kop van het artikel klopt niet!!


:roflol: :roflol: :roflol:

Er is geen ruimte genoeg om al die instanties dieven in de header te noemen.

zadkine schreef:
Ik stel voor dat de bankgegevens van alle rekeningen van alle burgers die een openbare functie vervullen....Alle ambtenaren, gekozen volks vertegenwoordigers , bestuurders en allen die leveren aan de rijks overheid dus ( zoals bv leden van het OMT, alle financiele mensen en directie van grote bouwbedrijven en dus ook anderen)....voor een ieder inzichtelijk worden gemaakt.
Te beginnen voor journalisten.


:thumb: :thumb:
  Bericht 
cocodee
Master
BLikent schreef:
Er ontbreekt nog wel iets:

Ik denk degene, die dit heeft uitgevonden, het is natuurlijk de natte droom van all die corrupte, graaiende, schaamteloze linkse EP'ers, om alle EU-burgers tot op dit niveau te kunnen bespioneren. :[
  Bericht 
Walker
Master
 
En daarom wil men zo graag dat cash betalingen uitgebannen worden.
  Bericht 
Pita
Master
 
Als men wat meer verdient, dan zijn er prima wegen om buiten het bereik van de belastingen te blijven.
  Bericht 
Forza!
Master
 
Politie : "Ik heb u even aan de kant gezet omdat volgens ons systeem u nog een tegoedbon van Kruidvat heeft die morgen komt te vervallen."
  Bericht 
Ducantoni
Master
Walker schreef:
En daarom wil men zo graag dat cash betalingen uitgebannen worden.


Dat was gisteren onderwerp in Radar, op TV.
Ander listigheidje bij alles met PIN betalen; als je bij je bank een lening aanvraagt en ze zien dat je erg veel uitgeeft aan bijvoorbeeld drank, kunnen ze je aanvraag weigeren, want je kon nog wel eens een risico zijn.

Contant betalen is zo gek nog niet, zelfs al heb je geen extreme gewoontes...
  Bericht 
Walker
Master
 
In Duitsland snappen ze dat tenminste...
  Bericht 
Kwibus
Master
dvdouden schreef:
Dus straks automatisch en en masse?
Nee, het opvragen niet en masse. Ik gok dat het een (A.I.) systeem wordt dat alle transacties analyseert en alles wat opvalt wordt gesignaleerd. Het is dan aan een mens om iets met die signalering te doen. Er zullen ongetwijfeld vooral false postives uit voortkomen, maar als je normaal betaalgedrag vertoont zul je er nooit uitgepikt worden.

En aangezien we allemaal heel graag willen dat er wat aan de toenemende criminaliteit wordt gedaan, is dit toch een prima oplossing?
  Bericht 
Dikke Dakduif
Master
Kwibus schreef:
En aangezien we allemaal heel graag willen dat er wat aan de toenemende criminaliteit wordt gedaan, is dit toch een prima oplossing?
Ik neem aan dat dit sarcastisch bedoeld is.
  Bericht 
Kwibus
Master
Bij mij weet je het maar nooit, toch? 8)
  Bericht 
zadkine
Master
Kwibus schreef:
Er zullen ongetwijfeld vooral false postives uit voortkomen,


Net zoals bij de meldingen die ICTU produceert en waarvan ooit de minister zei dat er zoveel fraude gevallen waren....als ict u meldingen doorgaf.
Zo zal (in eerste instantie) ook aangeven worden in de media dat er zo ontzettend veel gerommeld wordt omdat men dan de positivs als "fout handelen" interpreteert ipv als "nader te controleren"
  Bericht 
basjuh1981
Master
Kwibus schreef:
maar als je normaal betaalgedrag


Wat is normaal betaalgedrag?
  Bericht 
zadkine
Master
basjuh1981 schreef:
Wat is normaal betaalgedrag?


Geen grote wijzigingen in je uitgaven patroon hebben zonder duidelijke reden.
(Een keer een auto kopen zal als gewoon beschouwd moeten worden)

Een duidelijke reden voor wijziging in je uitgaven patroon kan uiteraard ook een loterij prijs zijn.
Of een forse inkomsten aanpassing....
  Bericht 
basjuh1981
Master
En wie gaat dat bepalen? De overheid? Nou dat wordt wat... :fp:
  Bericht 
zadkine
Master
basjuh1981 schreef:
En wie gaat dat bepalen? De overheid? Nou dat wordt wat..


Ik denk dat een GOED accountants kantoor wel de controle regels zou kunnen opstellen....per slot is tegenwoordig een accounatnts controle (bij bedrijven) juist gebaseerd op dat "normale" patroon.

Ik zou het echter niet aan politici willen overlaten , die hebben hier geen kaas van gegeten....(waar eigenlijk wel van?)
  Bericht 
Forza!
Master
 
Kwibus schreef:
Bij mij weet je het maar nooit, toch? 8)


De meeste fraudeurs zitten bij de VVD, dus de kans is aanwezig ja.
  Bericht 
Kwibus
Master
Uh, meeste fraudeurs zitten bij het CDA :lol:
  Bericht 
Ducantoni
Master
basjuh1981 schreef:
En wie gaat dat bepalen? De overheid? Nou dat wordt wat... :fp:


In China is het dagelijkse praktijk.
  Bericht 
maarten28
Master
Natte droom van de overheid. Snap niet dat de kamer hier mee akkoord kan gaan. Maar ja, alles om die vuige criminelen te pakken he?
Werkt in China ook perfect.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Het enige wat nog ontbreekt is social crediting.
Lekker je buren verklikken. :fp:
  Bericht 
BLikent
Master
Dat zijn dan de 4 grote banken waar je geen rekening meer wil aanhouden:
ING
Rabobank
ABN Amrobank
en De Volksbank (SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen) samen 3,2mln klanten met 1,5mln betaalrekeningen


Er helpt maar 1 actie hiertegen: Verplaats al je rekeningen naar de kleinere banken, dit zijn oa.:
Van Lanschot
Achmea Bank
NIBC
Triodos Bank
Aegon Bank (Knab)
Nationale Nederlanden Bank (NN) (Delta Lloyd Bank)
** BNG Bank en de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kan je als particulier geen rekening aanhouden
  Bericht 
Forza!
Master
 
Verklikken dat gebeurt in NL toch al decennia? In tegenstelling tot BE, daar belazert iedereen de overheid als ze de juiste contacten hebben
  Bericht 
Christafari
Master
Ducantoni schreef:
Het enige wat nog ontbreekt is social crediting.

Nog even geduld.
  Bericht 
DidbeZ
Master
zadkine schreef:
Alle ambtenaren


Wat heb jij op mijn bankrekening te zoeken? Ben jij een opsporingsinstantie?

Forza! schreef:
Politie : "Ik heb u even aan de kant gezet omdat volgens ons systeem u nog een tegoedbon van Kruidvat heeft die morgen komt te vervallen."


:lol: :lol:
  Bericht 
Scaniafan
Master
Forza! schreef:
In tegenstelling tot BE, daar belazert iedereen de overheid als ze de juiste contacten hebben


En zelfs via de juiste contacten bij de overheid belazeren we de overheid :lol:
  Bericht 
zadkine
Master
@didbez
Is niet anders als wat de overheid wil, nl kijken op mijn rekening. En overheid: dat zijn oa de ambtenaren.
Heeft bovendien zin bij beleidsmakers, politie mensen en nog een flink aantal omdat dan omkoping stuk lastiger wordt
  Bericht 
Pita
Master
 
Er moet veel meer zwart gewerkt worden ! :D
  Bericht 
basjuh1981
Master
Daar denkt Silvana anders over...
  Bericht 
Kwibus
Master
Ik neem aan dat jullie weten dat de banken zelf al jarenlang alle activiteiten op jullie bankrekeningen monitoren en analyseren?
  Bericht 
Pita
Master
 
Kwibus schreef:
Ik neem aan dat jullie weten dat de banken zelf al jarenlang alle activiteiten op jullie bankrekeningen monitoren en analyseren?


Natuurlijk, ik verwacht niet anders van mijn bank, onderdeel van goede zorg verlenen. Dat verwacht ik niet van elke Jan met de pet politieagent, of belastingambtenarretje.
  Bericht 
DidbeZ
Master
zadkine schreef:
Is niet anders als wat de overheid wil, nl kijken op mijn rekening.


Nou daar zit nog wel een beetje licht tussen. Het inkijken van rekeningen gebeurt door opsporingsinstanties en niet door particulieren. Dat lijkt me nogal een verschil. Of je daar blij van moet worden is een tweede natuurlijk maar om dan het 'gelijke recht' terug te gaan claimen om als particulier bij ambtenaren op de rekening te mogen neuzen...?

En dan nog is ambtenaren een ruim begrip. Iedereen in overheidsdienst, of alleen management, of alleen directies, of alleen bestuurders?

Ik ben een ambtenaar maar heb net als ieder ander gewoon een baan. Toevallig is de overheid mijn werkgever maar mijn werk kan ik ook bij veel andere commerciële bedrijven doen. Vaak wel in opdracht van een overheid als inhuur.

Moet inhuur dan ook maar de boeken voor iedereen opengooien?
  Bericht 
zadkine
Master
Kwibus schreef:
Ik neem aan dat jullie weten dat de banken zelf al jarenlang alle activiteiten op jullie bankrekeningen monitoren en analyseren?


Dat mogen ze dan ook....oa om bv snel te kunnen blokkeren bij verdachte situatoes, zo de schade beperkend.
Dat is onderdeel van de bank overeenkomst en heb ik dus toestemming voor gegeven.
Ongetwijfeld weet je ook dat dat bank personeel een geheimhoudings verklaring ondertekent....en dat de bank aansprakelijk is voor het lekken van gegevens.


Dit uiteraard behoudens doorgeven van wettelijk verplichte transacties (witwas wet, salso opgave per 1 januari aan de belastingdienst) waarbij dan zowel de belastingdienst als degene die de witwas controle meldingen krijgt ook geheimhoudings plicht hebben.

DidbeZ schreef:
En dan nog is ambtenaren een ruim begrip. Iedereen in overheidsdienst, of alleen management, of alleen directies, of alleen bestuurders?


Het doel is : Iedereen in dienst van de overheid rechtstreeks of indirect die zich op een positie bevind waar die beslissingen kan nemen waarbij omkoping mogelijk is.
En hoe belangrijker de positie hoe belangrijker de openbaarheid wordt.

Een typiste valt hier dus gewoonlijk niet onder. (Wel als haar partner zo'n belangrijke positie heeft)

ps Ook ik heb voor de overheid gewerkt, zowel in ambtelijke dienst als daarna bij het geprivatiseerde bedrijf...
of ik onder een dergelijke regel zou vallen weet ik niet....maar ik heb wel testwerk uitgevoerd met dus goed of afkeuring van software. Dat zou een omkoopbare positie zijn in mijn opinie.
  Bericht 
Arieb
Master
zadkine schreef:
Het doel is : Iedereen in dienst van de overheid rechtstreeks of indirect die zich op een positie bevind waar die beslissingen kan nemen waarbij omkoping mogelijk is.
En hoe belangrijker de positie hoe belangrijker de openbaarheid wordt.


Openbaar is het niet, maar reken erop dat de mensen die op veiligheidsfuncties zitten binnenstebuiten gekeerd worden op dat gebied. En dan niet eenmalig.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Arieb schreef:
Openbaar is het niet, maar reken erop dat de mensen die op veiligheidsfuncties zitten binnenstebuiten gekeerd worden op dat gebied. En dan niet eenmalig.
Direct wel, maar bij politieke personen werkt dat toch echt anders.
  Bericht 
zadkine
Master
Arieb schreef:
En dan niet eenmalig.


DAT is nu net het probleem aangezien we regelmatig corruptie in het nieuws krijgen van bv bepaalde wethouders.
Wel initiële controle, geen continue.
Vaak slechts een VOG....welke voor mij trouwens in geen 20 jaar herhaald is na in dienst treding....

Zou inderdaad wel moeten....betreffende mensen en hun directe aanverwanten. Ook nog tot geruime tijd na hun aftreden.....men kan een tijdlang iets verborgen houden. Ik zal maar zeggen: Als je zo' n positie wilt hoort daar openbaarheid bij, ook van bepaalde financiële prive gegevens (nee , niet de normale uitgaven natuurlijk, wel de inkomsten anders dan normale loon en de bezittingen....vooral als onduidelijk is hoe gefinancierd)
  Bericht 
dvdouden
Master
zadkine schreef:
Vaak slechts een VOG....welke voor mij trouwens in geen 20 jaar herhaald is na in dienst treding....
Same here. Alleen vragen ze hier wel elk jaar om een nieuwe, ze controleren alleen niet of je hem ook daadwerkelijk inlevert, kom er tot nu toe al tien jaar mee weg :lol:
  Bericht 
Walker
Master
 
Yup. Dat gebeurt ook bij bedrijven welke geld transporteren. Dat gaat nog wel verder dan een VOG: Onderdeel van de interne procedure (bij vertrouwelijke posities) is een compleet onderzoek door de politie, en zelfs huisbezoeken door leidinggevenden om te controleren of baan en salaris in overeenstemming zijn met de levensstijl. Tot zover de objectieve beoordeling...
  Bericht 
zadkine
Master
Tsja, van zo' n onderzoek soort heb ik maar bij 1 kennis van me gehoord.....
Dat ging om een functie waarbij ook staatsgeheimen waren betrokken.

Overigens wordt bij een VOG aanvraag wel opgegeven waarvoor die bedoeld is....
En er wordt echt naar andere zaken gekeken bij financiële functies dan als de beoogde job er 1 is met kinderen (onderwijzer, VO leraar etc)
  Bericht 
Kwibus
Master
Samengewerkt met een collega van een ander bedrijf waar iedereen een A-screening moest hebben. Inderdaad vanwege werk in een omgeving met staatsgeheimen. Als je dat soort werk kunt scoren zit je als bedrijf gebeiteld. Een van de weinige opdrachten die niet te hoeven worden aanbesteed. Goh :lol:
  Bericht 
Arieb
Master
Citaat:
Tip: zeg uw huidige baan nog niet op. Wacht tot het veiligheidsonderzoek klaar is en uw VGB is afgegeven.

:lol:
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Kwibus schreef:
Als je dat soort werk kunt scoren zit je als bedrijf gebeiteld.


Dat lijkt vaak zo maar dit soort overheidsopdrachten brengen vaak problemen/werk met zich mee waar je als bedrijf de handen vol aan hebt.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Maar dat kun je allemaal factureren.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Security.nl schreef:
Controles op gebruik van Verwijzingsportaal Bankgegevens niet uitgevoerd

Via het Verwijzingsportaal Bankgegevens kunnen overheidsdiensten, zoals de politie en de Belastingdienst, geautomatiseerd identificerende gegevens van bankklanten opvragen, maar de controles op bevragingen en autorisaties worden niet door alle diensten uitgevoerd, zo blijkt uit onderzoek. Via het portaal kunnen overheidsdiensten onder andere om de naam, het bankrekeningnummer en de status van de bankrekening vragen, die in bijna real-time beschikbaar zijn.

Het demissionaire kabinet wil dat overheidsdiensten via het portaal ook op geautomatiseerde wijze de saldo- en transactiegegevens van Nederlandse bankklanten kunnen opvragen. Daarnaast moeten banken bij het verstrekken van identificerende gegevens ook het e-mailadres, mobiele telefoonnummer en IMEI-nummer van hun klanten gaan doorgeven.

Uit onderzoek naar het gebruik van het portaal zijn verschillende tekortkomingen ontdekt. Het beheer van het portaal is ondergebracht bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). De organisatie heeft echter te weinig zicht op de beveiligingsmaatregelen door IT-dienstverleners waarvan het diensten afneemt. Verder heeft de auditdienst geconstateerd dat de voorziening voor het detecteren van oneigenlijke toegang of oneigenlijk gebruik van het Verwijzingsportaal nog niet af is.

Ontbrekende controles
In het onderzoek naar het gebruik van het portaal bij de FIOD blijkt dat de periodieke controles van de bevragingen en de verstrekte autorisaties, zoals afgesproken in het gebruikersprotocol, nog niet zijn uitgevoerd. "Hoewel in het onderzoek niet is geconstateerd dat bevragingen niet conform de formele vereisten zijn gedaan, zijn deze periodieke controles van wezenlijk belang om een juist gebruik van het Verwijzingsportaal doorlopend te kunnen monitoren en tijdig te kunnen bijsturen als dat nodig is", laat demissionair minister Yesilgöz in een reactie op het onderzoek weten (pdf).

"Op basis van het onderzoek en de toegezegde opvolging van de bevindingen ga ik ervan uit dat de FIOD de juiste maatregelen neemt om ook in de toekomst een rechtmatig gebruik van het Verwijzingsportaal te waarborgen. Dit zal in de periodieke controles en vervolgaudits getoetst worden", stelt de minister verder.

Politie
Het onderzoek laat zien dat de politie, met ongeveer 38.500 bevragingen, één van de grootste gebruikers van het systeem is. Vijftigduizend agenten met een opsporingsbevoegdheid kunnen het Verwijzingsportaal gebruiken. Uit het onderzoek over 2022 is gebleken dat 2500 medewerkers het Verwijzingsportaal minimaal eenmaal hebben geraadpleegd.

"Door het grote aantal autorisaties bestaat het risico dat door onervarenheid met procedure en uitvoering bevragingen niet conform de wet worden uitgevoerd. Uit de deelwaarneming blijkt niet van grote onvolkomenheden, maar wel dat de dossiervorming bij sommige bevragingen niet compleet is", merkt Yesilgöz op. Net als bij de FIOD gaat de minister er ook bij de politie vanuit dat de juiste maatregelen worden genomen om ook in de toekomst een rechtmatig gebruik van het Verwijzingsportaal te waarborgen.

Saldo- en transactiegegevens
Zoals eerder gezegd wil het kabinet dat overheidsdiensten straks ook via het portaal saldo- en transactiegegevens kunnen opvragen. Yesilgöz vindt dat hiervoor het wel nodig is dat het gebruik van het portaal wordt gecontroleerd. "De twee bevindingen - bij zowel de FIOD als de politie - dat periodieke controles op bevragingen en autorisaties niet zijn uitgevoerd (en dat daar geen ernstige ongeregeldheden uit blijken) vind ik van zo’n wezenlijk belang voor het waarborgen van een rechtmatig gebruik van het Verwijzingsportaal dat ik de opvolging daarvan als voorwaarde stel voor het op termijn gebruik maken van de nieuwe functionaliteit van het Verwijzingsportaal voor het opvragen van saldo- en transactiegegevens."

De minister voegt toe dat alle op het Verwijzingsportaal aangesloten diensten, dus niet alleen de FIOD en de politie, alleen saldo- en transactiegegevens mogen opvragen als zij kunnen aantonen dat er halfjaarlijkse controles plaatsvinden op zowel bevragingen als autorisaties en tenminste twee keer op zowel bevragingen als autorisaties een controle hebben uitgevoerd.


De minister wil dat meer overheidsdiensten onze transacties kunnen zien. :dood: :dood:

Citaat:
Uit onderzoek naar het gebruik van het portaal zijn verschillende tekortkomingen ontdekt. Het beheer van het portaal is ondergebracht bij de Justitiële Informatiedienst (Justid). De organisatie heeft echter te weinig zicht op de beveiligingsmaatregelen door IT-dienstverleners waarvan het diensten afneemt. Verder heeft de auditdienst geconstateerd dat de voorziening voor het detecteren van oneigenlijke toegang of oneigenlijk gebruik van het Verwijzingsportaal nog niet af is.


Kort samengevat is het dus een zooitje.
 Pagina 1 van 2  [ 52 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy