Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
  Bericht 
no justice
Master
telegraaf schreef:
745 doden per jaar in het verkeer: ’Dat is natuurlijk een dramatisch aantal’
Politie heeft verkeershufter in het vizier: ’Alle middelen inzetten om ze te pakken’
DoorGIJSBERT TERMAAT
26 min geledenin BINNENLAND


Landelijk projectleider Infrastructuur bij de politie Willybert Oor: „Ik mag wel verwachten dat iedere agent op straat per jaar zeker tientallen bonnen schrijft en mensen aanspreekt op hun overtreding.”
Oor (59) valt met de deur in huis: „Verkeershufters moeten weten dat wij ze ieder moment kunnen pakken. Daarbij zullen we alle middelen inzetten, waarbij we opvallend en onopvallend in het verkeer aanwezig zijn. Ik hoop dat we in de toekomst gebruik kunnen maken van slimme technische snufjes in vervoermiddelen om het veiliger te maken in het verkeer. Bijvoorbeeld om de snelheid van auto’s extern te beïnvloeden, waardoor ze niet harder kunnen rijden dan toegestaan is. Er zijn ook ontwikkelingen gaande van auto’s met sensoren die aan de hand van je pupillen checken of je onder invloed bent en op basis daarvan beslissen of je de auto kunt starten of niet.”
Hoe is het gesteld met de verkeersveiligheid in ons land?
„Als je weet dat er in 2022 maar liefst 745 mensen om het leven kwamen in het verkeer hoef ik dat niet uit te leggen. Dat is natuurlijk een dramatisch aantal. En ieder slachtoffer is onnodig, want als iedereen zich aan de regels en afspraken houdt, kan dat nooit zo hoog zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de tienduizenden gewonden die vallen. Dat baart ons grote zorgen.”
Waar moet prioriteit aan worden besteed om het veiliger te maken in het verkeer?
„Aan huftergedrag, afleiding, onder invloed van drank en drugs rijden, door rood rijden en snelheid. Dat zijn belangrijke doodsoorzaken in het verkeer. We controleren daar fors op en blijven dat intensief doen. Nu weet iedereen dat de politie veel taken op zijn bordje heeft, dus we zullen het op een intelligente manier gaan doen, waarmee de pakkans het hoogst is. Denk aan de toename van elektronisch verkeerstoezicht, zoals (flex)radars en apparatuur die ziet of je een mobieltje vasthoudt onder het rijden, in combinatie met gerichte controles bij bijvoorbeeld festivals en sportevenementen.”
Het huftergedrag wordt steeds erger in het verkeer. Niet alleen op de snelweg, maar zeker ook op het fietspad.
„Het is een maatschappelijk probleem dat mensen hun eigen regels hanteren en lak hebben aan regels. Ook op het fietspad, waar steeds meer diverse voertuigen van dat twee meter smalle stukje rijweg gebruik maken. Dat levert conflicten op, zeker als de snelheden variëren. Veel opgevoerde e-bikes maken daar ook gebruik van en dat levert gevaar en irritaties op. Binnenkort lanceren we een rollentestbank waarop we de maximumsnelheid van elektrische rijwielen kunnen controleren en daar verwacht ik veel van. Maar misschien moeten de wegbeheerders ook kijken of onze fietspaden vandaag de dag nog volstaan en niet verbreed moeten worden.”
Zou u voorstander zijn van de herinvoering van een bonnenquotum voor verkeersovertredingen?
„Nee, ik ben niet voor een verplichting. Maar ik mag wel verwachten dat iedere agent op straat per jaar zeker tientallen bonnen schrijft en mensen aanspreekt op hun overtreding. Het afgelopen jaar waren er meer dan 600.000 staande-houdingen. Veel, maar de praktijk wijst ook uit dat het noodzakelijk blijft. En het hoeft niet altijd een boete te zijn, want een gesprek en waarschuwing hebben soms zelfs meer invloed op het gedrag.”
Is de politie nog de baas op de weg?
„Die uitdrukking is wat ferm, maar weet dat de politie er altijd is. Opvallend, of in burger in een onopvallende wagen. Je kunt tien keer bellen achter het stuur zonder gepakt te worden, maar geloof mij, de elfde keer loop je tegen de lamp. De pakkans wordt gewoon groter en ik hoop van harte dat die wetenschap mensen er eindelijk eens toe zet veiliger te rijden. En vergis je niet, de handhavingsdruk is in ons land het grootst van heel Europa. Laat dat een waarschuwing zijn voor weggebruikers.”
Wat voor doel heeft u zichzelf opgelegd in deze functie?
„Ik zou pas tevreden mogen zijn als er geen slachtoffers meer vallen. Maar dat is een utopie, want de mens is en blijft de zwakste schakel in het verkeer. Maar het terugdringen naar 500 doden zou al een stap zijn, in de wetenschap dat dat er nog veel te veel zijn. Ik geloof heilig in verdergaande digitale handhaving om dat te bereiken. Bestuurdersonafhankelijk kun je snelheid en meer zaken van buitenaf beïnvloeden. Het zal ons helpen het verkeer veiliger te maken.”


Alle middelen inzetten om de verkeershufter te pakken! Prio 1. Alle aangiftes zijn al afgehandeld. Er is geen (zware) criminaliteit meer. Alles voor de staatskas. 0 doden in het verkeer is een utopie wanneer snappen ze dat nou ?
  Bericht 
Raymond
Master
Niet druk om maken NJ. Zo'n artikel komt elk jaar even in de krant. VHT's zijn jaren geleden al opgeheven. Er zijn geen agenten op straat, laat staan voor verkeershufters. Elke opgepakte is een toevalligheidje.
  Bericht 
basjuh1981
Master
Raymond schreef:
Er zijn geen agenten op straat


Die zitten allemaal in een klasje om inclusief te zijn :lol:
  Bericht 
Christafari
Master
Precies wat Ray zegt. Ik dacht daar gaan we weer. Is het alweer een jaar geleden?
  Bericht 
Abel1
Master
Ach hij bedoelt dat ze een paar snelheids camera's meer neer gaan zetten, misschien eens een kind zonder licht aan de kant zetten, en daar blijft het dan bij, want idd echt op de straat is de politie niet meer, je ziet niet meer dat er iemand langs de kant van de weg word gezet voor een boete of gesprek.
Deed de politie maar eens echt wat aan de hufters, daar heeft niemand een probleem mee.
  Bericht 
no justice
Master
Abel1 schreef:
Deed de politie maar eens echt wat aan de hufters, daar heeft niemand een probleem mee.


Nou dat legt er aan wat jij onder een hufter verstaat? Ik vind bijvoorbeeld iemand een hufter die onnodig links rijdt. Als ik s'avonds vmax +30 rij op een snelweg waar geen hond is dan vind ik mezelf weer geen hufter.
  Bericht 
Christafari
Master
Mensen die 63 rijden waar je 80 mag met dubbele doorgetrokken streep. Dat zijn hufters. En mensen die D66 stemmen.
  Bericht 
basjuh1981
Master
no justice schreef:
Nou dat legt er aan wat jij onder een hufter verstaat?


Het is in ieder geval iets selectiefs :lol:
  Bericht 
wildplasser
Die hard
Christafari schreef:
En mensen die D66 stemmen


+ veel
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Jajaja, weer zo eentje die verkeershufters wil vangen die 5km/u te hard rijden op een lege snelweg. Gelukkig is het al een oude zak die met een paar jaar met vervroegd pensioen kan.
  Bericht 
Blaataap
Master
Nou ja, je kunt er veel van vinden, maar 745 doden en jaar op jaar een aardige stijging in het aantal verkeersdoden is natuurlijk niet bepaald briljant te noemen. En de ontbrekende component de afgelopen 15 jaar, maar de afgelopen 5-6 jaar steeds opvallender afwezig, is verkeershandhaving. Ik kan nog zoveel drempels en krappe woonstraten en noem het maar op ontwerpen, als er geen verkeershandhaving is op de excessen dan heeft dat ook allemaal geen zin.
  Bericht 
bruintje beer
Master
no justice schreef:
Nou dat legt er aan wat jij onder een hufter verstaat?
Hufter is in the eye of the beholder. Dus als er niemand anders is kun je per definitie geen hufter zijn.
  Bericht 
Ducantoni
Master
basjuh1981 schreef:
Het is in ieder geval iets selectiefs :lol:


Subjectief. (f)

Verkeershufters zijn wat mij betreft van die lui die te hard rijden op plaatsen waar het echt niet kan, daardoor eigenlijk blijk geven van te weinig inzicht.
Een drukke winkelstraat met aan twee zijden geparkeerde auto's en dan nog het gaspedaal diep intrappen, bijvoorbeeld.
Of, zoals laatst, weer zo'n trouwstoet met veel getüter en flink hard rijden alsmede de busbaan gebruiken.
  Bericht 
no justice
Master
bruintje beer schreef:
Dus als er niemand anders is kun je per definitie geen hufter zijn.


Ik denk dat de politie daar anders over denkt........ vmax is vmax.
  Bericht 
NoCashCow
Master
 
Blaataap schreef:
745 doden en jaar op jaar een aardige stijging in het aantal verkeersdoden


Dat is statistisch prima te verklaren: meer mensen, veel meer verkeer, niet meer wegen, oudere bevolking en meer fietsers op stroom. Op de hele bevolking is het ook niks. Zeker als je het vergelijkt met de vele vermijdbare duizenden doden per jaar die door andere oorzaken vallen.
  Bericht 
Blaataap
Master
NoCashCow schreef:
Dat is statistisch prima te verklaren: meer mensen, veel meer verkeer


Valt je tegen als je het gaat doorrekenen. Zoveel meer verkeersbewegingen zijn er niet. We zitten zelfs per hoofd van de bevolking lager dan voor corona op dit moment.
  Bericht 
Raymond
Master
Ik vind 745 ook veel. Maar als ik eens om me heen kijk op de weg vind ik het weinig. Ik ben zeer voorstander van meer handhaving, maar zoals NJ zegt, het zal dan gaan om de kilometertjes per uur. Eerst moet de WAHV eraf.
  Bericht 
Blaataap
Master
Raymond schreef:
maar zoals NJ zegt, het zal dan gaan om de kilometertjes per uur. Eerst moet de WAHV eraf.


Ben ik het mee eens. Zal ook liggen aan het lokale basisteam en VHT. Hier hebben we afspraken gemaakt over snelheidshandhaving en dat gaat eigenlijk heel prima. Houden ze ook meer tijd over voor handhaving op afleiding/drugs/alcohol.
  Bericht 
dvdouden
Master
Raymond schreef:
Ik vind 745 ook veel.
ruim 8000 doden per jaar door een ongeval waarvan ruim 6000 door een val. Dan “valt” die 745 nog best mee.
Aantal mensen wat jaarlijks zelf uit het leven stapt is al ruim het dubbele. Aantal doden door longkanker is 10.000+.
Aantal doden per jaar is 170K.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Raymond schreef:
Ik ben zeer voorstander van meer handhaving,


van wat dan? De fietshelmhandhaving?

Zijwieltjesbrigade?

  Bericht 
bruintje beer
Master
Ziet eruit alsof een fietsverbod de beste oplossing is 8)
  Bericht 
basjuh1981
Master
Een fiets is juist ideaal als je wilt zuipen.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Ja maar dan ga je dood, dat is statistisch bewezen!
  Bericht 
zadkine
Master
Blaataap schreef:
Nou ja, je kunt er veel van vinden, maar 745 doden en jaar op jaar een aardige stijging in het aantal verkeersdoden is natuurlijk niet bepaald briljant te noemen.


Ik heb wel opvallend veel onwelwordingen en eenzijdige ongevallen afgelopen jaar zien langs komen.
Ik vraag me af hoeveel van die eenzijdige gevallen niet onderzocht zijn op onwel worden...Mogelijk daardoor ten onrechte op verkeer geschreven staan.
  Bericht 
Raymond
Master
basjuh1981 schreef:
Een fiets is juist ideaal als je wilt zuipen.

Je mag ook niet bezopen op de fiets zitten grapjas. :lol: Ja, in je eigen schuur. Maar niet op de openbare weg.

Dave schreef:
van wat dan? De fietshelmhandhaving?
Zijwieltjesbrigade?

Die Fietsersbond wijst naar automobilisten natuurlijk. Maar kijk eens naar het fietsgedrag. Telefoon in de hand, oordoppen in, door rood, geen richting, geen licht, verkeerde plaats op de weg, geen aangepaste snelheid. Daar valt wel wat te halen. Daarnaast vind ik dat er echt wel gekeken mag worden naar de oudere fietser. Die kopen nu een e-bike want daar kunnen ze nog mee fietsen. Hordes die met een e-bike nog wel gaan fietsen maar dat met een normale fiets niet meer zouden doen. Maar die e-bike is veel zwaarder en gaat heel gemakkelijk heel hard. En daar kunnen broze botjes niet zo heel goed tegen als het mis gaat.
zadkine schreef:
Ik vraag me af hoeveel van die eenzijdige gevallen niet onderzocht zijn op onwel worden...Mogelijk daardoor ten onrechte op verkeer geschreven staan.

Sterker nog: op een overledene in het verkeer wordt niet getest. Geen alcoholtest, geen drugstest, niks. Eigenlijk is er helemaal geen goede registratie van verkeersongevallen en -doden. De beste registratie in Nederland is dit forum. Dus als ze wat willen: eerst een goede registratie optuigen. Fatsoenlijk onderzoeken. En schreeuwclubjes als de Fietsersbond, ANBO en de Vereniging Verkeersslachtoffers gelijk de mond snoeren als die zich ermee willen gaan bemoeien.
  Bericht 
zadkine
Master
Raymond schreef:
Daarnaast vind ik dat er echt wel gekeken mag worden naar de oudere fietser. Die kopen nu een e-bike want daar kunnen ze nog mee fietsen.


Ik vind dan ook een begrenzing op 15km noodzakelijk voor die dingen en verbod op voorwiel aandrijving. Bij gladheid levens gevaarlijk in een bocht in onervaren handen..het voorwiel heeft dan onvoldoende grip voor EN bocht EN aandrijving.
Snorfietsen zijn begrenst op 25 km / h (wettelijke gezien). E bikes mogen dat ook mits vallend onder snorfiets regels , dus incl verzekering, en wegvallen van de zwakke verkeersdeelnemers bescherming.
Dat er ook fietsers op een lichte normale fiets op spierkracht 25 kunnen halen doet er hierbij niet toe...die dingen liggen anders op de weg als de zwaardere e bikes die je bijna zonder kracht te leveren op 25 km/h krijgt.
  Bericht 
R
Master
Raymond schreef:
Daarnaast vind ik dat er echt wel gekeken mag worden naar de oudere fietser. Die kopen nu een e-bike want daar kunnen ze nog mee fietsen. Hordes die met een e-bike nog wel gaan fietsen maar dat met een normale fiets niet meer zouden doen. Maar die e-bike is veel zwaarder en gaat heel gemakkelijk heel hard. En daar kunnen broze botjes niet zo heel goed tegen als het mis gaat.


Hoe is het met de ontwikkeling van airbags voor (motor)fietsen gesteld?
  Bericht 
basjuh1981
Master
Raymond schreef:
Je mag ook niet bezopen op de fiets zitten grapjas. :lol:


Je gaat mij niet vertellen dat jij nooit dronken op je fiets hebt gezeten om thuis te komen :lol:

Ik vaak genoeg in ieder geval.
  Bericht 
MustangMach1
Respect
Het feit dat dit artikel geplaatst is in de krant zegt al genoeg. De totale afwezigheid van handhaving op echt terzake doende onderwerpen moet weer eens verbloemd/gecompenseerd worden door allerlei bezopen proefbalonnetjes op te laten. Uiteraard aangevuld met angstaanjagende tandeloze uitspraken. Flitsen, uitbesteed aan buitengewoon onderopgeleide ambtenaren, dat kunnen ze. De rest is puur toeval :-x Heb ik ze nodig voor een turkse bruiloft die de boel weer eens op stelten zet dan is er geen tijd/auto/prioriteit/whatever :mah:
  Bericht 
no justice
Master
basjuh1981 schreef:
Je gaat mij niet vertellen dat jij nooit dronken op je fiets hebt gezeten om thuis te komen :lol:


Ik ben wel eens dronken met me fiets tegen een lantaarnpaal aangereden. Toch soort van knap. :lol:
  Bericht 
basjuh1981
Master
:lol:
  Bericht 
snovvdog
Master
Raymond schreef:
Je mag ook niet bezopen op de fiets zitten grapjas. :lol: Ja, in je eigen schuur. Maar niet op de openbare weg.

Is dit ooit gehandhaafd bij iemand die geen gevaarzetting creëert?

Ik ben afgelopen nacht op de racefiets na 4 bier, 2 wijn en 1 mixdrankje gewoon veilig thuisgekomen. Ze bekijken het maar met hun niet onder invloed fietsen, als je er op let kan je 95% van de route op fietspaden maken (dit deed ik gister i.v.m. strooien).

Verder weer een smeris die de prioriteiten niet goed voor ogen heeft. Statistisch gezien zijn de snelwegen het veiligst, de hermandad heeft er niks op te zoeken, optieven.
Als je wilt handhaven doe dat ten minste op statistisch onveilige plekken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
snovvdog schreef:
Ze bekijken het maar met hun niet onder invloed fietsen,


zou nog 'grappig' worden als de zorgverzekering niet van toepassing gaat worden in die situaties.

Of, nou vooruit, eerste 10K eigen risico ofzo
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
no justice schreef:
Ik ben wel eens dronken met me fiets tegen een lantaarnpaal aangereden.

Deze kwam van een feestje af met zijn accufiets:

https://www.1limburg.nl/nieuws/2221955/fietser-overleden-door-ongeval-in-grubbenvorst
  Bericht 
Raymond
Master
R schreef:
Hoe is het met de ontwikkeling van airbags voor (motor)fietsen gesteld?

Mooi hoor. Voor 500-600 euro heb je een airbagvest.
https://www.dainese.com/nl/en/d-air/d-air-road/
 Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy