Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]
  Bericht 
Peter3
Weet de weg
 
Het Openbaar Ministerie (OM) waarschuwt voor een wildgroei aan flitspalen als gemeenten zelf snelheidsovertreders gaan beboeten. Met de opbrengsten willen steden lokaal de verkeersveiligheid verbeteren, maar het OM ziet daar niets in. ,,Het verkeer wordt niet veiliger door Nederland vol te hangen met flitskasten.”

De burgemeesters van vier grote steden stuurden begin maart een brandbrief naar het kabinet waarin ze erop aandrongen zelf flitsers te kunnen plaatsen. Nu bepaalt het OM waar in Nederland automatische snelheidscontroles worden gehouden, maar dat is voor de burgemeesters niet genoeg.

Veel ongelukken in steden gebeuren volgens hen door roekeloos en hard rijden. Ze willen de snelheid omlaag krijgen door de pakkans te vergroten, maar stuiten vaak op een muur van onwil bij het OM, zo luidt de klacht. ,,Wij kunnen een brief sturen, maar krijgen dan vaak de reactie terug dat we eerst de straat moeten aanpassen,” zei de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans eerder nog in de media. Volgens hem heeft zijn stad 6500 straten. ,,Als ik 10 procent daarvan wil aanpakken, ben ik 65 jaar bezig. Dan zitten we in 2089, terwijl we nu een probleem hebben.”

Aantal verkeersdoden
Hoofdofficier Liesbeth Schuijer, van het Parket Centrale Verwerking OM dat alle flitskasten in Nederland plaatst en beheert, reageert nu voor eerst op de onvrede van de burgemeesters. Zij ziet ook dat het met de verkeersveiligheid niet de goede kant op gaat. Weliswaar waren er vorig jaar 61 verkeersdoden minder dan in 2022, maar er komen nog steeds teveel mensen om in het verkeer. In 2023 ging het om 684 slachtoffers. ,,Het aantal slachtoffers wordt niet snel genoeg minder, dus het gaat zeker nog niet goed”, zegt ze.

Nederland groeit en de verkeersintensiteit neemt toe. Dat vraagt om meer maatregelen, maar de oplossing die een aantal burgemeesters nu bij het kabinet neerlegt, is volgens Schuijer niet wenselijk. ,,Nederland wordt niet veiliger door het vol te hangen met flitskasten.”

Handhaven met flitspalen is wat haar betreft het sluitstuk als andere maatregelen onvoldoende effect hebben. Dan gaat het om campagnes om het gedrag van bestuurders te veranderen. Maar ook het aanpassen van wegen. ,,Als automobilisten op een tweebaansweg 30 kilometer per uur moeten rijden, dan maak je het voor bestuurders wel erg moeilijk om zich aan die snelheid te houden. Dan moet je eerst de weg aanpassen voordat je geloofwaardig kunt gaan handhaven.”

Met een andere inrichting van de weg is de snelheid vaak ook al naar beneden te krijgen. Schuijer begrijpt dat dit lang kan duren. Bovendien gaat het vaak om enorme investeringen. Maar volgens de hoofdofficier is ook met goedkopere, tussentijdse oplossingen vaak al veel te bereiken. ,,Denk aan bloembakken langs de weg of lichtsignalen. Een goed voorbeeld is de Coolsingel in Rotterdam waar met knipperlichten in het wegdek wordt gewaarschuwd voor zebrapaden. Dat spoort aan om de snelheid terug te nemen.”

Draagvlak ondermijnd
Als gemeenten zelf flitskasten kunnen plaatsen leidt dat regionaal tot grote verschillen in verkeerscontroles, vreest Schuijer. De ene gemeente zal er voortvarender mee aan de slag gaan, dan de ander, voorspelt ze. Bovendien zit er een perverse prikkel in het plan van de burgemeesters; de opbrengsten willen de steden zelf innen om de verkeersveiligheid lokaal te verbeteren. Dat kan leiden tot een wildgroei aan flitsers. In België, waar sommige steden al op deze manier werken, werden zelfs drempels weggehaald omdat dit de pakkans vergrootte. ,,Zulke voorbeelden zetten het gevoel van rechtvaardigheid onder druk en ondermijnen het draagvlak voor flitsers.”

Dat het draagvlak nu hoog is, bewijzen volgens Schuijer de cijfers. Slechts 4 procent van de ongeveer acht miljoen overtreders gaat in beroep. Vorig jaar waren dat 343.000 bestuurders. Van slechts 1 procent van alle verkeersboetes, oordeelde een rechter dat die onterecht was opgelegd. Schuijer vreest dat het aantal onterecht uitgeschreven boetes flink kan oplopen als er niet goed is nagedacht over waar die flitsers staan. Bovendien wordt het er niet duidelijker op voor bestuurders als gemeentes boetes en beroepen daartegen zelf gaan verwerken.

Gemeenten zelf snelheidsovertreders laten ‘flitsen’ vindt Schuijer dus geen goed idee. Ook niet omdat het aantal flitslocaties de komende jaren al flink wordt uitgebreid. In 2029 gaat het om 1200 plekken, mede door de aanschaf van 125 zogenoemde flexflitsers. Ook wordt het aantal vaste flitspalen uitgebreid van de huidige 642 naar 750 in 2029 en komen er 50 verplaatsebare flitsers die controleren op het gebruik van mobieltjes achter het stuur. ,,Daarmee kunnen we al een flinke bijdrage leveren om de meest risicovolle plekken in Nederland veiliger te krijgen. Gemeenten kunnen daarvoor zeker suggesties aandragen.”


Dit bericht had ik nooit verwacht van het OM, maar misschien heb ik teveel / te lang naar Koos Spee moeten luisteren bij Wegmisbruikers.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Naar goed Vlaams voorbeeld.

Als je daar rondrijdt is 1984 er niets bij, overal camera's. Omdat gemeentes een deel van het geld zelf op mogen strijken.
  Bericht 
Robert1
Master
Grootste steiging toch bij oude electrofietsers … juist ja … dan helpt meer flitsen op auto’s …
(Ok, preken eigen parochie…).
  Bericht 
Bussloo
Master
Robert1 schreef:
Grootste steiging toch bij oude electrofietsers
Daar komt dan vanzelf een kentekenplicht voor. Wellicht eerst nog een verplichte WAM verzekering met bijbehorend plaatje.
  Bericht 
Suggestief
Master
Peter3 schreef:
nooit verwacht van het OM


Concurrentie op het eigen verdienmodel.
  Bericht 
Walker
Master
 
Inderdaad. Voor die tijd hoorde het OM hier niet over...
  Bericht 
maarten28
Master
Afgezien van het stukje
Citaat:
In België, waar sommige steden al op deze manier werken, werden zelfs drempels weggehaald omdat dit de pakkans vergrootte

Zie ik echt geen enkel steekhoudend argument waarom dit niet zou mogen.
  Bericht 
Scaniafan
Master
maarten28 schreef:
Zie ik echt geen enkel steekhoudend argument waarom dit niet zou mogen.


Dave schreef:
Als je daar rondrijdt is 1984 er niets bij, overal camera's. Omdat gemeentes een deel van het geld zelf op mogen strijken.


In België heb je Trajectcontrole As A Service (TAAS). Een consortium van drie bedrijven gaat in 30 en 50 km/h zones investeren in de technologie voor trajectcontroles, overtreders krijgen een Gemeentelijk Administratieve Sanctie (GAS-boete) voor de overtreding. 24 euro daarvan gaat naar TAAS.
In de overeenkomst schijnt inderdaad te staan dat gemeentes belemmeringen van de verkeersdoorstroming zo veel mogelijk moeten vermijden. Geen wegversmalling, geen drempels etc. Logica er achter zou juist zijn dat de verkeersbelemmerende maatregelen onveiligere situaties zouden creeëren dan wanneer het verkeer gewoon doorstroomt maar niet met 'overdreven' snelheid.

Het heeft echter wel resultaat. Bij ons zijn er vier trajecten door TAAS ingericht, onder andere een winkelstraat waar het verkeer regelmatig uitschieters had van boven de 100 en een smal straatje door een wijk die als alternatieve route werd gebruikt tijdens schooltijden waar regelmatig ongevallen gebeurden.
Overtredingspercentage ligt daar sinds de trajectcontroles onder de 1% van de bestuurders.

Het kan heel goed werken, maar de voorwaarde is echter wel dat de gemeente het niet als inkomstenbron gaat zien maar als een veiligheidsmaatregel op plekken waar alternatieve maatregelen niet werken. Zo kon de 'sluiproute' niet op een andere manier afgesloten worden ivm doorgang hulpdiensten en was het is 'sluipverkeer' ook niet het probleem daar maar wel de snelheden die daar gereden werden.
  Bericht 
dvdouden
Master
Scaniafan schreef:
Trajectcontrole As A Service (TAAS)
Toepasselijke naam :lol:
  Bericht 
maarten28
Master
Scaniafan schreef:
Het heeft echter wel resultaat. Bij ons zijn er vier trajecten door TAAS ingericht, onder andere een winkelstraat waar het verkeer regelmatig uitschieters had van boven de 100 en een smal straatje door een wijk die als alternatieve route werd gebruikt tijdens schooltijden waar regelmatig ongevallen gebeurden.
Overtredingspercentage ligt daar sinds de trajectcontroles onder de 1% van de bestuurders.


Ik zie hier wel een soort omgekeerd pyramidespel ontstaan.
TAAS leeft op boetes, maar hun maatregelen zorgen ervoor dat er minder boetes komen. Dus moeten ze weer nieuwe controles maken.
Of zou die 1% voldoende zijn om hun kosten te dekken?
  Bericht 
Scaniafan
Master
Bij ons in de gemeente ging het om 1% van 300.000 bestuurders , dus € 72.000,- inkomsten.
  Bericht 
Raymond
Master
Scaniafan schreef:
Logica er achter zou juist zijn dat de verkeersbelemmerende maatregelen onveiligere situaties zouden creeëren dan wanneer het verkeer gewoon doorstroomt maar niet met 'overdreven' snelheid.

En dat ben ik helemaal met ze eens.
maarten28 schreef:
Of zou die 1% voldoende zijn om hun kosten te dekken?

Dat is een uitgangspunt van het systeem he. Tussen de 1 en 3% overtreders is voldoende voor 'winst'.
Alles beter dan dit soort oplossingen. Dat tankstation heeft zelfs een site met filmpjes hoe vaak die paaltjes eruit worden gereden. :schudnee:



  Bericht 
Joël D.
Master
Scaniafan schreef:
Logica er achter zou juist zijn dat de verkeersbelemmerende maatregelen onveiligere situaties zouden creeëren dan wanneer het verkeer gewoon doorstroomt maar niet met 'overdreven' snelheid.


Wat ik op zich niet heel gek is. Ik zou graag de drempels bij mij uit de straat willen hebben. Ik snap dat ze nodig zijn omdat je anders met 50 door de straat rijdt wat je ook weer niet wil met kinderen, geparkeerde auto's, etc. Dus als je met zo'n systeem kan forceren dat mensen niet te hard rijden zonder dat je idiote drempels of versmallingen neerlegt, vind ik het prima.
  Bericht 
Blaataap
Master
Raymond schreef:
Dat tankstation heeft zelfs een site met filmpjes hoe vaak die paaltjes eruit worden gereden. :schudnee:


Beetje reclame erbij, extra inkomsten :lol:
Maar serieus, de mensen die die paaltjes overhoop rijden horen eigenlijk niet op de weg te zitten in een gemotoriseerd voertuig. Ga maar lekker fietsen, met de bus of trein als je dat soort dingen over het hoofd ziet.
  Bericht 
dvdouden
Master
Helemaal mee eens, maar als ik dat thuis hardop zeg kan ik de rest van de week op de bank slapen :x
  Bericht 
Raymond
Master
Blaataap schreef:
Maar serieus, de mensen die die paaltjes overhoop rijden horen eigenlijk niet op de weg te zitten in een gemotoriseerd voertuig. Ga maar lekker fietsen, met de bus of trein als je dat soort dingen over het hoofd ziet.

Laagstaande zon, mist, verblinding door een tegenligger...
Maar het hoeft niet eens over het hoofd gezien te worden. Je tegenligger waarvan je dacht dat die wel zou remmen trekt hem er toch ineens voor. En bij dat laatste wil ik op mijn motor die paal niet koppen. Dus ik rij hoe dan ook over de suggestiestrook en op een van de parelwegen hier rij ik gewoon over de stoep. Omdat dat veiliger voor me is.
  Bericht 
Blaataap
Master
Raymond schreef:
Laagstaande zon, mist, verblinding door een tegenligger...


Allemaal goede redenen om langzamer te rijden :thumb:

Raymond schreef:
En bij dat laatste wil ik op mijn motor die paal niet koppen. Dus ik rij hoe dan ook over de suggestiestrook


En gelukkig mag jij dat met je motor ook gewoon doen. Heb je toch nog een beetje voordeel met dat ding O:) O:)
  Bericht 
Raymond
Master
Blaataap schreef:
En gelukkig mag jij dat met je motor ook gewoon doen. Heb je toch nog een beetje voordeel met dat ding O:) O:)

Dat mag met een auto ook. Een een grootlicht dat je vervolgens krijgt.
Blaataap schreef:
Allemaal goede redenen om langzamer te rijden :thumb:

Dat is een beetje het probleem van jullie...hoe noemde Dave het ook alweer....Bureauplankton? Alles is zo mooi vanuit een boekje, alleen is de praktijk weerbarstiger. En laat het nou de praktijk zijn waar het mis gaat. Als elke verkeersdeskundige nu eens z'n rijbewijzen op orde had. A, B, E bij B, C1 op z'n minst. Dan zou er een hoop minder gekut worden. D'r ligt hier een sluisje in een bocht. Steevast ligt er een paal uit omdat een beetje vrachtwagen gewoon niet de ruimte heeft. Ik kan dat soort beslissingen niet serieus nemen. Obstakels op een weg plaatsen is gewoon gevaarlijk, niet doen.
  Bericht 
maarten28
Master
Bij mij in het dorp hebben ze ook zo'n sluis aangelegd (want de bebouwde kom moest verlengd worden, als bonus hebben we nu een supergevaarlijke fietsoversteek erbij). Zat een keer achter zo'n megavolumevrachtwagen zoals de Action rijdt. Die moest met 20 km/h door de slinger omdat hij anders wel ergens een stoeprandje pakte.

Een dorp verder ligt er zo'n nutteloze slinger in de provinciale weg. Die hebben ze na een tijdje toch een stuk ruimer gemaakt want dat was voor vrachtwagens ook niet met 40+ te nemen.
Sowieso is daar het hele stuk provinciale weg verneukt. 3 rotondes en twee slingers over een afstand van 2 km en je komt niet meer boven een gemiddelde van 40 km/h uit. Op de provinciale weg. En steeds moeten afremmen. Wat dat allemaal niet kost voor het milieu, dat onnodig remmen en oprtekken. :thumb_d:
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Blaataap schreef:
Allemaal goede redenen om langzamer te rijden


Niks langzamer rijden... weg met die onnodige maatregelen.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
maarten28 schreef:
En steeds moeten afremmen. Wat dat allemaal niet kost voor het milieu, dat onnodig remmen en oprtekken. :thumb_d:


Daar kijken die beleidsdeugneuzen niet naar.
  Bericht 
Blaataap
Master
Raymond schreef:
Dat is een beetje het probleem van


Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen. Het besef dat een maximumsnelheid niet altijd verstandig is lijkt steeds vaker afwezig te zijn.
  Bericht 
superwormjim
Pro
Peter3 schreef:
Volgens hem heeft zijn stad 6500 straten. ,,Als ik 10 procent daarvan wil aanpakken, ben ik 65 jaar bezig. Dan zitten we in 2089

Dan doe je iets verkeerd. Waarschijnlijk in je berekening. Maar goed om te zien dat hij wél optimistisch is over zijn levensverwachting! :lol:

Scaniafan schreef:
GAS-boete

Ook een
dvdouden schreef:
Toepasselijke naam


Raymond schreef:
Dat tankstation heeft zelfs een site met filmpjes hoe vaak die paaltjes eruit worden gereden.

Link? Kan alleen deze ene video vinden.

En wat een ondingen. Maar hee, beter dan bloembakken.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
superwormjim schreef:
Link?


heel kanaal met video's; https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
  Bericht 
Blaataap
Master
Vanmiddag maar eens kijken met wat popcorn erbij :lol:
  Bericht 
dvdouden
Master
Dave schreef:
heel kanaal
:D
  Bericht 
Bambi killer
Master
Dave schreef:
heel kanaal met video's;


Haha klootzak :lol:
  Bericht 
superwormjim
Pro
Ha, mispoes! :[ Die heb ik mooi gedodged dankzij de reclame die kwam! Toch handig dat Grammarly! O:)
 Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy