▼
[ 18 berichten ]
Lijkt mij niet handig om BOA's meer verantwoordelijkheden te geven. Ik zeg altijd " With great power comes great responsibility " en dan twijfel ik of de gemiddelde BOA dat wel eerlijk aankan.
Idd gaat het naar de algemene middelen om ambtelijke hobbies mee te financieren, en gaten in de begrotingen op te vullen.
Ze proberen daarnaast ook echt om van boa's een gemeente politie te maken. Had die dan vroeger niet afgeschaft om het nu op nieuw uit te vinden.
Mij ook niet. Moeten ze maar solliciteren bij de politie.
Niet vreemd als je in je achterhoofd houdt dat gemeentes steeds meer taken moeten uitvoeren voor minder geld, en vanaf 2026 door de herverdeling gemeentefondsbijdragen grosso modo negatief gaan draaien.
ambtenarenfuncties afschaffen?
Bijlagen :
▲
[ 18 berichten ]
GerbiE
Master
NOS schreef:
Grote steden willen meer eigen flitspalen en verkeerscontroles door boa's
De vier grote steden van ons land willen meer kunnen doen tegen verkeersovertredingen. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag vragen daarom samen met belangenorganisaties aan het kabinet en de Tweede Kamer om ruimere bevoegdheden voor de handhaving van de verkeersveiligheid. De steden, ook wel de G4 genoemd, hopen effectiever te kunnen optreden tegen bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, rijden met alcohol op en asociaal rijgedrag. "We willen daadkrachtig optreden, maar kunnen dat nu niet," zegt de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans.
Eigen flitspalen
De handhaving van de verkeersregels is landelijk geregeld. Ministeries en uitvoeringsorganisaties van het Rijk zijn verantwoordelijk en de middelen, zoals flitspalen, zijn schaars. Ook de politiecapaciteit is beperkt. De gemeentes stellen voor om boa's meer bevoegdheden te geven zodat die snelheidscontroles met mobiele apparatuur kunnen uitvoeren. Ook willen de vier steden dat de boa's voertuigen kunnen bekeuren op basis van kenteken in plaats van dat zij ieder voertuig eerst moeten laten stoppen en de bestuurder dan een bon moeten geven.
Daarnaast willen ze meer gemeentelijke flitspalen. De inkomsten van deze flitspalen zouden naar een plaatselijk verkeersveiligheidsfonds moeten gaan. Het is de bedoeling om met dat fonds onveilige straten, fietspaden en kruispunten aan te pakken. Bovendien wil de G4 met dit fonds extra handhaving financieren, op kosten dus van de verkeersovertreders.
Hoge Rotterdamse cijfers
Een belangrijk argument voor de steden om het voorstel in te dienen is de stijging van het aantal doden en gewonden in het verkeer. Met meer bevoegdheid om zelf te kunnen optreden, willen ze de stijgende cijfers tegengaan en de verkeersveiligheid verbeteren.
Rotterdam maakte woensdag de verkeersveiligheidscijfers van 2023 bekend. Met 1466 verkeersgewonden en veertien verkeersdoden waren het de hoogste aantallen in de afgelopen tien jaar. De grootste stijging van het aantal gewonden in Rotterdam was onder snor- en bromfietsers.
"Achter deze cijfers schuilt zoveel intens verdriet, je wordt er als lokale bestuurder ijskoud van," zegt Karremans.
De pakkans op verkeersovertredingen noemt de wethouder "schrikbarend laag". Rotterdam onderzocht hoe inwoners de pakkans ervaren bij verkeersovertredingen; 82 procent van de respondenten schat de kans om gepakt te worden laag in.
De vier grote steden van ons land willen meer kunnen doen tegen verkeersovertredingen. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag vragen daarom samen met belangenorganisaties aan het kabinet en de Tweede Kamer om ruimere bevoegdheden voor de handhaving van de verkeersveiligheid. De steden, ook wel de G4 genoemd, hopen effectiever te kunnen optreden tegen bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, rijden met alcohol op en asociaal rijgedrag. "We willen daadkrachtig optreden, maar kunnen dat nu niet," zegt de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans.
Eigen flitspalen
De handhaving van de verkeersregels is landelijk geregeld. Ministeries en uitvoeringsorganisaties van het Rijk zijn verantwoordelijk en de middelen, zoals flitspalen, zijn schaars. Ook de politiecapaciteit is beperkt. De gemeentes stellen voor om boa's meer bevoegdheden te geven zodat die snelheidscontroles met mobiele apparatuur kunnen uitvoeren. Ook willen de vier steden dat de boa's voertuigen kunnen bekeuren op basis van kenteken in plaats van dat zij ieder voertuig eerst moeten laten stoppen en de bestuurder dan een bon moeten geven.
Daarnaast willen ze meer gemeentelijke flitspalen. De inkomsten van deze flitspalen zouden naar een plaatselijk verkeersveiligheidsfonds moeten gaan. Het is de bedoeling om met dat fonds onveilige straten, fietspaden en kruispunten aan te pakken. Bovendien wil de G4 met dit fonds extra handhaving financieren, op kosten dus van de verkeersovertreders.
Hoge Rotterdamse cijfers
Een belangrijk argument voor de steden om het voorstel in te dienen is de stijging van het aantal doden en gewonden in het verkeer. Met meer bevoegdheid om zelf te kunnen optreden, willen ze de stijgende cijfers tegengaan en de verkeersveiligheid verbeteren.
Rotterdam maakte woensdag de verkeersveiligheidscijfers van 2023 bekend. Met 1466 verkeersgewonden en veertien verkeersdoden waren het de hoogste aantallen in de afgelopen tien jaar. De grootste stijging van het aantal gewonden in Rotterdam was onder snor- en bromfietsers.
"Achter deze cijfers schuilt zoveel intens verdriet, je wordt er als lokale bestuurder ijskoud van," zegt Karremans.
De pakkans op verkeersovertredingen noemt de wethouder "schrikbarend laag". Rotterdam onderzocht hoe inwoners de pakkans ervaren bij verkeersovertredingen; 82 procent van de respondenten schat de kans om gepakt te worden laag in.
JonnyJohnson
F1 kenner '21
GerbiE schreef:
Ook willen de vier steden dat de boa's voertuigen kunnen bekeuren op basis van kenteken in plaats
Lijkt mij niet handig om BOA's meer verantwoordelijkheden te geven. Ik zeg altijd " With great power comes great responsibility " en dan twijfel ik of de gemiddelde BOA dat wel eerlijk aankan.
Walker
Master
Abel1
Master
GerbiE schreef:
plaatselijk verkeersveiligheidsfonds
Idd gaat het naar de algemene middelen om ambtelijke hobbies mee te financieren, en gaten in de begrotingen op te vullen.
Ze proberen daarnaast ook echt om van boa's een gemeente politie te maken. Had die dan vroeger niet afgeschaft om het nu op nieuw uit te vinden.
snovvdog
Master
Ik hoorde het op de radio, gelijk vertieft van dit soort berichten.
BOA's mogen al veel te veel.
Ik begrijp ook niet hoe handhaving op autoverkeer kan worden gejustificeerd als de toename van Brom en snorfietsers komt...
Überhaupt, er spelen veel grotere problemen in de 4 grote steden dan verkeersveiligheid.
Dat een kleine groepje het goed heeft en zich druk kan maken om dit soort onzin is wel tekenend, volledig de realiteit kwijt...
BOA's mogen al veel te veel.
Ik begrijp ook niet hoe handhaving op autoverkeer kan worden gejustificeerd als de toename van Brom en snorfietsers komt...
Überhaupt, er spelen veel grotere problemen in de 4 grote steden dan verkeersveiligheid.
Dat een kleine groepje het goed heeft en zich druk kan maken om dit soort onzin is wel tekenend, volledig de realiteit kwijt...
bruintje beer
Master
Walker schreef:
It's all about the money.
Precies. Ze zijn blijkbaar niet zo snel van begrip bij die gemeentes. Het is al jarenlang een 'welkome aanvulling' op de staatskas en ze hebben kennelijk nu pas het licht gezien.
Raymond
Master
Dat licht zien ze al sinds ze een deel van de boetes zelf mogen houden. Natuurlijk willen ze dan graag eigen flitspalen.
Bussloo
Master
bert65
Master
JonnyJohnson schreef:
Lijkt mij niet handig om BOA's meer verantwoordelijkheden te geven.
Mij ook niet. Moeten ze maar solliciteren bij de politie.
Blaataap
Master
Walker schreef:
It's all about the money.
Niet vreemd als je in je achterhoofd houdt dat gemeentes steeds meer taken moeten uitvoeren voor minder geld, en vanaf 2026 door de herverdeling gemeentefondsbijdragen grosso modo negatief gaan draaien.
snovvdog
Master
Ze kunnen beter gemeentelijke handhaving afschaffen, ze doen letterlijk niks positiefs.
Dave
Webspecialist
snovvdog schreef:
gemeentelijke handhaving afschaffen, ze doen letterlijk niks
ambtenarenfuncties afschaffen?
Bijlagen :
Wie zijn er online
Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum