Postingstijd interval gedetecteerd van 98 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 20 berichten ]
  Bericht 
laagvlieger
Master
Experts:

Mijn vraag is of ik via de WOB informatie los kan krijgen bij Buma-Stemra en SENA. Ik zoek info: op welke muziek rust welke rechten, wie is de rechthebbende, en wie heeft (Sena) eventueel afstand gedaan van rechten?

Doel is dat ik bezig ben met een rechtenvrije-muziek project. En B/S en Sena reageren gewoon niet op e-mails.

Waarom WOB? het auteursrecht en naburig recht (verwant aan auteursrecht, Sena int dat) is in principe een overheids-zaak, die de uitvoering daarvan heeft uitbesteed aan een aantal stichtingen (Buma/Stemra, Sena, enz.)

Mijn vraag aan de WOB-experts: kun je in dit geval ook gebruik maken van de WOB? Het is (lijkt mij) overheids-info, maar het ligt bij een private club waaraan de overheid heeft uitbesteed.

Dank vast :thumb:
  Bericht 
hneel
Master
Ik ben geen expert, maar zijn Buma-Stemra en SENA overheidsinstanties?
Zo nee, geldt de WOB daar dan uberhaupt voor?
  Bericht 
VTEC_Driver
Master
Door welke overheidsinstantie is dit uitbesteed? Ik denk dat je daar je WOB verzoek heen moet sturen.
Buma en Sena zijn private clubs en hoeven geen gehoor te geven aan de WOB voor zover ik weet.
  Bericht 
laagvlieger
Master
Buma/Stemra en SENA zijn private clubs. Ministerie van Justitie heeft de uitvoering van een aantal wettelijke taken in hun handen gelegd (zij hebben monopolie om bepaalde zaken te doen).

Wat ik nodig heb is een lijst met rechten van muziek. Waarom? Ik wil in staat zijn om volledig rechtenvrije muziek op een website te zetten, in een café te draaien en zo voorts. Op dit moment kun je als gebruiker niet zeker weten of je muziek volledig rechtenvrij is. En ja, ik ken Creative Commons, maar het is ingewikkelder dan dat (als je meer wilt weten: PBtje).

Om legaal en rechtenvrij te kunnen werken heb ik info van B/S en Sena nodig. Die krijg ik niet. Zodat ze het mij onmogelijk maken om rechtenvrije muziek te plaatsen. Omdat de clubs een taak uitvoeren voor het Ministerie van Justitie, is mijn vraag: kan ik hun WOBben, of toch maar Min. (als opdrachtgever).

Hmmm... even een vergelijking.

In Oostenrijk moet je op de snelweg een vignet hebben. Rij je op de snelweg zonder vignet, dan krijg je een naheffing voor de rechten + een boete. Maar er zijn ook wegen waar je geen snelwegvignet hoeft te hebben, waar je legaal zonder vignet mag rijden.

Stel je nu voor dat de Vignetten-organisatie ergens in een geheime kluis de enige kaart heeft met daarop de wegen waarop je wel en geen tol hoeft te betalen, en dat die kaart geheim blijft. Als automobilist wil je gewoon weten waar je legaal zonder vingnet kan rijden, maar dat wil de Vignettenorganisatie jou niet vertellen. "Koopt u nu maar gewoon een vignet" zeggen ze dan.

Exact zó is de situatie met Buma/Stemra en SENA. Ze maken niet bekend waar wel en geen rechten op rusten, nee, hun oplossing is: betaalt u ons maar gewoon. 'Goed geregeld klinkt beter' is hun reclameslogan.

Als muziekgebruiker loop je dus in een mijnenveld. Doe ik iets illegaals? Zet ik nu geen muziek op mijn weblog waar ik een rekening voor krijg? Het antwoord van B/S en Sena: "betaalt u ons maar gewoon, wel zo gemakkelijk". En zo kan een gemiddeld café jaarlijks € 1.500 aftikken.

Ik wil die info. Wie moet ik WOBben?
  Bericht 
Kiwi45
Master
Tja, als je een schriftelijke afwijzing hebt van Sena/Buma, dan sta je vrij sterk lijkt me.
Als ze jou niet de mogelijkheid geven om achter de benodigde informatie te komen, en je wel willen laten betalen, dan zou dat volgens mij onder oplichting vallen.

"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Kortom, als je het hoog wilt opspelen dan kun je aangifte doen van oplichting.
De grootste vraag is dan waar je een politiebureau kunt vinden dat open is, en ook nog eens bereid tot het opnemen van een aangifte.
  Bericht 
jjmulder
Pro
Zorg er voor dat je zelf uitzoekt welk muziek rechtenvrij geleverd wordt en gebruik dit op je website.
Houdt dit vervolgens ook ergens bij. Als SENA zich bij je meldt, geef je aan dat je uitsluitend rechtenvrij muziek gebruikt en leg de namen met het gebruikte materiaal voor. De bewijslast ligt aan de kant van Buma/Stemra. Dit lijkt mij de gemakkelijkste oplossing omdat de hoeveelheid rechtenvrij muziek beperkt is en dat dit meestal ook bij het werk wordt aangegeven.
  Bericht 
laagvlieger
Master
@ Kiwi: dank - en het zijn allemaal juristen daar bij Buma/Stemra en Sena hè? Een soort "The Firm" met Tom Cruise zeggggggg maaaaarrrrrrrrr.... :x Ze zijn meer van niet of heel traag antwoorden dan dat ze een schriftelijke afwijzing geven......


@ jjmulder: ja...maar het is lastig. Even de details: er zijn twee soorten rechten op muziek. De ene zijn auteursrechten (geind door Buma/Stemra), bestemd voor de 'bedenkers'van het lied: componist en tekstschijver. Als de muziek niet is aanmeld bij B/S maar niks doet, of bijvoorbeeld met Creative Commons werkt, mag B/S niet innen voor die muziek. Duidelijk. Dit noemen ze meestal 'rechtebnvrij'. (ik moet er dan wel op aan kunnen dat een muzikant zich niet vergist of zo, want anders hang je toch).

De andere soort is een vergoeding voor de mensen die de muziek spelen (de uitvoerenden heet dat dan) en de producent van de muziek (bijvoorbeeld een maatschappij die die muziek uitbrengt). Dit geld wordt geïnd door SENA. De uitvoerenden en de producent hoeven zich NIET aan te melden om hiervoor in aanmerking te komen. Sterker zelf, ook als de uitvoerenden of producent onbekend is, mag Sena toch geld innen ("stel dat ze zich volgend jaar melden!")

Wat de uitvoerenden en producent wel kunnen doen, is dat ze schriftelijk (!) aan SENA officieel laten weten dat ze geen belangstelling hebben voor dat geld. Pas op dat moment mag ook SENA niet meer dat geld innen.

Het is te bezopen voor woorden, maar zo is de wet.

Wil ik met mijn website (of met muziek in de kroeg, of bij de kapper, of wat dan ook) safe zitten, dan moet ik dus weten:

- hebben de componist en tekstdichter geen auteursrechten geclaimd? OK, geen Buma/Stemra rekening. Dit weten de band meestal wel vrij goed, je kunt zoeken op Creative Commons muziek, copy right free music en zo voorts. Dit lukt nog wel. Maar dan....

- hebben de uitvoerenden en de producer zich afgemeld bij Sena (of buitenlandse zusterorganisatie?) En ook nog op de juiste manier, met een brief en zo? Hoe kom ik daar achter? Kan alleen via Sena, en die heeft er juist belang bij om mij dit NIET te vertellen - net zoals je dit hele verhaal nergens op de site van B/S en Sena zal vinden!
  Bericht 
Kiwi45
Master
De work-around staat wel op de Sena-site:
"De vergoeding die door SENA aan artiesten, muzikanten en producenten wordt uitbetaald heeft alleen betrekking op het uitzenden van “voor commerciële doeleinden uitgebrachte fonogrammen” via radio en/of televisie. Met andere woorden, alleen repertoire dat op plaat, cd enz. is verschenen en daarvoor in de handel is gebracht. Live-optredens vallen hier dus niet onder. "

Kortom: verzamel alleen maar bootlegs van live-opnames. Geeft ook altijd een leuke sfeer.
  Bericht 
laagvlieger
Master
:thumb:

Kijk, dáár hebben we wat aan :thumb:

Hoewel je dit ook op twee manieren kunt uitleggen. De eerste (en zo zit het vrees het, ik heb daar al huiveringwekkende verhalen over gelezen) is dat ze het geld OPHALEN bij iedereen die muziek laat horen waar rechten op zitten. Dat kan ook achtergrondmuziek in de lift zijn, een muziekje achter een game of een ringtone op een telefoon.

Maar ze VERDELEN die pot met geld (uiteraard na aftrek van "kosten" :[ ) op basis van uitzendgegevens op radio en TV. Wordt jouw "fonogram" :lol: vaak gedraaid, dan pak je dus een groter deel van de pot. De mensen die het liftmuziekje hebben ingespeeld krijgen niks, terwijl de liftbaas wel rechten heeft betaald daarvoor.

Zo zit het volgens mij in elkaar.


Mocht ik het - ik hoop het - toch mis hebben, dan ziet het er goed uit. Live opnames kunnen kan dus. En ook NIET 'voor commerciële doeleinden uitgebrachte fonogrammen' dat daarvoor in de handel is gebracht'. Dan komt er veel meer muziek die de muzikanten zelf opd ewebsite zetten ook beschikbaar.


Ik waag weer eens een poging bij Sena! (anders bel ik ze wel, gaat denk ik beter)
  Bericht 
jjmulder
Pro
Helaas moet ik je tegenspreken laagvlieger.

Buma/Stemra int het geld voor elke keer dat een geluidsfragment wordt uitgevoerd op TV, Radio, etc, etc. Het bedrag is afhankelijk van de tijdsduur en een weging. Dit bedrag wordt door de publicerende partij betaald. Buma/Stemra verdeelt dit geld over de rechthebbenden middels een verdeelsleutel. Dit wordt ook wel repartitie genoemd. Buma/Stemra rekent vervolgens een administratiepercentage (tussen 5 - 15%) en betaalt het nettobedrag uit. De auteursrechten voor ringtones levert bijvoorbeeld 12 cent per verkoop op dus wordt deze bijvoorbeeld 100 keer verkocht dan krijgt de rechthebbenden bijv. 90% van 12 euro uitgekeerd. Iedere rechthebbende waarvan een uitvoering staat geregistreerd krijgt dus geld.

Live optredens vallen hier buiten omdat de rechten op dat moment al door de uitvoerende partij zijn betaald.
De organisator heeft dit dus al aan Buma/Stemra afgedragen.
  Bericht 
laagvlieger
Master
OK, jjmulder. Kan ik volgen. We hebben het nu over Buma/Stemra, toch? Eens.

Ik keek vooral naar die andere club, SENA. Of begrijp ik je niet goed?
  Bericht 
Warmaster
Master
Ik weet wel dat als ik cd's uitbracht dat ik een briefje bij de perser af moest geven waar de band/persoon de componist was van het werk dat op die cd ten gehore werd gebracht en dat hij afstand deed van alle rechten. (gewoon een lijstje met de titels die op de cd kwamen, bandnaam en de naam van de componist) Die cd perser regelde het verder met de BUMA Stemra. Bij een Belgische cd perser moet ik zelf de formulieren van de Buma krijgen en invullen, met dat formulier ga ik naar de perser en dan pas perst hij de cd's. Het lijkt me dus dat de Buma een lijst heeft waar op staat welke bands afstand hebben gedaan van copyright. (dus aangeven niks met de Buma te maken willen hebben)
  Bericht 
ArjenR
Master
http://wetten.overheid.nl/BWBR0009896/g ... 11-11-2009

Alst u. De makkelijkste manier is om even bij de Nationale ombudsman te kijken. Kun je daar een klacht indienen, is het bestuursorgaan ook Wobbaar.

Deze clubs zijn niet Wobbaar.
  Bericht 
OlieTankeR
Master
 
Kiwi45 schreef:
Kortom: verzamel alleen maar bootlegs van live-opnames. Geeft ook altijd een leuke sfeer.



Maar geldt dat dan ook voor dj-sets... dat is dan weer live muziek op basis van muziek wat ze wel weer beheren.
Een dj vriendje heeft ook problemen gehad omdat hij mixen online zette. Dan is een eigen productie opeens van minder belang dan dat je het werk van een ander weer gebruikt.
  Bericht 
Kiwi45
Master
Och, dance is toch K-muziek, dus da's minder boeiend :)
(Sorry, ouwe rocker hier, ik mot schreeuwende gitaren horen, en echte drums).
  Bericht 
Marcel
Master
>> Juridisch
  Bericht 
Barbertje
Juridisch specialist
BUMA/STEMRA zijn geen bestuursorganen. Ze vallen niet te wobben. :schudnee:
  Bericht 
jjmulder
Pro
laagvlieger schreef:
OK, jjmulder. Kan ik volgen. We hebben het nu over Buma/Stemra, toch? Eens.

Ik keek vooral naar die andere club, SENA. Of begrijp ik je niet goed?


Klopt, dit is het verhaal van Buma/Stemra. Ik zie ook dat ik mijn verhaal niet heb afgemaakt ;) SENA beheert de naburige rechten. Dit zit volgens mij als volgt: Een CD wordt geproduceerd. Hierover dient de producent de mechanisch rechten bij Stemra af te dragen. Als vervolgens de CD bijvoorbeeld in een winkel of andere openbare ruimte (dus ook een website) wordt uitgevoerd dan komt SENA in actie omdat de rechten op dit moment nog niet zijn uitgeput. In de praktijk is dit erg lastig om te controleren. Daarom worden er in de meerderheid van de gevallen met standaardtarieven gewerkt om deze vergoedingen voor verschillende branches en doeleinden af de dichten.

SENA incasseert overigens alleen voor werken wat op commerciële geluidsdragers zijn uitgebracht. Dit maakt het gebruik van live-sets op websites erg interessant. Bij Dance/Trance/etc. muziek is het namelijk ondoenlijk om te controleren of de uitvoerende DJ op dat moment van gekochte CD's of vinyl heeft gedraaid of met liedjes die hij van collega's heeft gekregen. Het is wel zo dat dit steeds meer wordt bijgehouden door concertorganisatoren omdat dit namelijk geld oplevert. Bij andere vormen van muziek waar dus echte live performance is wordt de uitvoerende artiest vergoed, maar dit wordt weer door Buma geregeld. Hoe het naburig recht hier van toepassing is weet ik helaas niet.
  Bericht 
laagvlieger
Master
jjmulder :thumb:
  Bericht 
Berijder
Pro
Bescheiden schopje...

Kwam dit nog tegen:
http://www.gekopklanten.nl/ongerubricee ... dernemers/
 Pagina 1 van 1  [ 20 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy