Postingstijd interval gedetecteerd van 170.5 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]
  Bericht 
delgado
Pro
De rijbewijs van mij vader is ingenomen in Bulgarije.
Politieagent beweerde dat mijn vader 'toevallig' 101 km/h reed waar je 50 km/h mag, dus je rijbewijs kunnen innemen vanwege de overschrijding van 50 km/h! Ze stellen de radar daar in op 101 km/h en gebruiken dat tegen de buitenlanders om afpersingsgeld te krijgen. Me vader zei dat die rond de 70 km/h reed.
Agent zei dat mijn vader terplekke 300 euro moest dokken of anders zou die zijn rijbewijs innenem. Pure bedreiging en corruptie dus.

Mijn vader weigerde dit en zij dat hij het boetebedrag wel bij de douane zou betalen, wat de agent natuurlijk niet accepteerde. Hij accepteerde ook niet een bedrag van 50 euro. Hij ging voor de hoofdprijs. Vervolgens is zijn rijbewijs ingenomen, maar rare is dat hij wel door mocht rijden met een kopie van zijn rijbewijs.
We hebben ook de Nederlandse ambassade in Sofia gebeld, maar die vertelden dat ze niks konden doen. Hij zit nou in Turkije met het kopie van zijn rijbewijs.

Ik heb nu een aantal vragen:
-Kan hij een nieuwe rijbewijs aanvragen van de Nederlandse ambassade in Ankara (aangeven dat we het kwijt hebben geraakt)?
- Zal dit later voor problemen zorgen, als de Bulgaarse overheid het rijbewijs terug zal sturen naar Nederland? ( de kans dat ze dat doen is wel nihil )
- Zal het op de terugweg voor problemen zorgen? Neem aan van wel?

Even een andere vraag: Is een Nederlandse ID-kaart geldig in Servie in combinatie met mijn Turkse paspoort? Ik weet dat de Serven alleen de Nederlandse ID-kaart niet accepteren.

Verdere advies is welkom..
  Bericht 
regiorunner
Master
Turkse Nederlanders en Duitsers door Bulgaria.... Sja, dan weet je dat je euro's moet meebrengen voor Suppengeld. 50 Euro is dan te weinig :x

Maar wat ik wel weet; In NL kan hij gewoon zijn rijbewijs opgeven als "ingenomen in Bulgaria" en opnieuw aanvragen. Terugweg zou ik niet via Sofia/Zagreb gaan eigenlijk :roll: :x
  Bericht 
Hideyoshi
Master
Boevenbende daar, en dat hoort bij de EU... :boos:
  Bericht 
timm
Pro
 
Idd ze hadden Bulgarije en Roemenie nooit toe mogen laten. In beide landen komen zulke "zaken" vaker voor.
  Bericht 
delgado
Pro
tja de wegen zijn ook niet om aan te zien, dat ze daar nog tolgeld voor durven te vragen :roll:

regiorunner@ Zagrep ligt voor zover ik het weet in Kroatie :D

Krijg ik nog antwoorden op mijn vragen?? :[
  Bericht 
Koekman
Die hard
 
delgado schreef:
Agent zei dat mijn vader terplekke 300 euro moest dokken of anders zou die zijn rijbewijs innenem. Pure bedreiging en corruptie dus.
...
Hij accepteerde ook niet een bedrag van 50 euro.


Tjah, en zolang er mensen zijn die een agent op die manier willen omkopen zullen ze dit soort fratsen blijven uithalen...
  Bericht 
delgado
Pro
Koekman schreef:
Tjah, en zolang er mensen zijn die een agent op die manier willen omkopen zullen ze dit soort fratsen blijven uithalen...


Dat was mijn vaders laatste optie en als je het goed hebt gelezen was mijn vader bereidt het boete te betalen, mits het kon op een legale manier.

Ze staan daar echt letterlijk en figuurlijk om de 5 km te controleren (beroven). Je wordt er echt moedeloos van en je bent daar machteloos. Hij pakt je rijbewijs/paspoort af en je mag het zelf uitzoeken. Wedden dat jij ze dan 10 euro gaat bieden, want wie wil nou zijn rijbewijs/paspoort kwijt in Bulgarije :D Maar de desbetreffende agent ging voor de hoofdprijs, maar me vader hapte daar niet in!
  Bericht 
RSix
Pro
regiorunner schreef:
Terugweg zou ik niet via Sofia/Zagreb gaan eigenlijk


Dat zou ik ook niet doen.. :lol:
Je rijdt dan ongeveer 2800km om.
  Bericht 
delgado
Pro
RSix schreef:
Dat zou ik ook niet doen..
Je rijdt dan ongeveer 2800km om.


Niet waar. Dat is juist de kortste, maar niet de snelste route.

Kortste: Nederland-Duitsland-Oostenrijk-Slovenie-Kroatie-Servie-Bulgarije-Turkije

Snelste: Nederland-Duitsland-Oostenrijk-Hongarije-Servie-Bulgarije-Turkije
  Bericht 
Raymond
Master
Snelste: Schiphol-Turkije.
  Bericht 
Mr.D
Die hard
 
-Kan hij een nieuwe rijbewijs aanvragen van de Nederlandse ambassade in Ankara (aangeven dat we het kwijt hebben geraakt)?
Wel even aangifte doen bij het lokale politiebureau dat het rijbewijs is weggewaaid en dan ambassade contacteren. Die zal wel adviseren een rijbewijs via de normale weg (gemeentehuis) aan te vragen.

- Zal het op de terugweg voor problemen zorgen? Neem aan van wel?
Waarschijnlijk wel als hij wordt aangehouden. Hij heeft een Turks paspoort, is het halen van een Turks rijbewijs een tijdelijke optie? O:)
  Bericht 
delgado
Pro
Mr.D schreef:
-Kan hij een nieuwe rijbewijs aanvragen van de Nederlandse ambassade in Ankara (aangeven dat we het kwijt hebben geraakt)?
Wel even aangifte doen bij het lokale politiebureau dat het rijbewijs is weggewaaid en dan ambassade contacteren. Die zal wel adviseren een rijbewijs via de normale weg (gemeentehuis) aan te vragen.

- Zal het op de terugweg voor problemen zorgen? Neem aan van wel?
Waarschijnlijk wel als hij wordt aangehouden. Hij heeft een Turks paspoort, is het halen van een Turks rijbewijs een tijdelijke optie?


In zulke situaties krijg je toch ook een nieuwe tijdelijke paspoort, zal dat niet mogelijk zijn met een rijbewijs? Het vraag is of hij in Turkije een rijbewijs kan aanvragen van de Nederlandse ambassade? In Nederland is het geen probleem.

Tegenwoordig haal je in Turkije ook niet meer 1-2 je rijbewijs, maar vind het wel een onderzoek waardig. Ook voor mij zelf misschien, want zo een idioot (Bulgaars agent) kan iedereen tegenkomen..
  Bericht 
Mr.D
Die hard
 
delgado schreef:
Het vraag is of hij in Turkije een rijbewijs kan aanvragen van de Nederlandse ambassade?


De ambassade zal u waarschijnlijk doorverwijzen naar de gemeente.

En die komt dan met:
"""
Is uw rijbewijs gestolen of bent u deze verloren, dan dient u zo spoedig mogelijk aangifte van de vermissing bij de politie doen. Ook als u uw rijbewijs in het buitenland bent kwijtgeraakt, moet bij de politie in Nederland aangifte van de vermissing worden gedaan. Van de politie krijgt u een gewaarmerkte kopie van het proces verbaal. Deze neemt u mee als u een nieuw rijbewijs aanvraagt. Bij verlies van uw rijbewijs worden € 12,50 extra kosten in rekening gebracht.
"""

Een rijbewijs is immers niet noodzakelijk om terug naar Nederland te keren.
  Bericht 
delgado
Pro
Mr.D schreef:
Een rijbewijs is immers niet noodzakelijk om terug naar Nederland te keren.


Wel als je met de auto op vakantie bent toch?
  Bericht 
Mr.D
Die hard
 
delgado schreef:
Wel als je met de auto op vakantie bent toch?

Nee, dat is (denk ik) voor eigen risico. Je kunt immers ook per vliegtuig, trein, fiets of lopend terug naar Nederland.

Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen staan niet echt bekend om hun klantvriendelijkheid ten opzichte van reizigers. :[

http://www.mfa.nl/ank/consulaire_zaken/nederlanders_in
  Bericht 
Speedy J
Master
Ergo...

In Turkije aangifte doen van diefstal van je portemonnee, waarin je rijbewijs zat. Krijg je een kopie proces verbaal mee, kun je de terugreis mee ondernemen. In Nederland vraag je dan een nieuw rijbewijs aan. Inname kun je toch niet aantonen.

Die bulgaarse "agent" heeft het rijbewijs in de eerste de beste prullenbak gedeponeerd, die ligt vast niet op een keurig stapeltje "Terug te zenden naar Nederland".


delgado schreef:
Ja, onze agenten lijken wel engelen vergeleken met hun Bulgaarse collega's.


Niet helemaal waar. In Bulgarije weet je dat het gajes is. Dat is een zekerheid. In Nederland lijken ze allemaal op elkaar, maar moet je dat eerst ondervinden... Dat is dus een onzekerheid. Een onzekerheid is per definitie erger dan een zekerheid. :wink:

En wellicht kan je vader zich op de terugweg keurig aan de snelheid houden in Bulgarije... niet opvallen.
  Bericht 
regiorunner
Master
delgado schreef:
regiorunner@ Zagrep ligt voor zover ik het weet in Kroatie


Ik denk dat hij uiteindelijk rond de € 100 was uitgekomen ofzo. Had ik toen ook op de weg naar Sofia.

Zagreb is toch een mikpunt op de route? Eerst Ljubjana, Zagreb en dan Sofia en dan Istanbul?

Maarehm, gewoon zonder rbw terugrijden, en aangifte doen in Turkije (Hij spreekt Turks, neem ik aan?) "beroofd"...

BG platen op de nieuwe auto is ook vragen om gezeik. Poolse of Roemeense platen doen het dan beter. :roll:
  Bericht 
renkie
Master
 
Met wat voor auto / kenteken was jij onderweg ?

De rijbewijs 'ingenomen' trucjes heb ik namelijk al op diverse fora terug zien komen
  Bericht 
fl
Master
 
delgado schreef:
Zal dit later voor problemen zorgen, als de Bulgaarse overheid het rijbewijs terug zal sturen naar Nederland? ( de kans dat ze dat doen is wel nihil )


Daar zou ik maar niet te zeker van zijn.
Gaat gewoon een keer met de post naar de Nederlandse Ambassade in de buurt. En als je dan aangifte heb gedaan van bv verlies, heb je toch wat uit te leggen.
  Bericht 
Forza!
Master
 
Of gewoon in turkije gaan wonen.. hoef je niet steeds heen en weer.. ;)
mooi weer, aardige mensen. veel beter dan hier..
  Bericht 
delgado
Pro
renkie schreef:
Met wat voor auto / kenteken was jij onderweg ?

BMW 535d uit 2005 met Nederlandse kenteken.

fl schreef:
Daar zou ik maar niet te zeker van zijn.
Gaat gewoon een keer met de post naar de Nederlandse Ambassade in de buurt. En als je dan aangifte heb gedaan van bv verlies, heb je toch wat uit te leggen.

Mijn vader heeft inmiddels zijn rijbewijs terug. Ze hebben het netjes naar ons adres gestuurd.

Verder geen bekeuring of zo gekregen. De terugweg gaan we nemen via Griekenland :D Bulgarije wordt voortaan vermeden..

Forza! schreef:
Of gewoon in turkije gaan wonen.. hoef je niet steeds heen en weer..
mooi weer, aardige mensen. veel beter dan hier..

Jij gaat zeker nooit op vakantie..
  Bericht 
Mr.D
Die hard
 
delgado schreef:
Mijn vader heeft inmiddels zijn rijbewijs terug. Ze hebben het netjes naar ons adres gestuurd.

Complimenten voor de Bulgaarse agent. (f)

delgado schreef:
De terugweg gaan we nemen via Griekenland

Wees maar blij dat er geen Turks kenteken op de auto zit. :wink:
  Bericht 
Smookey
Master
Forza! schreef:
Of gewoon in turkije gaan wonen.. hoef je niet steeds heen en weer..
mooi weer, aardige mensen. veel beter dan hier..


Hij heeft het al behoorlijk lang uitgehouden :lol:

@TS: opgelost, mooi zo. Mocht de prent alsnog binnenkomen dan lezen we het hier wel.
  Bericht 
Mrzinniz
Die hard
Dus status op dit moment is: rijbewijs is ingenomen daarna teruggestuurd naar Nederland, maar geen boete o.i.d. moeten betalen? :huh:
  Bericht 
Smookey
Master
Hij is nog op vakantie en het rbw is dus waarschijnlijk naar het vakantieadres retour gezonden.
  Bericht 
delgado
Pro
Mrzinniz schreef:
Dus status op dit moment is: rijbewijs is ingenomen daarna teruggestuurd naar Nederland, maar geen boete o.i.d. moeten betalen?


klopt..

Smookey schreef:
Hij is nog op vakantie en het rbw is dus waarschijnlijk naar het vakantieadres retour gezonden.


Nee, is gewoon naar ons woonadres in Nederland opgestuurd. Kennis van ons heeft hem vervolgens naar Turkije meegenomen. Verder geen bekeuring of dergelijks gehad.
  Bericht 
Guppenklup
Master
Goed nieuws! :thumb:
  Bericht 
delgado
Pro
We zijn inmiddels terug en hebben geen boete of dergelijks moeten betalen in Bulgarije.

3550 km afgelegd in 34 uur.. 8)
  Bericht 
yup
Die hard
 
Mijn oom heeft dit meegemaakt zijn rijbewijs is precies na een jaar opgestuurd.

Dus zomer 2008 ingenomen, zomer 2009 weer terug. Gewoon opgestuurd naar zijn woonadres trouwens.

Ze mogen in Europa FLINK gaan schamen dat boeventuig zoals Roemenie en Bulgarije bij de EU hoort. Het is daar een en al corruptie.

Als je het niet erg vind als je reis wat langer duurt: ga gewoon over Italie, boot pakken vanaf Brindisi naar Griekenland, en via Griekenland zo met 200 km/u Turkije binnenknallen. Nergens controles en je kan flink planken in Griekenland. Italie zelfde verhaal.

Kroatie, Servie etc. zijn allemaal geen probleem (behalve bij de grens, willen ze soms weleens 5 euro van je).

Oh ja als je de boot haat, en het een te grote omweg vind is er een alternatief: gewoon normale route Oostenrijk, Slovenie, Kroatie, Servie en dan naar beneden via Macedonie (Skopje volgen) naar Griekenland (Alexandroupouli volgen), zoals eerder gezegd: Griekenland kent geen graaisysteem dus je kan flink planken daar en ze rijden erg netjes. Is vrijwel alleen maar snelweg trouwens.
  Bericht 
Plotter
Nieuwkomer
 
probeer een nieuwe rijbewijs aan te vragen en te zeggen dat je hem ergens hebt verloren ? misschien werkt dat vriend van mij had te veel alcohol op in turkije zijn rijbewijs is ter plekke ingevorderd. In nederland heeft ie aangifte gedaan en mocht een nieuwe rijbewijs gaan halen.
  Bericht 
bgrempie
Eendagsvlieg
 
Over corruptie gesproken, valse aangifte doen is gelijk aan de vorm van corruptie door bg agenten. Bovendien hebben de Bulgaren nog een appeltje te schillen met de turken gezien het verleden. Als Nederlander heb je nagenoeg geen problemen met Bulgaarse agenten, tot nu toe enkel positief.
  Bericht 
umpire
Master
Iemand die in aanmerking wil komen voor "de schop van de week" :nah:
  Bericht 
WimLex
F1 kenner '20
yup schreef:
Ze mogen in Europa FLINK gaan schamen dat boeventuig zoals Roemenie en Bulgarije bij de EU hoort. Het is daar een en al corruptie.

Als je het niet erg vind als je reis wat langer duurt: ga gewoon over Italie

* mompelt iets over italiaanse mafia en omkoping
  Bericht 
makila
Master
 
Mrzinniz schreef:
Dus status op dit moment is: rijbewijs is ingenomen daarna teruggestuurd naar Nederland, maar geen boete o.i.d. moeten betalen

De vader van de TS heeft niet toegegeven. De Bulgaarse agent wist ook dat hij géén zaak had want hij had waarschijnlijk niet eens een geldige meting en wilde gewoon snel wat geld verdienen. Hij heeft dus gegokt en verloren. De agent heeft dus gewoon het rijbewijs teruggestuurd omdat er verder géén voordeel uit te halen viel. Zo simpel is het. :biertje:
  Bericht 
Kwibus
Master
umpire schreef:
Iemand die in aanmerking wil komen voor "de schop van de week" :nah:

Nee joh, zomertijd :roflol:
 Pagina 1 van 1  [ 35 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy