Postingstijd interval gedetecteerd van 340.1 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 2  [ 51 berichten ]
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
Vandaag van de snelweg geplukt om mee te doen aan een voertuigcontrole aan de A35.
Na te hebben gemeld dat ik wat foto's wilde maken voor flitsservice, hoefde ik in principe niet aan de controle mee te doen.. ik mocht de auto verderop plaatsen, en me dan weer even melden voor details.. Helaas was er één motormuis die toch even naar mijn bandjes wilde kijken..
resultaat: 2 bandjes met een profieldiepte van ongeveer 1.4mm, en een student die €130,-- uit zijn krappe budget mag halen..

5 april moet mijn auto voor de APK, is hier nog ies mee te doen om de bekeuring aan te vechten? Ik kan een triest bedrag van 130 euro nogal slecht missen, helemaal aangezien er dus ook 2 banden moeten worden vervangen voor de APK.

graag jullie advies..
  Bericht 
Arno
Master
Beetje sneu, die 0,2mm. Had je aangegeven dat je APK had gepland volgende week?
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
ja heb ik gezegd, was mijn eigen probleem volgens de agent.. als ik nou een afspraak voor APK kan aantonen vóór de controle, zou dit enig effect hebben? beetje het idee van: een week na vervaldatum APK nog mogen rijden als er een APK-afspraak binnen die 7 dagen, is aan te tonen?
  Bericht 
Martijn
Master
Ik waardeer je inzet :thumb: , maar beetje dom om met 2 slechte banden een controle in te rijden :[
  Bericht 
javelin
Master
Is er wel goed gemeten?
  Bericht 
S60
Master
Ik Ben (Snel) benieuwd naar het ijkcertificaat van die Duimstok...

Fred :biertje:
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
:roflol: :roflol: :roflol:
  Bericht 
scooby!!
Master
waarom met zo weinig profiel rijden?
Het is wel je veiligheid en enigste contact met de weg.
Knap dat je de winter dan schadevrij bent doorgekomen :roll:
  Bericht 
Brakefire
Master
Waren het wel winterbanden? Of dat ook niet eens?

Dit vind ik nou een nuttige controle. Sneu dat het jou nu betreft, maar als je uit de bocht gevlogen zou zijn ergens volgende week dan ga je de statistieken met als oorzaak voor het ongeval een te hoge snelheid voor die bocht.
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
jongens, het gaat hier om 0,2mm... Bovendien heb ik er pas geleden nog iemand naar laten kijken, en die zei dat ze nog net konden..

en remmen in de winter ging nog super, toen regelmatig nog noodstopjes moeten maken, de ABS zorgde er netjes voor dat ik ruim op tijd stil stond..

Topic kan dicht :slotje:
  Bericht 
renkie
Master
 
Nee het gaat hier om 1 van de weinige echt nuttige regels, onder de 2mm heb je gewoon veel minder grip..... Als je dan doorrijd tot 1,4mm ben je gewoon dom bezig. Mits de band natuurlijk ook inderdaad echt 1,4mm heeft.

Dus de vraag is : hoe is de meting gedaan ? Wat is er genoteerd

Ik zou de banden laten vervangen en uit de bandenbak van de bandenboer 2 banden vissen met 1,8mm profiel en het dan op een foute meting gooien.
  Bericht 
Brakefire
Master
BenSnel schreef:
Topic kan dicht :slotje:


Niet meteen zo aangebrand doen heh...

Niemand zegt dat je geen hulp moet krijgen met het aanvechten. De boete mag nog zo terecht zijn, de staat krijgt al genoeg.
  Bericht 
Tukker_Pat
Juridisch specialist
Hoe is er gemeten in dit geval? Heeft de agent alleen gekeken? Of heeft hij daadwerkelijk gemeten?
  Bericht 
salush
Master
Wat is de feitcode ? N270s ?
  Bericht 
Martijn
Master
BenSnel schreef:
de ABS zorgde er netjes voor dat ik ruim op tijd stil stond..



eeehm, misconceptie. Daar zorgt de ABS niet voor. ABS zorgt er alleen voor dat de banden niet blokkeren en dat de auto dus bestuurbaar blijft. Tegen aquaplanning helpt een ABS helemaal niets.

Maar los daarvan: Als je weet dat je banden kielekiele zijn, zou ik niet een fuik inrijden (f)
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Helemaal met Martijn eens. :thumb: :thumb:
  Bericht 
kazzoe
Die hard
Dus een verplichte bekeuring bij een niet verplichte keuring? Fijn hoor, op die manier doet natuurlijk niemand mee aan zo'n keuring.
  Bericht 
vw-driver
Master
BenSnel schreef:
Helaas was er één motormuis die toch even naar mijn bandjes wilde kijken..


Je had ook moeten zeggen dat je van de krant was , vast zo'n motorjut van VHT geweest
:roll: ,sneu geld
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
Martijn schreef:
eeehm, misconceptie. Daar zorgt de ABS niet voor. ABS zorgt er alleen voor dat de banden niet blokkeren en dat de auto dus bestuurbaar blijft. Tegen aquaplanning helpt een ABS helemaal niets.

Maar los daarvan: Als je weet dat je banden kielekiele zijn, zou ik niet een fuik inrijden



Heb je ook wel gelijk in. maar toch ben ik van mening dat die 0,2mm het grootste verschil niet zijn, net als 10km/h vaak niet het verschil maakt, toch?

en ja, als ik wist dat het zo kielekiele was, had ik inderdaad wel actie ondernomen, maar breed zit ik niet met geld, dus hoopte ik het nog even uit te stellen.. helemaal omdat een monteur mij vertelde dat de banden nog wel eventjes mee konden..
en een fuik inrijden, daar kies je meestal niet voor.. ik ten minste niet..

er is inderdaad netjes gemeten met een digitale schuifmaat, ik moest zelfs meekijken of ie t goed deed, aangezien ik "er één van fs was".
en daar rolde feitcode N270s uit..

Maarjah, zoals ik al van alle kanten hoor, is hier weinig tegen te doen.. hard sparen, en de volgende keer maar meer geluk hebben.. en dan kan ik wel braaf elke maand mijn profiel checken, dan wordt ik nog aangehouden omdat er wel toevallig iets anders mankeert aan de auto.. lijkt wel onvermijdelijk..

Toch bedankt voor de tips die ik heb ontvangen..
  Bericht 
Martijn
Master
Bezwaar kan altijd, met als argument dat van die monteur. Dat je dus ter goeder trouw was, dat ie op 5 april toch voor keuring moest. Misschien krijg je een matiging van de sanctie.
  Bericht 
serhatinho
Master
Martijn schreef:
Bezwaar kan altijd, met als argument dat van die monteur. Dat je dus ter goeder trouw was, dat ie op 5 april toch voor keuring moest. Misschien krijg je een matiging van de sanctie.


Meen je dat Martijn?? Of wil je hem een beetje hoop geven? (wanhoop) :[
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
haha al is het een beetje hoop geven, toch bedankt.. ik zeg wel dat die agent eerst met die schuifmaat in zijn neus zat te peuteren, en dat de meting daardoor niet meer geldig is.. misschien krijg ik dan de troostprijs van de rechter, omdat ie er zo om moest lachen..

verder nog suggesties? :wink:
  Bericht 
jan roelofs
Master
BenSnel schreef:
Heb je ook wel gelijk in. maar toch ben ik van mening dat die 0,2mm het grootste verschil niet zijn, net als 10km/h vaak niet het verschil maakt, toch?

en ja, als ik wist dat het zo kielekiele was, had ik inderdaad wel actie ondernomen, maar breed zit ik niet met geld, dus hoopte ik het nog even uit te stellen..


Je genaaid voelen vanwege die 0,2 mm slaat nergens op natuurlijk! 1.6 is al het absolute minumum en dan wil jij daar nog op gaan beknibbelen?? En als jij niet wist dat het 'kielekiele' was dan zou je je auto af en toe eens wat beter moeten controleren. Als je geen geld hebt om je auto veilig te houden moet je gaan fietsen.

Klinkt hard maar dat vind ik echt.
  Bericht 
Raymond
Master
Doet me een beetje denken aan m'n eigen aktie jaren geleden door mijn auto voor een repo op 1,5 meter van een rdd te zetten..met de rd aan. :x
Gelukkig bleef het stil, maar heb hem wel snel 300 meter verderop gezet.
Bij een Ochtendgloren repo een keer voor de zekerheid met iemand anders meegereden omdat ik wist dat mijn auto iets mankeerde wat bij goed zoeken tot een boete zou leiden.
Vertrouw nooit agenten ;)
  Bericht 
-Joske-
Tour de Fr kenner '19 '20
jan roelofs schreef:
1.6 is al het absolute minumum


Ben ik niet met je eens... 1.6 mm is gewoon nog veilig genoeg.. anders hadden ze er wel 1.8 mm van gemaakt. Ik vind het gewoon naaierij dat die 5 april voor apk moet en nieuwe banden, en oom agent naait hem dan nog even 130 euro aan voor 0.2 mm.. waar hebben we het over.. Voor 130 euro kon ie 2 nieuwe banden kopen.

Maarja wat kan je er tegen doen ja.. Wat Renkie zegt kan je ook nog proberen.. banden van precies 1.6 of 1.7 mm erop doen.. Maja of ze daar in trappen weet ik niet. :wink:
  Bericht 
jan roelofs
Master
-Joske- schreef:
Voor 130 euro kon ie 2 nieuwe banden kopen.


En dat had ie dus ook moeten doen! Dat is juist het hele punt. Hij heeft de boete gekregen omdat hij NIET die nieuwe banden heeft gekocht... :x
  Bericht 
S60
Master
Jongens,
Wat een geneuzel hier!
Het gaat er even niet om of de grip van een Band bij <1,6mm slechts 60% is van nieuw ofzo!
Waar wel om? In de Wet staat dat Banden minimaal 1,6mm profiel moeten hebben. Maar hoe controleert meneer de Agent dat? Met een Duimstok? Schuifmaat? En meet hij op één plek, of een aantal plekken? En is een Agent in staat met zijn meetapparatuur op straat een meting te verrichten met een nauwkeurigheid van 0,1mm? Mijn Gevoel (en die heeft het vaak goed) zegt van niet. Een beetje slimme Agent gaat zo'n confrontatie dan ook niet aan. Maar bestaan die, slimme Agenten? :x

De oplossing Ben:
Die Banden moet je toch vervangen, doe dat dan ook! En vis bij de "Bandenboer" een Band met 2mm uit de afvalbak. Neem die, met een Schuifmaat, mee naar de Rechtbank. En laat die ouwe maar eens achter z'n Tafel vandaan komen (leg hem we eerst uit hoe een Schuifmaat werkt :-))

Fred :biertje:
  Bericht 
Sjaaky
Master
 
-Joske- schreef:
Ben ik niet met je eens... 1.6 mm is gewoon nog veilig genoeg.. anders hadden ze er wel 1.8 mm van gemaakt.


Onzin, iedereen die daar maar enigsinds kennis over heeft zal beamen dat 1.6 mm eigenlijk onder het min zit en al vervangen had moeten worden omdat het niet meer veilig is. Maarja veiligheid is dan weer een rekbaar begrip, wat voor de een nog een accepterbaar risco is is voor de andere onveilig, persoonlijk rij ik niet met minder dan 1,8 en het liefts nieuw bij 2mm.
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
jan roelofs schreef:
En dat had ie dus ook moeten doen! Dat is juist het hele punt. Hij heeft de boete gekregen omdat hij NIET die nieuwe banden heeft gekocht...


Lees nou eerst eens even goed voordat je dit soort misselijke berichten gaat plaatsen, ik heb al verteld, dat een monteur mij vertelde dat de banden nog wel even mee konden, ik heb hier geen verstand van, en ik ga er van uit dat die monteur dat wel heeft. en ik ga geen banden vervangen als mij verteld wordt dat het nog niet nodig is.. sommige mensen hebben het geld niet voor het oprapen.. ALS niet monteur mij had verteld dat er sowiezo al 2 banden niet meer in orde waren, had ik de prioriteit inderdaad bij nieuwe banden gelegd.

ik vind het zeer triest dat veel mensen meteen maar roepen "och koop maar even nieuwe, koop dit koop dat". ik kan dat niet, ik heb het geld niet als water, en ik vertrouwde een monteur om zijn kennis.. en ik verwacht ook dat iemand een monteur daarop kan vertrouwen..

ik weet ook wel dat banden onder de 1.6mm gewoon niet veilig genoeg zijn, en ik zeg er dan wel even bij dat ik met slecht weer enorm goed heb kunnen remmen, dit noemen we voor jullie lol dan maar even geluk.. dus nogmaals, ik weet dat ik wat dat betreft fout zat, maar ik zat ONBEWUST fout..

en daarom mag dit topic wel gesloten worden.. diep triest..
  Bericht 
Boralis
Master
 
Ik zou in ieder geval de banden ook nog even door de garage laten opmeten (met eventueel een verklaring). Heeft hij wel alleen de hoofdgroeven gemeten (en niet indicatoren en andere profielen)? Agenten hebben vaak ook geen flauw idee hoe ze het echt moeten meten. Zijn er genoeg die dat niet eens weten en op een willekeurig punt denken te mogen meten.

Zelf heb ik ze nu bij 2,2 al laten vervangen. Minder dan 2 wil ik niet eens meer meer rijden. Bij nat wegdek kun je het verschil echt wel merken.
  Bericht 
Harry S
Master
Maaruh hoe heeft de agent dat gemeten, met een profieldieptemeter, of geconstateerd met zijn supermannen oog?
  Bericht 
marcje
Master
BenSnel schreef:
er is inderdaad netjes gemeten met een digitale schuifmaat, ik moest zelfs meekijken of ie t goed deed, aangezien ik "er één van fs was".
en daar rolde feitcode N270s uit..


Harry S schreef:
Maaruh hoe heeft de agent dat gemeten, met een profieldieptemeter, of geconstateerd met zijn supermannen oog?


Heb je wel alles gelezen ?? Blijkbaar niet.., :dag:
  Bericht 
Fredje
Die hard
 
Tsja, ik begrijp je gevoel. Je richt je pijlen mijns insziens op de verkeerde partij. De wet stelt een (arbitrair) minimum. Daarboven mag, eronder niet. Een in jouw ogen gekwalificeerd persoon geeft aan dat het nog net kan. Jij kiest op basis daarvan nog niet tot vervanging over te gaan.
Conclusie: het gegeven advies was kennelijk onjuist. En die partij moet je dus aanspreken, hoewel jezelf wettelijk gezien uiteraard verantwoordelijk blijft.

Wel een naaiactie om het je zo op te leggen. Die conclusie deel ik dan wel weer met je .
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
nou, 4 nieuwe banden.. nu de apk van volgende week nog afwachten..
  Bericht 
HAW2006
Master
Wordt hij op de banden zeker niet afgekeurd.
  Bericht 
bak opt dak
Respect
 
voor de apk moeten banden minstens 1.6mm profiel hebben over 3 kwart van de breedte van het loopvlak vanuit het midden. dus 1/8ste van de breedte vanaf de buitenkant van het loopvlak naar binnen en 1/8ste vande breedte vandeband vanaf de binnenkant naar buiten.

mischien vage omschrijving , even anders formuleren.
3kwart van de breedte van de band moet minstens 1.6mm zijn. je mag zelf niet kiezen waar deze strook ligt. als je banden dus helemaal scheef naar binnen zijn afgesleten door foute uitlijning oid mag je niet 3kwart meten vanaf de buitenkant.
verders hebben de meeste banden slijtage indicators in het profiel zitten. die zijn meestal 1.6mm. in de groeven van het profiel zit dan een blokje rubber gegoten en zodra dat gelijk is met het loopvlak moet je eigelijk nieuwe.
  Bericht 
MaxNL
Master
Ontopic:
Als je aantoonbaar 'n afspraak had staan voor de APK is het inderdaad niet echt billijk, maargoed, geld is geld.

Offtopic:
1.6mm is de wettelijke grens, maar de veiligheidsgrens ligt daar ver boven. Ik vergelijk het vaak met kinderstoeltjes;
wettelijk zijn hier eisen aan gesteld, je moet eens in de winkel gaan kijken in welke simplistische vorm een kinderstoeltje wordt goedgekeurd! Kijk je dan naar een fatsoenlijk stoeltje van maxicosi of rÖmer bijvoorbeeld dan zie je ineens hoeveel verschil daarin zit. Ik leg in mijn bijbaan de mensen dan ook altijd uit, dat er een verschil is in de veiligheid die ze hun kinderen MOETEN bieden, en de veiligheid die ze KUNNEN bieden. Bij de goedkope 'wettelijk goedgekeurde stoel' zal het kind bij een flinke aanrijding aanzienlijk meer letsel oplopen, dan bij een kwalitatief goede stoel.

Hetzelfde geldt voor banden, vergeet niet, die 4 onbelangrijke dingen onderaan, zijn het enige contact wat jij met de weg waar je op rijdt maakt.

Tuurlijk snap ik wel dat je zegt heh, 1.6 of 1.4 loopt ie nou toch te miepen, maar je moet voor jezelf wel even nadenken van waarom heb ik ze zo ver op "durven te rijden"..?
  Bericht 
zilverkrullen
Weet de weg
Gewoon de banden door een werkplaats laten controleren en zeg dat je 1,6mm wilt hebben :devil:

Stuur de uitslag even naar de Ovj.
  Bericht 
scooby!!
Master
wat is dan het tijdverschil tussen het advies van de monteur en de meting van de politie?
  Bericht 
Dave-R
Die hard
laat ze inderdaad ens nameten. heb zelf er een een keer gehad die zo een schuifmaat op de minimum indicator zetten. zegt die het is wel krap 1.7mm kan nog net. vond dit al vreemd weet tenslote wat mijn profiel nog doet. even gekeken waar die mete zit daar zo een indicator. ernaast nog een keer gemeten 3.1 mm :roflol: prutser!
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
tijd tussen monteurcheck en agent-pinnen was iets van 3 weken.. ik heb de oude banden nog bij de garage liggen, wanneer men naar de indicatiepuntjes kijkt, zal men zien dat deze toch nog iets dieper liggen dan het profiel. vandaar ook dat ik ervanuit ging dat t nog goed was, net als de monteur.. maar toch, ik heb meegekeken met de agent, en die zette m toch wel op t juiste punt, en duwde de schuifmaat toch nog wel goed aan, zoals ik t zat.. blijft vreemd. Naja, heb er nu 4 nieewe banden opzitten, vandeweek nog eens ff naar de garage, kijken wat ik dan meet..
  Bericht 
Turkosariba
Master
BenSnel schreef:
jongens, het gaat hier om 0,2mm... Bovendien heb ik er pas geleden nog iemand naar laten kijken, en die zei dat ze nog net konden..

en remmen in de winter ging nog super, toen regelmatig nog noodstopjes moeten maken, de ABS zorgde er netjes voor dat ik ruim op tijd stil stond..


Dat je 'regelmatig nog noodstopjes' moest maken zegt genoeg over je rijgedrag, blijkbaar verbruik je veel milimeters. Niets mis mee, maar dan niet lopen piepen over 130 euri.
  Bericht 
Ton-up
Die hard
En dan te bedenken dat ze in de Formule 1 de slicks weer geherintroduceerd hebben, dan dit..
  Bericht 
Oosterwoldenaar
Die hard
En een dikke bump van mij. Ik heb hier een geval waarbij er geen schuifmaat is gebruikt. Alleen even voelen met de handen en hierop een bekeuring uitschrijven. Iemand jurisprudentie dat ik kan gebruiken? Of ergens eisen die vastgelegd zijn aan het meten van profilering?
  Bericht 
Stefvg
Die hard
Heb je tegen die motormuis ook vertelt dat je dacht dat alles in orde was geizen het "advies" van die monteur en je APK keuring 5 april?

Kan m altijd proberen te bellen, de situatie uitleggen, zeggen dat het onbewust was en dat je erna direct, voor de veilighied en "omdat het moet" 4 nieuwe onder hebt laten leggen.

Het zijn en blijven mensen die agenten en ondanks dat je tevaak net de verkeerde tegenkomt zitten er ook heel veel goede tussen met eergevoel.

Dus ik zou zeggen wie niet waagt wie niet wint!

edit: sorry beetje laat, topic is al wat verouderd
  Bericht 
Walker
Master
 
Gewoon in je bezwaar zetten dat er niet gemeten is met een (geijkt) meetinstrument. Eisen voor het meten staat hierboven duidelijk omschreven.
  Bericht 
944 guy
Master
Oosterwoldenaar schreef:
En een dikke bump van mij. Ik heb hier een geval waarbij er geen schuifmaat is gebruikt. Alleen even voelen met de handen en hierop een bekeuring uitschrijven. Iemand jurisprudentie dat ik kan gebruiken? Of ergens eisen die vastgelegd zijn aan het meten van profilering?


Pardon? Zelf even meten met schuifmaat en als de diepte toegestaan is een foto erbij. Vervolgens aanvechten zolang als nodig is.
Is je maat onvoldoende gewoon hameren op het gebrek aan een geijkt meetinstrument. Misschien doe je er goed aan een plaat metaal mee te nemen met sleuven van verschillende diepte en de officier van justitie te vragen hoe diep elke sleuf is (zonder meetinstrument!) :D
  Bericht 
Rallye_Ties
Weet de weg
 
Vanaf 2,5 mm wordt er nieuw rubber voor mijn kar besteld. 1,6 mm is eigenlijk al veel te weinig.


grtz
  Bericht 
BenSnel
Die hard
 
Auto is ook alweer weg, maandje na vervangen van Banden.. stuurinrichting vertoonde kuren.. Ben Autoloos:(
  Bericht 
Furr
Master
Rallye_Ties schreef:
Vanaf 2,5 mm wordt er nieuw rubber voor mijn kar besteld. 1,6 mm is eigenlijk al veel te weinig.

Wat een onzin, 1.6 is nog dik genoeg op een auto. Ze hadden zelfs nog wel 1.4 of 1.2 kunnen doen.
 Pagina 1 van 2  [ 51 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy