Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
  Bericht 
slowrunner
Eendagsvlieg
 
Hoi allemaal,

Ik zit met een vraag; in april 2015 ben ik gelaserd met 162 (gecorrigeerd) waar je 100 mag, het was al redelijk laat in de avond maar het blijft natuurlijk erg dom van mij.
De motoragent hield me verderop staande en en kon direct mijn rijbewijs bij hem inleveren.

Een paar dagen later kreeg ik een brief van de OvJ dat ze voor 2 maanden mijn rijbewijs in zouden houden, volgens mij is dit een redelijk standaard brief.
Hierop heb ik bezwaar aangetekend en een week later kreeg ik tijdens de raadkamerzitting bij de Rechtbank mijn rijbewijs "tijdelijk" terug in afwachting van de uiteindelijke strafzaak.

Echter heb ik tot op de dag van vandaag niets meer gehoord over wanneer mijn zaak voor komt of dat er uberhaupt iets gaat gebeuren.
Nu lees ik op internet dat het OM 3 jaar de tijd heeft om iemand te gaan vervolgen bij een overtreding, nu vraag ik mij af of de raadmakerzitting de start is geweest van de vervolging, of is het nu verjaard?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Thanks!
  Bericht 
Story
Master
 
Wanneer was de laatste brief van het OM?
  Bericht 
slowrunner
Eendagsvlieg
 
Hoi Feitelijk,

Dat was op 15 april 2015 (kennisgeving beslissing inhouding rijbewijs) dat ze 2 maanden mijn rijbewijs inhouden.
Voor de rest heb ik niets meer van het OM ontvangen.

Daarna is nog wel de raadkamerzitting geweest maar daar gaf de OvJ net als de Rechter aan dat ik mijn rijbewijs terug zou krijgen.
  Bericht 
Story
Master
 
slowrunner schreef:
Daarna is nog wel de raadkamerzitting geweest

Ook meer dan 3 jaar geleden?

Gefeliciteerd
  Bericht 
slowrunner
Eendagsvlieg
 
Ja een weekje later kon ik al bij de rechter langs, ging super snel.
Maar heeft de raadkamerzitting hier niets mee te maken dan?

Thanks!
  Bericht 
slowrunner
Eendagsvlieg
 
Ik zie namelijk dat in artikel 70 (strafrecht), 3 jaar staan voor overtredingen, deze lijkt me duidelijk.
Maar in artikel 72 staat dat elke daad van vervolging de verjaring stuit, en in geval van overtredingen opnieuw maximaal 10 jaar mag duren.
  Bericht 
Ogre
Master
slowrunner schreef:
Maar in artikel 72 staat dat elke daad van vervolging de verjaring stuit, en in geval van overtredingen opnieuw maximaal 10 jaar mag duren.

De raadkamerzitting stuit de verjaring, er begint dan op die datum een nieuwe termijn van 3 jaar.
Die 10 jaar geldt voor het totaal van de termijnen, ze kunnen dus niet eindeloos na elke 2 jaar en 11 maanden weer een 'daad van vervolging' doen om dan weer 3 jaar de tijd te kunnen nemen. Na 10 jaar (vanaf de begindatum van de eerste 3 jaren termijn) is het dan hoe dan ook einde oefening voor het OM.
  Bericht 
slowrunner
Eendagsvlieg
 
@ Ogre thanks helder, dit klinkt een stuk logischer dan dat ze 10 jaar de tijd hebben om iemand voor te laten komen.
Maar goed in mijn geval is het dus al lang verjaard :thumb:

Ben wel benieuwd wanneer ik een bericht mag ontvangen dat het is afgedaan.

Thanks!
  Bericht 
HypHyper
Master
Mooie naam voor iemand die 62 km/u te snel heeft gereden. :P
 Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy