Pagina 1 van 1  [ 6 berichten ]
  Bericht 
BRBW
Eendagsvlieg
 
Ik ben met mijn Italiaanse (EU) rijbewijs op 23 mei geklokt met 53 km/u te snel binnen de bebouwde kom en mijn rijbewijs werd direct ingevorderd. 27 mei kreeg ik een brief om voor de Officier van Justitie te verschijnen op 4 juli. Aangezien ik op die datum in het buitenland aan het werk zou zijn heb ik direct een aangetekende brief verstuurd om mee te delen dat ik op die datum niet zou kunnen verschijnen. Bij die brief had ik een kopie van mijn contract gedaan en een kopie van de vliegtickets waarin duidelijk stond dat ik pas op 30 september weer in NL zou zijn. 2 dagen later ontving ik mijn rijbewijs terug, zonder verdere mededeling.

Een vriend van mij leegde de brievenbus deze week en bij de post zat een aangetekende brief (waar dus niet voor getekend is) van het CBR gedateerd 22 juli met een aankondiging EMG.

Mijn vragen:
Kan iemand met een NL paspoort en een buitenlands (EU) rijbewijs die al bijna 20 jaar niet in NL woonachtig is gevraagd worden een EMG cursus te volgen?
Is de brief van het CBR niet veel te laat verstuurd?
En is de brief sowieso ongeldig omdat er niet voor getekend is?
  Bericht 
Spook
Master
Je kunt volhouden die brief niet te hebben ontvangen. Dit flikken de postbezorgers heel vaak. Waarmee aangetekende post dus precies nul meerwaarde heeft.
  Bericht 
Blaataap
Master
BRBW schreef:
Kan iemand met een NL paspoort en een buitenlands (EU) rijbewijs die al bijna 20 jaar niet in NL woonachtig is gevraagd worden een EMG cursus te volgen?


Jawel maar of je het ding volgt is een tweede. Wat het compliceert is dat je zo te lezen een NL (post)adres hebt waarmee het niet in NL wonen op losse schroeven staat voor een bureaucraat.
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Stel dat je die EMG niet volgt, wat gaan ze dan doen met je Nederlandse rijbewijs? Juist, niets, want dat is er niet. En ik betwijfel of ze iets met een buitenlands rijbewijs kunnen.
  Bericht 
Blaataap
Master
Ze kunnen de rijbevoegdheid voor binnen Nederland intrekken natuurlijk. Maar als je in het buitenland woont en daar je auto hebt maakt dat weinig uit.
  Bericht 
jack19
Master
 
Kijkend naar art.14 en 15 van de regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid staat er alleen dat je de taal voldoende moet beheersen. Beheers je die niet, volgt een onderzoek naar de rijgeschiktheid.

Kijkend naar artikel 131 lid 4 wvw kan het CBR, ook een buitenlands rijbewijs ongeldig verklaren (voor gebruik in Nl), met als voorwaarde dat de houder van dat rijbewijs woonachtig is in Nederland.
 Pagina 1 van 1  [ 6 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy