Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
  Bericht 
Christafari
Master
Hi all,

Ik mag naar veel evenementen van mijn werkgever waar gecontroleerd wordt op een QR-code. Lekker veel naar de teststraat dus :roll:

Als ik dat testen voor zakelijke doeleinden doe, is die rit dan aan te merken als een zakelijke rit? Of is dat privé?
  Bericht 
Joël D.
Master
Als je die QR code nodig hebt voor zakelijke evenementen is die rit ook zakelijk. Kan je makkelijk overleggen eventueel met tickets van die evenementen toch?
  Bericht 
shootme
Master
Hoe moet je het anders doen? Eerst naar huis, prive auto pakken, naar teststraat, weer terug om de zakelijke auto te pakken? voor iets dat je nodig hebt voor je werk? Hoe doe je dat met tanken dan?
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Als je kunt aantonen dat je die test nodig had voor een zakelijk evenement, klinkt me dat logisch.
Net als wanneer jij ergens bepaald gereedschap moet ophalen voor een (aansluitende) klus, dan is dat toch ook zakelijk? Als je het maar kunt bewijzen.
  Bericht 
Cweepz
Master
Je kunt je ook laten vaccineren. Scheelt een berg ritjes.
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Cweepz schreef:
Je kunt je ook laten vaccineren. Scheelt een berg ritjes


Newsflash : ook dan heb je (in steeds meer) gevallen een negatief testbewijs nodig. (wat ook logischer is dan een qr op basis van een prik)
  Bericht 
lorat
Master
Dat weet je niet. Een bijwerking kan zomaar zijn dat je over een paar jaar dagelijks naar het ziekenhuis moet.

Maar waarom wil je het weten? Bijtelling? Of krijg je het anders niet vergoed door je werkgever?
  Bericht 
Christafari
Master
djee schreef:
Newsflash : ook dan heb je (in steeds meer) gevallen een negatief testbewijs nodig. (wat ook logischer is dan een qr op basis van een prik)

Is dat zo? Heb je voorbeelden?

lorat schreef:
Maar waarom wil je het weten? Bijtelling?

Si. Nieuwe werkgever en deze auto ga ik alleen zakelijk rijden.
  Bericht 
Blaataap
Master
Christafari schreef:
Si. Nieuwe werkgever en deze auto ga ik alleen zakelijk rijden.


Heb je deze vraag al neergelegd bij de Belastingdienst?
  Bericht 
Kwibus
Master
djee schreef:
Newsflash : ook dan heb je (in steeds meer) gevallen een negatief testbewijs nodig. (wat ook logischer is dan een qr op basis van een prik)
Oh, en kun je die uitspraak ook staven?
  Bericht 
lorat
Master
Christafari schreef:
Si. Nieuwe werkgever en deze auto ga ik alleen zakelijk rijden.


Wie vergoedt de kosten voor de test? Voor het onbelast vergoeden zijn er een aantal voorwaarden:
https://www.rendement.nl/werkkostenrege ... ijven.html

Als de werkgever aan die voorwaarden voldoet, en jij dus geen cent betaalt, wordt het door de belastingdienst aangemerkt als arbovoorziening. De werkgever mag het dan onbelast vergoeden. Gaat dit natuurlijk om iets anders.
Maar get zou heel opmerkelijk zijn als je de rit die je maakt t.b.v. een arbovoorziening vervolgens niet als zakelijk aan zou kunnen merken.
  Bericht 
Christafari
Master
Testen is nu nog gratis toch?
  Bericht 
Mdw
Ultimate Master
Christafari schreef:
Testen is nu nog gratis toch?


Voor theater/restaurant/uitgaan nog wel , als je op reis gaat is het niet meer gratis.
  Bericht 
Christafari
Master
Ah, ok. Dan is de vergoeding nu nog geen issue. Geen idee of mn werkgever dit gaat vergoeden. Dat wordt op dat moment een discussie. Leuk, bij een nieuwe werkgever :thumb:
  Bericht 
maarten28
Master
Christafari schreef:
djee schreef: Newsflash : ook dan heb je (in steeds meer) gevallen een negatief testbewijs nodig. (wat ook logischer is dan een qr op basis van een prik)
Is dat zo? Heb je voorbeelden?


Dat dus. De regel is dat je een coronabewijs moet hebben en dat krijg je als je gevaccineerd bent, je een herstelbewijs hebt of je een negatieve testuitslag hebt. Dat laatste bij testenvoortoegang.nl en 24 uur geldig per keer.
Alle drie zijn gelijkwaardig aan elkaar en een evenement kan dus niet zeggen dat het ene bewijs wel geldt en het andere niet. Dat is voor hun ook niet zichtbaar want het enige wat ze doen is een QR code scannen en die zegt ok of niet ok.
  Bericht 
Christafari
Master
djee bedoelt volgens mij dat je, ook als je gevaccineerd bent steeds vaker een negatief testbewijs nodig hebt, en dat heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen.

De scanner zegt meer dan alleen ok of niet ok; ook of je getest bent of gevaccineerd. Wat op zich wel vreemd is.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Alle drie zijn gelijkwaardig aan elkaar en een evenement kan dus niet zeggen dat het ene bewijs wel geldt en het andere niet


En waarom niet?
Aleeen een BOA kan niet zeggen dat je fout bezig bent als je op QR controleert (wettelijk minimum).

Er is echter geen enkele reden waarom een particulier niet zwaardere eisen mag opleggen dan het wettelijke minimum.
Kijk bv naar de formule 1 teams....ik neem aan dat het merendeel van die werknemers daar gevaccineerd is, echter hoor je toch ook van positieve test uitslagen bij die teams....dan is het meteen quarantaine.
  Bericht 
maarten28
Master
Negatief testbewijs en bewijs van vaccinatie staat aan elkaar gelijk. Als je gevaccineerd bent en daar je QR code van hebt zul je niet nog eens extra je moeten laten testen en daar je testbewijs van laten zien.

Misschien dat mensen denken dat dat voor de controle verschillende dingen zijn en dan gaan roepen "maar je moet je eerst laten testen".
Nee. Ben je gevaccineerd en heb je een QR code? Dan zal het in orde zijn.
  Bericht 
zadkine
Master
maarten28 schreef:
Nee. Ben je gevaccineerd en heb je een QR code? Dan zal het in orde zijn.


Wel, ik heb gehoord dat werkgevers hier en daar een negatief test bewijs eisen....gevaccineerd of niet.

De F1 is 1 van die plekken. Maar zoiets ook gehoord van iemand die bij een toneel gezelschap in theaters optreedt. Ze willen daar uitsluiten dat leden van het gezelschap een ander aansteken....en dat dus ongeacht vaccinatie status.
  Bericht 
lorat
Master
Christafari schreef:
De scanner zegt meer dan alleen ok of niet ok; ook of je getest bent of gevaccineerd. Wat op zich wel vreemd is


In de Europese QR code staat veel informatie. In de Nederlandse niet. Alleen initialen (niet eens volledig zelfs) en je geboortedag. Niks over vaccinatie, test, of zonder test in een gehackte database gezet.
Dat heeft Hugo dan wel weer goed geregeld. Nu Europa nog.
  Bericht 
Christafari
Master
lorat schreef:
In de Europese QR code staat veel informatie. In de Nederlandse niet. Alleen initialen (niet eens volledig zelfs) en je geboortedag. Niks over vaccinatie, test, of zonder test

Ik heb een afbeelding gezien waar dat wel degelijk werd getoond op de scanner van de uitbater. Maar ik weet eerlijk gezegd niet meer waar en hoe betrouwbaar die bron was.

zadkine schreef:
Maar zoiets ook gehoord van iemand die bij een toneel gezelschap in theaters optreedt. Ze willen daar uitsluiten dat leden van het gezelschap een ander aansteken....en dat dus ongeacht vaccinatie status.

Zoals het eigenlijk hoort.

Maar goed, om te voorkomen dat dit ook een volledig coronatopic wordt, ik rijd dus pas sinds kort alleen zakelijk. Wat is jullie ervaring/advies; navragen of geen slapende honden wakker maken? Hoe vaak komt er controle op een kilometeradministratie? Iemand enig idee?
  Bericht 
maarten28
Master
zadkine schreef:
Wel, ik heb gehoord dat werkgevers hier en daar een negatief test bewijs eisen....gevaccineerd of niet.

De F1 is 1 van die plekken. Maar zoiets ook gehoord van iemand die bij een toneel gezelschap in theaters optreedt. Ze willen daar uitsluiten dat leden van het gezelschap een ander aansteken....en dat dus ongeacht vaccinatie status.


Buitenland (F1) zijn andere regels. Voor 25 september (F1 Zandvoort) waren andere regels. Werkgevers mogen vragen of je gevaccineerd bent maar daar hoef je niet op te antwoorden. Werkgevers mogen dergelijke informatie niet vastleggen want AVG. De werkgever mag je niet verplichten te vaccineren. Coronatoegangsbewijs is in principe voor horeca, niet voor werk. Werkgever mag je werkzaamheden aanpassen als hij denkt dat er een besmettingsrisico is.
En omdat ik denk dat testbewijs en vaccinatiebewijs aan elkaar gelijk staan denk ik dat de werkgever ook niet mag verplichten een testbewijs te overleggen, maar dat kan ik niet in de uitleg van de overheid terugvinden.
Werken in de horeca is ook zoiets. De werkgever mag dus niet eisen dat je gevaccineerd bent en het kan dus zo zijn dat je als niet-gevaccineerde in de horeca mensen mag helpen die alleen met een vaccinatiebewijs (QR-code) binnen mogen. Maar dan moet er wel voor gezorgd worden dat het besmettingsrisico verminderd wordt.
En met horeca moet je ook lezen: beurs, evenement, sportwedstrijd, disco, theater.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vaccineren
  Bericht 
shootme
Master
maarten28 schreef:
En omdat ik denk dat testbewijs en vaccinatiebewijs aan elkaar gelijk staan

Ook als je gevaccineerd bent kun je nog steeds besmet worden en anderen besmetten. Vaccin is niet 100%, na verloop van tijd (2 jaar geloof ik) kom je al onder de 50%.
  Bericht 
Walker
Master
 
Zolang je de teststraat bezoekt tijdens kantooruren (en niet in het weekend) zal de kans op controle klein zijn...
  Bericht 
Christafari
Master
Snap ik, maar als ik mijn registratie moet overleggen dan zullen die ritten er wel tussen staan.
  Bericht 
Blaataap
Master
Christafari schreef:
Snap ik, maar als ik mijn registratie moet overleggen dan zullen die ritten er wel tussen staan.


Dat is dan toch geen probleem? Je bent immers op verzoek van je werkgever, onder werktijd en met door je werkgever gegeven middelen, naar de teststraat gereden. Heel veel zakelijker gaat zoiets niet worden lijkt mij.
  Bericht 
Christafari
Master
Lijkt mij ook idd. Nu maar hopen dat die pennenlikkers er ook zo over denken. Ik twijfel nog of ik het ga navragen bij de belastingdienst.
  Bericht 
Robert1
Master
Ook stukje kans x effect ...

je kan natuurlijk gewoon die KM's als zakelijk registeren. En mocht je een keertje controle krijgen (heb ik in al mijn lease-km's nog nooit gehad), laat 'men' het dan maar zeggen. En mocht je die km's dan toch als privé had moeten classificeren, ... 'sorry, wist jij veel' ...

Je bent een van de heel vele lease-rijder en niet iedereen kan gecontroleerd worden ...
  Bericht 
Piet_Piraat
Master
Anderzijds: het is wel een dure gok. Als je controle krijgt en ze merken het aan als privérit waardoor je over de 500km privé gaat, ben je financieel vrij zuur, gok ik.
  Bericht 
bruintje beer
Master
Robert1 schreef:
... 'sorry, wist jij veel' ...
Daarmee ga je nergens onderuit komen vrees ik.
Christafari schreef:
Ik twijfel nog of ik het ga navragen bij de belastingdienst.
Doen, en dan zorgen dat het antwoord ook per mail komt.
  Bericht 
Robert1
Master
Allemaal voor het geval dat TS door de fiscus eruit wordt gelicht en het detailniveau wordt gehaald van deze paar km's ... Die kan je wel geïnterpreteerd als 'zakelijk'.

Maar idd ... wil je zekerheid ... :thumb:
bruintje beer schreef:
Doen, en dan zorgen dat het antwoord ook per mail komt.
  Bericht 
Christafari
Master
Ok, ik neig daar toch ook naar. Ik bel wel onder een andere naam. H. De Jonge ofzo.
  Bericht 
Cweepz
Master
Beter digitaal zodat je het zwart op wit hebt
  Bericht 
basjuh1981
Master
bruintje beer schreef:
Daarmee ga je nergens onderuit komen vrees ik.


Niet iedereen heet Mark ;)
  Bericht 
Suggestief
Master
Christafari schreef:
Als ik dat testen voor zakelijke doeleinden doe, is die rit dan aan te merken als een zakelijke rit? Of is dat privé?


Als je werkgever je opdraagt om te testen dan is het zeker zakelijk.
Vraag of hij/zij dat vast wil leggen.
  Bericht 
Christafari
Master
Cweepz schreef:
Beter digitaal zodat je het zwart op wit hebt

Hoe dan? Een mailadres hebben ze niet en social media gebruik ik niet.

Suggestief schreef:
Als je werkgever je opdraagt om te testen dan is het zeker zakelijk.
Vraag of hij/zij dat vast wil leggen.

Nou ja, opdraagt. Ik kan anders niet naar bepaalde klantbijeenkomsten of congressen toe. Dat vastleggen is nog wel een idee nadat ik antwoord heb van de BD. Als mn werkgever het niet vast wil leggen dan hebben we mogelijk een uitdaging. Ik ga namelijk geen bijtelling betalen voor ritten die ik privé nooit gemaakt zou hebben. Hmmm, mooie uitspraak Chris. Die kan ik mooi gebruiken mocht ik ooit voor het bankje komen te staan ;-)
  Bericht 
djee
Tour de France kenner '23
Christafari schreef:
Die kan ik mooi gebruiken mocht ik ooit voor het bankje komen te staan ;-)


Als jij het gewoon kunt verklaren is er niets aan het handje.
  Bericht 
Suggestief
Master
Christafari schreef:
Dat vastleggen is nog wel een idee


Citaat:
Auto stilstand
Een van onze leden stelde de vraag, of de kilometers van een rondje rijden in de stilstaande zakelijke auto, zakelijke kilometers zijn. Hij betaalt geen bijtelling en heeft dus de beschikking over beperkte privékilometers (500 kilometer per jaar). Nu hij thuis werkt, gebruikt hij de auto niet meer en we weten dat langdurige stilstand niet goed is voor een auto.
Het antwoord is: alleen in opdracht van de werkgever mogen deze rondjes als zakelijke kilometers worden genoteerd.

In deze situatie geldt het ook, een rondje rijden.

https://www.vzr.nl/nieuws/details/updat ... aatregelen
  Bericht 
Christafari
Master
Tnx :thumb:
  Bericht 
Christafari
Master
Gister BD gesproken. Het uitgangspunt is dat ik aannemelijk moet maken dat ik niet meer dan 500 km privé heb gereden. Klinkt als een 'duuuh' maar daarmee kom je wel bij de essentie. Ik zou de rit privé niet gemaakt hebben dus zie ik dit als zakelijk.
Ze gaf nog als tip mee om te kijken hoe mijn werkgever er in staat maar dat is nu met proeftijd en tijdelijk contract met opzegtermijn even niet handig. Eerst mijn meerwaarde laten zien.
  Bericht 
FocusWagon
Master
Bewaar wel de mails waarin staat dat je de test nodig hebt voor je werk. Er is vast communicatie over je trips waar dat (terloops) genoemd wordt. Dan hoef je niet te vragen of ze willen melden dat het een zakelijke trip is, maar kan je richting belastingdienst wel aannemelijk maken dat dit zakelijke kilometers zijn.
 Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Leden gezien in dit onderwerp:

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy