Pagina 1 van 1  [ 7 berichten ]
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Een parkeerboete uitschrijven kóst stad Utrecht meer dan het óplevert: 2 miljoen euro in totaal

Het uitschrijven van parkeerboetes kost de gemeente Utrecht meer geld dan het oplevert. Dat leidt tot een rood bedrag van ruim twee miljoen euro onderaan de streep in 2024, verwacht het stadsbestuur.

De landelijke overheid bepaalt de maximale hoogte van parkeerboetes. Dit jaar ligt dat bedrag op 76,70 euro. Maar het scannen en controleren van alle nummerborden in de Utrechtse straten, het uitschrijven van de bekeuringen en onderhouden van de parkeerautomaten kost meer. Véél meer. Zo’n 93 euro per prent, om precies te zijn. En dat betekent een verlies van bijna 16,50 euro per uitgeschreven parkeerboete.

Meer boetes, minder verlies
De gemeente verwacht dit jaar zo’n 129.400 parkeerbonnen uit te schrijven. Dat betekent een verlies van ruim 2,1 miljoen euro voor Utrecht. Maar er is ook goed nieuws, want de financiële schade per bon daalde flink de afgelopen jaren. Eén bekeuring kostte de gemeente in 2019 bijna 61 euro, vorig jaar was dat 5 euro. En dat is niet zomaar.

De kosten voor het uitdelen van boetes bleven namelijk ongeveer gelijk, maar controleurs slingerden veel meer auto-eigenaren op de bon. Deels komt dat omdat mensen in steeds meer wijken moeten betalen om hun auto te parkeren.

Daarnaast worden de parkeercontroles ook steeds slimmer, meldt een gemeentewoordvoerder. ,,De handhaving wordt aangestuurd op basis van data. Elk jaar verzamelen we meer informatie, waardoor onze analyses verbeteren en we beter kunnen controleren.”

Bovendien steeg de wettelijke hoogte van parkeerboetes met ongeveer tien euro in vijf jaar tijd. Daardoor hoefde de gemeente minder bij te leggen.

Salaris en parkeerautomaten
Een einde aan de dalende lijn van boeteverlies is nu in zicht. De totale kosten voor het uitdelen van parkeerbekeuringen schommelen sinds 2020 rond 8,6 miljoen euro. Dat bedrag stijgt dit jaar met bijna veertig procent naar zo’n 12 miljoen euro.

Dat komt vooral door de stijgende informatie- en verwerkingskosten. Daaronder valt het kantoor voor gemeentelijke belastingen (BghU), die de boetebedragen int en bezwaarprocessen uitvoert. Dat geldt ook voor de parkeerautomaten en het handhavingssysteem.

Bovendien trekt de gemeente ruim 4,8 miljoen euro uit voor personeelskosten. Hiervan worden de salarissen van parkeercontroleurs betaald, net als een deel van de uitgaven voor wijkboa’s en meldkamermedewerkers. Dit bedrag is een stijging van meer dan zestig procent in vergelijking met 2019. De kosten voor management, administratie en financiële afdelingen (‘overhead’) bedragen ongeveer 1,8 miljoen euro en dat is juist minder dan het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.

De rode cijfers zijn niet nieuw; sinds 2019 moet het stadsbestuur telkens geld bijleggen voor het uitdelen van parkeerbonnen. Dit probleem speelt niet alleen in Utrecht, stelt een gemeentewoordvoerder. ,,De meeste gemeenten hebben hogere kosten dan opbrengsten voor parkeerhandhaving.”

‘Controle is nodig, ondanks de kosten’
De gemeente maakt elk jaar een voorlopige berekening van inkomsten en uitgaven. Deze begroting bedraagt in 2024 ruim twee miljard euro. Ongeveer 0,1 procent daarvan wordt gebruikt om het parkeerboeteverlies te compenseren.

De komende periode moet het stadsbestuur elk dubbeltje omdraaien. De nagenoeg lege portemonnee dwingt tot bezuinigingen van 75 miljoen euro. Vooralsnog lijkt het betaald parkeren geen slachtoffer te worden van de schrap- en spaardrift, ondanks het verzet in sommige wijken.

,,De gemeentelijke begroting is niet bepalend voor de uitbreiding van betaald parkeren”, vertelt een gemeentewoordvoerder. ,,Het doel is om de parkeerruimte, waarvan er al weinig is, beter te regelen en zo bij te dragen aan een leefbare stad. Bovendien maken we zo ruimte vrij voor groen en fietsenstallingen. Om dit doel te bereiken is controle nodig, ondanks de bijbehorende kosten.”

Bron: https://www.ad.nl/utrecht/een-parkeerbo ... ~a080d7c1/

De oplossing is heel simpel. Geen parkeerboetes meer uitschrijven. Utrecht bespaart daarmee 2 Miljoen en de burgers zijn blij. :honger: :honger:
  Bericht 
Mr.Cabdriver
Master
Moeten ze niet de parkeergelden bij de baten tellen?
  Bericht 
wellproc
Master
Nee, dan hebben ze geen tranentrekkend verhaal meer over hoe zielug ze zijn... :duh:
  Bericht 
dvdouden
Master
Mr.Cabdriver schreef:
Moeten ze niet de parkeergelden bij de baten tellen?
jep. Belachelijk artikel.
Zonder controle zou niemand zo gek zijn parkeergeld te betalen en dat kost de gemeente veel meer.

Gemeente Utrecht mag echt niet klagen:
Citaat:
Wat levert het op?
Dankzij de uitbreiding van betaalde parkeerzones én een verhoging van de tarieven verwacht de gemeente dat de inkomsten flink zullen toenemen.

De inkomsten uit vergunningen zullen volgens Utrecht stijgen van 1,36 miljoen euro in 2023 tot 1,55 miljoen in 2024. Vooral de inkomsten uit kort parkeren stijgen sterk: van 3,34 miljoen in 2023 naar 8,7 miljoen euro in 2024.

In totaal moeten de inkomsten worden verhoogd van 4,7 miljoen euro in 2023 naar 10,32 miljoen euro een jaar later. In 2026 moet dat zijn opgelopen naar 19,25 miljoen euro.

https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/35 ... d-parkeren
  Bericht 
bruintje beer
Master
AD schreef:
en onderhouden van de parkeerautomaten
Dat zit dus inbegrepen in die 2 miljoen en heeft geen flikker te maken met naheffingen uitschrijven. Stukje stemmingmakerij dus, dit artikeltje.
  Bericht 
zadkine
Master
De oplossing is heel simpel. Geen parkeerboetes meer uitschrijven.


Ik snap niet dat journalisten zo dom kunnen zijn....
Tijd voor een klacht wegens verstrekken van desinformatie aan het AD?

Zoals ook bruintje al zegt over onderhouden parkeer automaten...

bruintje beer schreef:
Dat zit dus inbegrepen in die 2 miljoen en heeft geen flikker te maken met naheffingen uitschrijven. Stukje stemmingmakerij dus, dit artikeltje.


Maar kennelijk rekenen ze ook al de gemeentelijke belastingdienst (deels) mee bij de kosten van parkeer bonnen.
Echter, mi hebben die kosten vooral betrekking op registreren van wie WEL parkeerbelasting betaalt...op kenteken bv, via een app.
Dat ze toevallig die vastgelegde info ook gebruiken om bonnen te schrijven (voor wie dus NIET geregistreerd staat in die administratie) staat hier los van.
Dus ook verkeerde toerekening.
  Bericht 
Ducantoni
Master
Ik had liever gelezen dat de handhaving van die stompzinnige luljeuzone de gemeente meer kost dan het oplevert.
 Pagina 1 van 1  [ 7 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy