Postingstijd interval gedetecteerd van 1622.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

 Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
  Bericht 
Speedyman
Master
Graag wil ik mijn auto gaan voorzien van ledverlichting. Ik bedoel hiermee ; de normale verlichting vervangen voor led lampjes.

Nou weet ik dat het dimlicht niet vervangen mag worden (kan ook nog niet), maar hoe zit het met b.v. het stadslicht ?

Je kan tegenwoordig elke fitting in led versie krijgen, gaan veeeeeeel langer mee, en trekken minder stroom.

Wie weet hoe de regels hierover zijn, en dan ook met name voor de APK.
  Bericht 
V40115
Master
 
Ik weet het niet helemaal zeker, misschien kan ik het ergens terugvinden, maar dit is wat ik weet.

Zolang de lichtopbrengst gelijk blijft, mag er ledverlichting geplaatst worden.
Eventueel hogere lichtopbrengst mag niet verblindend zijn.

Stadslicht en knipperlicht en achterverlichting kan veelal gewoon door LED vervangen worden.

Eén maar bij knipperlicht en achterverlichting. Indien je gele/oranje of rode glazen hebt mag je er geen gele/oranje of rode LED's in stoppen
  Bericht 
Flintstone
Die hard
 
Ik heb zelf in de Vectra Angel Eyes ingebouwd. Het stadslicht bestaat uit vier ledjes per ring en de APK keurmeester vond dit verder prima.

Afbeelding
  Bericht 
Speedyman
Master
Zie ik goed; zitten die ringen met ledjes bij het grootlicht, Flintstone ?
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Voorzover ik weet mag je de verlichting niet aanpassen. De kans op een afkeuring bij de APK is groot.

Je auto voldoet niet meer aan de type goedkeuring van de RDW.
  Bericht 
pASCII
Master
Toch wel Teun, anders kan je immers nooit de lampen upgraden naar Xenon, of minder duur: "Philips Night Guide" lampen.
  Bericht 
Twentshaagje
Master
zijn die ledjes kostbaar? OFwel veel duurder dan mijn gewone halfords lampjes 8) Geef eens een indicatie.
  Bericht 
scooby!!
Master
als er maar E-keur opzit :wink:
  Bericht 
ErikV
Master
Maserati Teun schreef:
Voorzover ik weet mag je de verlichting niet aanpassen. De kans op een afkeuring bij de APK is groot.

Je auto voldoet niet meer aan de type goedkeuring van de RDW.

Zolang het lichtbeeld goed is en er geen 'overbodige' verlichting met 'verkeerde' kleur AANGESLOTEN is, kom je glansrijk door de APK.

Ik heb zelf H1 projectorkoplampen (lenzen) ipv de normale H4 koplampunits, scheelt enorm in de lichtopbrengst en het is volledig legaal!
  Bericht 
ErikV
Master
scooby!! schreef:
als er maar E-keur opzit :wink:

Mijn koplampen hebben SAE DOT (=VS) goedkeuring, ik heb er nog nooit commentaar over gehad.

De politie doet er niet moeilijk over, je lichtbeeld moet gewoon in orde zijn, dat is het belangrijkste.

Zelfde verhaal met E-keur op uitlaat, is ook bull.
  Bericht 
Excuus_mexicaan
Die hard
 
Mijn LED angeleyes waren ook no problem bij de steekproef APK. Heb ook een kennis die heeft LED contourverlichting, en een andere kerel LED clignoteurs, 1 clignoteur bestaande uit een rijtje van 5 oranje schijnende LEDjes (gewoon heldere lampjes).

al met al, wat je zelf aangeeft, als dimlicht nog niet mogelijk, maar als stads/knipper en/of achterlichten mag het wel.

maarre... wil je stroom besparen ofzo? :D
  Bericht 
renkie
Master
 
Ik heb bij mijn vw de rem en achterlichten vervangen voor led lampjes

is 7 kleine en 1 grotere led in het midden met dezelfde fitting als normale lampjes

Ik heb in beide de 'remlichtversie' zitten welke wat feller is

En ik moet zeggen : het gaat erg goed, eeder kon ik om de paar maand lampjes wisselen achter en nu zit het er al ruim een jaar is zonder problemen.
  Bericht 
Flintstone
Die hard
 
Speedyman schreef:
Zie ik goed; zitten die ringen met ledjes bij het grootlicht, Flintstone ?


Om het groot licht zitten inderdaad ook ledjes voor het stadslicht.

Verder is E-keur niet meer verplicht. Dat was ooit eens.
  Bericht 
Speedyman
Master
Ook ??? ook om je dimlicht, mag dat zomaar ?? Dan is een deel van je reflector toch afgedekt ?
  Bericht 
Remo
Master
renkie schreef:
Ik heb bij mijn vw de rem en achterlichten vervangen voor led lampjes

is 7 kleine en 1 grotere led in het midden met dezelfde fitting als normale lampjes

Ik heb in beide de 'remlichtversie' zitten welke wat feller is

En ik moet zeggen : het gaat erg goed, eeder kon ik om de paar maand lampjes wisselen achter en nu zit het er al ruim een jaar is zonder problemen.


dan durf ik met zo'n 99% zekerheid te zeggen dat ze van de Halfords komen ;)
Mijne komen ook hiervandaan, nooit problemen mee gehad, maar wel af en toe gehoord dat ze niet erg fel zijn bij het remmen... Dus zowieso zonder 3e remlicht af te raden
  Bericht 
FlashLight
Pro
 
Speedyman schreef:
Nou weet ik dat het dimlicht niet vervangen mag worden (kan ook nog niet),


Afbeelding

Drie keer raden waar het dimlicht van een Audi R8 uit bestaat ;).
  Bericht 
unickque
Die hard
Dat was de conceptversie... de uiteindelijke R8 heeft weer gewone lampjes hoor

Afbeelding
  Bericht 
tha steef
Master
Als je in je knipperlichten een ledje zet,
dan kan het zijn dat de auto denkt dat het lampje kapot is.
en dat ze snel gaan knipperen, niet elke auto heeft dat, maar omdat het lampje minder verbruikt, lijkt het alsof er ergens 1tje kapot is
  Bericht 
Speedyman
Master
Thanks All :thumb:

Ik kan ze gaan bestellen (bij Conrad.nl) en kijken of alles naar tevredenheid is. :)
  Bericht 
pASCII
Master
tha steef schreef:
Als je in je knipperlichten een ledje zet,
dan kan het zijn dat de auto denkt dat het lampje kapot is.
en dat ze snel gaan knipperen, niet elke auto heeft dat, maar omdat het lampje minder verbruikt, lijkt het alsof er ergens 1tje kapot is

Kwestie van een weerstandje er tussen plaatsen.
  Bericht 
boersma
Master
Even een megaschop... ik heb bi-xenon in de renault zitten maar bij het bedienen van grootlicht (Gebruik het zelden, maar toch) heb ik naast het xenon-grootlicht ook nog dat er een halogeenlamp (H7 denk ik) aan gaat.
Mag je die halogeen ook vervangen door led?
Ik heb immers gewoon xenon grootlicht. Nu kan ik ook die H7 eruit halen, maar als er een LED-oplossing voor is en legaal toe te passen is?

(ik vond dit topic via Google, vandaar de schop).
Zoiets als dit:
http://auto_diversen.marktplaza.nl/auto ... 101707.htm
Afbeelding
  Bericht 
RAH
Master
Boersma, is die halogeenlamp geen bochten verlichting? Auto's met bi-xenon hebben (volgens mij) normaal geen extra grootlicht.
  Bericht 
boersma
Master
Ik heb bochtenverlichting (meedraaiende koplamen) maar dat is met de xenon.
De halogeenlamp gaat alleen aan als ik grootlicht aanzet en dan gaan de xenonlampen ook in stand grootlicht (dus dubbelop).
En dat zou ik dus mooi vinden als die H7 halogeen ook een ledlamp zou zijn.
Heb inmiddels gecontroleerd dat het een H7 is.

Kan wel even een foto maken.
  Bericht 
boersma
Master
Dimlicht waarbij alleen xenon aan is:
Afbeelding

Grootlicht waarbij zowel xenon (groot) als halogeen aan is:
Afbeelding
  Bericht 
RAH
Master
En kijk nu eens of er een lamp gaat branden als je het stuur volledig naar links of rechts draait tot de aanslag en als je richting aangeeft naar links of rechts?

Om je eigenlijke vraag te beantwoorden, als die lamp alleen gaat branden als je grootlicht aanzet, maakt het volgens mij niet uit wat er inzit. Grootlicht mag je toch alleen voeren wanneer de overige weggebruikers er geen last van hebben. Maar het licht moet het wel doen en ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld blauwe lampen niet gewenst zijn.
  Bericht 
boersma
Master
Bij stuur draaien draait de xenonlamp mee naar links en rechts.
De halogeenlamp is puur extra lees ik nu op een renault forum.
Wel apart dat je dus dubbel groot licht hebt op deze auto!
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?4 ... sg-4086260
Diegene heeft ze uiteindelijk vervangen door deze: http://www.kew.nl/kew.aspx?p=2157

Weer wat geleerd, al kan er vast ook wel LED in.
 Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy