Pagina 2 van 3  [ 130 berichten ]
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Griffin schreef:
Eikels zijn het. Ik zou m'n fiets gaan terugeisen als ik jou was!


Toch nog reactie gehad zie ik 's avonds laat. Wat een jankbal joh

Citaat:
Sorry, aber du hast mich etwas abgehängt. Das Thema mit der Klimatisierung ist mir bewusst- das hat bei mir aber keine große Rolle gespielt. Rühr dich einfach nochmal, falls du die Wallbox brauchen kannst.


dacht ik ook wel.. Tis een i3 rijder. Dan ben je standaard al flink in de war.

Maakt verder niet uit, ik heb een 16A adaptertje besteld. Kijken wat het doet.

zerty schreef:
hoeveel amp je onboard lader is, als die maar 10 of 13 amp


ook 16 overigens dus hoe het ook zei, altijd winst ten opzichte van die lousy 10A adapter. Waarom doen ze dat er überhaupt bij, schraal gedoe.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Waarom doen ze dat er überhaupt bij, schraal gedoe.


Omdat men meestaal meerdere stopcontacten op 1 groep heeft.
Vliegt de stop/ zekering er dan steeds uit gaan ze bij BMW klagen dat de kabel kapot is......
  Bericht 
Dave
Webspecialist
16A adapter is zojuist binnengekomen.

Direct getest natuurlijk. Even nutteloos meer dan tien minuten laten klimatiseren, ik hoef eigenlijk nergens heen vandaag. Batterijpercentage van de auto blijft gewoon op 100% staan :thumb:

Volgens de adapter levert het 15.8A tijdens klimatiseren. Klimatiseren uitgezet en dan wordt er nog wel twee minuten nageladen maar de boel valt dan terug naar 7A, Waarschijnlijk naverzorging/afromen ofzo.

Maakt mij niet uit, ik ben tevreden. De andere adapter veroorzaakte een percentage-val van 15% in die tien minuten (100->85%). Toen ik dat doorkreeg afgelopen vrijdag direct uitgezet natuurlijk want dat schiet niet op, water naar de zee dragen wordt het anders.

--
Goed resultaat voor een relatief kleine investering. (Het was cq is onderstaande, voor de volledigheid).


Bijlagen :


  Bericht 
Walker
Master
 
:thumb:

Walker schreef:
Nu die 250 160 aftikken, en in de toekomst zien we wel verder. Dan gaan je eisen toch ook weer anders zijn, want de techniek rond laden gaat gewoon verder. Afscheid nemen van Eur [250,-]160,- doet minder pijn dan 700 Euro of meer door de plee spoelen.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Batterijpercentage van de auto blijft gewoon op 100% staan

:thumb: Hopelijk bij koudere temperaturen ook.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Vandaag was koud zat, nog kouder en ik ga Elfstedentocht kijken ipv autorijden.
  Bericht 
Range Rover Teun
Medewerker
Wel die van1963. :lief: :lief:
  Bericht 
Raymond
Master
Staat die niet op Netflix in de vorm van een docu? Meen er iets over gehoord te hebben.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Vandaag was koud zat


Als de ruiten zijn bevroren ben je helemaal blij dat je voorverwarming hebt.
De krabber kan bij het grofvuil.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik heb daar in de garage sowieso nog nooit last van gehad volgens mij, jij?

In St.P moest ik wel krabben dus ik hou 'm nog wel even voor het geval dat. Ik zie mezelf nog geen lijntje uitgooien vanaf 27 hoog.
  Bericht 
zerty
Master
Mijn auto staat nooit in de garage.
Vroeger vaak genoeg moeten krabben als ik uit de nacht kwam, nu is het instappen en wegrijden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ik was voorheen niet anders gewend. Probleem is nu dat de hele boel beslaat als ik de airco niet gebruik. Weer een nadeel van dat elektrische gedoe.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Probleem is nu dat de hele boel beslaat als ik de airco niet gebruik


Recirculatie uitzetten.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Alles is uit
  Bericht 
zerty
Master
Geen idee hoe dat allemaal werkt bij een hybride..
Heeft hij een warmtepomp?
Gaat hij daarna verwarmen met de warmte van de motor?
Zit er misschien ook een verdamper IN de auto? (net zoals bij een condensdroger)

Ik weet nog toen ik met mijn auto naar huis reed, na aankoop, dat alles besloeg toen ik de airco uitschakelde.
Toen die recirculatie uitgezet en binnen een paar minuten was de condens weg.
Ik heb dit daarna nog getest, recirculatie weer aan en de boel beslaat weer.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
Gaat hij daarna verwarmen met de warmte van de motor?


Welke motor. Ik rij lokaal volelektrisch tot 120 km/u, komt geen fossiele brandstofmotor aan te pas en dus ook geen warmte.

Dat is toch de hele bedoeling van dat elektrogedoe? Anders heeft het geen zin :lol:

zerty schreef:
recirculatie uitgezet


hmm zal nog eens testen met een andere setup, ik was in de veronderstelling dat ik de ventilatie volledig uit kon laten bij voorklimatiseren maar dat blijkt in de praktijk anders uit te pakken.

Is de enige reden waarom ik voorklimatiseer.. Die condens. Dat het koud is in de auto boeit me geen klap, toch stoelverwarming.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Ik rij lokaal volelektrisch tot 120 km/u, komt geen fossiele brandstofmotor aan te pas en dus ook geen warmte.


Daarom vraag ik het, ik heb geen ervaring met hybride, ik dacht dat de motor steeds gaat draaien om de accu te laden en bij snel accelereren.

Dave schreef:
hmm zal nog eens testen met een andere setup


Zou ik zeker proberen, ik heb geen last van condens en rij bijna altijd zonder airco. ( in de zomer natuurlijk niet)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
ik dacht dat de motor steeds gaat draaien om de accu te laden en bij snel accelereren.


Bij BMW niet, dat gedrag treedt wel op maar pas als het batterijniveau onder de 15% geraakt. Tot die tijd mag je zelf middels een knop bepalen om "MAX edrive" te rijden. Dat gaat allemaal prima maar de airco hakt er wel aardig in, geen idee of dat een warmtepomp is.

Electric auxiliary heater 64 21 9363110,
Electric A/C compressor 64 52 9364867


alles is elektrisch zo te zien :roll:
  Bericht 
Suggestief
Master
Dave schreef:
elektrisch

5kW trekt het kacheltje op max.
https://www.press.bmwgroup.com/slovenia ... g%20system.

Lees in elk geval dat veel meer mensen (ook de g serie) de lage range ervaren. Kan ook niet anders met 1/8 of minder ev model. Bijv.
https://g20.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1877648
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Suggestief schreef:
dat veel meer mensen (ook de g serie) de lage range ervaren. Kan ook niet anders


:huh:

Dat staat a) niet ter discussie in dit onderwerp, als je goed onderzoek doet zoals ik gedaan heb wist je dat van te voren en is volledig ingecalculeerd. b) de G serie is nog mooier maar aan de prijs. Wordt wel een goede kanshebber als opvolger als de kop er een beetje af is.

Het brandstofverbruik valt me tegen maar dat is een punt in een ander onderwerp. De elektrische 'range' is precies volgens verwachting.

Suggestief schreef:
5kW


prima maar dat zegt net niets, in de praktijk heb ik inmiddels ervaren dat 16 Ampere net aan reikt zoals ook gerapporteerd door milk101. Die discussie zijn we dus al lang en breed voorbij.

scoop: Ik beraad me desalniettemin toch over een 20A of 24A laptopadapter omdat ik inmiddels via een chargemap laadpaal ervaren heb dat het toch meer dan 16A kan trekken. De auto werd namelijk en geklimatiseerd èn nog bijgeladen terwijl we bij de Jumbo waren. Dit had ik niet verwacht. 8)

Probleem is dat de garage(/kelder) wel afgezekerd is op 25A maar Duitsers zijn nogal wild van 1,5mm2 . Ik heb nog niet volledig onderzocht hoe de bekabeling loopt en wat voor koperdikte is toegepast. Het moet wel leuk blijven natuurlijk en ben tot nog toe niet wild enthousiast geraakt van wat ik tegen ben gekomen van Gunther de elektricien.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Dave schreef:
wel afgezekerd is op 25A maar Duitsers zijn nogal wild van 1,5mm2 . Ik heb nog niet volledig onderzocht hoe de bekabeling loopt en wat voor koperdikte is toegepast.


Daar ben je dan lekker op tijd mee. Gister gaan kijken naar de bedrading, blijkt dat het al flink heeft staan smeulen :/ (bij de diepvriezer, die zit ook op die 25A stop).

Kap eraf gehaald in het meterkastje. Ik denk dat er iemand illegaal een 25A stop bijgeplaatst heeft want ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit toegestaan is met dat 1,5mm2 overal :boos:

Die 16A EV laadadapter gaat terug en ik ga eerst de bekabeling opnieuw aanleggen met 4mm2. Want dit gaat allemaal niet goed zo. De bedrading zit allemaal los in de muur ook nog eens, geen buizen niets.

Welkom in onderstaand paradijs :fp: (dat de elektrische kookplaat van 8 kW gedeeld is met de overige drie fasenaansluiting(en) is ook heel tof om te constateren. Ben zelf nooit aanwezig geweest bij de plaatsing van de keuken, nu spijt van... ;


Bijlagen :




  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
Bijlagen :


Gelukkig ben je er nog optijd bij. voordat het echt gaat branden.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Pure mazzel geweest hoor moet ik eerlijk zeggen. Het is dat ik 16A net niet toereikend vond/vind en ben gaan kijken of de bedrading überhaupt wel meer aankan, blijkt het al kantje boord te zijn geweest. Die 25A stop daar kan echt niet, ik ging er vanuit dat het met de bekabeling wel snor zat bij die stop en dat er op zn minst 2,5mm2 was toegepast, les: nooit ergens zomaar vanuit gaan :x .

Ik ram die 25A eruit en zet er een 16A voor terug. Gekken.
  Bericht 
Walker
Master
 
Dave schreef:
als je goed onderzoek doet zoals ik gedaan heb



Dave schreef:
ik ging er vanuit dat het met de bekabeling wel snor zat bij die stop


:lol: :lol: :lol:
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Die uitspraak had te maken met het rijbereik cq prestaties van de auto :roll: .. Leaserts kruisen vaak maar wat aan en kijken alleen naar het financiële plaatje, daar komt suggestief gezeik van.

Dit onderwerp gaat over heel iets anders, iets wat ik niet goed uitgezocht heb anders hoef ik geen onderwerp aan te maken duh.
  Bericht 
JonnyJohnson
F1 kenner '21
Dave schreef:
es: nooit ergens zomaar vanuit gaan :x .


Dat is zeker zo.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Waarom zie ik zoveel gebruikte s161 - h 16a's aangeboden worden op Ebay? Ouwe zooi? De hele trit vernieuwen beter? :|
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Citaat:
DIe alten H Typen sind einfach mal auf und seit etwa 30 Jahren verboten...


Hmm... lacheh.

edit:

nuancering

Citaat:
Doch, sie sind verboten -> dürfen bei Neuinstallationen nicht (mehr) verwendet werden. Also gleichbedeutend mit einem Verbot. Nur greift hier der Bestandschutz. Sprich: bestehende Installationen dürfen bestehen bleiben...

Ausnahmen gibt es nur für die Schraubsicherungsautomaten, da dürfen die noch verwendet werden.


:| ;
https://www.eka-technik.com/elektroinstallation/brandgefahr-durch-alte-sicherungsautomaten/ schreef:
Konkret...
Konkret heißt das: Wenn im Altbau zu viele Geräte gleichzeitig laufen, kann es zu einer Überlastung der Leitungen kommen, ohne das ein "L" - oder "H" - Automat rechtzeitig abschaltet. Neben der drohenden Brandgefahr lassen solche Überlastungen das bestehende Leitungsmaterial auch noch schneller altern.


---
Ik denk dat ik even ga babbelen met een elektricien om de hele zooi te laten vervangen want bevalt me niets zo. Ik kan best wat zelf -hele voorbedrade kasten op de Amazon- maar er zijn grenzen (en zegels trouwens ook). Probleem is wel, die gasten hebben ook hier een overvolle agenda.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
zet er een 16A voor terug


Vernieuw gelijk die hele kast....die aardlek is maar 40A
In NL mogen er max 3 groepen op een aardlek (bij jou zitten er7 op) of is dat in DE anders?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Ja, geen idee maar dat vroeg ik me ook af.. Ik rij morgen even langs een adresje langs. Of meerdere.

Kweeniet, de laatste keer dat er een elektricien langs is geweest (een local) was twee jaar geleden ofzo.. Die heeft er niets over gezegd.. Dat bevalt me niet helemaal.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Die heeft er niets over gezegd.. Dat bevalt me niet helemaal.


Die had toch moeten zien dat er 20A met 1,5 mm² is aangesloten :fp: Voor hetzelfde geld was je hele kiet afgefikt...
  Bericht 
Dave
Webspecialist
zerty schreef:
Die had toch moeten zien dat er 20A met 1,5 mm² is aangesloten


kap er niet afgehaald, ik zie dit ook voor het eerst.. Het is trouwens 25A :x

Had wel mogen zien dat het oude stops betreft en dat er zeven groepen op een aardlek zitten. Weet nog steeds niet of dat hier wel mag, zelf nooit eerder bij stilgestaan :roll:

Ik neem de foto's effe op een IPadje mee morgen want denk niet dat er direct tijd is voor actie. Of dat ik überhaupt wel een vakman op het clubhonk tref. Misschien tussen de middag. Ik hou van direct contact, zeker omdat ik nog altijd allochtoon ben.
  Bericht 
Walker
Master
 
Dan is die gekke (en vaak vervloekte) NEN 1010 zo gek nog niet... Ik dacht eigenlijk dat onze Oosterburen het allemaal wel aardig geregeld hadden met het keuren van technische installaties.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Het is trouwens 25A

Oohja toen ik typte meende ik 20A en heb niet naar de foto gekeken...

Dave schreef:
Weet nog steeds niet of dat hier wel mag


Vroeger mocht dat hier ook, echter als je een wijziging aanbrengt (zoals die aansluiting voor de kookplaat) moet hij voldoen aan de laatste eisen.
Maar ik zou meer zorgen maken over dat die aardlek ontworpen is voor 40A
Als je alle kookpitten gebruikt zit je al op 32A, trek je nog 16A voor je auto dan warmt dat ding ook flink op. :x
Dat ding springt niet uit bij >40A maar is ontworpen voor gebruik tot 40A.
  Bericht 
Raymond
Master
Ik heb vorig jaar mijn meterkast laten vervangen voor een kleine 700 euro all in. Ik ben blij dat ik daar zelf niet aan begonnen ben, hoewel ik er in een ver verleden voor ben opgeleid. Elektricien laten komen, inspectie gemaakt, op papier aangegeven hoe ik de installatie wilde hebben met nog wat mogelijkheden voor toekomstige uitbreidingen. Hij keek vervolgens wat er allemaal mocht en kon, alles netjes volgens de regels, nog wat adviezen meegekregen en gezegd: prima, fix het. Hij is er een halve dag mee druk geweest en toen was het netjes voor elkaar. Ik zou er niet zelf aan beginnen en ook het Amazon idee laten varen. Laat het gewoon op maat maken.
zerty schreef:
Als je alle kookpitten gebruikt zit je al op 32A, trek je nog 16A voor je auto dan warmt dat ding ook flink op. :x

Volgens mij voorkomt de load ballancer bij de wallbox dit.
  Bericht 
Walker
Master
 
zerty schreef:
Als je alle kookpitten gebruikt zit je al op 32A, trek je nog 16A


Daarom een 3-fasen aansluiting (3x25A) boven een 1x 35A. En hebt nog de gelijktijdigheidsfactor én eventueel de loadbalancer.

[~Dave] : Wat voor hoofdaansluiting heb jij eigenlijk?
  Bericht 
dvdouden
Master
zerty schreef:
In NL mogen er max 3 groepen op een aardlek
Vier toch?
  Bericht 
Schoenzool
Master
Vier inderdaad:
https://www.c.technischeunie.nl/groepen ... (2%2Dpolig),groepen%20aansluit%20op%20een%20aardlekschakelaar.
  Bericht 
Walker
Master
 
Meer mag (de NEN1010 is geen wet). Echter ivm de begrenzing op 30 mA voor de aardlekschakelaar is het niet aan te bevelen.
  Bericht 
Suggestief
Master
De NEN1010 is geen wet inderdaad. Daarom mag je zelf prutsen wat je maar wilt (alleen de verzekering kan moeilijk doen als zij de NEN1010 in de voorwaarden heeft staan).
Laat je een gecertificeerde installateur komen dan zullen zij alleen cf NEN1010 aanleggen.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Raymond schreef:
Ik zou er niet zelf aan beginnen en ook het Amazon idee laten varen


Die kast is het hoofdprobleem ook niet, het hoofdprobleem is de bekabeling wat vast in de muur zit zonder buizen niets. Nouja bekabeling, iele draadjes zijn het eerder. Ik overdrijf niet dat het hier een bunker is met muren van 25+ cm dik, kelderplafonds/vloeren van 25cm+ gewapend beton. Je legt niet zomaar even nieuwe bekabeling aan zonder muren open te breken etc. Dat overal 1,5mm2 uit de jaren 70 is toegepast kan gewoon niet en had ik al helemaal niet verwacht op een 25A stop waar de garage ook op zit. Daardoor ben ik te makkelijk uitgegaan van dat het allemaal wel kan. :nah:

Maar ik ga wel effe babbelen her en der want ik zal niet de eerste zijn met deze situatie.

Dat wat betreft die kookplaat ben ik ook met je eens zerty.. Ik gebruikte die zooi sowieso al nooit maar sinds ik getrouwd ben is die intensiteit behoorlijk toegenomen. Gelukkig niet alles tegelijk maar ik ben het ook niet eens met die bekabeling en het hebben van maar een aardlek, goed punt. :thumb:
  Bericht 
zerty
Master
Raymond schreef:
Volgens mij voorkomt de load ballancer bij de wallbox dit.


Dat zit niet op zo'n laadkabel :roll:
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
uit de jaren 70 1,5mm2 wat vast in de muur zit zonder buizen


Eerste huis met muurverwarming :[ :lol: :lol:

Maar is het niet mogelijk om via de kelder ofzo een nieuwe kabel te leggen naar de garage?
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Alles is mogelijk zolang je maar genoeg wegbeukt.

Afspraak gemaakt bij een bedrijf, opperchef komt volgende week kijken. In de tussentijd kan ik wat in de rondte gaan met een klopboor. Tot op zekere hoogte want ik durf niet overal zomaar te prikken. En wie weet heeft ie zelf nog wel een inzicht. Denk dat het beuken wordt, thermostaat moest ook zo aangelegd worden. Dat beukspul met boren van een halve meter heb ik niet.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Walker schreef:
Wat voor hoofdaansluiting heb jij eigenlijk?


Excuus, had deze vraag eerder over het hoofd gezien. Ik heb 3x35A, dus aanvoeren doet het het wel :roll: :x .. Ik weet dat het 3x35A is omdat ik al eens een ongelukje gemaakt heb (17.01.2020) en twee van die hoofdzekeringen eruit heb laten klappen. Dat krijg je als je draadjes niet labelt voordat je ze los haalt, had twee fasen aan elkaar geknoopt. Heb toen iemand anders laten komen om dat te herstellen want afgezegeld deel maar omdat ie me niet gewaarschuwd heeft voor de gevaarlijke zwaar verouderde staat van mn meterkast hoeft die niet meer te komen. Ik was vanmiddag dus bij een ander bedrijf, liet foto's zien op de I-pad en die man wees mij erop dat de aardlek ook niet goed is. 0,5A kan ook al heel lang niet meer. Dus het is ergens wel soort van goed ook dat ik op deze niet fatale wijze geconfronteerd wordt op ernstige electriciteitsgebreken.


---
Op mn meter zag ik overigens 3x30A staan. Merkwaardig maar tis ook genoeg lijkt mij.

Gaat ook een mannendikke arm aan draadkabel richting dat meterkastje vanaf de straat dus dat moet wel goed zijn. :|

dvdouden schreef:
zerty schreef: In NL mogen er max 3 groepen op een aardlek

Vier toch?


Ik heb een online configurator gevonden; https://www.zaehlerschrank24.de/configurator

Het is 12TE, whatever dat is. Zelfs de beltrafo telt als een TE pff.. Ik denk erover om die hele bel eruit te gooien en over te schakelen op een videobel, als ik nou toch bezig ben. (Nee niet met cloud geneuzel).

Even beetje met die configurator zitten spelen, denk dat ik volgende week een voorstel of voorstellen klaar wil hebben voor die beste man voor wat ik wil. Suggesties welkom. ;)
  Bericht 
Raymond
Master
Dave schreef:
Dat beukspul met boren van een halve meter heb ik niet.

Ik wel. Mag je lenen.
  Bericht 
zerty
Master
Dave schreef:
Suggesties welkom


Laat gelijk een aardlekautomaat ( 300mA) plaatsen voor PV. 8)
  Bericht 
Dave
Webspecialist
Nee daar ga ik niet in investeren, het is niet de bedoeling dat ik hier nog jarenlang blijf zitten. Misschien nog een jaar hooguit en dan zou het echt wel klaar moeten zijn hier. Als de nieuwe bewoner dat wil dan moet ie dat maar zelf gaan regelen.

Waarom dan wel in andere bedrading cq meterkast.. Ja nu dat ik geconstateerd heb dat het niet veilig is, zit me dat niet lekker.
  Bericht 
Dave
Webspecialist
elektricienmannetje langsgeweest om naar mn situatie te kijken.

---

Hmm.. Hij wil eigenlijk de hele kast in de kelder hebben/maken.

Is leuk allemaal maar hij raamt die klus op 2000 a 2500 Euro. Dat wordt mij eigenlijk te gortig. :roll:

Top als ik hier op deze plek oud wil worden maar dat wil ik niet. Dus ja.. Het houdt een beetje op denk ik. Hij kan ook niets aan de huidige situatie veranderen want als ie dat doet moet ie zich ineens aan alle normen houden.

Mooie padstelling. Of je blijft met een onveilig gebeuren zitten of we vernieuwen de hele zooi voor 2.5k. Geen middenweg.

zelfconclusie: Ja, zelf doen. Maar dat is eigenlijk illegaal. Maarja... Mn middelste naam is illegaal zo'n beetje. Zit weinig anders op denk ik.
  Bericht 
lacheisleuk
Master
 
Dave schreef:
Mooie padstelling. Of je blijft met een onveilig gebeuren zitten of we vernieuwen de hele zooi voor 2.5k. Geen middenweg
Is in Nederland ook zo. Als hij iets aanpast is hij plots verantwoordelijk voor de hele installatie.
 Pagina 2 van 3  [ 130 berichten ]

Wie zijn er online

Leden op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

     
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
privacy policy